Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Scuola di Andrea del Sarto (1486–1530) - San Giovannino
Til salgs1 800 kr
Beskrivelse
Andrea del Sarto-skolen (Firenze, 1486 – Firenze, 1530)
San Giovannino
Olje på panel, 57 x 39 cm
Med ramme, 67 x 49 cm
Panelet viser Saint John, gjenkjennelig takket være staven hans og den røde kappen som glir over den ene skulderen. Motivet skiller seg ut i full lengde mot en mørk bakgrunn, litt brutt av solnedgangen som avslører et fjellandskap. Helgenen, fortsatt et barn, blir fanget med kroppen i profil mens hodet er vendt mot betrakteren for å søke oppmerksomheten hans. Venstre arm strekkes ut og griper stokken pekt mot bakken, og i en slags chiastisk korrespondanse bringes høyre fot frem sammenlignet med den andre, som om den hellige hadde blitt avbrutt i sin vei.
Motivet tar opp trekkene til Jesusbarnet i Andrea del Sartos maleri Madonna med Child and Infant Saint John fra Wallace Collection i London, og varierer kun posisjonen til underekstremitetene.
Selv den billedlige blandingen - her dominert av mørke og kontrasterende farger i motsetning til London-panelet som spiller på lysere farger - refererer til del Sarto, spesielt i den spesielle nyanserte effekten, en stilistisk signatur av mesteren.
Kalt av Vasari "uten feil", Andrea d'Agnolo di Francesco di Luca di Paolo del Migliore Vannucchi (Firenze, 1486 - Firenze, 1530), var mester for hele den første generasjonen av "eksentrikere" (Pontormo og Rosso Fiorentino først og fremst ), men i motsetning til elevene fornyet han det tradisjonelle repertoaret på en høflig måte, gjennom fremhevingen av figurenes monumentale omfang, variasjonen av farger og teknikk.
London-panelet, så vel som andre madonnaer med barn av Andrea del Sarto, har blitt gjengitt på forskjellige måter av andre kunstnere i kretsen hans, men også av Domenico Puligo, en kunstner som var elev av Ridolfo del Ghirlandaio, men som sto i sterk gjeld til del Sartos oppfinnelser .
Derfor er det rimelig å hevde at den nåværende forfatteren er å betrakte som en kunstner knyttet til skolen til Andrea del Sarto.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke være en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjøpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for å få eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra forespørselen, derfor vil maleriet bli sendt så snart vi har dokumentet.
San Giovannino
Olje på panel, 57 x 39 cm
Med ramme, 67 x 49 cm
Panelet viser Saint John, gjenkjennelig takket være staven hans og den røde kappen som glir over den ene skulderen. Motivet skiller seg ut i full lengde mot en mørk bakgrunn, litt brutt av solnedgangen som avslører et fjellandskap. Helgenen, fortsatt et barn, blir fanget med kroppen i profil mens hodet er vendt mot betrakteren for å søke oppmerksomheten hans. Venstre arm strekkes ut og griper stokken pekt mot bakken, og i en slags chiastisk korrespondanse bringes høyre fot frem sammenlignet med den andre, som om den hellige hadde blitt avbrutt i sin vei.
Motivet tar opp trekkene til Jesusbarnet i Andrea del Sartos maleri Madonna med Child and Infant Saint John fra Wallace Collection i London, og varierer kun posisjonen til underekstremitetene.
Selv den billedlige blandingen - her dominert av mørke og kontrasterende farger i motsetning til London-panelet som spiller på lysere farger - refererer til del Sarto, spesielt i den spesielle nyanserte effekten, en stilistisk signatur av mesteren.
Kalt av Vasari "uten feil", Andrea d'Agnolo di Francesco di Luca di Paolo del Migliore Vannucchi (Firenze, 1486 - Firenze, 1530), var mester for hele den første generasjonen av "eksentrikere" (Pontormo og Rosso Fiorentino først og fremst ), men i motsetning til elevene fornyet han det tradisjonelle repertoaret på en høflig måte, gjennom fremhevingen av figurenes monumentale omfang, variasjonen av farger og teknikk.
London-panelet, så vel som andre madonnaer med barn av Andrea del Sarto, har blitt gjengitt på forskjellige måter av andre kunstnere i kretsen hans, men også av Domenico Puligo, en kunstner som var elev av Ridolfo del Ghirlandaio, men som sto i sterk gjeld til del Sartos oppfinnelser .
Derfor er det rimelig å hevde at den nåværende forfatteren er å betrakte som en kunstner knyttet til skolen til Andrea del Sarto.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke være en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjøpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for å få eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra forespørselen, derfor vil maleriet bli sendt så snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 374616571 |
---|---|
Sist endret | 13.10.2024, 16:36 |