Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Francesco Cairo (1607 - 1665) - Suicidio di Cleopatra
Til salgs7 500 kr
Beskrivelse
FRANCIS KAIRO
(Milano, 1607 - 1665)
Kleopatras selvmord
Olje på lerret, cm. 63 x 77
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Vi takker Dr. Camillo Manzitti for å foreslå attribusjonen til Francesco Cairo (Milano, 1607 – 1665).
Verket, i en rimelig bevaringstilstand, illustrerer en episode med Cleopatras selvmord.
Nedsenket i en nøytral setting dominerer kvinnens figurer - liggende og livløs - i forgrunnen og herlig malt og opplyst av et ekstraordinært strålende lys. Den dramatiske scenen ser faktisk Cleopatra, naken og sensuelt dekket bare delvis av et lillafarget stoff, fanget i det ekstreme øyeblikket av å bli bitt av en asp, i stedet for å lide skammen over nederlag og fengsel.
Maleriet ble anerkjent som autografen til Francesco Cairo (Milano, 1607 - 1665) av Camillo Manzitti, for de tydelige kvalitative analogiene med autografverkene, der den milanesiske maleren fullt ut fremhever all innflytelsen til Caravaggio, både i bruken av lyset som forsterker effekten av fargen, både i motivets drama: i dette tilfellet skjedde døden til Kleopatra, siste hersker over det ptolemaiske Egypt, 10. eller 12. august 30 f.Kr. i Alexandria, Egypt, på slutten av borgerkrigen mellom Octavian Augustus og Mark Antony. I følge den mest kjente versjonen begikk dronningen selvmord ved å bli bitt av en asp (mer sannsynlig en egyptisk kobra), men ifølge noen greske og romerske historikere drepte hun seg selv ved å drikke en giftig drink. Noen akademikere har til og med antatt at dronningen drepte seg selv etter ordre fra Octavian, som hadde vunnet krigen. I alle fall ble Kleopatra gravlagt sammen med sin elsker Mark Antony og hennes død bestemte slutten på det ptolemaiske herredømmet over Egypt, begynnelsen av den romerske okkupasjonen av landet og slutten av den hellenistiske perioden, som Ptolemaies Egypt. var det siste gjenværende hellenistiske riket.
Malerens kritiske historie begynte i 1916 med Roberto Longhis banebrytende forskning, men både på utstillingen i 1922 dedikert til italiensk maleri fra det syttende og attende århundre, og under påfølgende forskning (Longhi 1943, s. 55), vurderte forskeren ganske noen av verkene hans fra Caravaggio-området. Det er Mina Gregori som identifiserte Francesco Cairo som forfatteren av den franske versjonen, og siden 1970-tallet har masterkatalogen funnet en tilstrekkelig kritisk rekkefølge, utviklet med 1983-utstillingen og Frangis monografi fra 1998.
Francesco Cairo (Milano, 1607 - 1665), kjent lombardisk kunstner som, først en elev av Morazzone, deretter en tilhenger av Cerano, utmerket seg på 1600-tallet for sine skildringer av karakterer fulle av dramatisk spenning, uttrykt i gester og farger ; spesielt var temaet for den mest voldelige tragedien uttrykt i halvlange kvinnefigurer tilbakevendende i verkene hans, og etterlot ingen plass i maleriet bortsett fra deres ladede og plagede gester. I Kairos produksjon var motivene ofte tilbakevendende og avbildet barmfagre og fulle av sensualitet, men samtidig med en sterk åndelig spenning.
Tilbake til det aktuelle lerretet oppfatter vi dets ekstraordinære følelsesmessige spenning, fremhevet av figurene som strekker seg mot forgrunnen. Disse dukker opp fra det mørktonede bakteppet og et nyansert lys som skisserer formene og der det er nødvendig fremhever de naturalistiske aspektene, ifølge et plott som fremkaller den post-karavaggeske romerske matrisen på 1930-tallet.
Når det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i en rimelig bevaringstilstand. Den billedlige overflaten har patina. Du kan se - i Woods lys - noen restaureringer spredt overalt, noen skygger og forsterkede konturer. Det er også noe oppretting og oksidering av den billedlige overflaten og mikrodråper av farge. Målene på lerretet er cm. 63 x 77. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og bearbeidet ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET på Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjørt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium må kjøperen vente på at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Milano, 1607 - 1665)
Kleopatras selvmord
Olje på lerret, cm. 63 x 77
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Vi takker Dr. Camillo Manzitti for å foreslå attribusjonen til Francesco Cairo (Milano, 1607 – 1665).
Verket, i en rimelig bevaringstilstand, illustrerer en episode med Cleopatras selvmord.
Nedsenket i en nøytral setting dominerer kvinnens figurer - liggende og livløs - i forgrunnen og herlig malt og opplyst av et ekstraordinært strålende lys. Den dramatiske scenen ser faktisk Cleopatra, naken og sensuelt dekket bare delvis av et lillafarget stoff, fanget i det ekstreme øyeblikket av å bli bitt av en asp, i stedet for å lide skammen over nederlag og fengsel.
Maleriet ble anerkjent som autografen til Francesco Cairo (Milano, 1607 - 1665) av Camillo Manzitti, for de tydelige kvalitative analogiene med autografverkene, der den milanesiske maleren fullt ut fremhever all innflytelsen til Caravaggio, både i bruken av lyset som forsterker effekten av fargen, både i motivets drama: i dette tilfellet skjedde døden til Kleopatra, siste hersker over det ptolemaiske Egypt, 10. eller 12. august 30 f.Kr. i Alexandria, Egypt, på slutten av borgerkrigen mellom Octavian Augustus og Mark Antony. I følge den mest kjente versjonen begikk dronningen selvmord ved å bli bitt av en asp (mer sannsynlig en egyptisk kobra), men ifølge noen greske og romerske historikere drepte hun seg selv ved å drikke en giftig drink. Noen akademikere har til og med antatt at dronningen drepte seg selv etter ordre fra Octavian, som hadde vunnet krigen. I alle fall ble Kleopatra gravlagt sammen med sin elsker Mark Antony og hennes død bestemte slutten på det ptolemaiske herredømmet over Egypt, begynnelsen av den romerske okkupasjonen av landet og slutten av den hellenistiske perioden, som Ptolemaies Egypt. var det siste gjenværende hellenistiske riket.
Malerens kritiske historie begynte i 1916 med Roberto Longhis banebrytende forskning, men både på utstillingen i 1922 dedikert til italiensk maleri fra det syttende og attende århundre, og under påfølgende forskning (Longhi 1943, s. 55), vurderte forskeren ganske noen av verkene hans fra Caravaggio-området. Det er Mina Gregori som identifiserte Francesco Cairo som forfatteren av den franske versjonen, og siden 1970-tallet har masterkatalogen funnet en tilstrekkelig kritisk rekkefølge, utviklet med 1983-utstillingen og Frangis monografi fra 1998.
Francesco Cairo (Milano, 1607 - 1665), kjent lombardisk kunstner som, først en elev av Morazzone, deretter en tilhenger av Cerano, utmerket seg på 1600-tallet for sine skildringer av karakterer fulle av dramatisk spenning, uttrykt i gester og farger ; spesielt var temaet for den mest voldelige tragedien uttrykt i halvlange kvinnefigurer tilbakevendende i verkene hans, og etterlot ingen plass i maleriet bortsett fra deres ladede og plagede gester. I Kairos produksjon var motivene ofte tilbakevendende og avbildet barmfagre og fulle av sensualitet, men samtidig med en sterk åndelig spenning.
Tilbake til det aktuelle lerretet oppfatter vi dets ekstraordinære følelsesmessige spenning, fremhevet av figurene som strekker seg mot forgrunnen. Disse dukker opp fra det mørktonede bakteppet og et nyansert lys som skisserer formene og der det er nødvendig fremhever de naturalistiske aspektene, ifølge et plott som fremkaller den post-karavaggeske romerske matrisen på 1930-tallet.
Når det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i en rimelig bevaringstilstand. Den billedlige overflaten har patina. Du kan se - i Woods lys - noen restaureringer spredt overalt, noen skygger og forsterkede konturer. Det er også noe oppretting og oksidering av den billedlige overflaten og mikrodråper av farge. Målene på lerretet er cm. 63 x 77. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og bearbeidet ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET på Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjørt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium må kjøperen vente på at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 374616801 |
---|---|
Sist endret | 13.10.2024, 16:36 |