Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Gaetano Vetturali (1701-1783) - Capriccio architettonico
Til salgs2 500 kr
Beskrivelse
Gaetano Vetturali (Lucca, 1701-1783) spesialiserte seg på imaginære landskap (capricci) også kalt paesaggios eller veduta (landskap) med arkitektur og figurer. Gaetano ble født i Lucca. Hans første opplæring var i Bologna. Han studerte først under Giovanni Domenico Brugieri og Giovanni Domenico Lombardi, den tidligere eleven til Maratta og sistnevnte til Marracci. Deretter gikk han videre for å studere quadratura hos Ferdinando Galli Bibiena i Bologna, og figurmaleri med Vittorio Bigari.
Han var sterkt påvirket av Canaletto. I 1759 dekorerte han leiligheten til Gonfaloniere i Palazzo della Signoria i Lucca.
Oljemaleri på lerret som måler 85 x 110 cm uten ramme og 103 x 126 cm med ramme som viser et landskap med figurer langs stien. I det aktuelle verket, som skildrer et stort landskap, manifesteres ungdomspoetikken til Gaetano Vetturali (Lucca 1701 - 1783), den siste tilhengeren av den store toskanske landskapstradisjonen. I dette maleriet kan vi legge merke til den arkadiske forskningen av landskapet med en atmosfærisk forskning som gjennomsyrer hele komposisjonen, så vel som den realistiske verve av enkelte passasjer der den pulserende lysende ladningen blir en måte. Vetturali klarte å etablere seg som en av datidens mest interessante toskanske personligheter, i det øyeblikket av overgang fra senbarokk- og rokokkokulturen til den nyklassisistiske nettopp på grunn av vendepunktet som med et visst geni imponerte den dekorative smaken av hans tid. For ytterligere å styrke denne oppgaven om malerens dyktige billedkunst, kommer egenskapene til billedgjengivelsen til hjelp i bruken av et meget lyst materiale, i det tvingende skillet mellom områdene i lys og de i skygge, i utførelsen av de livlige figurene som befolker de teatralske stillasene og i gjengivelsen av landskapene som vi finner identiske i hans viktigste malerier. Suksessen til vår maler er helt inneholdt i hans evne til å ønske nyklassisistisk poetikk velkommen på en ukonvensjonell måte, ved å pode den inn på hans første klassiske trening og deretter koble den til de eksemplene på venetiansk maleri som innen arkitektonisk innfall på enestående måte hadde forutsett aspekter ved nyklassisistisk kultur fra slutten av det attende århundre først med Battaglioli og deretter med Visentini. Hovedkarakteristikkene til dette lerretet er den luftige bredden i panoramaene og følelsen av diffus lysstyrke som minner om Pedonen med en nyklassisistisk tone. Episodene har ikke en presis betydning, de er nesten et landlig tidsfordriv som er så kjært for kunstneren med de vanlige karakterene fra repertoaret av malere av innfall og synspunkter, eller tiggere, abbeder som vurderer gamle gravsteiner eller bønder som leter etter hvile eller arbeid, alt åpenbart alltid fordypet i den ubestridte dominerende naturen og symbolet på enheten mellom menneske og liv.
Skaper
Gaetano Vetturali (Lucca, 1701-1783) (1701 - 1783, italiensk). Det er et ekthetsbevis.
Dimensjoner
Høyde: 85 cm (33,47 tommer)
Bredde: 110 cm (43,31 tommer)
Dybde: 4 cm (1,58 tommer)
Teknikk
Lerret, olje
Bevegelse og stil
italiensk skole
Periode
Sent på 1700-tallet
Han var sterkt påvirket av Canaletto. I 1759 dekorerte han leiligheten til Gonfaloniere i Palazzo della Signoria i Lucca.
Oljemaleri på lerret som måler 85 x 110 cm uten ramme og 103 x 126 cm med ramme som viser et landskap med figurer langs stien. I det aktuelle verket, som skildrer et stort landskap, manifesteres ungdomspoetikken til Gaetano Vetturali (Lucca 1701 - 1783), den siste tilhengeren av den store toskanske landskapstradisjonen. I dette maleriet kan vi legge merke til den arkadiske forskningen av landskapet med en atmosfærisk forskning som gjennomsyrer hele komposisjonen, så vel som den realistiske verve av enkelte passasjer der den pulserende lysende ladningen blir en måte. Vetturali klarte å etablere seg som en av datidens mest interessante toskanske personligheter, i det øyeblikket av overgang fra senbarokk- og rokokkokulturen til den nyklassisistiske nettopp på grunn av vendepunktet som med et visst geni imponerte den dekorative smaken av hans tid. For ytterligere å styrke denne oppgaven om malerens dyktige billedkunst, kommer egenskapene til billedgjengivelsen til hjelp i bruken av et meget lyst materiale, i det tvingende skillet mellom områdene i lys og de i skygge, i utførelsen av de livlige figurene som befolker de teatralske stillasene og i gjengivelsen av landskapene som vi finner identiske i hans viktigste malerier. Suksessen til vår maler er helt inneholdt i hans evne til å ønske nyklassisistisk poetikk velkommen på en ukonvensjonell måte, ved å pode den inn på hans første klassiske trening og deretter koble den til de eksemplene på venetiansk maleri som innen arkitektonisk innfall på enestående måte hadde forutsett aspekter ved nyklassisistisk kultur fra slutten av det attende århundre først med Battaglioli og deretter med Visentini. Hovedkarakteristikkene til dette lerretet er den luftige bredden i panoramaene og følelsen av diffus lysstyrke som minner om Pedonen med en nyklassisistisk tone. Episodene har ikke en presis betydning, de er nesten et landlig tidsfordriv som er så kjært for kunstneren med de vanlige karakterene fra repertoaret av malere av innfall og synspunkter, eller tiggere, abbeder som vurderer gamle gravsteiner eller bønder som leter etter hvile eller arbeid, alt åpenbart alltid fordypet i den ubestridte dominerende naturen og symbolet på enheten mellom menneske og liv.
Skaper
Gaetano Vetturali (Lucca, 1701-1783) (1701 - 1783, italiensk). Det er et ekthetsbevis.
Dimensjoner
Høyde: 85 cm (33,47 tommer)
Bredde: 110 cm (43,31 tommer)
Dybde: 4 cm (1,58 tommer)
Teknikk
Lerret, olje
Bevegelse og stil
italiensk skole
Periode
Sent på 1700-tallet
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 374616816 |
---|---|
Sist endret | 13.10.2024, 16:30 |