Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
André-Léon Vivrel (1886-1976) - L'entrée de ferme
Til salgs400 kr
Beskrivelse
André-Léon VIVREL (1886-1976)
Gårdens inngang
Olje på lerret montert på panel
Mål: 45 x 54 cm
Signert nede til venstre
Maleri i meget god stand.
Nylig rengjort og lakkert
Uten ramme.
Selges med faktura og ekthetsbevis.
Rask og forsiktig frakt med forsikring.
André-Léon Vivrel ble født i 1886 i Paris. Bare 15 år gammel bestemte han seg for å bli maler. Han ble støttet på denne veien av sin mor, som han beskrev som sin første lærer, og sin far, en vinhandler og førsteprisvinner i tegning i 1870. En elev ved Louis-le-Grand videregående skole, André-Léon Vivrel returnerte til Académie Julian i 1910. Han fulgte læren til Paul Albert Laurens der og gikk deretter i studioet til Marcel Baschet og Henri Royer ved École des Beaux-Arts. Han leide et studio i Montmartre, på 65 rue Caulaincourt, bare åtte numre fra Auguste Renoir. Hans første deltakelse i Salongen for franske kunstnere stammer fra 1913. Vernepliktig i 1914 mottok han Croix de Guerre for heroisk oppførsel i 1917. Etter krigen vendte han tilbake til sitt verksted i Montmartre. Han ble tildelt en hederlig omtale på Salongen i 1920, og staten kjøpte ham de to stillebenene som han stilte ut på Salon des Indépendants. Han presenterer også to portretter av bretonske kvinner malt da de kom tilbake fra et opphold i Ploumanac'h (Côtesss d'Armor). I 1922 dukket Vivrel opp for første gang på Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts. Etter å ha mottatt Deldebat de Gonzalva-prisen i 1932, vant han en sølvmedalje året etter på Salon of French Artists med "Le Temps des Cerises". I 1934 presenterte Vivrel badegjester, det første maleriet i en serie store nakenbilder som ble sendt til salongen frem til 1943. Kulminasjonen av hans forskning på kvinnelig nakenhet, hans "Baigneuses" fra 1939 ble tildelt en gullmedalje på Salongen for franske kunstnere .
Denne ultimate utmerkelsen kroner en sølvmedalje oppnådd av Vivrel i 1937, under den internasjonale utstillingen for kunst og teknikker i Paris. Kritikere berømmet enstemmig talentet hans, og i 1940 nølte ikke Louis Paillard med å skrive på forsiden av Petit journal av 6. mai 1940: André Vivrel, forkynner jeg, fremstår som en av de beste i denne salongen [ franske artister].” Utstillingen "Vivrel - nylige malerier", organisert av Galerie de Berri i mai 1942, illustrerer, i 31 malerier, mangfoldet av sjangere som Vivrel nærmer seg, men det er landskapet han utforsker med størst lidenskap. Hans valgte land er Loiret, hvor hans eldre bror Marcel har et andre hjem i Ch
tillon-sur-Loire, ikke langt fra Champtoceaux. I kjølvannet av den store krigen, pengeløs, søkte han tilflukt der for å male om emnet til en lavere pris. Våren 1926 var Vivrel igjen i Bretagne, hvorfra han brakte tilbake Port de Camaret som ble utstilt på Salon des Tuileries i 1926. Noen år senere, i 1934, vendte han tilbake til Côtes d'Armor, hvor han komponerte havlandskap som er så mange studier av himmelen. Vivrel tilbrakte sommeren 1926 på Korsika. Der skapte han akvareller som ble presentert på høsten på Galerie Georges Petit og deretter i New York. Hver gang roser en enstemmig anmeldelse deres kvaliteter: André Vivrels utstilling er en følsom, fin kunstner, samtidig som den forblir bred i sine forestillinger. Hans syn på Korsika, Bretagne og Paris er som hans delikat harmoniske blomster” (“La Semaine à Paris”, 12. november 1926, s.
63). I 1928 dro han igjen til Syden. Han gjenopprettet det varme og livlige lyset i Provence, og malte "The Port of Saint-Tropez" utstilt samme år på Salon des Indépendants. Middelhavstemaet råder også på Salon des Tuileries, hvor Vivrel presenterer utsikt over havnen og rutebåter, vitner om en blomstrende turistindustri. Når Vivrel ikke er på veiene i Frankrike, tar han Paris som modell. Han malte smugene til Butte Montmartre og monumentene i hovedstaden, som Notre-Dame-katedralen, som han malte i serier som Monet. Han liker å dvele ved bredden av Seinen, som gir ham mange uvanlige utsikter over byen og inspirerer maleriene hans som minner om det parisiske landskapet til Albert Lebourg. André-Léon Vivrel malte til sitt siste åndedrag, og døde i Bonneville-sur-Touques 7. juni 1976.
Gårdens inngang
Olje på lerret montert på panel
Mål: 45 x 54 cm
Signert nede til venstre
Maleri i meget god stand.
Nylig rengjort og lakkert
Uten ramme.
Selges med faktura og ekthetsbevis.
Rask og forsiktig frakt med forsikring.
André-Léon Vivrel ble født i 1886 i Paris. Bare 15 år gammel bestemte han seg for å bli maler. Han ble støttet på denne veien av sin mor, som han beskrev som sin første lærer, og sin far, en vinhandler og førsteprisvinner i tegning i 1870. En elev ved Louis-le-Grand videregående skole, André-Léon Vivrel returnerte til Académie Julian i 1910. Han fulgte læren til Paul Albert Laurens der og gikk deretter i studioet til Marcel Baschet og Henri Royer ved École des Beaux-Arts. Han leide et studio i Montmartre, på 65 rue Caulaincourt, bare åtte numre fra Auguste Renoir. Hans første deltakelse i Salongen for franske kunstnere stammer fra 1913. Vernepliktig i 1914 mottok han Croix de Guerre for heroisk oppførsel i 1917. Etter krigen vendte han tilbake til sitt verksted i Montmartre. Han ble tildelt en hederlig omtale på Salongen i 1920, og staten kjøpte ham de to stillebenene som han stilte ut på Salon des Indépendants. Han presenterer også to portretter av bretonske kvinner malt da de kom tilbake fra et opphold i Ploumanac'h (Côtesss d'Armor). I 1922 dukket Vivrel opp for første gang på Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts. Etter å ha mottatt Deldebat de Gonzalva-prisen i 1932, vant han en sølvmedalje året etter på Salon of French Artists med "Le Temps des Cerises". I 1934 presenterte Vivrel badegjester, det første maleriet i en serie store nakenbilder som ble sendt til salongen frem til 1943. Kulminasjonen av hans forskning på kvinnelig nakenhet, hans "Baigneuses" fra 1939 ble tildelt en gullmedalje på Salongen for franske kunstnere .
Denne ultimate utmerkelsen kroner en sølvmedalje oppnådd av Vivrel i 1937, under den internasjonale utstillingen for kunst og teknikker i Paris. Kritikere berømmet enstemmig talentet hans, og i 1940 nølte ikke Louis Paillard med å skrive på forsiden av Petit journal av 6. mai 1940: André Vivrel, forkynner jeg, fremstår som en av de beste i denne salongen [ franske artister].” Utstillingen "Vivrel - nylige malerier", organisert av Galerie de Berri i mai 1942, illustrerer, i 31 malerier, mangfoldet av sjangere som Vivrel nærmer seg, men det er landskapet han utforsker med størst lidenskap. Hans valgte land er Loiret, hvor hans eldre bror Marcel har et andre hjem i Ch
tillon-sur-Loire, ikke langt fra Champtoceaux. I kjølvannet av den store krigen, pengeløs, søkte han tilflukt der for å male om emnet til en lavere pris. Våren 1926 var Vivrel igjen i Bretagne, hvorfra han brakte tilbake Port de Camaret som ble utstilt på Salon des Tuileries i 1926. Noen år senere, i 1934, vendte han tilbake til Côtes d'Armor, hvor han komponerte havlandskap som er så mange studier av himmelen. Vivrel tilbrakte sommeren 1926 på Korsika. Der skapte han akvareller som ble presentert på høsten på Galerie Georges Petit og deretter i New York. Hver gang roser en enstemmig anmeldelse deres kvaliteter: André Vivrels utstilling er en følsom, fin kunstner, samtidig som den forblir bred i sine forestillinger. Hans syn på Korsika, Bretagne og Paris er som hans delikat harmoniske blomster” (“La Semaine à Paris”, 12. november 1926, s.
63). I 1928 dro han igjen til Syden. Han gjenopprettet det varme og livlige lyset i Provence, og malte "The Port of Saint-Tropez" utstilt samme år på Salon des Indépendants. Middelhavstemaet råder også på Salon des Tuileries, hvor Vivrel presenterer utsikt over havnen og rutebåter, vitner om en blomstrende turistindustri. Når Vivrel ikke er på veiene i Frankrike, tar han Paris som modell. Han malte smugene til Butte Montmartre og monumentene i hovedstaden, som Notre-Dame-katedralen, som han malte i serier som Monet. Han liker å dvele ved bredden av Seinen, som gir ham mange uvanlige utsikter over byen og inspirerer maleriene hans som minner om det parisiske landskapet til Albert Lebourg. André-Léon Vivrel malte til sitt siste åndedrag, og døde i Bonneville-sur-Touques 7. juni 1976.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 374617216 |
---|---|
Sist endret | 15.10.2024, 02:54 |