Bildegalleri
(1/1)
Spanish School (XX), after Francisco Goya - The naked maja
Til salgs600 kr
Beskrivelse
- Olje på lerret.
– Følger den tradisjonelle typologien til gudinnen Venus som ligger på sengen. Den første omtalen av dette verket går tilbake til november 1800, i beskrivelsen av Godoy-palasset av gravøren Pedro González de Sepúlveda, under besøket han gjorde i selskap med Juan Agustín Ceán Bermúdez og arkitekten Pedro de Arnal. Det hang der i et "interiørskap" sammen med andre venuser, selv om han ikke ga det mye pris i dagboken sin: "En naken [Venus] av Goya, men uten tegning eller ynde i fargen." Denne tilstedeværelsen i Godoys palass ser også ut til å være dokumentert i en av Ajipedobes, voldelige karikaturer mot fredsfyrsten, fra begynnelsen av 1800-tallet, hvor dette maleriet fremstår som en overdørsdekor på hans arbeidskontor. Gregorio González de Azaola, en valenciansk vitenskapsmann og lærd, kunne ha referert til La Maja Naked, og hennes følgesvenn, La Maja Ropa (P00741), i artikkelen om Goyas Caprichos, publisert 27. mai 1811 i Semanario Patriótica of Cádiz: "Alle elskere av kunst vet utvilsomt om vår berømte maler D. Francisco de Goya y Lucientes, og mange vil ha beundret hans vakre freskomalerier, hans venuser og portretter." I 1813, inventaret som inkluderer eiendelene som ble beslaglagt fra Godoy, da disse fremdeles var i palasset ved siden av klosteret Doña María de Aragón, ble maleriene også sitert som "Venus", en identifikasjon som, etter Goyas død, rundt 1830 , gjentok Javier Goya, kunstnerens sønn, som hentydet til venusene han malte for fredsfyrsten . Sammen med disse tidlige beskrivelsene, utvilsomt nøyaktige, siden maleriet var en del av Godoys reserverte kabinett sammen med den berømte Venus in the Mirror av Velázquez og to andre tilskrevet Titian, ble andre mer pittoreske identifikasjoner innlemmet over tid, den første i 1808, av franskmannen Frédéric Quilliet, som på slutten av det året skrev inventaret til Godoy-samlingen, og beskrev dem som "sigøynere". Senere, i inventaret utført i 1814, da varene som ble beslaglagt fra Godoy allerede var i Kidnapping Depot på Alcalá Street, det såkalte "glasslageret", er La maja ropa sitert som "en kvinne kledd som en maja" , et navn som ble utbredt fra da av og som også dukker opp i påstanden om at inkvisisjonsretten på slutten av samme år laget av begge maleriene for å betrakte dem som "ubskøne:" [som] "representerer en naken kvinne på en seng [...] er dens forfatter Don Francisco Goya, kvinnen kledd som en maja på en seng er også av den nevnte Goya". Også på 1800-tallet, sammen med legenden om Goyas kjærlighetsforhold til hertuginnen av Alba, ble det klart at modellen var et portrett av sistnevnte, selv om Pedro de Madrazo så ut til å identifisere henne, også uten grunnlag, med Pepita Tudó, hvem hun var Godoys elsker i årene da La Maja Naked ble malt. Den utbredte antagelsen om at Goya hadde modifisert hodet for å skjule modellens sanne trekk er utelukket med det nylige røntgenbildet, som viser kroppen malt på én gang og uten merkbare endringer i det området. Goya arrangerte Den nakne Maja med armene i kors under hodet, en komposisjon som minner om den berømte klassiske skulpturen til Sleeping Ariadne fra de kongelige samlingene. Han forkastet enhver referanse til Amor, gudinnens tradisjonelle følgesvenn, og plasserte henne provoserende på en moderne sofa og ikke på den klassiske sengen til det forrige maleriet, og så på betrakteren med et lett og suggestivt smil. Den nakne majaen er fortsatt et eksempel på Goyas mest 1700-tallsstil, før den dyptgripende endringen som skjedde i verkene hans rundt 1797-98, så vi må tenke på en relativt tidlig datering, rundt 1795-96, på den tiden. av hans første kunstneriske kontakter med Godoy. Flere av tegningene i Album A, som stammer fra disse årene, med unge kvinner liggende i sengen, kunne vært laget som forberedelse til dette viktige oppdraget av Godoy, som ga opphav til at kunstneren behandlet på en moderne måte, uten det klassiske. tillegg av Amor og andre symboler på gudinnen, et av de avgjørende temaene for maleri siden renessansen.
- Bildedimensjoner uten ramme: 92 x 180 cm
– Kommer fra en privat samling i Madrid.
- God allmenntilstand. Minimale feil.
- Montbaron Gallery legger ved et teknisk ark med alle sine partier.
- Fraktkostnader er veiledende.
- Viktig: På grunn av den skjøre karakteren til gamle rammer, gir ikke fraktselskaper erstatning for skader på rammer. Vi gjør en stor innsats for å sikre beskyttelse av malerier, men vi kan ikke akseptere klager på skader på rammer.
#bridgerton2024
– Følger den tradisjonelle typologien til gudinnen Venus som ligger på sengen. Den første omtalen av dette verket går tilbake til november 1800, i beskrivelsen av Godoy-palasset av gravøren Pedro González de Sepúlveda, under besøket han gjorde i selskap med Juan Agustín Ceán Bermúdez og arkitekten Pedro de Arnal. Det hang der i et "interiørskap" sammen med andre venuser, selv om han ikke ga det mye pris i dagboken sin: "En naken [Venus] av Goya, men uten tegning eller ynde i fargen." Denne tilstedeværelsen i Godoys palass ser også ut til å være dokumentert i en av Ajipedobes, voldelige karikaturer mot fredsfyrsten, fra begynnelsen av 1800-tallet, hvor dette maleriet fremstår som en overdørsdekor på hans arbeidskontor. Gregorio González de Azaola, en valenciansk vitenskapsmann og lærd, kunne ha referert til La Maja Naked, og hennes følgesvenn, La Maja Ropa (P00741), i artikkelen om Goyas Caprichos, publisert 27. mai 1811 i Semanario Patriótica of Cádiz: "Alle elskere av kunst vet utvilsomt om vår berømte maler D. Francisco de Goya y Lucientes, og mange vil ha beundret hans vakre freskomalerier, hans venuser og portretter." I 1813, inventaret som inkluderer eiendelene som ble beslaglagt fra Godoy, da disse fremdeles var i palasset ved siden av klosteret Doña María de Aragón, ble maleriene også sitert som "Venus", en identifikasjon som, etter Goyas død, rundt 1830 , gjentok Javier Goya, kunstnerens sønn, som hentydet til venusene han malte for fredsfyrsten . Sammen med disse tidlige beskrivelsene, utvilsomt nøyaktige, siden maleriet var en del av Godoys reserverte kabinett sammen med den berømte Venus in the Mirror av Velázquez og to andre tilskrevet Titian, ble andre mer pittoreske identifikasjoner innlemmet over tid, den første i 1808, av franskmannen Frédéric Quilliet, som på slutten av det året skrev inventaret til Godoy-samlingen, og beskrev dem som "sigøynere". Senere, i inventaret utført i 1814, da varene som ble beslaglagt fra Godoy allerede var i Kidnapping Depot på Alcalá Street, det såkalte "glasslageret", er La maja ropa sitert som "en kvinne kledd som en maja" , et navn som ble utbredt fra da av og som også dukker opp i påstanden om at inkvisisjonsretten på slutten av samme år laget av begge maleriene for å betrakte dem som "ubskøne:" [som] "representerer en naken kvinne på en seng [...] er dens forfatter Don Francisco Goya, kvinnen kledd som en maja på en seng er også av den nevnte Goya". Også på 1800-tallet, sammen med legenden om Goyas kjærlighetsforhold til hertuginnen av Alba, ble det klart at modellen var et portrett av sistnevnte, selv om Pedro de Madrazo så ut til å identifisere henne, også uten grunnlag, med Pepita Tudó, hvem hun var Godoys elsker i årene da La Maja Naked ble malt. Den utbredte antagelsen om at Goya hadde modifisert hodet for å skjule modellens sanne trekk er utelukket med det nylige røntgenbildet, som viser kroppen malt på én gang og uten merkbare endringer i det området. Goya arrangerte Den nakne Maja med armene i kors under hodet, en komposisjon som minner om den berømte klassiske skulpturen til Sleeping Ariadne fra de kongelige samlingene. Han forkastet enhver referanse til Amor, gudinnens tradisjonelle følgesvenn, og plasserte henne provoserende på en moderne sofa og ikke på den klassiske sengen til det forrige maleriet, og så på betrakteren med et lett og suggestivt smil. Den nakne majaen er fortsatt et eksempel på Goyas mest 1700-tallsstil, før den dyptgripende endringen som skjedde i verkene hans rundt 1797-98, så vi må tenke på en relativt tidlig datering, rundt 1795-96, på den tiden. av hans første kunstneriske kontakter med Godoy. Flere av tegningene i Album A, som stammer fra disse årene, med unge kvinner liggende i sengen, kunne vært laget som forberedelse til dette viktige oppdraget av Godoy, som ga opphav til at kunstneren behandlet på en moderne måte, uten det klassiske. tillegg av Amor og andre symboler på gudinnen, et av de avgjørende temaene for maleri siden renessansen.
- Bildedimensjoner uten ramme: 92 x 180 cm
– Kommer fra en privat samling i Madrid.
- God allmenntilstand. Minimale feil.
- Montbaron Gallery legger ved et teknisk ark med alle sine partier.
- Fraktkostnader er veiledende.
- Viktig: På grunn av den skjøre karakteren til gamle rammer, gir ikke fraktselskaper erstatning for skader på rammer. Vi gjør en stor innsats for å sikre beskyttelse av malerier, men vi kan ikke akseptere klager på skader på rammer.
#bridgerton2024
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
FINN-kode | 374617219 |
---|---|
Sist endret | 10.10.2024, 06:19 |