Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Sir William Beechey R.A. (1753-1839) - A half-length portrait of a noble young L
Til salgs4 000 kr
Beskrivelse
Sir William Beechey R.A. (engelsk, 1753-1839)
Tittel: Et portrett av en edel ung dame
Dato: Cirka 1780-1800
Medium: Olje på lerret
Herkomst; Christie's London, 9. februar 1990, Lot 116.
Fra en privat samling i London og en ledende kunstforhandler i Storbritannia.
Mål:
Maleri - 54cm x 42cm
Ramme - 80cm x 64cm
Et veldig fint portrett av en edel ung dame av Sir William Beechey. Maleriet har en fantastisk herkomst etter å ha blitt solgt av Christie's i deres British Pictures of the 17th, 18th and 19th Centuries-salg i februar 1990. Med Christies sjablong verso. Usignert.. en svært samlerbar kunstner som har arbeider, tiltrekker seg vanligvis svært sterke priser både på auksjon og på galleri.
Rekorden på auksjon for et maleri av Sir Thomas Beechey er USD 821 000 oppnådd 29. januar 2014 på Christie's New York.
Lukket:
29. januar 2014
Andre auksjonsresultater inkluderer:
https://www.christies.com/en/lot/lot-4020468
GBP 56 165: 26. november 2002 for et portrett av Richard Wilson
Tilstandsrapport:
I meget fin stand. Profesjonelt foret og konservert på 1900-tallet. De venstre bårelinjene vises litt. Det er craquelure gjennom hele maleriet som står i forhold til dets betydelige antikke. Lerretet er i god spenning og malingsoverflaten er jevn og stabil Ren, mest attraktiv, godt innrammet og klar til å henge
Om artisten:!
Sir William Beechey RA var en ledende engelsk portrettør under britisk maleris gullalder. Beechey ble født i Burford, Oxfordshire, 12. desember 1753, sønn av William Beechey, en advokat, og hans kone Hannah Read. Begge foreldrene døde da han fortsatt var ganske ung på begynnelsen av 1760-tallet, og han og søsknene hans ble oppdratt av onkelen Samuel, en advokat som bodde i Chipping Norton i nærheten.
Onkelen var fast bestemt på at den unge Beechey likeledes skulle følge en karriere innen loven, og i en passende alder ble han oppført som kontorist hos en transportør i nærheten av Stow-on-the-Wold. Men som The Monthly Mirror senere nedtegnet i juli 1798, var han: "Tidlig dømt sin [onkels] sjel til å krysse og male et bilde hvor han skulle oppsluke."
Beechey ble tatt opp på Royal Academy Schools i 1772, hvor han antas å ha studert under Johan Zoffany.
Han stilte første gang ut ved akademiet i 1776. Hans tidligste bevarte portretter er småskala full-lengde og samtalestykker som minner om Zoffany. I 1782 flyttet han til Norwich, hvor han fikk flere oppdrag, inkludert et portrett av Sir John Wodehouse og en serie samfunnsportretter for St. Andrew's Hall, Norwich.
I 1787 hadde han returnert til London, og i 1789 stilte han ut et berømt portrett av John Douglas, biskop av Carlisle (nå i Lambeth Palace). Beecheys karriere i denne perioden er preget av en rekke dyktige og beherskede portretter i tradisjonen til Sir Joshua Reynolds.
Beecheys stil passet perfekt til den konvensjonelle smaken til kongefamilien, og i 1793 fikk han i oppdrag å male et portrett i full lengde av dronning Charlotte og ble deretter navngitt som hennes offisielle portrettmaler.
Samme år ble han valgt som assosiert medlem av Royal Academy. Etter hans kongelige utnevnelse økte antallet kongelige oppdrag han påtok seg markant, og i 1797 stilte han ut seks kongelige portretter. I 1798 ble han valgt til fullverdig medlem av Royal Academy og malte George III og Prince of Wales Review Troops for det årets akademis utstilling.
Denne enorme komposisjonen skildrer kong George III, prinsen av Wales og stabsoffiserer på hesteryggen ved en tenkt kavalerigjennomgang i Hyde Park. Kongen ble rapportert å være fornøyd med maleriet og belønnet Beechey med en ridderskap. Joseph Faringtons dagbøker gir mange beretninger om Beecheys forhold til kongefamilien i denne perioden, inkludert hans midlertidige fall fra gunst i 1804, som Farington tilskriver lunkene i George IIIs mentale tilstand.
Beecheys portretter fra århundreskiftet regnes for å være hans mest fargerike og livlige. De er nærmere de flamboyante og frie teknikkene som brukes av hans yngre rivaler, John Hoppner og Sir Thomas Lawrence. Royal patronage gjenopptok rundt 1813, da Beechey ble utnevnt til portrettmaler for prins William Frederick, hertugen av Gloucester, og kulminerte med utnevnelsen hans i 1830 som hovedportrettmaler for kong William IV.
I 1836 trakk Beechey seg tilbake til Hampstead, og 9.–11. juni samme år ble innholdet i studioet hans sammen med samlingen hans solgt på Christie's. Selv om Beechey var i stand til fremdrift og raseri, var Beechey kjent for sin raushet til studenter. Spesielt interesserte han seg nært for karrieren til den unge John Constable.
Vennligst merk:
Rammen som er inkludert i bildene ovenfor er lagt til kunstverket av en tredjepart/selger, som sådan er den ikke en integrert del av objektet. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnader, slik at du umiddelbart kan vise den på veggen når kunstverket kommer til huset ditt. Som sådan kan ikke skader på selve rammen, som ikke påvirker integriteten til kunstverket, aksepteres som en gyldig grunn til å åpne et krav eller be om en kansellering. Vi vil også påpeke at mens vi forsikrer alle malerier før forsendelse, har vi ingen kontroll over frakt når vi har sendt maleriet.
Den vellykkede budgiveren vil være ansvarlig for å betale eventuelle importavgifter og eventuell tilhørende moms i destinasjonslandet. Vennligst se auksjonsvilkårene om dette før du byr. All kunsten vi selger er forsikret for frakt (med forbehold om ovenstående). All frakt er profesjonelt pakket. . vi har fått de fleste maleriene sendt til de fleste deler av EU med 5 virkedager, men vi kan ikke garantere dette. Vi har ved et par anledninger opplevd noen forsinkelser hos tollvesenet i enkelte land de siste ukene. Vennligst merk: Studio-/galleribilder av malerier på et staffeli på det publiserte materialet er kun ment å representere nøyaktig størrelsen på maleriet i det rommiljøet. Se også fraktkostnadene og merk auksjonarius ansvarsfraskrivelse angående potensielle tollkostnader.
Vi kan ikke beregne disse da de belastes i destinasjonslandet og beløpet som skal betales bestemmes av tollvesenet der og ikke av oss selv eller auksjonariusene. Vi har opplevd at tollen har belastet høyere importavgifter enn forventet; så vi vil råde budgivere til å prøve å fastslå de sannsynlige særavgiftene som din egen nasjonale tollmyndighet vil belaste deg før du byr og forplikter seg til å kjøpe maleriet. Vi må understreke at det ikke er de britiske tollmyndighetene.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 374617464 |
---|---|
Sist endret | 15.10.2024, 03:00 |
Catawiki
Mer som dette
1 762 kr
Storbritannia
Oldtiden. Lot of 4 Coins Incl Mysia, Pergamon. and Phrygia, Apameia (Ingen reser
1 410 kr
Storbritannia
Det Byzantiske Rike. Lot of 6 Folles Including three Maurice Tiberius (Ingen res
1 175 kr
Storbritannia