Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Jean Villeri (1896-1982) - Porto della Costa Azzurra
Til salgs300 kr
Beskrivelse
Jean Villeri - Port på den franske rivieraen (kanskje Antibes)
I en alder av ti flyttet Jean Villeri med familien til Cannes på grunn av farens kunstneriske og musikalske aktivitet.
Etter plenumsmalerundervisningen som Jean gir til utenlandske turister på den franske rivieraen, har han muligheten til å møte Soutine, Kikoine, Osterlind og Renoir.
I en svært ung alder var han til stede i Paris på Salon des Artistes Francais allerede i 1912, og deltok deretter i de regionale utstillingene i Nice, Menton og Cannes.
Han besøker Pierre Bonnard, hans nabo i Le Cannet, som vil påvirke tankegangen hans dypt.
I 1929, under påvirkning av Francis Picabia og Jacques Villon, forpliktet Jean Villeri seg definitivt til non-figurativ erfaring og sluttet seg i 1934 til Abstraction Création-bevegelsen. art non figuratif, der han frem til 1936 dukket opp med verkene sine blant kunstnerne sitert i bevegelsens offisielle magasin.
Poeten René Char signerer forordet til tre av sine viktigste parisiske utstillinger: Galerie Henriette (1939), Maehgt (1948), Creuze (1958).
Fra 1947 til 1971 var han til stede i Paris på utstillingene til Salons des Réalités Nouvelles og de til Salon de Mai i gruppen av kunstnere fra "Nouvelle 'Ecole de Paris", som han tok avstand fra etter kort tid, å foretrekke en absolutt fremfor de formelle pålegg av gruppens individuelle autonomi.
Etter utstillingene på Appolinaire Gallery (Milano 1955) og Galerie Legendre (Paris 1959), tar maleriet hans materielle former for basrelieffer, opp til det ekstreme valget av bruk av metalliske materialer. Viktige i denne forbindelse er de parisiske utstillingene med Relieffer -gruppen på Galerie XX siècle San Lazzaro (1960-1961) og ved Galerie Blumenthal (1963).
Den nøyaktige datoen for hans påfølgende avgjørelser angående hans kunst- og livsvalg er ikke kjent, men det er sikkert og kjent at Villeri i de påfølgende årene trakk seg tilbake til en slags eremitage i sitt atelierstudio i Haut de Cagnes, og foretrakk en sti ensom, fri. og alltid oppmerksomme på hendelsene i den kunstneriske verden som skal utforskes i deres varierte dimensjon.
I en alder av ti flyttet Jean Villeri med familien til Cannes på grunn av farens kunstneriske og musikalske aktivitet.
Etter plenumsmalerundervisningen som Jean gir til utenlandske turister på den franske rivieraen, har han muligheten til å møte Soutine, Kikoine, Osterlind og Renoir.
I en svært ung alder var han til stede i Paris på Salon des Artistes Francais allerede i 1912, og deltok deretter i de regionale utstillingene i Nice, Menton og Cannes.
Han besøker Pierre Bonnard, hans nabo i Le Cannet, som vil påvirke tankegangen hans dypt.
I 1929, under påvirkning av Francis Picabia og Jacques Villon, forpliktet Jean Villeri seg definitivt til non-figurativ erfaring og sluttet seg i 1934 til Abstraction Création-bevegelsen. art non figuratif, der han frem til 1936 dukket opp med verkene sine blant kunstnerne sitert i bevegelsens offisielle magasin.
Poeten René Char signerer forordet til tre av sine viktigste parisiske utstillinger: Galerie Henriette (1939), Maehgt (1948), Creuze (1958).
Fra 1947 til 1971 var han til stede i Paris på utstillingene til Salons des Réalités Nouvelles og de til Salon de Mai i gruppen av kunstnere fra "Nouvelle 'Ecole de Paris", som han tok avstand fra etter kort tid, å foretrekke en absolutt fremfor de formelle pålegg av gruppens individuelle autonomi.
Etter utstillingene på Appolinaire Gallery (Milano 1955) og Galerie Legendre (Paris 1959), tar maleriet hans materielle former for basrelieffer, opp til det ekstreme valget av bruk av metalliske materialer. Viktige i denne forbindelse er de parisiske utstillingene med Relieffer -gruppen på Galerie XX siècle San Lazzaro (1960-1961) og ved Galerie Blumenthal (1963).
Den nøyaktige datoen for hans påfølgende avgjørelser angående hans kunst- og livsvalg er ikke kjent, men det er sikkert og kjent at Villeri i de påfølgende årene trakk seg tilbake til en slags eremitage i sitt atelierstudio i Haut de Cagnes, og foretrakk en sti ensom, fri. og alltid oppmerksomme på hendelsene i den kunstneriske verden som skal utforskes i deres varierte dimensjon.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 375519866 |
---|---|
Sist endret | 15.10.2024, 02:57 |