Bildegalleri
(1/1)
Scuola italiana (XX), After Canaletto - Vista della conduzione del Canale di Can
Til salgs9 390 kr
Beskrivelse
ITALIENSK SKOLE (XX)
(Etter Giovanni Antonio Canal kjent som Canaletto)
Utsikt over ledningen av Cannaregio-kanalen inn i Canal Grande med
Palazzo Labia, klokketrnet i S. Geremia og Ponte delle Guglie
Olje p lerret, cm. 60 x 90
Ikke signert
MERK: Arbeid ikke signert. Arbeid uten ramme:
Fantastisk maleri i antikk stil, olje p lerret, som viser en vakker scene p Canal Grande i Venezia. P 1800- og 1900-tallet forskte noen anonyme malere kunsten "kopiere" fortidens store mestere. En av disse var Canaletto, selv om hans fotografiske maleri forblir uforlignelig. Maleren som utfrte dette verket nsket penbart ikke referere til mesterens teknikk, men han klarte med talent male denne bermte utsikten over Venezia, noe som fikk oss til gjenoppdage den i en av de vakre daggryene over lagunen. Den fantastiske panoramautsikten over bryggen, tatt fra et synspunkt som ligger i San Marco-bassenget, var et av de mest replikerte og elskede motivene av Antonio Canal kjent som Canaletto (Venezia 1697 - 1768) i lpet av hans lange kunstneriske karriere, og deretter bli tatt opp av andre talentfulle etterflgere, frem til i dag.
Dette bildet viser til den originale utsikten over ledningen av Cannaregio-kanalen i Canal Grande med Palazzo Labia, klokketrnet i S. Geremia og Ponte delle Guglie, ogs kjent som Scene p Canal Grande, det er imidlertid en modell. av et enormt antall andre mesterverk. Btene og karakterene endres noen ganger, og synsvinkelen som er fanget med det optiske kameraet endres ogs. Resultatet er imidlertid alltid ekstraordinrt og perfekt. Maleriet som ble tatt i betraktning ble laget av Canaletto i 1735/1742 (det er en olje p lerret som mler 46 x 63 centimeter bevart i samlingen til prins Hans-Adam Hans-Adam II von und zu Liechtenstein). Det er en annen versjon av dette emnet i Royal Collection of Windsor Castle, som skildrer hendelser fra et fjernere synspunkt og skiller seg i noen detaljer fra motstykket.
Utsikten avslrer faktisk for observatrens yne utsikten over Ponte delle Guglie, oppkalt etter de fire obeliskene (Guglie) p den, med klokketrnet i San Geremia til venstre og Palazzo Labia bak seg. Ulike bter og mennesker animerer scenen, innhyllet i et varmt lys. Broen i maleriets midtavstand stuper inn i skygge og danner et romlig skille mellom de strlende bygningene foran og de mrkere husene i gettoen i bakgrunnen.
La oss fokusere p detaljene. Rommet er preget av himmelen, vannet og Venezias underverk, festet som i et hyopplst bilde der ingen detaljer slipper unna oss. Lagunens grnn-bl gjenspeiling p himmelen, btene nr og fjern, folks skravling p gondolene, den rosenrde blokken oversvmmet av palassenes sol og til venstre for klokketrnet. Figurenes klr fra det attende rhundre er alle pastell eller grbrune: Venezia deltar ikke i den muntre polykromien til klrne i Paris og London. Selv gondolene er strengt tatt helsvarte. De lange skyggene og solen som lyser opp kysten fr oss til forst at scenen fanger byen p en morgen med livlig og arbeidsom spenning. Morgenlyset fremhever de arkitektoniske detaljene til de dyrebare balkongene fra det femtende rhundre til palassene som vises p Canal Grande. Lerretet er et yeblikksbilde av livet og hverdagen som fr oss til forst hvor lite Venezia har endret seg p over tre hundre r, fra et arkitektonisk synspunkt. Men det er mer: i dette som i mange andre verk av Canaletto har vi flelsen av luftens temperatur, dens grad av fuktighet, den lette brisen som beveger denne luften.
Alle sensasjoner som ingen moderne fotografi kan gi oss. Alle som observerer et fotografi vet at det er fotografi, men alle som ser p et verk av Canaletto p denne mten og fokuserer nye, vil ha flelsen av oppfatte virkeligheten konkret. Hemmeligheten ligger i male med et fritt, forenklet slag som deretter vil bli omarbeidet av betrakterens sinn, og generere et inntrykk av sannhet. Den samme tilnrmingen som Claude Monet ville bruke over et rhundre etter at han delte med Canaletto flelsen av lys og enkelheten til tegnet som representerer det. Det er derfor hjernen som
det rekomponerer bildet, for som vi godt vet, ser vi ikke med ynene, men med sinnet. Og alt dette gir oss et sannere bilde av det fotografiske bildet.
Maleriet som vurderes her er preget av en perspektivisk tilnrming nesten identisk med museumsversjonen. De er forskjellige med tanke p btene, figurene og den generelle kromatiske tilhrigheten, og fremfor alt dimensjonene.
Utsikten, preget av et rimelig utfrelsesniv, kan tilskrives en sen tilhenger (eller kopist) av Canaletto - aktiv i andre halvdel av det tjuende rhundre - som var i stand til formidle med stor dyktighet egenskapene til stilen og atmosfren av utsikten nevnt ovenfor og bevart i museer.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i ganske rimelig allmenntilstand og billedoverflaten har patina. Det er ingen konservative problemer fremhevet, og det ser ikke ut til kreve intervensjon. Mlene p lerretet er cm. 60 x 90. Maleriet, av god billedkvalitet, selv om det er pyntet med en vakker gull- og treramme, selges lerretet uten ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Etter Giovanni Antonio Canal kjent som Canaletto)
Utsikt over ledningen av Cannaregio-kanalen inn i Canal Grande med
Palazzo Labia, klokketrnet i S. Geremia og Ponte delle Guglie
Olje p lerret, cm. 60 x 90
Ikke signert
MERK: Arbeid ikke signert. Arbeid uten ramme:
Fantastisk maleri i antikk stil, olje p lerret, som viser en vakker scene p Canal Grande i Venezia. P 1800- og 1900-tallet forskte noen anonyme malere kunsten "kopiere" fortidens store mestere. En av disse var Canaletto, selv om hans fotografiske maleri forblir uforlignelig. Maleren som utfrte dette verket nsket penbart ikke referere til mesterens teknikk, men han klarte med talent male denne bermte utsikten over Venezia, noe som fikk oss til gjenoppdage den i en av de vakre daggryene over lagunen. Den fantastiske panoramautsikten over bryggen, tatt fra et synspunkt som ligger i San Marco-bassenget, var et av de mest replikerte og elskede motivene av Antonio Canal kjent som Canaletto (Venezia 1697 - 1768) i lpet av hans lange kunstneriske karriere, og deretter bli tatt opp av andre talentfulle etterflgere, frem til i dag.
Dette bildet viser til den originale utsikten over ledningen av Cannaregio-kanalen i Canal Grande med Palazzo Labia, klokketrnet i S. Geremia og Ponte delle Guglie, ogs kjent som Scene p Canal Grande, det er imidlertid en modell. av et enormt antall andre mesterverk. Btene og karakterene endres noen ganger, og synsvinkelen som er fanget med det optiske kameraet endres ogs. Resultatet er imidlertid alltid ekstraordinrt og perfekt. Maleriet som ble tatt i betraktning ble laget av Canaletto i 1735/1742 (det er en olje p lerret som mler 46 x 63 centimeter bevart i samlingen til prins Hans-Adam Hans-Adam II von und zu Liechtenstein). Det er en annen versjon av dette emnet i Royal Collection of Windsor Castle, som skildrer hendelser fra et fjernere synspunkt og skiller seg i noen detaljer fra motstykket.
Utsikten avslrer faktisk for observatrens yne utsikten over Ponte delle Guglie, oppkalt etter de fire obeliskene (Guglie) p den, med klokketrnet i San Geremia til venstre og Palazzo Labia bak seg. Ulike bter og mennesker animerer scenen, innhyllet i et varmt lys. Broen i maleriets midtavstand stuper inn i skygge og danner et romlig skille mellom de strlende bygningene foran og de mrkere husene i gettoen i bakgrunnen.
La oss fokusere p detaljene. Rommet er preget av himmelen, vannet og Venezias underverk, festet som i et hyopplst bilde der ingen detaljer slipper unna oss. Lagunens grnn-bl gjenspeiling p himmelen, btene nr og fjern, folks skravling p gondolene, den rosenrde blokken oversvmmet av palassenes sol og til venstre for klokketrnet. Figurenes klr fra det attende rhundre er alle pastell eller grbrune: Venezia deltar ikke i den muntre polykromien til klrne i Paris og London. Selv gondolene er strengt tatt helsvarte. De lange skyggene og solen som lyser opp kysten fr oss til forst at scenen fanger byen p en morgen med livlig og arbeidsom spenning. Morgenlyset fremhever de arkitektoniske detaljene til de dyrebare balkongene fra det femtende rhundre til palassene som vises p Canal Grande. Lerretet er et yeblikksbilde av livet og hverdagen som fr oss til forst hvor lite Venezia har endret seg p over tre hundre r, fra et arkitektonisk synspunkt. Men det er mer: i dette som i mange andre verk av Canaletto har vi flelsen av luftens temperatur, dens grad av fuktighet, den lette brisen som beveger denne luften.
Alle sensasjoner som ingen moderne fotografi kan gi oss. Alle som observerer et fotografi vet at det er fotografi, men alle som ser p et verk av Canaletto p denne mten og fokuserer nye, vil ha flelsen av oppfatte virkeligheten konkret. Hemmeligheten ligger i male med et fritt, forenklet slag som deretter vil bli omarbeidet av betrakterens sinn, og generere et inntrykk av sannhet. Den samme tilnrmingen som Claude Monet ville bruke over et rhundre etter at han delte med Canaletto flelsen av lys og enkelheten til tegnet som representerer det. Det er derfor hjernen som
det rekomponerer bildet, for som vi godt vet, ser vi ikke med ynene, men med sinnet. Og alt dette gir oss et sannere bilde av det fotografiske bildet.
Maleriet som vurderes her er preget av en perspektivisk tilnrming nesten identisk med museumsversjonen. De er forskjellige med tanke p btene, figurene og den generelle kromatiske tilhrigheten, og fremfor alt dimensjonene.
Utsikten, preget av et rimelig utfrelsesniv, kan tilskrives en sen tilhenger (eller kopist) av Canaletto - aktiv i andre halvdel av det tjuende rhundre - som var i stand til formidle med stor dyktighet egenskapene til stilen og atmosfren av utsikten nevnt ovenfor og bevart i museer.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i ganske rimelig allmenntilstand og billedoverflaten har patina. Det er ingen konservative problemer fremhevet, og det ser ikke ut til kreve intervensjon. Mlene p lerretet er cm. 60 x 90. Maleriet, av god billedkvalitet, selv om det er pyntet med en vakker gull- og treramme, selges lerretet uten ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 380615853 |
---|---|
Sist endret | 15.11.2024, 16:45 |