Bildegalleri
(1/1)
Carlo Bonomi (1880 – 1961) - Mucche
Til salgs23 370 kr
Beskrivelse
Carlo Bonomi (Turbigo, 1880 Turbigo, 1961)
Kyr
Olje p lerret, 57 x 81 cm
Med ramme, 95 x 122 cm
Carlo Bonomi ble fdt i Turbigo, en kommune i provinsen Milano i Ticino-dalen, og gikk p Brera Academy fra 1898 til 1904 og deltok deretter i en serie kurs ved Kunstakademiet i Mnchen mellom 1905 og 1907, hvor han kom i kontakt med verkene til mestrene Von Stuck og Lembach og hvor han ble kjent med den "populre sannheten" i Kathe Kollwitz sine malerier. En formativ studiereise av kunstneren i Roma gr ogs tilbake til begynnelsen av det tjuende rhundre. Etter ha returnert til Milano etter sin romerske reise, pnet Bonomi et studio i Lombard-hovedstaden sammen med Carr, Castiglioni og Barilli, som snart ble et viktig referansepunkt for kunstnere som arbeidet i byen p begynnelsen av det tjuende rhundre. Etter ha meldt seg frivillig i frste verdenskrig tjenestegjorde han i frontlinjene i Cadore og p Monte Grappa; krigsopplevelsen preget sterkt kunstnerens fantasi, som i verkene fra det andre og tredje tiret av det 20. rhundre skildret tragediene og lidelsene til soldater og sivile i krig: et avgjrende viktig eksempel p denne trenden er gitt av The prisoners of Mauthausen, et maleri utfrt mellom 1922 og 1923 og presentert for frste gang p Ex-combatants Exhibition i Monza i 1924 der kunstneren, p en absolutt antiretorisk mte tok opp et verk som The martyrdom of the blessed Franciscans i Nagasaki av Tanzio da Varallo p Pinacoteca di Brera, uttrykker perfekt hans opprr og hans totale avstand fra konfliktens brutalitet. Bonomi ble inspirert, spesielt i de frste rene av sin lange karriere, av modellene fra slutten av det nittende rhundre av de mest kjente medlemmene av den lombardiske pointillist-kretsen, frst og fremst Gaetano Previati, Giovanni Segantini og Giuseppe Pellizza da Volpedo, omtolket i en nktern og plastnkkel. Et eksempel p denne trenden er et maleri som Pastoral Symphony: verket, som henter inspirasjon fra Segantinis The Two Mothers of the GAM i Milano, tar opp temaet om moren som ammer barnet i fanget hennes blant varmen fra sauene. ved daggry. Fra andre halvdel av 1910-tallet dedikerte Bonomi seg hovedsakelig til skulptur, som fra dette yeblikket ble den mest kontinuerlige formen for hans kunstneriske uttrykk. Hans skulpturelle verk er tilstede p forskjellige offentlige steder og kirkegrder eller i private samlinger, blant annet husker vi: Monumental Cemetery of Milano eller Busto Arsizio, Gallarate og Turbigo, samt de offentlige hagene til Novara. Imidlertid er hans mest kjente plastverk absolutt La Mater: denne bronsen, skapt i 1915 og senere perfeksjonert mellom 1923 og 1948, representerer en kvinne i ferd med holde babyen sin inntil seg, i en intens flelsesmessig utveksling. Verket ble presentert for frste gang i anledning den frste utstillingen av "Novecento Italiano", holdt p Permanente i Milano i 1926 og stttet og animert av Margherita Sarfatti: samme r ble skulpturen stilt ut p Dresden utstillingen og ble kjpt av den tyske regjeringen for plasseres i ministerbygningen i Berlin. Dette verket gjr Bonomi til "en absolutt skulptr, i hvem essens og eksistens faller sammen, og plasserer ham dermed blant de store skulptrene i det tjuende rhundre, hvis formelle integritet er nesten unik og finner den perfekte balansen mellom maleri og skulptur, med den samme ideelle kontinuiteten bekreftet av Michelangelo (V. Sgarbi, Il Novecento, bind 1, 2018, s. 158-165). Bonomi er ogs kjent for sin aktivitet som arkitekt: restaureringsoperasjonene utfrt i henhold til hans design p Turbigo Castle og Broletto of Novara er velkjente.
I sin innholdsrike produksjon, bde billedlig og skulpturell, mangler kunstneren aldri noen trekk som kjennetegner hans arbeid: en resignert melankoli, men full av rene flelser, en nysomhet som uttrykker en smerte som anses som intim og ikke teatralsk, en rolig menneskelighet, som fortsetter. gjennom slr og skyr sterke farger, en religisitet av sekulr natur, konsentrert om verdiene til menneskelig eksistens.
I dette verket, som sannsynligvis tilhrer den frste sesongen av kunstnerens produksjon, er inspirasjonen fra Segantinis modeller tydelig: malerier som Cow at the trog of the GAM i Milano eller Alla stanga fra Galleria Nazionale d'Arte Moderna i Roma utgjr en et viktig utgangspunkt for kunstneren opprinnelig fra Turbigo. Sammenlignet med Segantinis arbeider fremstr maleriet imidlertid mer tett og materielt; det er kunstneren selv som gjentar sin klare preferanse for et maleri med en sterk materialkomponent ("I say that painting seems to me better jo more it goes into relief"). I motsetning til de aller fleste av Bonomis verk, fremstr fargene i dette tilfellet spesielt lyse og scenen, bestrlt av et strlende morgenlys, formidler en atmosfre av rolig stillhet.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Kyr
Olje p lerret, 57 x 81 cm
Med ramme, 95 x 122 cm
Carlo Bonomi ble fdt i Turbigo, en kommune i provinsen Milano i Ticino-dalen, og gikk p Brera Academy fra 1898 til 1904 og deltok deretter i en serie kurs ved Kunstakademiet i Mnchen mellom 1905 og 1907, hvor han kom i kontakt med verkene til mestrene Von Stuck og Lembach og hvor han ble kjent med den "populre sannheten" i Kathe Kollwitz sine malerier. En formativ studiereise av kunstneren i Roma gr ogs tilbake til begynnelsen av det tjuende rhundre. Etter ha returnert til Milano etter sin romerske reise, pnet Bonomi et studio i Lombard-hovedstaden sammen med Carr, Castiglioni og Barilli, som snart ble et viktig referansepunkt for kunstnere som arbeidet i byen p begynnelsen av det tjuende rhundre. Etter ha meldt seg frivillig i frste verdenskrig tjenestegjorde han i frontlinjene i Cadore og p Monte Grappa; krigsopplevelsen preget sterkt kunstnerens fantasi, som i verkene fra det andre og tredje tiret av det 20. rhundre skildret tragediene og lidelsene til soldater og sivile i krig: et avgjrende viktig eksempel p denne trenden er gitt av The prisoners of Mauthausen, et maleri utfrt mellom 1922 og 1923 og presentert for frste gang p Ex-combatants Exhibition i Monza i 1924 der kunstneren, p en absolutt antiretorisk mte tok opp et verk som The martyrdom of the blessed Franciscans i Nagasaki av Tanzio da Varallo p Pinacoteca di Brera, uttrykker perfekt hans opprr og hans totale avstand fra konfliktens brutalitet. Bonomi ble inspirert, spesielt i de frste rene av sin lange karriere, av modellene fra slutten av det nittende rhundre av de mest kjente medlemmene av den lombardiske pointillist-kretsen, frst og fremst Gaetano Previati, Giovanni Segantini og Giuseppe Pellizza da Volpedo, omtolket i en nktern og plastnkkel. Et eksempel p denne trenden er et maleri som Pastoral Symphony: verket, som henter inspirasjon fra Segantinis The Two Mothers of the GAM i Milano, tar opp temaet om moren som ammer barnet i fanget hennes blant varmen fra sauene. ved daggry. Fra andre halvdel av 1910-tallet dedikerte Bonomi seg hovedsakelig til skulptur, som fra dette yeblikket ble den mest kontinuerlige formen for hans kunstneriske uttrykk. Hans skulpturelle verk er tilstede p forskjellige offentlige steder og kirkegrder eller i private samlinger, blant annet husker vi: Monumental Cemetery of Milano eller Busto Arsizio, Gallarate og Turbigo, samt de offentlige hagene til Novara. Imidlertid er hans mest kjente plastverk absolutt La Mater: denne bronsen, skapt i 1915 og senere perfeksjonert mellom 1923 og 1948, representerer en kvinne i ferd med holde babyen sin inntil seg, i en intens flelsesmessig utveksling. Verket ble presentert for frste gang i anledning den frste utstillingen av "Novecento Italiano", holdt p Permanente i Milano i 1926 og stttet og animert av Margherita Sarfatti: samme r ble skulpturen stilt ut p Dresden utstillingen og ble kjpt av den tyske regjeringen for plasseres i ministerbygningen i Berlin. Dette verket gjr Bonomi til "en absolutt skulptr, i hvem essens og eksistens faller sammen, og plasserer ham dermed blant de store skulptrene i det tjuende rhundre, hvis formelle integritet er nesten unik og finner den perfekte balansen mellom maleri og skulptur, med den samme ideelle kontinuiteten bekreftet av Michelangelo (V. Sgarbi, Il Novecento, bind 1, 2018, s. 158-165). Bonomi er ogs kjent for sin aktivitet som arkitekt: restaureringsoperasjonene utfrt i henhold til hans design p Turbigo Castle og Broletto of Novara er velkjente.
I sin innholdsrike produksjon, bde billedlig og skulpturell, mangler kunstneren aldri noen trekk som kjennetegner hans arbeid: en resignert melankoli, men full av rene flelser, en nysomhet som uttrykker en smerte som anses som intim og ikke teatralsk, en rolig menneskelighet, som fortsetter. gjennom slr og skyr sterke farger, en religisitet av sekulr natur, konsentrert om verdiene til menneskelig eksistens.
I dette verket, som sannsynligvis tilhrer den frste sesongen av kunstnerens produksjon, er inspirasjonen fra Segantinis modeller tydelig: malerier som Cow at the trog of the GAM i Milano eller Alla stanga fra Galleria Nazionale d'Arte Moderna i Roma utgjr en et viktig utgangspunkt for kunstneren opprinnelig fra Turbigo. Sammenlignet med Segantinis arbeider fremstr maleriet imidlertid mer tett og materielt; det er kunstneren selv som gjentar sin klare preferanse for et maleri med en sterk materialkomponent ("I say that painting seems to me better jo more it goes into relief"). I motsetning til de aller fleste av Bonomis verk, fremstr fargene i dette tilfellet spesielt lyse og scenen, bestrlt av et strlende morgenlys, formidler en atmosfre av rolig stillhet.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 380753454 |
---|---|
Sist endret | 16.11.2024, 14:41 |