Bildegalleri
(1/1)
Carlo Bonomi (1880-1961) - Gregge di pecore
Til salgs23 370 kr
Beskrivelse
Carlo Bonomi (Turbigo, 1880-1961)
Saueflokk
Olje p lerret, 32 x 63
Med ramme, 51 x 82 cm
Fdt i Turbigo, i Ticino-dalen, gikk Carlo Bonomi p Brera-akademiet mellom det nittende og tjuende rhundre og fulgte deretter forskjellige kurs ved kunstakademiet i Mnchen mellom 1905 og 1907. I tysk sammenheng var den unge kunstneren opprinnelig fra Milanesisk provins, kom han i kontakt med verkene til mestrene Von Stuck, Lembach og Kollwitz. Kunstnerens opphold i Roma gr ogs tilbake til begynnelsen av det tjuende rhundre. Etter ha returnert til Milano etter sin romerske reise, pnet Bonomi et studio i Lombard-hovedstaden sammen med Carr, Castiglioni og Barilli, som snart ble et viktig kulturelt referansepunkt. Etter ha meldt seg frivillig i frste verdenskrig tjenestegjorde han i frontlinjene i Cadore og p Monte Grappa; krigsopplevelsen preget sterkt kunstnerens fantasi, som mellom 1910- og 1930-tallet skildret tragediene og lidelsene til soldater og sivile i krig: et eksempel p denne trenden faller sammen med The Prisoners of Mauthausen, et maleri utfrt mellom 1922 og 1923 og presentert for frste gang p Ex-Combatant Exhibition i Monza i 1924 der kunstneren perfekt uttrykker sitt opprr og sitt total avstand fra konfliktens brutalitet. Bonomi ble inspirert, spesielt i de frste rene av sin lange karriere, av modellene fra slutten av det nittende rhundre av de mest kjente medlemmene av den lombardiske pointillist-kretsen, frst og fremst Gaetano Previati, Giovanni Segantini og Giuseppe Pellizza da Volpedo, omtolket i en nktern og plastnkkel. Et eksempel p denne trenden er et maleri som Pastoral Symphony: verket, som henter inspirasjon fra Segantinis The Two Mothers of the GAM i Milano, tar opp temaet om moren som ammer barnet i fanget hennes blant varmen fra sauene. ved daggry. Fra andre halvdel av 1910-tallet dedikerte Bonomi seg hovedsakelig til skulptur, som fra dette yeblikket ble den mest kontinuerlige formen for hans kunstneriske uttrykk. Hans skulpturelle verk er tilstede p forskjellige offentlige steder og kirkegrder eller i private samlinger, blant annet husker vi: Monumental Cemetery of Milano eller Busto Arsizio, Gallarate og Turbigo, samt de offentlige hagene til Novara. Imidlertid er hans mest kjente plastverk absolutt La Mater: denne bronsen, skapt i 1915 og senere perfeksjonert mellom 1923 og 1948, representerer en kvinne i ferd med holde babyen sin inntil seg, i en intens flelsesmessig utveksling. Verket ble presentert for frste gang i anledning den frste utstillingen av "Novecento Italiano", holdt p Permanente i Milano i 1926 og stttet og animert av Margherita Sarfatti: samme r ble skulpturen stilt ut p Dresden utstillingen og ble kjpt av den tyske regjeringen for plasseres i Ministerial Building i Berlin. Dette verket gjr Bonomi til "en absolutt skulptr, der essens og eksistens faller sammen, og plasserer ham dermed blant de store skulptrene i det tjuende rhundre, hvis formelle integritet er nesten unik og finner den perfekte balansen mellom maleri og skulptur, med den samme ideelle kontinuiteten bekreftet av Michelangelo (V. Sgarbi, Il Novecento, bind 1, 2018, s. 158-165). Bonomi er ogs kjent for sitt arbeid som arkitekt: restaureringsoperasjonene utfrt i henhold til hans design p Turbigo-slottet og Broletto i Novara er velkjente. P 1920-tallet bygde Bonomi sin eremitage, La Selvaggia, i hans bilde og likhet, i hjembyen hans, hvis navn var inspirert av "Selvatico chi si salva" - et kjent ordtak av Leonardo Da Vinci - der han skapte sin egen maleri- og skulpturstudier. Strukturen er formet som en ekte steincitadell, hvor verkene hans fortsatt er samlet i dag og hvor det i gipsstpegalleriet, sentrert om Canovas i Possagno, er mulig beundre gipsavstpningene til skulpturene hans. En kunstnerisk arv anerkjent p italiensk og internasjonalt niv, boligen, bevart og bebodd av Bonomis etterflgere, overfrer fortsatt i dag budskapet til en kunstner som aldri brydde seg om moter, strmninger, men hvis inspirasjon alltid har vrt menneskeheten til folket, styrken arbeid, ytringsfriheten.
Dette maleriet, med mrke toner og fragmentarisk pensel, av pointillistisk inspirasjon, presenterer en eldre kvinne som leder en flokk sauer til beite i en kald og tkete daggry. De landlige atmosfrene minner om de billedlige passasjene til Giovanni Segantini, med srlig referanse til Vandrende flokk i 1887. Den kvinnelige skikkelsen minner i stedet om etterkrigstidens bondekvinner til den tyske Kthe Kollwitz.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Saueflokk
Olje p lerret, 32 x 63
Med ramme, 51 x 82 cm
Fdt i Turbigo, i Ticino-dalen, gikk Carlo Bonomi p Brera-akademiet mellom det nittende og tjuende rhundre og fulgte deretter forskjellige kurs ved kunstakademiet i Mnchen mellom 1905 og 1907. I tysk sammenheng var den unge kunstneren opprinnelig fra Milanesisk provins, kom han i kontakt med verkene til mestrene Von Stuck, Lembach og Kollwitz. Kunstnerens opphold i Roma gr ogs tilbake til begynnelsen av det tjuende rhundre. Etter ha returnert til Milano etter sin romerske reise, pnet Bonomi et studio i Lombard-hovedstaden sammen med Carr, Castiglioni og Barilli, som snart ble et viktig kulturelt referansepunkt. Etter ha meldt seg frivillig i frste verdenskrig tjenestegjorde han i frontlinjene i Cadore og p Monte Grappa; krigsopplevelsen preget sterkt kunstnerens fantasi, som mellom 1910- og 1930-tallet skildret tragediene og lidelsene til soldater og sivile i krig: et eksempel p denne trenden faller sammen med The Prisoners of Mauthausen, et maleri utfrt mellom 1922 og 1923 og presentert for frste gang p Ex-Combatant Exhibition i Monza i 1924 der kunstneren perfekt uttrykker sitt opprr og sitt total avstand fra konfliktens brutalitet. Bonomi ble inspirert, spesielt i de frste rene av sin lange karriere, av modellene fra slutten av det nittende rhundre av de mest kjente medlemmene av den lombardiske pointillist-kretsen, frst og fremst Gaetano Previati, Giovanni Segantini og Giuseppe Pellizza da Volpedo, omtolket i en nktern og plastnkkel. Et eksempel p denne trenden er et maleri som Pastoral Symphony: verket, som henter inspirasjon fra Segantinis The Two Mothers of the GAM i Milano, tar opp temaet om moren som ammer barnet i fanget hennes blant varmen fra sauene. ved daggry. Fra andre halvdel av 1910-tallet dedikerte Bonomi seg hovedsakelig til skulptur, som fra dette yeblikket ble den mest kontinuerlige formen for hans kunstneriske uttrykk. Hans skulpturelle verk er tilstede p forskjellige offentlige steder og kirkegrder eller i private samlinger, blant annet husker vi: Monumental Cemetery of Milano eller Busto Arsizio, Gallarate og Turbigo, samt de offentlige hagene til Novara. Imidlertid er hans mest kjente plastverk absolutt La Mater: denne bronsen, skapt i 1915 og senere perfeksjonert mellom 1923 og 1948, representerer en kvinne i ferd med holde babyen sin inntil seg, i en intens flelsesmessig utveksling. Verket ble presentert for frste gang i anledning den frste utstillingen av "Novecento Italiano", holdt p Permanente i Milano i 1926 og stttet og animert av Margherita Sarfatti: samme r ble skulpturen stilt ut p Dresden utstillingen og ble kjpt av den tyske regjeringen for plasseres i Ministerial Building i Berlin. Dette verket gjr Bonomi til "en absolutt skulptr, der essens og eksistens faller sammen, og plasserer ham dermed blant de store skulptrene i det tjuende rhundre, hvis formelle integritet er nesten unik og finner den perfekte balansen mellom maleri og skulptur, med den samme ideelle kontinuiteten bekreftet av Michelangelo (V. Sgarbi, Il Novecento, bind 1, 2018, s. 158-165). Bonomi er ogs kjent for sitt arbeid som arkitekt: restaureringsoperasjonene utfrt i henhold til hans design p Turbigo-slottet og Broletto i Novara er velkjente. P 1920-tallet bygde Bonomi sin eremitage, La Selvaggia, i hans bilde og likhet, i hjembyen hans, hvis navn var inspirert av "Selvatico chi si salva" - et kjent ordtak av Leonardo Da Vinci - der han skapte sin egen maleri- og skulpturstudier. Strukturen er formet som en ekte steincitadell, hvor verkene hans fortsatt er samlet i dag og hvor det i gipsstpegalleriet, sentrert om Canovas i Possagno, er mulig beundre gipsavstpningene til skulpturene hans. En kunstnerisk arv anerkjent p italiensk og internasjonalt niv, boligen, bevart og bebodd av Bonomis etterflgere, overfrer fortsatt i dag budskapet til en kunstner som aldri brydde seg om moter, strmninger, men hvis inspirasjon alltid har vrt menneskeheten til folket, styrken arbeid, ytringsfriheten.
Dette maleriet, med mrke toner og fragmentarisk pensel, av pointillistisk inspirasjon, presenterer en eldre kvinne som leder en flokk sauer til beite i en kald og tkete daggry. De landlige atmosfrene minner om de billedlige passasjene til Giovanni Segantini, med srlig referanse til Vandrende flokk i 1887. Den kvinnelige skikkelsen minner i stedet om etterkrigstidens bondekvinner til den tyske Kthe Kollwitz.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 380755495 |
---|---|
Sist endret | 16.11.2024, 14:56 |