Bildegalleri
(1/1)
Ricard Canals i Llambí (1876 - 1956) - Estudio
Til salgs4 658 kr
Beskrivelse
verk av den prestisjetunge katalanske maleren Ricard Canals i Llamb (Barcelona, 1876 - 1956)
Verket er signert nederst "kanalene"
tilstanden p arbeidet er god
tegningen presenteres innrammet
Ml p arbeidet: 14 cm. hy x 17 cm. bred
Ml p innrammet arbeid: 53 cm. hyde x 57 cm. bred
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :: :::::::::::
Kunstnerbiografi:
Ricard Canals i Llamb ble fdt i Barcelona 13. desember 1876. Han studerte kunst ved School of Fine Arts (Llotja), samt ved akademiet til maleren Pedro Borrell del Caso; bde i det ene og det andre, for en kort stund, siden han og hans unge venner foretrakk lage et mye friere maleri, og skte i forstedene og i naturen etter ydmyke motiver i strid med sin tids akademiske lre. Den primitive Colla del Safr, som de ville bli kalt p grunn av den voldsomme fargen p maleriene deres, inkluderte Mir, Gual, Pichot, Vallmitjana, Nonell og Canals: de to siste var nre venner, og stilte ut sammen i Els Quatre Gats, og malte under sommeren 1896 i Boh og dro til Paris i 1897.
I alle fall var stiene til Nonell og Canals ikke s parallelle som det virket for de franske kritikerne, som da de kommenterte gldende p deres fellesutstilling fra 1898 p galleriet Le Barc de Boutteville kalte dem "to kunstnere, to katalanere, nesten to brdre." . Nonell opprettholdt gjennom hele sitt korte liv en stil nr modernismens estetikk, mens Canals utviklet seg mye mer, frst med "espaolada"-temaer og deretter, gradvis, mot et maleri som forente impresjonistisk fargelegging med den spanske tradisjonen som han var i stand til studere under hans opphold i Andalusia og Madrid, og jobbet mest for den parisiske forhandleren Durand-Ruel.
Kanskje faller toppen av Canals kunst sammen med de siste rene av oppholdet i Paris, hvor han levde svrt tett med Picasso, uten at kunsten hans ble pvirket av den store mannen fra Malaga. Da Canals kom tilbake permanent til Barcelona, i 1906, hadde han allerede malt noen av sine mest kjente malerier med spanske temaer for Durand-Ruel eller for kunder i Paris, som bankmannen Ivo Bosch (Un palco en los toros). Imidlertid s de flgende rene i Barcelona ogs opprettelsen av s viktige malerier som La toilette og vakre portretter av hans kone eller svigerinne, i dag i museene i Barcelona og Bilbao. Det ville fortsatt gjenst, fr hans strre dedikasjon til portrettmaleri, de andre flotte eksemplene p skjnnhet og farge p hans figurer i havnemiljer og de vakre maleriene av landskap og blomster.
Verket er signert nederst "kanalene"
tilstanden p arbeidet er god
tegningen presenteres innrammet
Ml p arbeidet: 14 cm. hy x 17 cm. bred
Ml p innrammet arbeid: 53 cm. hyde x 57 cm. bred
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :: :::::::::::
Kunstnerbiografi:
Ricard Canals i Llamb ble fdt i Barcelona 13. desember 1876. Han studerte kunst ved School of Fine Arts (Llotja), samt ved akademiet til maleren Pedro Borrell del Caso; bde i det ene og det andre, for en kort stund, siden han og hans unge venner foretrakk lage et mye friere maleri, og skte i forstedene og i naturen etter ydmyke motiver i strid med sin tids akademiske lre. Den primitive Colla del Safr, som de ville bli kalt p grunn av den voldsomme fargen p maleriene deres, inkluderte Mir, Gual, Pichot, Vallmitjana, Nonell og Canals: de to siste var nre venner, og stilte ut sammen i Els Quatre Gats, og malte under sommeren 1896 i Boh og dro til Paris i 1897.
I alle fall var stiene til Nonell og Canals ikke s parallelle som det virket for de franske kritikerne, som da de kommenterte gldende p deres fellesutstilling fra 1898 p galleriet Le Barc de Boutteville kalte dem "to kunstnere, to katalanere, nesten to brdre." . Nonell opprettholdt gjennom hele sitt korte liv en stil nr modernismens estetikk, mens Canals utviklet seg mye mer, frst med "espaolada"-temaer og deretter, gradvis, mot et maleri som forente impresjonistisk fargelegging med den spanske tradisjonen som han var i stand til studere under hans opphold i Andalusia og Madrid, og jobbet mest for den parisiske forhandleren Durand-Ruel.
Kanskje faller toppen av Canals kunst sammen med de siste rene av oppholdet i Paris, hvor han levde svrt tett med Picasso, uten at kunsten hans ble pvirket av den store mannen fra Malaga. Da Canals kom tilbake permanent til Barcelona, i 1906, hadde han allerede malt noen av sine mest kjente malerier med spanske temaer for Durand-Ruel eller for kunder i Paris, som bankmannen Ivo Bosch (Un palco en los toros). Imidlertid s de flgende rene i Barcelona ogs opprettelsen av s viktige malerier som La toilette og vakre portretter av hans kone eller svigerinne, i dag i museene i Barcelona og Bilbao. Det ville fortsatt gjenst, fr hans strre dedikasjon til portrettmaleri, de andre flotte eksemplene p skjnnhet og farge p hans figurer i havnemiljer og de vakre maleriene av landskap og blomster.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 381410101 |
---|---|
Sist endret | 20.11.2024, 13:27 |