Bildegalleri
(1/1)
Copriletto in merletto di Burano su tela 100% Lino grande misura - Sengeteppe -
Til salgs3 199 kr
Beskrivelse
Sengeteppe av eksepsjonell utfrelse helt i Burano-blonde, strengt hndlaget
normalt tar det 5 r for broderen lage et plagg som dette
mler 240 x 260
museumsleder
For lage en blonde, mtte det utfres mer enn fem operasjoner som vanligvis ble og fortsatt utfres av forskjellige personer. Hver av blondemakerne var spesialiserte, men likevel i stand til utfre alle stingene
Historien til Burano blonder
Martina Vidal Venezia har sitt hovedkvarter i Burano, ya kjent over hele verden for den ekstraordinre hndverksmessige produksjonen av venetianske blonder.
Produksjonen av Burano-kniplinger spredte seg til republikken Venezia i 1500. Et sterkt press for utvidelsen ble gitt av Dogaressa Morosina Morosini, som etter ha forelsket seg i kunsten med typiske venetianske nlekniplinger, opprettet et laboratorium p slutten av det 14. rhundre, hvor 130 blondemakere fant arbeid, og hvis produksjon dels ble brukt til ke dogaressas personlige bukse, dels for bli sendt som gave ved spesielle anledninger til de mest prestisjefylte domstolene av Europa. Ettersom rene gikk, ble venetianske blonder stadig mer ettertraktet og etterspurt i hele Europa. Det sies at p dagen for sin kroning som konge av Frankrike, bar Ludvig XIV en original og dyrebar blondekrage som skilte seg ut p kappen hans, laget av svrt dyktige blondemakere p ya Burano i to rs tlmodig arbeid.
P det syttende rhundre, rhundret par excellence av blonder som vi finner p herre-, dame-, barne- og kirkeklr, spesialiserte Venezia seg p lage uforlignelig og elegant hndarbeid, uten gi opp spoleproduksjon. Den venetianske blondekunsten ble hyt verdsatt i Frankrike, s mye at gjennom arbeidet til Caterina de Medici og minister Colbert, flyttet noen blondemakere fra Burano til de kongelige fabrikkene i Remis hvor "Punto in aria" (typisk blondesm) ble arbeidet av Burano) under ledelse av sster Maria Colbert, niese til ministeren. I 1665 ble "Point in air" til "Point de France" og startet dermed sterk konkurranse med Burano-blonder. Til tross for dette var det franske punktet aldri i stand til mle seg med det venetianske.
I 1797, med slutten av den venetianske republikken, ble ogs produksjonen av blonder avsluttet, noe som ble en utelukkende familieaktivitet. Vinteren 1872 var veldig kald og representerte en virkelig tragedie for Buranos konomi basert utelukkende p fiske. Det var da, takket vre interessen til grevinne Andriana Marcello og den rede Paolo Fambri, ble kunsten nlekniplinger gjenfdt med hovedmlet lindre, p en eller annen mte, de triste konomiske forholdene til Buranella-befolkningen.
Minnet om gullalderen til Burano-blonde ble holdt i minnet til en tti r gammel dame, Vincenza Memo - kjent som Cencia Scarpariola, og det var hun som avslrte hemmelighetene til en barneskolelrer, Anna Bellorio d' Este som igjen fikk dtrene sine og andre jenter til lre dem.
"Punto in Aria" og "Punto rosa" kom tilbake p moten og en skole ble etablert, s mye at nlekniplinger ble hovedressursen for ya Burano. Takket vre den konstante interessen til grevinne Andriana Marcello, betrodde mange adelskvinner av tiden - inkludert prinsessen av Sachsen Weimar, hertuginnen av Hamilton, grevinne Bismark, prinsesse Metternich, dronningen av Holland og dronning Margaret - skolen med viktige oppdrag: i 1875 var det mer enn hundre blondemakere.
Skolens produksjon fortsatte vokse frem til 1915, da frste verdenskrig begynte. Under andre verdenskrig og i rene etter gikk skolen gjennom gode perioder i kontrast til mindre velstende, inntil den endelig ble nedlagt i 1970.
BURANO LICE I DAG
Damene som i dag kan nlekniplingene er svrt f og jobber helst i eget hjem. P Martina Vidal Atelier kan du beundre hvordan disse ekspert blondemakerne fortsatt er i stand til lage blonder i dag ved bruke de samme teknikkene som ble brukt av deres forfedre p 1600-tallet.
Blondene som produseres gjr kolleksjonen vr unik, som bestr av duker, bordduker, borddeler, krager, laken, lommetrklr, vifter og bryllupsslr. De samme produktene ble tidligere brukt til pynte de viktigste hjemmene i Europa og til pryde damer og riddere i deres viktige yeblikk.
normalt tar det 5 r for broderen lage et plagg som dette
mler 240 x 260
museumsleder
For lage en blonde, mtte det utfres mer enn fem operasjoner som vanligvis ble og fortsatt utfres av forskjellige personer. Hver av blondemakerne var spesialiserte, men likevel i stand til utfre alle stingene
Historien til Burano blonder
Martina Vidal Venezia har sitt hovedkvarter i Burano, ya kjent over hele verden for den ekstraordinre hndverksmessige produksjonen av venetianske blonder.
Produksjonen av Burano-kniplinger spredte seg til republikken Venezia i 1500. Et sterkt press for utvidelsen ble gitt av Dogaressa Morosina Morosini, som etter ha forelsket seg i kunsten med typiske venetianske nlekniplinger, opprettet et laboratorium p slutten av det 14. rhundre, hvor 130 blondemakere fant arbeid, og hvis produksjon dels ble brukt til ke dogaressas personlige bukse, dels for bli sendt som gave ved spesielle anledninger til de mest prestisjefylte domstolene av Europa. Ettersom rene gikk, ble venetianske blonder stadig mer ettertraktet og etterspurt i hele Europa. Det sies at p dagen for sin kroning som konge av Frankrike, bar Ludvig XIV en original og dyrebar blondekrage som skilte seg ut p kappen hans, laget av svrt dyktige blondemakere p ya Burano i to rs tlmodig arbeid.
P det syttende rhundre, rhundret par excellence av blonder som vi finner p herre-, dame-, barne- og kirkeklr, spesialiserte Venezia seg p lage uforlignelig og elegant hndarbeid, uten gi opp spoleproduksjon. Den venetianske blondekunsten ble hyt verdsatt i Frankrike, s mye at gjennom arbeidet til Caterina de Medici og minister Colbert, flyttet noen blondemakere fra Burano til de kongelige fabrikkene i Remis hvor "Punto in aria" (typisk blondesm) ble arbeidet av Burano) under ledelse av sster Maria Colbert, niese til ministeren. I 1665 ble "Point in air" til "Point de France" og startet dermed sterk konkurranse med Burano-blonder. Til tross for dette var det franske punktet aldri i stand til mle seg med det venetianske.
I 1797, med slutten av den venetianske republikken, ble ogs produksjonen av blonder avsluttet, noe som ble en utelukkende familieaktivitet. Vinteren 1872 var veldig kald og representerte en virkelig tragedie for Buranos konomi basert utelukkende p fiske. Det var da, takket vre interessen til grevinne Andriana Marcello og den rede Paolo Fambri, ble kunsten nlekniplinger gjenfdt med hovedmlet lindre, p en eller annen mte, de triste konomiske forholdene til Buranella-befolkningen.
Minnet om gullalderen til Burano-blonde ble holdt i minnet til en tti r gammel dame, Vincenza Memo - kjent som Cencia Scarpariola, og det var hun som avslrte hemmelighetene til en barneskolelrer, Anna Bellorio d' Este som igjen fikk dtrene sine og andre jenter til lre dem.
"Punto in Aria" og "Punto rosa" kom tilbake p moten og en skole ble etablert, s mye at nlekniplinger ble hovedressursen for ya Burano. Takket vre den konstante interessen til grevinne Andriana Marcello, betrodde mange adelskvinner av tiden - inkludert prinsessen av Sachsen Weimar, hertuginnen av Hamilton, grevinne Bismark, prinsesse Metternich, dronningen av Holland og dronning Margaret - skolen med viktige oppdrag: i 1875 var det mer enn hundre blondemakere.
Skolens produksjon fortsatte vokse frem til 1915, da frste verdenskrig begynte. Under andre verdenskrig og i rene etter gikk skolen gjennom gode perioder i kontrast til mindre velstende, inntil den endelig ble nedlagt i 1970.
BURANO LICE I DAG
Damene som i dag kan nlekniplingene er svrt f og jobber helst i eget hjem. P Martina Vidal Atelier kan du beundre hvordan disse ekspert blondemakerne fortsatt er i stand til lage blonder i dag ved bruke de samme teknikkene som ble brukt av deres forfedre p 1600-tallet.
Blondene som produseres gjr kolleksjonen vr unik, som bestr av duker, bordduker, borddeler, krager, laken, lommetrklr, vifter og bryllupsslr. De samme produktene ble tidligere brukt til pynte de viktigste hjemmene i Europa og til pryde damer og riddere i deres viktige yeblikk.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 381552793 |
---|---|
Sist endret | 21.11.2024, 13:00 |