Bildegalleri
(1/1)
Modellskip - Greek Cruiser Elli
Til salgs4 052 kr
Beskrivelse
Den greske krysseren Elli
Utmerket og unik modell av det greske slagskipet
Hndlaget
Har tegn til skade og trenger noe restaurering.
67 x 40 cm
Laget p begynnelsen av 1940-tallet, eller slutten av 1930-tallet
Vennligst se nye p bildene fordi varen har noen skader!!!!
Elli (gresk: / ) var en 2600 tonns gresk beskyttet krysser (gresk: ) oppkalt etter et sjslag under den frste Balkankrigen der Hellas vant. Hun ble fullfrt i 1913 og tatt i bruk i 1914. Elli s handling under frste verdenskrig og i den katastrofale Lilleasia-ekspedisjonen. En italiensk ubt sank henne fr utbruddet av den gresk-italienske krigen 15. august 1940 mens hun satt for anker.
Hun var opprinnelig en av tre kryssere i den skjebnesvangre Chao Ho-klassen. Den kinesiske regjeringen hadde beordret henne som Fei Hong (kinesisk: ; pinyin: Fi Hng; WadeGiles: Fei Hung; lit. 'Flying Swan'); Den nasjonalistiske revolusjonen i 191213 resulterte imidlertid i at den kinesiske regjeringen kansellerte kjpet. New York Shipbuilding i USA fullfrte henne i 1914 og solgte henne til Hellas, som kjpte henne som en del av programmet for marineutvidelse etter Balkankrigene.
Elli s handling under frste verdenskrig. Til begynne med fulgte Hellas en nytralitetskurs, med statsminister Eleftherios Venizelos som favoriserte ententen og den pro-tyske kong Konstantin I talte for nytralitet. Denne striden frte til slutt til en dyp politisk konflikt, kjent som "Nasjonal skisma". I november 1916, for legge press p den kongelige regjeringen i Athen, konfiskerte franskmennene de greske skipene. De fortsatte operere med franske mannskaper, frst og fremst i konvoi-eskorte og patruljeoppgaver i Egeerhavet, inntil Hellas gikk inn i krigen p de allierte siden juni 1917, da de ble returnert til Hellas. Deretter deltok den greske marinen i de allierte operasjonene i Egeerhavet.
I 1920 gjennomgikk hun en rekonstruksjon i Frankrike, sammen med den pansrede krysseren Georgios Averof, hvor hun skaffet seg moderne luftvernbevpning og utstyret til bre og legge 100 sjminer.
I den katastrofale Lilleasia-ekspedisjonen var den fremtidige kong Paul av Hellas en underlytnant om bord p Elli og var vitne til evakueringen av Smyrna i september 1922.
Delfino sank henne i fredstid, klokken 08.25 den 15. august 1940, mens hun red for anker nr ya Tinos. Elli var i Tinos og deltok i feiringen av feiringen av Theotokos-festen. En av de tre torpedoene som ble avfyrt traff Elli under den ene kjelen i drift, og hun tok fyr og sank. Ni underoffiserer og sjmenn ble drept og 24 ble sret. Den samme ubten forskte torpedere passasjerskipene MV Elsi og MV Esperos ankret i havnen. Dette forsket mislyktes og torpedoene skadet bare en del av havnens brygge.
Fragmenter av torpedoene ble gjenfunnet og identifisert som italiensk opprinnelse. Den greske regjeringen, som prvde unng en konfrontasjon med Italia p den tiden, kunngjorde imidlertid at nasjonaliteten til den angripende ubten var ukjent, en handling som ikke forhindret utbruddet av den gresk-italienske krigen to mneder senere, og som ikke overbeviste greske folk, som var godt klar over gjerningsmannen.
Etter krigen, som kompensasjon for senkingen av Elli, ga Italia Hellas krysseren Eugenio di Savoia som ble tatt i bruk i juni 1950 for Royal Hellenic Navy med navnet Elli. Hun tjenestegjorde til 1973. Siden 1982 har en standard-fregatt, Elli, lederskipet i Elli-klassen, viderefrt navnet.
Utmerket og unik modell av det greske slagskipet
Hndlaget
Har tegn til skade og trenger noe restaurering.
67 x 40 cm
Laget p begynnelsen av 1940-tallet, eller slutten av 1930-tallet
Vennligst se nye p bildene fordi varen har noen skader!!!!
Elli (gresk: / ) var en 2600 tonns gresk beskyttet krysser (gresk: ) oppkalt etter et sjslag under den frste Balkankrigen der Hellas vant. Hun ble fullfrt i 1913 og tatt i bruk i 1914. Elli s handling under frste verdenskrig og i den katastrofale Lilleasia-ekspedisjonen. En italiensk ubt sank henne fr utbruddet av den gresk-italienske krigen 15. august 1940 mens hun satt for anker.
Hun var opprinnelig en av tre kryssere i den skjebnesvangre Chao Ho-klassen. Den kinesiske regjeringen hadde beordret henne som Fei Hong (kinesisk: ; pinyin: Fi Hng; WadeGiles: Fei Hung; lit. 'Flying Swan'); Den nasjonalistiske revolusjonen i 191213 resulterte imidlertid i at den kinesiske regjeringen kansellerte kjpet. New York Shipbuilding i USA fullfrte henne i 1914 og solgte henne til Hellas, som kjpte henne som en del av programmet for marineutvidelse etter Balkankrigene.
Elli s handling under frste verdenskrig. Til begynne med fulgte Hellas en nytralitetskurs, med statsminister Eleftherios Venizelos som favoriserte ententen og den pro-tyske kong Konstantin I talte for nytralitet. Denne striden frte til slutt til en dyp politisk konflikt, kjent som "Nasjonal skisma". I november 1916, for legge press p den kongelige regjeringen i Athen, konfiskerte franskmennene de greske skipene. De fortsatte operere med franske mannskaper, frst og fremst i konvoi-eskorte og patruljeoppgaver i Egeerhavet, inntil Hellas gikk inn i krigen p de allierte siden juni 1917, da de ble returnert til Hellas. Deretter deltok den greske marinen i de allierte operasjonene i Egeerhavet.
I 1920 gjennomgikk hun en rekonstruksjon i Frankrike, sammen med den pansrede krysseren Georgios Averof, hvor hun skaffet seg moderne luftvernbevpning og utstyret til bre og legge 100 sjminer.
I den katastrofale Lilleasia-ekspedisjonen var den fremtidige kong Paul av Hellas en underlytnant om bord p Elli og var vitne til evakueringen av Smyrna i september 1922.
Delfino sank henne i fredstid, klokken 08.25 den 15. august 1940, mens hun red for anker nr ya Tinos. Elli var i Tinos og deltok i feiringen av feiringen av Theotokos-festen. En av de tre torpedoene som ble avfyrt traff Elli under den ene kjelen i drift, og hun tok fyr og sank. Ni underoffiserer og sjmenn ble drept og 24 ble sret. Den samme ubten forskte torpedere passasjerskipene MV Elsi og MV Esperos ankret i havnen. Dette forsket mislyktes og torpedoene skadet bare en del av havnens brygge.
Fragmenter av torpedoene ble gjenfunnet og identifisert som italiensk opprinnelse. Den greske regjeringen, som prvde unng en konfrontasjon med Italia p den tiden, kunngjorde imidlertid at nasjonaliteten til den angripende ubten var ukjent, en handling som ikke forhindret utbruddet av den gresk-italienske krigen to mneder senere, og som ikke overbeviste greske folk, som var godt klar over gjerningsmannen.
Etter krigen, som kompensasjon for senkingen av Elli, ga Italia Hellas krysseren Eugenio di Savoia som ble tatt i bruk i juni 1950 for Royal Hellenic Navy med navnet Elli. Hun tjenestegjorde til 1973. Siden 1982 har en standard-fregatt, Elli, lederskipet i Elli-klassen, viderefrt navnet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 381712776 |
---|---|
Sist endret | 22.11.2024, 18:09 |