Bildegalleri
(1/1)
Rafael Salvá Balaguer (1904 - ??) - Paisaje
Til salgs2 307 kr
Beskrivelse
Signert av kunstneren nederst
God bevaringstilstand
Verket presenteres uinnrammet
Arbeidsml: 55 cm hyde x 46 cm bredde.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :: ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
KUNSTNERBIOGRAFI:
Rafael Salv Balaguer erklrte seg slik i 1970. En maler av geografisk landskapsforming, med direkte oppfatning, oppmerksom p naturens mest fargerike sykluser for bedre f paletten hans som "plein air"-maler til vibrere.
Da han enn ikke var klar over det, var hans kall i ferd med utvikle seg i de tidlige dagene av hans Mallorca p begynnelsen av rhundret, hvor han ble fdt den siste dagen i april 1904. Denne ya med strlende middelhavslys, fullt forankret i visse tradisjonelle livsstiler, som begynte vise tegn p konomisk bedring med sin begynnende fottyindustri.
Fra en veldig ung alder hadde Rafael vist en god disposisjon for ta bilder, slik at hans beste distraksjon var ha en blyant og papir som flgesvenner leke og skape med. Selv i dag (1984) husker han mblene, hjrnene og verdsatte gjenstandene i huset hans som ble tegnet av hans barnslige hnd, alltid p jakt etter forskjellige visjoner og perspektiver som vde ham i forst temaene, hvis komme og g tjente ham som han selv forklarer "for ikke miste omrisset av tegningen".
Sammen med familien skulle han senere flytte til Vallesan-byen Sabadell, hvor han ville oppleve en helt annen virkelighet. Den av en industrialisert kjerne, der han gjennom tiden p Industriskolen for kunst og hndverk ville komme i kontakt med det kollektive nsket om male og lre om landskap.
Der fikk han, fra 1925, sin frste kunnskap om maleri, hovedsakelig i klassene undervist av Joan Vila Cinca og Joan Vilatob. Kort tid etter, og som et resultat av at verkene hans virket stadig bedre konstruert, fikk han et stipend fra Sabadell bystyre som tillot ham flytte igjen for en tid til ya Mallorca.
Fra fusjonen mellom flelse og kunstnerisk forberedelse kan det sies at i dette nye oppholdet p hjemstedet dukket opp maleren Rafael Salv. Han sier selv at maleriene av grenda La Calobra og Torrente de Pareys, laget midt i naturen, er fdt med en ro som passer for all refleksjon, foran et Middelhav rikt p farger og finesser, ikke mindre stimulert av hans kontakter med den tyske maleren Erwin Huber, ogs med Anglada Camarasa og Mir. Alt dette - sa han - oppmuntret ham til "lage malerier av en viss verdi, siden jeg flte meg kvalifisert til g inn i et teknisk milj som jeg hadde dominert siden den gang... Jeg nsket at maleriet mitt skulle gjre kjent alle typer natur med alle dens intensiteter ." .
Da han kom tilbake til Catalonia, hadde lunten av landskapsmaleri med navn og rstid blitt tent i ham.
Fra 1929, datoen for hans frste utstilling ved Academy of Fine Arts i Sabadell, til 1936 i Sala Barcino p den sentrale Paseo de Gracia i Barcelona, kunne hans arbeid flges med stor regelmessighet i Sabadell og Barcelona, hvor pressen roste den i 1932. for hans arbeid. Kritikere tar flere betraktninger av landskapene hans, denne gangen samler de fra Valls og Mallorca. For noen "fremstr de raskt ppekt med rlige og brede penselstrk som flyter over av farger", for andre kan man se "pvirkningen fra Mir, spesielt fra hans tidlige periode, en mening som bekrefter den konkrete utviklingen til Rafael Salv innenfor denne innfdte landskapslinjen til katalansk kunst, impregnert med en fantastisk kolorisme.
I 1933 deltok Salv i Barcelonas vrutstilling om landskapsmalerier, sammen med de som hadde vrt hans lrere og andre fremtredende representanter for denne sjangeren som Bosch i Cais, Joan Colom, Meifrn, Oliv Font, Vila Puig, Vilatob, Mir. .. Og arbeidet hans ndde Madrid i 1935. I Barcelona ble resonansen den oppndde stadig strre. Avisene Diario de Barcelona, La Publicidad, La Noche, Diari de Sabadell, El Noticiero,... dedikerer plass til mallorcanernes arbeid, og verdsetter det for dets rene utvalg av bl og lilla, for dens fantastiske farge og for oppn noen f antrekk hver gang mer balansert. En kjent katalaner, Pau Casais, besker utstillingen sin i Sala Barcino og skriver til ham i sin autograf "Jeg beskte utstillingen p torgene og beundret den utskte flsomheten i lysets harmonier." Og Alfredo Opisso portretterer ham i en tegning nr han stiller ut i Sabadell.
Hans estetiske forml blir konsolidert i en bestemt kolorisme, brukt for assimilere og uttrykke hans opplevelse av naturen med strst mulig flelse og friskhet. Maleriene hans har en atmosfrisk renhet som han oppnr med "ranger av brunfarge, blaktig, oliven og gr i nkkelen til C...", som han fanger de yeblikkene p dagen da lyset fremstr som mest mystisk for oss.
Borgerkrigen kuttet hans oppadgende progresjon i knoppen, og selv om han p 1940-tallet stilte ut p Syra Galleries, ville det ikke vre fr p slutten av 1960-tallet da Rafael Salv startet sin plastiske karriere p nytt. Pinacoteca viser deretter landskap av de katalanske pre-Pyreneene, Sant Genis dels Agudells, Montseny og Valles. ngel Mars vil ta imot deg med denne overstrmmende velkomsten "den oppnr kromatiske effekter av kraftige resonanser, intens blues, blendende greener, brennende vermillions og varme siennas, i en lett symfoni av risikable og vanskelige kontraster som imidlertid alltid er klokt enige om. En god utstilling av dette "en svrt begavet maler som har vrt fravrende fra vre kunstgallerier i mange r."
Siden den gang har hans reintegrering i den kunstneriske verden vrt ndels. Hans turer gjennom Breda, Hostalric, Camprodn, Sant Lloren de Morunys, Alt Bergued, Pedraforca (hans "Contrallum de Pedraforca" ble kjpt opp av Museum of Modern Art i Barcelona), vil vekke, den ene etter den andre, nye landskapsflelser som utforsker de narrative mulighetene for dets "overddige og flytende penselstrk", "godt avtalte omrder" og "finesse av utfrelse". Helt til tonene ble dypere og mer raffinerte, i en kromatisk overflod og overflod av sterke visuelle effekter, resultatet av det utrettelige sket som fr ham til manifestere seg "i kunsten tar fullstendig perfeksjon aldri slutt", men "s lenge naturen er et speil av den menneskelige flelsen, kunsten vil seire".
God bevaringstilstand
Verket presenteres uinnrammet
Arbeidsml: 55 cm hyde x 46 cm bredde.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :: ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
KUNSTNERBIOGRAFI:
Rafael Salv Balaguer erklrte seg slik i 1970. En maler av geografisk landskapsforming, med direkte oppfatning, oppmerksom p naturens mest fargerike sykluser for bedre f paletten hans som "plein air"-maler til vibrere.
Da han enn ikke var klar over det, var hans kall i ferd med utvikle seg i de tidlige dagene av hans Mallorca p begynnelsen av rhundret, hvor han ble fdt den siste dagen i april 1904. Denne ya med strlende middelhavslys, fullt forankret i visse tradisjonelle livsstiler, som begynte vise tegn p konomisk bedring med sin begynnende fottyindustri.
Fra en veldig ung alder hadde Rafael vist en god disposisjon for ta bilder, slik at hans beste distraksjon var ha en blyant og papir som flgesvenner leke og skape med. Selv i dag (1984) husker han mblene, hjrnene og verdsatte gjenstandene i huset hans som ble tegnet av hans barnslige hnd, alltid p jakt etter forskjellige visjoner og perspektiver som vde ham i forst temaene, hvis komme og g tjente ham som han selv forklarer "for ikke miste omrisset av tegningen".
Sammen med familien skulle han senere flytte til Vallesan-byen Sabadell, hvor han ville oppleve en helt annen virkelighet. Den av en industrialisert kjerne, der han gjennom tiden p Industriskolen for kunst og hndverk ville komme i kontakt med det kollektive nsket om male og lre om landskap.
Der fikk han, fra 1925, sin frste kunnskap om maleri, hovedsakelig i klassene undervist av Joan Vila Cinca og Joan Vilatob. Kort tid etter, og som et resultat av at verkene hans virket stadig bedre konstruert, fikk han et stipend fra Sabadell bystyre som tillot ham flytte igjen for en tid til ya Mallorca.
Fra fusjonen mellom flelse og kunstnerisk forberedelse kan det sies at i dette nye oppholdet p hjemstedet dukket opp maleren Rafael Salv. Han sier selv at maleriene av grenda La Calobra og Torrente de Pareys, laget midt i naturen, er fdt med en ro som passer for all refleksjon, foran et Middelhav rikt p farger og finesser, ikke mindre stimulert av hans kontakter med den tyske maleren Erwin Huber, ogs med Anglada Camarasa og Mir. Alt dette - sa han - oppmuntret ham til "lage malerier av en viss verdi, siden jeg flte meg kvalifisert til g inn i et teknisk milj som jeg hadde dominert siden den gang... Jeg nsket at maleriet mitt skulle gjre kjent alle typer natur med alle dens intensiteter ." .
Da han kom tilbake til Catalonia, hadde lunten av landskapsmaleri med navn og rstid blitt tent i ham.
Fra 1929, datoen for hans frste utstilling ved Academy of Fine Arts i Sabadell, til 1936 i Sala Barcino p den sentrale Paseo de Gracia i Barcelona, kunne hans arbeid flges med stor regelmessighet i Sabadell og Barcelona, hvor pressen roste den i 1932. for hans arbeid. Kritikere tar flere betraktninger av landskapene hans, denne gangen samler de fra Valls og Mallorca. For noen "fremstr de raskt ppekt med rlige og brede penselstrk som flyter over av farger", for andre kan man se "pvirkningen fra Mir, spesielt fra hans tidlige periode, en mening som bekrefter den konkrete utviklingen til Rafael Salv innenfor denne innfdte landskapslinjen til katalansk kunst, impregnert med en fantastisk kolorisme.
I 1933 deltok Salv i Barcelonas vrutstilling om landskapsmalerier, sammen med de som hadde vrt hans lrere og andre fremtredende representanter for denne sjangeren som Bosch i Cais, Joan Colom, Meifrn, Oliv Font, Vila Puig, Vilatob, Mir. .. Og arbeidet hans ndde Madrid i 1935. I Barcelona ble resonansen den oppndde stadig strre. Avisene Diario de Barcelona, La Publicidad, La Noche, Diari de Sabadell, El Noticiero,... dedikerer plass til mallorcanernes arbeid, og verdsetter det for dets rene utvalg av bl og lilla, for dens fantastiske farge og for oppn noen f antrekk hver gang mer balansert. En kjent katalaner, Pau Casais, besker utstillingen sin i Sala Barcino og skriver til ham i sin autograf "Jeg beskte utstillingen p torgene og beundret den utskte flsomheten i lysets harmonier." Og Alfredo Opisso portretterer ham i en tegning nr han stiller ut i Sabadell.
Hans estetiske forml blir konsolidert i en bestemt kolorisme, brukt for assimilere og uttrykke hans opplevelse av naturen med strst mulig flelse og friskhet. Maleriene hans har en atmosfrisk renhet som han oppnr med "ranger av brunfarge, blaktig, oliven og gr i nkkelen til C...", som han fanger de yeblikkene p dagen da lyset fremstr som mest mystisk for oss.
Borgerkrigen kuttet hans oppadgende progresjon i knoppen, og selv om han p 1940-tallet stilte ut p Syra Galleries, ville det ikke vre fr p slutten av 1960-tallet da Rafael Salv startet sin plastiske karriere p nytt. Pinacoteca viser deretter landskap av de katalanske pre-Pyreneene, Sant Genis dels Agudells, Montseny og Valles. ngel Mars vil ta imot deg med denne overstrmmende velkomsten "den oppnr kromatiske effekter av kraftige resonanser, intens blues, blendende greener, brennende vermillions og varme siennas, i en lett symfoni av risikable og vanskelige kontraster som imidlertid alltid er klokt enige om. En god utstilling av dette "en svrt begavet maler som har vrt fravrende fra vre kunstgallerier i mange r."
Siden den gang har hans reintegrering i den kunstneriske verden vrt ndels. Hans turer gjennom Breda, Hostalric, Camprodn, Sant Lloren de Morunys, Alt Bergued, Pedraforca (hans "Contrallum de Pedraforca" ble kjpt opp av Museum of Modern Art i Barcelona), vil vekke, den ene etter den andre, nye landskapsflelser som utforsker de narrative mulighetene for dets "overddige og flytende penselstrk", "godt avtalte omrder" og "finesse av utfrelse". Helt til tonene ble dypere og mer raffinerte, i en kromatisk overflod og overflod av sterke visuelle effekter, resultatet av det utrettelige sket som fr ham til manifestere seg "i kunsten tar fullstendig perfeksjon aldri slutt", men "s lenge naturen er et speil av den menneskelige flelsen, kunsten vil seire".
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 381855746 |
---|---|
Sist endret | 23.11.2024, 15:17 |