Bildegalleri
(1/1)
Gumersindo Yuste García (1936-2015) - Rompiendo el barco
Til salgs1 752 kr
Beskrivelse
GUMERSINDO YUSTE GARCA. Torrecillas de la Tiesa (Cceres), 18. juli 1936. Maler og illustratr, han studerte kunst i Cceres i tre r, og flyttet deretter til Madrid. I Madrid fortsatte han opplringen ved Crculo de Bellas Artes og Casn del Buen Retiro, og begynte p School of Fine Arts i 1957. Hans innovative maleteknikk, basert p bruk av syntetisk emalje, er hyt verdsatt av samlere.
Som illustratr utfrte Gumersindo Yuste arbeid for verk som "The Anchored City", av Gregorio Maran (1982) eller "Types and Customs of the Country of the Batuecos", av Mariano Jos de Larra (1983). Gjennom hele karrieren viste han arbeidet sitt ved ulike anledninger, og fremhevet spesielt den individuelle utstillingen som han under tittelen Epoca de figurative abstraction presenterte p kunstgalleriet Ishtar i Madrid i 1978. Han deltok ogs i konkurranser og ble belnnet med priser som Antonio Arnau-malerkonkurransen til Quintanar de la Orden (Toledo). I 1995 dedikerte samlingen "El Rato" en hyllest til ham der ulike personligheter fra kunst- og brevverdenen deltok.
Bakgrunn, G. Yuste ble fdt p en fiendtlig tid for sitt folk. Faren hans, en tydelig og mytisk kommunist, satt i fengsel for den eneste grunnen til vre kommunist, og han mtte ham r senere. Anastasio Yuste, faren, fra en fattig landlig bakgrunn, da han visste at to av barna hans nsket bli malere, lette etter en lrer for dem, s godt han kunne, med enorm innsats. Den lreren, som han tok for bo hjemme hos dem, var Narbn.
Derfra keren, geitene og maleriet. Priser og ros for penbare evner. Senere guide og assistent til Eulogio Blasco, en dv maler. P slutten av femtitallet emigrerte han til Madrid og her jobbet han som helsearbeider og sykepleier, mens han fortsatte studere: Crculo de Bellas Artes og Casn del Buen Retiro.
Det var gr tider, med vanskeligheter. Han hadde ikke engang penger til en regnfrakk, som Pedro Mozos ga ham da han s hedningens kropp om vinteren. Arbeid, maling, emaljer, som han selger i El Rastro, Calle de los Pintores. Casona og Carmen Amaya, som han hyller, dr i hendene hans. Teknikken hans er stilisert, lidenskapen hans kes og emaljene flyr i hundrevis, i tusenvis, fra El Rastro til Amerika, nord og sr; Afrika, Europa, Asia og Oseania. Han opprettet Cema-galleriet, hvor en gruppe viktige malere og forfattere samlet seg: Martnez Terrn, Perdigao, Narbn, Jos Atienza, Umbral, ngel beda, Lucrecio Prez Blanco, Pepe Iglesias Bentez, som skrev en suveren sonett for ham.
Siden 2012 har kreften vrt grusom mot ham, den har overvunnet ham, men hans adel, hans edruelighet, hans etikk, hans menneskelighet, hans mhet forblir, som en palingenesisk mastikk. I Madrid, etter flere dager innlagt p sykehus, dde den 9. januar 2015, i en alder av 79 r, maleren G. Yuste. Slik skrev han under. Alltid i flge med Irene, barna hans, barnebarna. En tff, venstreorientert, stttende mann som levde med intensitet, med flelser, som gjorde drmmene sine til virkelighet og ogs kunst.
Sitatet hans er ikke internasjonalt, navnet hans er ikke kjent som det burde vre, men det er sannsynlig at han er den spanske samtidskunstneren som har mest arbeid distribuert over hele verden. Jeg liker virkelig arbeidet hans i syntetisk emalje, titanlux, som han hndterte med en slikkepott og bomullspinner for gi skyggene.
For tiden er den representert i ulike private samlinger. Han deltok i en rekke utstillinger i USA, Mexico, Sydney, Japan -to turer-, Estoril -ankommer Lisboa den dagen -Revoluao dos cravos- bryter ut. Pepe, Pepes oppdagelse som han gir ly i studioet. Skriv om arbeidet hans: Rafael Duyos, Csar Gonzlez Ruano, Leocadio Mejas, Garca-Violas, Pedro de Lorenzo, Campoy, Narbn, Juanico el Gallina, Zoido, Manuel Vaz Romero, medlemmene av El Rato og Francisco Lebrato Fuentes, dedikerer til ham , i 1997 en eksepsjonell monografi.
Den ekspresjonismen full av styrke og drama ligger latent i dette originale verket som er sendt allerede innrammet.
21,5 x 16 centimeter og 41,5 x 36,5 inkludert rammen. Leveres innrammet
Hndsignert kunst med dedikasjon og signatur p baksiden.
Som illustratr utfrte Gumersindo Yuste arbeid for verk som "The Anchored City", av Gregorio Maran (1982) eller "Types and Customs of the Country of the Batuecos", av Mariano Jos de Larra (1983). Gjennom hele karrieren viste han arbeidet sitt ved ulike anledninger, og fremhevet spesielt den individuelle utstillingen som han under tittelen Epoca de figurative abstraction presenterte p kunstgalleriet Ishtar i Madrid i 1978. Han deltok ogs i konkurranser og ble belnnet med priser som Antonio Arnau-malerkonkurransen til Quintanar de la Orden (Toledo). I 1995 dedikerte samlingen "El Rato" en hyllest til ham der ulike personligheter fra kunst- og brevverdenen deltok.
Bakgrunn, G. Yuste ble fdt p en fiendtlig tid for sitt folk. Faren hans, en tydelig og mytisk kommunist, satt i fengsel for den eneste grunnen til vre kommunist, og han mtte ham r senere. Anastasio Yuste, faren, fra en fattig landlig bakgrunn, da han visste at to av barna hans nsket bli malere, lette etter en lrer for dem, s godt han kunne, med enorm innsats. Den lreren, som han tok for bo hjemme hos dem, var Narbn.
Derfra keren, geitene og maleriet. Priser og ros for penbare evner. Senere guide og assistent til Eulogio Blasco, en dv maler. P slutten av femtitallet emigrerte han til Madrid og her jobbet han som helsearbeider og sykepleier, mens han fortsatte studere: Crculo de Bellas Artes og Casn del Buen Retiro.
Det var gr tider, med vanskeligheter. Han hadde ikke engang penger til en regnfrakk, som Pedro Mozos ga ham da han s hedningens kropp om vinteren. Arbeid, maling, emaljer, som han selger i El Rastro, Calle de los Pintores. Casona og Carmen Amaya, som han hyller, dr i hendene hans. Teknikken hans er stilisert, lidenskapen hans kes og emaljene flyr i hundrevis, i tusenvis, fra El Rastro til Amerika, nord og sr; Afrika, Europa, Asia og Oseania. Han opprettet Cema-galleriet, hvor en gruppe viktige malere og forfattere samlet seg: Martnez Terrn, Perdigao, Narbn, Jos Atienza, Umbral, ngel beda, Lucrecio Prez Blanco, Pepe Iglesias Bentez, som skrev en suveren sonett for ham.
Siden 2012 har kreften vrt grusom mot ham, den har overvunnet ham, men hans adel, hans edruelighet, hans etikk, hans menneskelighet, hans mhet forblir, som en palingenesisk mastikk. I Madrid, etter flere dager innlagt p sykehus, dde den 9. januar 2015, i en alder av 79 r, maleren G. Yuste. Slik skrev han under. Alltid i flge med Irene, barna hans, barnebarna. En tff, venstreorientert, stttende mann som levde med intensitet, med flelser, som gjorde drmmene sine til virkelighet og ogs kunst.
Sitatet hans er ikke internasjonalt, navnet hans er ikke kjent som det burde vre, men det er sannsynlig at han er den spanske samtidskunstneren som har mest arbeid distribuert over hele verden. Jeg liker virkelig arbeidet hans i syntetisk emalje, titanlux, som han hndterte med en slikkepott og bomullspinner for gi skyggene.
For tiden er den representert i ulike private samlinger. Han deltok i en rekke utstillinger i USA, Mexico, Sydney, Japan -to turer-, Estoril -ankommer Lisboa den dagen -Revoluao dos cravos- bryter ut. Pepe, Pepes oppdagelse som han gir ly i studioet. Skriv om arbeidet hans: Rafael Duyos, Csar Gonzlez Ruano, Leocadio Mejas, Garca-Violas, Pedro de Lorenzo, Campoy, Narbn, Juanico el Gallina, Zoido, Manuel Vaz Romero, medlemmene av El Rato og Francisco Lebrato Fuentes, dedikerer til ham , i 1997 en eksepsjonell monografi.
Den ekspresjonismen full av styrke og drama ligger latent i dette originale verket som er sendt allerede innrammet.
21,5 x 16 centimeter og 41,5 x 36,5 inkludert rammen. Leveres innrammet
Hndsignert kunst med dedikasjon og signatur p baksiden.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382494651 |
---|---|
Sist endret | 27.11.2024, 13:29 |