Bildegalleri
(1/1)
Claude Joseph Vernet (1714–1789), Follower of - Veduta di un porto al tramonto
Til salgs11 681 kr
Beskrivelse
CLAUDE JOSEPH VERNET [Flger av]
(Avignon, 1714 Paris, 1789)
Utsikt over en havn ved solnedgang
Olje p lerret, cm. 76,5 x 122
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Usignert arbeid. Garantibevis og lovlig opprinnelse. Uinnrammet arbeid:
Det fantastiske maleriet, med stor sjarm og spektakulr effekt, skildrer en livlig marin scene, opplyst av et omrde med pen skyet himmel mellom mrke skyer nr solen gr ned og forbereder seg p stormen.
Lerretet er en komposisjon av skiftende farger fra rosa til bltt og oransje, som ved frste yekast avslrer en flsomhet av frste orden, i stand til kombinere renessansens klassisisme med de nye visuelle forslagene til maleri fra 1600- og 1700-tallet.
Verket, av bemerkelsesverdig skjnnhet, finner sted i en middelhavshavn og fremhever alle de billedlige, kromatiske og beskrivende egenskapene til sjlandskapene til den store franske mesteren Claude Joseph Vernet (Avignon, 1714 Paris, 1789), i en av hans mest representative komposisjoner, nemlig havutsiktsscenene og forlisscenene.
P grunn av egenskapene til kvalitet og stil er verket faktisk hentet fra en modell av verkene til den franske mesteren Vernet, en italiensk-fransk maler, aktiv i Roma i tjue r og som ble elev av Bernardino Fergioni.
Vernets landskapsvalg som i vrt tilfelle kombinerer det lyriske maleriet til Claude Lorrain, evokasjonene til Gaspard Dughet, i jakten p dramatiske effekter, og maleriet til Andrea Locatelli i Roma. Han ble verdsatt av sine samtidige kritikere for sin dype kunnskap om naturen i jakten p en plausibel gjengivelse av landskapet, gjennom studiet av naturfenomeners skiftende natur og responsen til menneskets flelser p forskjellige naturforhold. Hans bermte marine representasjoner, med ekstraordinre og uforlignelige atmosfriske forhold, alltid i balanse mellom mrke og lys, mellom stillhet og storm, uttrykker kontrasterende flelser, gjort enda mer intense av en palett av livlige farger.
Claude Joseph Vernet var en bermt fransk landskapsmaler og gravr fdt i 1714 i Avignon, som begynte sin kunstneriske karriere fra barndommen ogs takket vre sin far som malte dekorasjoner til paneler og sedanstoler. Snart vokste imidlertid Vernets ambisjoner, og derfor la han ut p en reise til Italia for studere Romas beste landskaps- og marinemalere. I det romerske kunstneriske miljet var Vernet umiddelbart i stand til skille seg ut takket vre visse fellestrekk ved maleriene hans, for eksempel representasjonen av atmosfriske hendelser eller det store rommet som ble overlatt til himmelen og til yeblikkene i dagliglivet: faktisk, selv om han er en landskapsmaler, legger Vernet stor vekt p menneskefigurene som animerer scenen. Det sies at for disse sregenhetene ble han pvirket av et annet mte i det romerske miljet, det med Giovanni Paolo Panini. I de utallige portrettene av sjlandskap legger vi merke til en rent beskrivende og representativ effekt av naturhendelser som skipsvrak, stormer, stille eller havneliv, som skiller seg ut for sin kontrast med noen av de frste proto-romantiske maleriene som i visjonen om grov sj og landskap, foreslo de en intern karakterisering. Vernet ble dermed bermt i hele Europa og i 1753 tilbakekalte Marquis de Mariny, et medlem av hoffet til Louis XV, ham til Frankrike for bestille flere verk som representerte franske havner.
Det er vanskelig begrense en dato for henrettelse, selv om de ikonografiske og inspirerende modellene er kreasjoner av Claude Lorrain, betegner den klassisistiske flsomheten og nyansene i skriften en datering fra 1800-tallet. Den originale billedduktusen til denne utsikten over en havn ved solnedgang avslrer faktisk - sannsynligvis - forfatterskapet til en dyktig italiensk-fransk maler som var aktiv i det flgende rhundre som vendte seg til verkene til Vernet.
Maleriet demonstrerer teknisk mestring og kunstnerisk flsomhet typisk for en dyktig maler som ser p Vernets verk, med himmelen formrket av den falmende solnedgangen, med mrke skyer, samtidig som lysstyrken beholder.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i rimelig generell tilstand og den billedlige overflaten har en patina av maling. Vi kan se - i Woods lys - noen sm spredte restaureringer og noen sm frynser og oksidering av den billedlige overflaten, men ingenting av betydning. Ingen bevaringsproblem er belyst og maleriet ser ikke ut til kreve inngrep. I sola er en fin knitring synlig i forhold til tiden. Lerretsmlene er i cm. 76,5 x 122.
Maleriet selges uten ramme, selv om det er dekorert med en flott (samtidig?) ramme - Louis XV-stil, og - i tre og ren gullpastill. Arbeidet sendes p grunn av dimensjonene i en tre- og isoporboks.
Herkomst: Coll. Siciliansk privat
Utgivelse:
Mytene og territoriet p Sicilia til tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra syklussamlingen "Myths and Territory", Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjper vente til eksportprosedyrene er fullfrt.
(Avignon, 1714 Paris, 1789)
Utsikt over en havn ved solnedgang
Olje p lerret, cm. 76,5 x 122
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Usignert arbeid. Garantibevis og lovlig opprinnelse. Uinnrammet arbeid:
Det fantastiske maleriet, med stor sjarm og spektakulr effekt, skildrer en livlig marin scene, opplyst av et omrde med pen skyet himmel mellom mrke skyer nr solen gr ned og forbereder seg p stormen.
Lerretet er en komposisjon av skiftende farger fra rosa til bltt og oransje, som ved frste yekast avslrer en flsomhet av frste orden, i stand til kombinere renessansens klassisisme med de nye visuelle forslagene til maleri fra 1600- og 1700-tallet.
Verket, av bemerkelsesverdig skjnnhet, finner sted i en middelhavshavn og fremhever alle de billedlige, kromatiske og beskrivende egenskapene til sjlandskapene til den store franske mesteren Claude Joseph Vernet (Avignon, 1714 Paris, 1789), i en av hans mest representative komposisjoner, nemlig havutsiktsscenene og forlisscenene.
P grunn av egenskapene til kvalitet og stil er verket faktisk hentet fra en modell av verkene til den franske mesteren Vernet, en italiensk-fransk maler, aktiv i Roma i tjue r og som ble elev av Bernardino Fergioni.
Vernets landskapsvalg som i vrt tilfelle kombinerer det lyriske maleriet til Claude Lorrain, evokasjonene til Gaspard Dughet, i jakten p dramatiske effekter, og maleriet til Andrea Locatelli i Roma. Han ble verdsatt av sine samtidige kritikere for sin dype kunnskap om naturen i jakten p en plausibel gjengivelse av landskapet, gjennom studiet av naturfenomeners skiftende natur og responsen til menneskets flelser p forskjellige naturforhold. Hans bermte marine representasjoner, med ekstraordinre og uforlignelige atmosfriske forhold, alltid i balanse mellom mrke og lys, mellom stillhet og storm, uttrykker kontrasterende flelser, gjort enda mer intense av en palett av livlige farger.
Claude Joseph Vernet var en bermt fransk landskapsmaler og gravr fdt i 1714 i Avignon, som begynte sin kunstneriske karriere fra barndommen ogs takket vre sin far som malte dekorasjoner til paneler og sedanstoler. Snart vokste imidlertid Vernets ambisjoner, og derfor la han ut p en reise til Italia for studere Romas beste landskaps- og marinemalere. I det romerske kunstneriske miljet var Vernet umiddelbart i stand til skille seg ut takket vre visse fellestrekk ved maleriene hans, for eksempel representasjonen av atmosfriske hendelser eller det store rommet som ble overlatt til himmelen og til yeblikkene i dagliglivet: faktisk, selv om han er en landskapsmaler, legger Vernet stor vekt p menneskefigurene som animerer scenen. Det sies at for disse sregenhetene ble han pvirket av et annet mte i det romerske miljet, det med Giovanni Paolo Panini. I de utallige portrettene av sjlandskap legger vi merke til en rent beskrivende og representativ effekt av naturhendelser som skipsvrak, stormer, stille eller havneliv, som skiller seg ut for sin kontrast med noen av de frste proto-romantiske maleriene som i visjonen om grov sj og landskap, foreslo de en intern karakterisering. Vernet ble dermed bermt i hele Europa og i 1753 tilbakekalte Marquis de Mariny, et medlem av hoffet til Louis XV, ham til Frankrike for bestille flere verk som representerte franske havner.
Det er vanskelig begrense en dato for henrettelse, selv om de ikonografiske og inspirerende modellene er kreasjoner av Claude Lorrain, betegner den klassisistiske flsomheten og nyansene i skriften en datering fra 1800-tallet. Den originale billedduktusen til denne utsikten over en havn ved solnedgang avslrer faktisk - sannsynligvis - forfatterskapet til en dyktig italiensk-fransk maler som var aktiv i det flgende rhundre som vendte seg til verkene til Vernet.
Maleriet demonstrerer teknisk mestring og kunstnerisk flsomhet typisk for en dyktig maler som ser p Vernets verk, med himmelen formrket av den falmende solnedgangen, med mrke skyer, samtidig som lysstyrken beholder.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i rimelig generell tilstand og den billedlige overflaten har en patina av maling. Vi kan se - i Woods lys - noen sm spredte restaureringer og noen sm frynser og oksidering av den billedlige overflaten, men ingenting av betydning. Ingen bevaringsproblem er belyst og maleriet ser ikke ut til kreve inngrep. I sola er en fin knitring synlig i forhold til tiden. Lerretsmlene er i cm. 76,5 x 122.
Maleriet selges uten ramme, selv om det er dekorert med en flott (samtidig?) ramme - Louis XV-stil, og - i tre og ren gullpastill. Arbeidet sendes p grunn av dimensjonene i en tre- og isoporboks.
Herkomst: Coll. Siciliansk privat
Utgivelse:
Mytene og territoriet p Sicilia til tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra syklussamlingen "Myths and Territory", Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjper vente til eksportprosedyrene er fullfrt.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382494769 |
---|---|
Sist endret | 27.11.2024, 13:30 |