Bildegalleri
(1/1)
Anton Sminck van Pitloo (1790-1837), Workshop of - Romantic view of Castellammar
Til salgs34 959 kr
Beskrivelse
Herkomst: Fra en aristokratisk samling.
En skole, den til Posillipo, grunnlagt av en nederlandsk veteran, Anton Sminck Van Pitloo, som, inspirert av utendrs reproduksjonsteknikken laget av Monet, grunnla en ny billedtrend knyttet til skjnnheten i landet vrt: utendrs landskapsreproduksjon av utsikten av Napoli, som spesielt engelske turister liker s godt, som alltid kjper et eksemplar fr de forlater Napoli, og bringer med seg en flelse, et alltid levende minne!
Landskapet blir dermed ikke bare sentrum for representasjonen, men ogs klasserommet, hjemmet til Posillipo-skolen: en fullstendig emosjonell og sanselig fusjon mellom forfatter, landskap og kunstverk som gjr de sm lerretene, de portrettene, disse utkastene spesielt intense og impresjonistisk engasjerende, for den rike atmosfren, full av lys, med myke farger, men alltid levende med flelser og lidenskaper og full av omsluttende emosjonalitet.
Akvarellene gjr disse lerretene falmede og lysende og produserer romantiske atmosfrer gjennomsyret av dyp emosjonell flsomhet, dyrket og uttrykt i alle de napolitanske landskapene, suspendert i en tidls, uendelig aura nedsenket i en naturlig og ofte mytisk visjon.
En verdensvinkel, som ingen andre kjenner, og som er gjengitt i utkast, som snart blir sm mesterverk, fordi de sublimeres av den fantastiske skjnnheten i landet vrt.
Slik forvandles luft, vann, jord og ild dyrket i sin naturlighet og blir himmel, hav, landskap og vulkaner, med varme farger, men aldri opplyst, fordi de er dempet av klokkens tke, myke, men alltid rike. Det havet, de hulene, de vannet, de sene, de monumentene er omsluttet av en lysende aura, nesten gjennomsiktig, naturlig, primitiv, glad, men samtidig krysset av en flelse av latent rastlshet.
Det er faktisk noe i disse landskapene som beveger sjelene: det forblffer dem, trollbinder dem, agiterer dem til de fler en lett unnvikende opprrt fordi det overrasker dem og omslutter dem i de fargene, i de utsiktene ovenfra, som overhviser. sansene ekstatiske. .
Langt fra akademiske produksjoner, og av denne grunn til begynne med foraktet, blir disse sm mesterverkene, gjennomsyret av pulserende flelser, snart gjenstand for begjr for den napolitanske adelen og ogs hoffet.
Etter Pitloo blir Giacinto Gigante dens skoleleder og arving som i disse synspunktene uttrykker viljen til forst det sanne, det plausible, alt som i disse landskapene slr inn, fortryller sansene, med kromatiske effekter av sjelden, delikat, skinnende, nesten flytende skjnnhet, i skildre strender, ser, hjrner av byer fanget av utsikten ovenfra; det ekstatiske og rolige, men ogs skjelvende og livlige hverdagslivet, der byens sjel kommer til uttrykk, dens primitive essens, naturlig, lidenskapelig og for denne lidelsen...
Disse lerretene som dette blir bare en poesi, alle en sol ...
" mitt solskinn!"
En skole, den til Posillipo, grunnlagt av en nederlandsk veteran, Anton Sminck Van Pitloo, som, inspirert av utendrs reproduksjonsteknikken laget av Monet, grunnla en ny billedtrend knyttet til skjnnheten i landet vrt: utendrs landskapsreproduksjon av utsikten av Napoli, som spesielt engelske turister liker s godt, som alltid kjper et eksemplar fr de forlater Napoli, og bringer med seg en flelse, et alltid levende minne!
Landskapet blir dermed ikke bare sentrum for representasjonen, men ogs klasserommet, hjemmet til Posillipo-skolen: en fullstendig emosjonell og sanselig fusjon mellom forfatter, landskap og kunstverk som gjr de sm lerretene, de portrettene, disse utkastene spesielt intense og impresjonistisk engasjerende, for den rike atmosfren, full av lys, med myke farger, men alltid levende med flelser og lidenskaper og full av omsluttende emosjonalitet.
Akvarellene gjr disse lerretene falmede og lysende og produserer romantiske atmosfrer gjennomsyret av dyp emosjonell flsomhet, dyrket og uttrykt i alle de napolitanske landskapene, suspendert i en tidls, uendelig aura nedsenket i en naturlig og ofte mytisk visjon.
En verdensvinkel, som ingen andre kjenner, og som er gjengitt i utkast, som snart blir sm mesterverk, fordi de sublimeres av den fantastiske skjnnheten i landet vrt.
Slik forvandles luft, vann, jord og ild dyrket i sin naturlighet og blir himmel, hav, landskap og vulkaner, med varme farger, men aldri opplyst, fordi de er dempet av klokkens tke, myke, men alltid rike. Det havet, de hulene, de vannet, de sene, de monumentene er omsluttet av en lysende aura, nesten gjennomsiktig, naturlig, primitiv, glad, men samtidig krysset av en flelse av latent rastlshet.
Det er faktisk noe i disse landskapene som beveger sjelene: det forblffer dem, trollbinder dem, agiterer dem til de fler en lett unnvikende opprrt fordi det overrasker dem og omslutter dem i de fargene, i de utsiktene ovenfra, som overhviser. sansene ekstatiske. .
Langt fra akademiske produksjoner, og av denne grunn til begynne med foraktet, blir disse sm mesterverkene, gjennomsyret av pulserende flelser, snart gjenstand for begjr for den napolitanske adelen og ogs hoffet.
Etter Pitloo blir Giacinto Gigante dens skoleleder og arving som i disse synspunktene uttrykker viljen til forst det sanne, det plausible, alt som i disse landskapene slr inn, fortryller sansene, med kromatiske effekter av sjelden, delikat, skinnende, nesten flytende skjnnhet, i skildre strender, ser, hjrner av byer fanget av utsikten ovenfra; det ekstatiske og rolige, men ogs skjelvende og livlige hverdagslivet, der byens sjel kommer til uttrykk, dens primitive essens, naturlig, lidenskapelig og for denne lidelsen...
Disse lerretene som dette blir bare en poesi, alle en sol ...
" mitt solskinn!"
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382631951 |
---|---|
Sist endret | 28.11.2024, 12:49 |