Bildegalleri
(1/1)
Carlo Maratta (1625 – 1713), Follower of - Vergine in preghiera
Til salgs14 028 kr
Beskrivelse
CARLO MARATTA [Flger av]
(Camerano, 1625 Roma, 1713)
Jomfru i bnn
Olje p lerret, cm. 48 x 37
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Usignert arbeid. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Flott gammelt maleri - kanskje ment for privat hengivenhet eller for en amatr, gitt dens lille strrelse - som skildrer et ikonografisk emne som tar opp et veldig utbredt og testet skjema i det syttende rhundres Italia.
Selv om det er pvirket av restaureringer og oksidasjon, viser lerretet fortsatt sin uttrykksfulle kvalitet, og illustrerer Jomfruen i halv lengde, i bnnens handling. Sannsynligvis er temaet Madonna en av de mest populre ikonografiene i hele historien til bde vestlig og stlig kunst, mye oftere representert med det ikonografiske motivet Madonna og barnet. Madonnaen dukker opp siden begynnelsen av middelaldermaleriet og forblir et konstant emne s lenge religise temaer var utbredt i kunstnerisk produksjon (dvs. frem til 1800-tallet da temaer inspirert av hverdagen begynte bli introdusert). Bildet av Madonnaen gir oss en klar og vakker symbolikk p lidelsen som Jomfru Maria gjennomgikk. Jesu mors lidelser, for opptre som en stor forbeder hos Gud p vre vegne.
Nr det gjelder stiltrekkene til dette lerretet, sannsynligvis ment pryde alteret til et edelt kapell, str vi overfor en skildring som ble utfrt av en kunstner fra den srlige skolen, av nr marathisk aner, utstyrt med gode tekniske og stilistiske ferdigheter. De stilistiske dataene som kommer frem fra denne skildringen er faktisk de som er typiske for en romersk kunstner som var aktiv p slutten av det syttende rhundre og begynnelsen av det attende rhundre, der et forhold til figurativ kultur avslres med verk der Maratto-komponenten er tydelig.
Lerretet fokuserer p de kontrasterende luministiske effektene, p den solide modelleringen av figurene, p de dydige draperiene, p den flamboyante paletten, men ogs p det raske og livlige penselstrket, som vrt lerret tydelig henter inspirasjon fra: faktisk den lrde visuelle utdanningen. av forfatteren av denne Madonna and Child fremhever de beskrivende mtene til en maler som orienterte seg mot de mest blendende oppfinnelsene av maleri av de romerske mestrene p det syttende og attende rhundre, og omarbeidet dem med originalitet og hflig. Det er disse betraktningene, som ikke kan unngs, som frer til - med forsiktighet - til knytte det aktuelle verket til en kunstner av romersk trening, i kretsen eller etterflgeren til mesteren Carlo Maratta (Camerano, 1625 - Roma, 1713).
Carlo Maratti, prins av Accademia di San Luca var utvilsomt en av de mest bermte artistene i sin tid, og alle kilder mellom andre halvdel av 1600-tallet og frste halvdel av 1700-tallet bekrefter dette (Bellori, Pio, Baldinucci, Pascoli) . Hans kreasjoner utgjorde en absolutt referansemodell, et paradigme av en billedstil mesterlig lst og balansert i alle dens komponenter (tegning, farger, komposisjon, ikonografi), noe som gjorde ham til dommeren for den romerske kunstneriske scenen, s vel som en kilde til normativ inspirasjon for den europeiske klassisismen. Det aktuelle lerretet finner illustrative likheter med andre komposisjoner av samme emne, oppbevart p ulike museer. Men som vi vet, fant denne typen komposisjoner ogs stor sirkulasjon blant samlere og ble replikert flere ganger av hans verksted eller tilhenger.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er verket i en rimelig bevaringstilstand. Bildefilmen ser ut til i enkelte deler ha blitt avslrt med ulike nyinnspillinger. Det er ogs sm fargedrper. Fra en frste vurdering kan man se at dette maleriet har vrt gjenstand for flere sm retusjeringer og ommalinger utfrt ved ulike restaureringsanledninger. Alt dette tillater oss ikke evaluere en nye attribusjonsvurdering, og som kan se ut til kreve intervensjoner for videre dybdegende attribusjonsstudie. Arbeidets ml er cm. 48 x 37. Maleriet selges uten ramme, selv om det er innrammet i gyllen ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Srlige privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Camerano, 1625 Roma, 1713)
Jomfru i bnn
Olje p lerret, cm. 48 x 37
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Usignert arbeid. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Flott gammelt maleri - kanskje ment for privat hengivenhet eller for en amatr, gitt dens lille strrelse - som skildrer et ikonografisk emne som tar opp et veldig utbredt og testet skjema i det syttende rhundres Italia.
Selv om det er pvirket av restaureringer og oksidasjon, viser lerretet fortsatt sin uttrykksfulle kvalitet, og illustrerer Jomfruen i halv lengde, i bnnens handling. Sannsynligvis er temaet Madonna en av de mest populre ikonografiene i hele historien til bde vestlig og stlig kunst, mye oftere representert med det ikonografiske motivet Madonna og barnet. Madonnaen dukker opp siden begynnelsen av middelaldermaleriet og forblir et konstant emne s lenge religise temaer var utbredt i kunstnerisk produksjon (dvs. frem til 1800-tallet da temaer inspirert av hverdagen begynte bli introdusert). Bildet av Madonnaen gir oss en klar og vakker symbolikk p lidelsen som Jomfru Maria gjennomgikk. Jesu mors lidelser, for opptre som en stor forbeder hos Gud p vre vegne.
Nr det gjelder stiltrekkene til dette lerretet, sannsynligvis ment pryde alteret til et edelt kapell, str vi overfor en skildring som ble utfrt av en kunstner fra den srlige skolen, av nr marathisk aner, utstyrt med gode tekniske og stilistiske ferdigheter. De stilistiske dataene som kommer frem fra denne skildringen er faktisk de som er typiske for en romersk kunstner som var aktiv p slutten av det syttende rhundre og begynnelsen av det attende rhundre, der et forhold til figurativ kultur avslres med verk der Maratto-komponenten er tydelig.
Lerretet fokuserer p de kontrasterende luministiske effektene, p den solide modelleringen av figurene, p de dydige draperiene, p den flamboyante paletten, men ogs p det raske og livlige penselstrket, som vrt lerret tydelig henter inspirasjon fra: faktisk den lrde visuelle utdanningen. av forfatteren av denne Madonna and Child fremhever de beskrivende mtene til en maler som orienterte seg mot de mest blendende oppfinnelsene av maleri av de romerske mestrene p det syttende og attende rhundre, og omarbeidet dem med originalitet og hflig. Det er disse betraktningene, som ikke kan unngs, som frer til - med forsiktighet - til knytte det aktuelle verket til en kunstner av romersk trening, i kretsen eller etterflgeren til mesteren Carlo Maratta (Camerano, 1625 - Roma, 1713).
Carlo Maratti, prins av Accademia di San Luca var utvilsomt en av de mest bermte artistene i sin tid, og alle kilder mellom andre halvdel av 1600-tallet og frste halvdel av 1700-tallet bekrefter dette (Bellori, Pio, Baldinucci, Pascoli) . Hans kreasjoner utgjorde en absolutt referansemodell, et paradigme av en billedstil mesterlig lst og balansert i alle dens komponenter (tegning, farger, komposisjon, ikonografi), noe som gjorde ham til dommeren for den romerske kunstneriske scenen, s vel som en kilde til normativ inspirasjon for den europeiske klassisismen. Det aktuelle lerretet finner illustrative likheter med andre komposisjoner av samme emne, oppbevart p ulike museer. Men som vi vet, fant denne typen komposisjoner ogs stor sirkulasjon blant samlere og ble replikert flere ganger av hans verksted eller tilhenger.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er verket i en rimelig bevaringstilstand. Bildefilmen ser ut til i enkelte deler ha blitt avslrt med ulike nyinnspillinger. Det er ogs sm fargedrper. Fra en frste vurdering kan man se at dette maleriet har vrt gjenstand for flere sm retusjeringer og ommalinger utfrt ved ulike restaureringsanledninger. Alt dette tillater oss ikke evaluere en nye attribusjonsvurdering, og som kan se ut til kreve intervensjoner for videre dybdegende attribusjonsstudie. Arbeidets ml er cm. 48 x 37. Maleriet selges uten ramme, selv om det er innrammet i gyllen ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Srlige privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382907063 |
---|---|
Sist endret | 30.11.2024, 14:42 |