Bildegalleri
(1/1)
Scuola italiana (XX), After Canaletto - Il Ponte dell’Arsenale - NO RESERVE
Til salgs23 380 kr
Beskrivelse
ITALIENSK SKOLE (XX)
(Etter Giovanni Antonio Canal kjent som Canaletto)
Arsenalbroen
Olje p lerret, cm. 50 x 70
Ikke signert
MERK: Arbeid ikke signert. Arbeid uten ramme:
Fantastisk maleri p lerret, som viser Arsenal-broen, p "mten" til Canaletto. P 1800- og 1900-tallet forskte faktisk noen anonyme malere kunsten "kopiere" fortidens store mestere. En av disse var Canaletto, selv om hans fotografiske maleri forblir uforlignelig. Maleren som utfrte dette verket nsket penbart ikke referere til mesterens teknikk, men han klarte med talent male denne bermte utsikten over Venezia, noe som fikk oss til gjenoppdage den i en av de vakre daggryene over lagunen. Det fantastiske panoramasynet av utsikten ble skapt av Antonio Canal kjent som Canaletto (Venezia 1697 - 1768), og ble deretter tatt opp av andre talentfulle etterflgere, frem til i dag.
Dette bildet viser til den originale Il Ponte dell'Arsenale skapt av Canaletto i 1735-ante (det er en olje p lerret som mler 47 x 80 centimeter bevart i Woburn, Woburn Abbey-samlingen). Originalen tilhrte samlingen til hertugen av Bedford og er en del av serien med malerier som skildret de mest skjulte, men like karakteristiske stedene i Venezia. Den historiske Rio della Tana ser det sekstende rhundres oratorium dedikert til Jomfruen og delagt av rivingsarbeidet til de franske troppene i 1809 med utsikt over vannet. P venstre side, satt inn i veggene til Arsenal som frer til bryggene gjenkjenne triumfporten, en av de frste renessansebygningene som ble bygget i Venezia. I overportalen str en imponerende bevinget lve, symbol p Serenissima, majestetisk. I nrheten av landingsplassen er det marmorstatuer av tre lver som ble fraktet til Venezia fra Pireus som krigsbytte. En legende sier at det var Dantes port til underverdenen i den guddommelige komedie som foreslo denne konstruksjonen for inngangen til sjs og for veggene som omslutter havnebassenget. Arsenalet med verft, vpen og ammunisjonsdepoter ble grunnlagt p 1000-tallet av Doge Pietro Orseolo og ndde en arbeidsstyrke p femten tusen i sin periode med maksimal ekspansjon. Tegningen (27,1x7,2 cm) av maleriet er kjent, bevart i det kongelige biblioteket i Windsor, hvor det er mulig beundre malerens ekspertise i skildre de topografiske detaljene med ekstrem presisjon og oppmerksomheten viet til figurene som vises i scenen.
Tilbake til maleriet vrt, la oss fokusere p detaljene. Rommet er preget av himmelen, vannet og Venezias underverk, festet som i et hyopplst bilde der ingen detaljer slipper unna oss. Det grnne i lagunen som speiler seg p himmelen, btene nr og fjern, skravlingen fra menneskene p kysten og p gondolene. Utsikten over lagunen er representert av gondolene p det rolige vannet i kanalen, med de rike figurene. Scenen er representert med spesiell oppmerksomhet ved fasaden til den venetianske arsenalbygningen, som harmonisk flger lagunen p sidene. P det rosa-grnne himmelhvelvet beveger de svake skyene seg i diagonale linjer fra verst til venstre mot hyre. Menneskene som opptrer i gondolene, btene, kysten og broen er levende gjengitt, delvis i narrative positurer. Folkets klr fra det attende rhundre er alle pastell eller grbrune: Venezia deltar ikke i den muntre polykromien av klrne i Paris og London. Selv gondolene er stort sett helt svarte. De lange skyggene og solen som lyser opp kysten fr oss til forst at scenen fanger byen i en livlig og arbeidsom dag med uro. Lyset - sannsynligvis ettermiddag - forsterker de arkitektoniske detaljene til bygningene fra det syttende- attentende rhundre og broen. Lerretet er et yeblikksbilde av livet og hverdagen som fr oss til forst hvor lite Venezia har endret seg p over tre hundre r, fra et arkitektonisk synspunkt. Men det er mer: i dette, som i mange andre verk av de store mesterne i det attende rhundre, har vi flelsen av luftens temperatur, dens fuktighetsgrad, den lette brisen som beveger denne luften. Alle sensasjoner som ingen moderne fotografi kan gi oss. Den som observerer et fotografi vet at det er fotografi, men den som ser p et verk av Canaletto og dets tilhengere, som dette, og fokuserer nye, vil ha flelsen av oppfatte virkeligheten konkret.
Maleriet som vurderes her er preget av en perspektivsetting som er identisk med museumsversjonene. Likhetene strekker seg til btene, figurene og den generelle kromatiske tilhrigheten, til tross for de forskjellige dimensjonene.
Den originale billedduktusen til denne utsikten over Venezia, preget av et godt utfrelsesniv, avslrer et sannsynlig forfatterskap til en dyktig maler som var aktiv i andre halvdel av forrige rhundre, som med stor dyktighet var i stand til formidle stilens kjennetegn og atmosfre av utsikten bevart i private museer og samlinger.
Duken er i ganske god allmenntilstand, uten penbare bevaringsproblemer og krever ikke umiddelbar inngripen. Dette bidrar til bevare integriteten til arbeidet og forbedre ytelseskvaliteten. Maleriet, av god billedkvalitet, selv om det er pyntet med en vakker gull- og treramme, selges lerretet uten ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Etter Giovanni Antonio Canal kjent som Canaletto)
Arsenalbroen
Olje p lerret, cm. 50 x 70
Ikke signert
MERK: Arbeid ikke signert. Arbeid uten ramme:
Fantastisk maleri p lerret, som viser Arsenal-broen, p "mten" til Canaletto. P 1800- og 1900-tallet forskte faktisk noen anonyme malere kunsten "kopiere" fortidens store mestere. En av disse var Canaletto, selv om hans fotografiske maleri forblir uforlignelig. Maleren som utfrte dette verket nsket penbart ikke referere til mesterens teknikk, men han klarte med talent male denne bermte utsikten over Venezia, noe som fikk oss til gjenoppdage den i en av de vakre daggryene over lagunen. Det fantastiske panoramasynet av utsikten ble skapt av Antonio Canal kjent som Canaletto (Venezia 1697 - 1768), og ble deretter tatt opp av andre talentfulle etterflgere, frem til i dag.
Dette bildet viser til den originale Il Ponte dell'Arsenale skapt av Canaletto i 1735-ante (det er en olje p lerret som mler 47 x 80 centimeter bevart i Woburn, Woburn Abbey-samlingen). Originalen tilhrte samlingen til hertugen av Bedford og er en del av serien med malerier som skildret de mest skjulte, men like karakteristiske stedene i Venezia. Den historiske Rio della Tana ser det sekstende rhundres oratorium dedikert til Jomfruen og delagt av rivingsarbeidet til de franske troppene i 1809 med utsikt over vannet. P venstre side, satt inn i veggene til Arsenal som frer til bryggene gjenkjenne triumfporten, en av de frste renessansebygningene som ble bygget i Venezia. I overportalen str en imponerende bevinget lve, symbol p Serenissima, majestetisk. I nrheten av landingsplassen er det marmorstatuer av tre lver som ble fraktet til Venezia fra Pireus som krigsbytte. En legende sier at det var Dantes port til underverdenen i den guddommelige komedie som foreslo denne konstruksjonen for inngangen til sjs og for veggene som omslutter havnebassenget. Arsenalet med verft, vpen og ammunisjonsdepoter ble grunnlagt p 1000-tallet av Doge Pietro Orseolo og ndde en arbeidsstyrke p femten tusen i sin periode med maksimal ekspansjon. Tegningen (27,1x7,2 cm) av maleriet er kjent, bevart i det kongelige biblioteket i Windsor, hvor det er mulig beundre malerens ekspertise i skildre de topografiske detaljene med ekstrem presisjon og oppmerksomheten viet til figurene som vises i scenen.
Tilbake til maleriet vrt, la oss fokusere p detaljene. Rommet er preget av himmelen, vannet og Venezias underverk, festet som i et hyopplst bilde der ingen detaljer slipper unna oss. Det grnne i lagunen som speiler seg p himmelen, btene nr og fjern, skravlingen fra menneskene p kysten og p gondolene. Utsikten over lagunen er representert av gondolene p det rolige vannet i kanalen, med de rike figurene. Scenen er representert med spesiell oppmerksomhet ved fasaden til den venetianske arsenalbygningen, som harmonisk flger lagunen p sidene. P det rosa-grnne himmelhvelvet beveger de svake skyene seg i diagonale linjer fra verst til venstre mot hyre. Menneskene som opptrer i gondolene, btene, kysten og broen er levende gjengitt, delvis i narrative positurer. Folkets klr fra det attende rhundre er alle pastell eller grbrune: Venezia deltar ikke i den muntre polykromien av klrne i Paris og London. Selv gondolene er stort sett helt svarte. De lange skyggene og solen som lyser opp kysten fr oss til forst at scenen fanger byen i en livlig og arbeidsom dag med uro. Lyset - sannsynligvis ettermiddag - forsterker de arkitektoniske detaljene til bygningene fra det syttende- attentende rhundre og broen. Lerretet er et yeblikksbilde av livet og hverdagen som fr oss til forst hvor lite Venezia har endret seg p over tre hundre r, fra et arkitektonisk synspunkt. Men det er mer: i dette, som i mange andre verk av de store mesterne i det attende rhundre, har vi flelsen av luftens temperatur, dens fuktighetsgrad, den lette brisen som beveger denne luften. Alle sensasjoner som ingen moderne fotografi kan gi oss. Den som observerer et fotografi vet at det er fotografi, men den som ser p et verk av Canaletto og dets tilhengere, som dette, og fokuserer nye, vil ha flelsen av oppfatte virkeligheten konkret.
Maleriet som vurderes her er preget av en perspektivsetting som er identisk med museumsversjonene. Likhetene strekker seg til btene, figurene og den generelle kromatiske tilhrigheten, til tross for de forskjellige dimensjonene.
Den originale billedduktusen til denne utsikten over Venezia, preget av et godt utfrelsesniv, avslrer et sannsynlig forfatterskap til en dyktig maler som var aktiv i andre halvdel av forrige rhundre, som med stor dyktighet var i stand til formidle stilens kjennetegn og atmosfre av utsikten bevart i private museer og samlinger.
Duken er i ganske god allmenntilstand, uten penbare bevaringsproblemer og krever ikke umiddelbar inngripen. Dette bidrar til bevare integriteten til arbeidet og forbedre ytelseskvaliteten. Maleriet, av god billedkvalitet, selv om det er pyntet med en vakker gull- og treramme, selges lerretet uten ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat siciliansk
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382907066 |
---|---|
Sist endret | 30.11.2024, 14:42 |