Bildegalleri
(1/1)
Scuola Veneta (XIX-XX) - Il Canal Grande con S. Simeone Piccolo
Til salgs45 592 kr
Beskrivelse
VENETIANSK MALER 1800-/1900-TALLET
(Aktiv sent p 1800- og begynnelsen av 1900-tallet)
Canal Grande med S. Simeone Piccolo
Olje p lerret, cm. 60 x 120
Rammeml cm. 79 x 138 x 6 ca.
Ikke signert
MERK: Arbeid ikke signert. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med forgylt treramme (defekter):
Denne lyse og spektakulre utsikten over et av de mest kjente stedene i Venezia, med Canal Grande tatt p slutten og de to motsatte breddene som retter betrakterens ye mot bunnen, er et verk laget av en talentfull maler som var aktiv mellom slutten av det nittende rhundre og begynnelsen av det tjuende rhundre som imiterer de store landskapskunstnerne fra det attende rhundre som den bermte Canaletto og hans tilhengere.
P 1800- og 1900-tallet forskte faktisk noen anonyme malere kunsten "kopiere" fortidens store mestere. En av disse var Canaletto, selv om hans fotografiske maleri forblir uforlignelig. Maleren som utfrte dette verket nsket penbart ikke referere til mesterens teknikk, men han klarte med talent male denne bermte utsikten over Venezia, noe som fikk oss til gjenoppdage den i en av de vakre daggryene over lagunen. Det fantastiske panoramasynet av utsikten ble skapt av Antonio Canal kjent som Canaletto (Venezia 1697 - 1768), og ble deretter tatt opp av andre talentfulle etterflgere, frem til i dag.
Det nvrende bildet viser faktisk til den originale Canal Grande med S. Simeone Piccolo, Venezia skapt av Canaletto rundt 1740 (det er en olje p lerret som mler 124,5 x 204,6 centimeter bevart i National Collection Gallery i London), og i alle fall en modell for et enormt antall andre mesterverk. Btene og karakterene endres noen ganger, og synsvinkelen som er fanget med det optiske kameraet endres ogs. Resultatet er imidlertid alltid ekstraordinrt og perfekt.
Faktisk utfolder utsikten seg foran ynene til observatren den mest betydningsfulle monumentale delen av Serenissima-republikken, med paraden av prestisjetunge bygninger som utgjorde symbolet p statens sentrale makt.
La oss fokusere p detaljene. Rommet er preget av himmelen, vannet og Venezias underverk, festet som i et hyopplst bilde der ingen detaljer slipper unna oss. Det grnne i lagunen som speiler seg p himmelen, btene nr og fjern, skravlingen fra menneskene p kysten og p btene, den rosenrde solfylte blokken av bygninger og kirker, begge sider representert her. Folkets klr fra det attende rhundre er alle pastell eller grbrune: Venezia deltar ikke i den muntre polykromien av klrne i Paris og London. Selv gondolene er strengt tatt helsvarte. De lange skyggene og solen som lyser opp kysten fr oss til forst at scenen fanger byen p en sen morgen med livlig og flittig gjring. Lerretet er et yeblikksbilde av livet og hverdagen som fr oss til forst hvor lite Venezia har endret seg p over tre hundre r, fra et arkitektonisk synspunkt. Men det er mer: i dette som i mange andre verk av Canaletto har vi flelsen av luftens temperatur, dens grad av fuktighet, den lette brisen som beveger denne luften.
Alle sensasjoner som ingen moderne fotografi kan gi oss. Alle som observerer et fotografi vet at det er fotografi, men alle som ser p et verk av Canaletto p denne mten og fokuserer nye, vil ha flelsen av oppfatte virkeligheten konkret. Hemmeligheten ligger i male med et fritt, forenklet slag som deretter vil bli omarbeidet av betrakterens sinn, og generere et inntrykk av sannhet. Den samme tilnrmingen som Claude Monet ville bruke over et rhundre etter at han delte med Canaletto flelsen av lys og enkelheten til tegnet som representerer det. Det er derfor hjernen som
det rekomponerer bildet, for som vi godt vet, ser vi ikke med ynene, men med sinnet. Og alt dette gir oss et sannere bilde av det fotografiske bildet.
Maleriet som vurderes her er preget av en perspektivisk tilnrming nesten identisk med museumsversjonen. Likhetene strekker seg til btene, figurene og den generelle kromatiske tilhrigheten, til tross for de forskjellige dimensjonene.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i ganske rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten har patina, og viser en skitten, oksidert og ujevn maling, noen sm sprekker forankret spesielt i himmelen, (se bilde) ). Vi kan se - i Woods lys - noen sm spredte restaureringer og noen lett opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten, men ingenting av betydning. Det er ingen konservative problemer fremhevet, og det ser ikke ut til kreve intervensjon. Mlene p lerretet er cm. 60 x 100. Verket er utsmykket med en treramme som mler cm. 79 x 138 x 6 ca. (tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad slik at den er klar til vises s snart den ankommer. Rammen er inkludert gratis av belastning som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen. "
Herkomst: Coll. privat siciliansk
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av syklusen "Myths and the territory", Edition, Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Aktiv sent p 1800- og begynnelsen av 1900-tallet)
Canal Grande med S. Simeone Piccolo
Olje p lerret, cm. 60 x 120
Rammeml cm. 79 x 138 x 6 ca.
Ikke signert
MERK: Arbeid ikke signert. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med forgylt treramme (defekter):
Denne lyse og spektakulre utsikten over et av de mest kjente stedene i Venezia, med Canal Grande tatt p slutten og de to motsatte breddene som retter betrakterens ye mot bunnen, er et verk laget av en talentfull maler som var aktiv mellom slutten av det nittende rhundre og begynnelsen av det tjuende rhundre som imiterer de store landskapskunstnerne fra det attende rhundre som den bermte Canaletto og hans tilhengere.
P 1800- og 1900-tallet forskte faktisk noen anonyme malere kunsten "kopiere" fortidens store mestere. En av disse var Canaletto, selv om hans fotografiske maleri forblir uforlignelig. Maleren som utfrte dette verket nsket penbart ikke referere til mesterens teknikk, men han klarte med talent male denne bermte utsikten over Venezia, noe som fikk oss til gjenoppdage den i en av de vakre daggryene over lagunen. Det fantastiske panoramasynet av utsikten ble skapt av Antonio Canal kjent som Canaletto (Venezia 1697 - 1768), og ble deretter tatt opp av andre talentfulle etterflgere, frem til i dag.
Det nvrende bildet viser faktisk til den originale Canal Grande med S. Simeone Piccolo, Venezia skapt av Canaletto rundt 1740 (det er en olje p lerret som mler 124,5 x 204,6 centimeter bevart i National Collection Gallery i London), og i alle fall en modell for et enormt antall andre mesterverk. Btene og karakterene endres noen ganger, og synsvinkelen som er fanget med det optiske kameraet endres ogs. Resultatet er imidlertid alltid ekstraordinrt og perfekt.
Faktisk utfolder utsikten seg foran ynene til observatren den mest betydningsfulle monumentale delen av Serenissima-republikken, med paraden av prestisjetunge bygninger som utgjorde symbolet p statens sentrale makt.
La oss fokusere p detaljene. Rommet er preget av himmelen, vannet og Venezias underverk, festet som i et hyopplst bilde der ingen detaljer slipper unna oss. Det grnne i lagunen som speiler seg p himmelen, btene nr og fjern, skravlingen fra menneskene p kysten og p btene, den rosenrde solfylte blokken av bygninger og kirker, begge sider representert her. Folkets klr fra det attende rhundre er alle pastell eller grbrune: Venezia deltar ikke i den muntre polykromien av klrne i Paris og London. Selv gondolene er strengt tatt helsvarte. De lange skyggene og solen som lyser opp kysten fr oss til forst at scenen fanger byen p en sen morgen med livlig og flittig gjring. Lerretet er et yeblikksbilde av livet og hverdagen som fr oss til forst hvor lite Venezia har endret seg p over tre hundre r, fra et arkitektonisk synspunkt. Men det er mer: i dette som i mange andre verk av Canaletto har vi flelsen av luftens temperatur, dens grad av fuktighet, den lette brisen som beveger denne luften.
Alle sensasjoner som ingen moderne fotografi kan gi oss. Alle som observerer et fotografi vet at det er fotografi, men alle som ser p et verk av Canaletto p denne mten og fokuserer nye, vil ha flelsen av oppfatte virkeligheten konkret. Hemmeligheten ligger i male med et fritt, forenklet slag som deretter vil bli omarbeidet av betrakterens sinn, og generere et inntrykk av sannhet. Den samme tilnrmingen som Claude Monet ville bruke over et rhundre etter at han delte med Canaletto flelsen av lys og enkelheten til tegnet som representerer det. Det er derfor hjernen som
det rekomponerer bildet, for som vi godt vet, ser vi ikke med ynene, men med sinnet. Og alt dette gir oss et sannere bilde av det fotografiske bildet.
Maleriet som vurderes her er preget av en perspektivisk tilnrming nesten identisk med museumsversjonen. Likhetene strekker seg til btene, figurene og den generelle kromatiske tilhrigheten, til tross for de forskjellige dimensjonene.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i ganske rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten har patina, og viser en skitten, oksidert og ujevn maling, noen sm sprekker forankret spesielt i himmelen, (se bilde) ). Vi kan se - i Woods lys - noen sm spredte restaureringer og noen lett opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten, men ingenting av betydning. Det er ingen konservative problemer fremhevet, og det ser ikke ut til kreve intervensjon. Mlene p lerretet er cm. 60 x 100. Verket er utsmykket med en treramme som mler cm. 79 x 138 x 6 ca. (tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad slik at den er klar til vises s snart den ankommer. Rammen er inkludert gratis av belastning som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen. "
Herkomst: Coll. privat siciliansk
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av syklusen "Myths and the territory", Edition, Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382907279 |
---|---|
Sist endret | 30.11.2024, 14:44 |