Bildegalleri
(1/1)
Francesco Vinea (1845–1902) - Capitan Malesk
Til salgs70 141 kr
Beskrivelse
FRANCESCO VINEA
(Forl, 1845 Firenze, 1902)
Kaptein Malesk
Olje p lerret, cm. 75 x 60
Signert og datert 'F. VINEA 1886' nederst til hyre
Tidsriktig rammeml (?), cm. 104 x 90 x 8 ca.
MERKNADER: Merknader: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Signert og datert nede til hyre. Verk fra Galleria Arte 21, Torino (etikett p baksiden); Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid med moderne ramme (?) bearbeidet og i rent gull med metalltekst p forsiden "VINEA" (defekter):
Interessant "Museum" oljemaleri p lerret av god kvalitet, som viser en sjangerscene med kaptein Malesk. Dette er et kjent verk laget av den kjente kunstneren som var aktiv p slutten av det nittende rhundre, Francesco Viena (Forl, 1845 Firenze, 1902).
Maleriet som er utstilt her, signert og datert nederst til hyre, representerer en episode av dagliglivet som tilsynelatende ikke har noe vesentlig element. Maleriet kan defineres som en sjangerscene ikke bare for motivet, en scene av populr karakter, men ogs for det objektive og hydidaktiske sprket som maleren bruker. Settingen av verket er figurativ, og Vinea, ved siden av serien av landskaps- eller sjangermalerier med pastorale og landlige temaer, lager hyppige kostyme-skesjer, som i vrt tilfelle.
Francesco Vinea ble fdt i 1845 i Forl. Etter ha flyttet til Firenze med familien som barn, deltok han p malekurs ved Kunstakademiet i 1959, men klarte ikke fortsette studiene p grunn av fattigdommen han befant seg i. Han tilbrakte en tid i Milano og jobbet for en fotograf og designet illustrerte aviser. Med den lille inntekten han oppndde vendte han tilbake til Firenze og begynte flge professor E. Pollastrinis leksjoner, men etter hans egen smak: ikke pvirket det minste av sine tidligere akademiske studier, avslrte han umiddelbart en ekstraordinr evne til sjangerfag. Hans frste interir tjente en formue: butikkeiere i Paris og London konkurrerte om dem og ga den unge Francesco nye oppdrag. Han ble rik og brukte mye av formuen p billedvev, tepper, dyrebare skinn, musikkinstrumenter, mbler, vpen og bronse.
Hans atelier i via Principe Eugenio i Firenze var innredet med verk av orientalsk kunst, eklektiske mbler og originale mbler: en samling ofte brukt som dekorasjon for maleriene hans, Gubernatis definerte atelieret hans som hans beste kunstverk.
Arbeidene hans er fantasifulle, raffinerte og noen ganger flrtende, men alltid elegante representasjoner, med karakterer avbildet i tidstypiske kostymer som beveger seg i svrt overddige og dekorerte interirer, som i vrt tilfelle.
Blant maleriene hans, som fortsatte berike samlinger og museer over hele Europa, husker vi: Etter badet, utstilt i 1879 i Mnchen og tildelt en gullmedalje; selvportrettet p Uffizi og fr duellen p Galleri for moderne kunst i Milano. Francesco Vinea dde i 1902 i Firenze.
Verket demonstrerer kunstnerens ytringsfrihet foran motivet og kan plasseres i rene han fortsatt gikk p Akademiet og i de umiddelbart etterp, da han tok avstand fra mesteren Pollastrinis historiske romantikk og nrmet seg sjangermaleriet i kostymer. rhundrene han foretrekker rekonstruere er 1600- og 1700-tallet, og flger veien til den franske Meissonier og den spanske Mariano Fortuny (1838-1874). Detaljene i karakterenes klr - som i vrt tilfelle - er veldig detaljerte, som innstillingene. Fargen er overddig og lys, teknikken perfekt. Temaet er imidlertid helt blottet for en dyp mening: det skildrer en lysscene utelukkende for den estetiske smaken til den aktuelle samleren. Den varierte paletten og det uformelle designet flger kaptein Malesk etter at han har gtt ned trappene og tar seg inn i rommet med en hyggelig og lettlest interirscene.
Arbeidet med utmerket kunstnerisk og kromatisk gjengivelse er i en rimelig bevaringstilstand med tegn p aldring synlig p bildene. Bildeoverflaten har patina, og viser ikke vanskeligheter med lese. Du kan se - i Woods lys - noen sm spredte restaureringer, og det er noen flekker p baksiden av lerretet - veldig tynne og delikate - med sm hull og fallende farger. En ny relining er tilrdelig for langtidskonservering. Nederst til hyre str dato og signatur i rdt (se bilde). Verket kommer fra en viktig samling i Torino, og i sin tur som dokumentert av etiketten p baksiden fra Galleria Arte 21, Torino.
Maleriet er utsmykket med en bemerkelsesverdig kovalramme (?), bearbeidet og i rent gull, med metalltekst p forsiden "VINEA", med stor dekorativ effekt og kunstnerisk og konomisk verdi (dimensjoner ca. 104 x 90 x 8 cm, tilstedevrelse av sm defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad slik at den er klar til vises s snart den ankommer. Rammen er inkludert gratis av belastning som en hflighet og regnes ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen. "
OPPRETTELSE: Galleria Arte 21, Torino; Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Forl, 1845 Firenze, 1902)
Kaptein Malesk
Olje p lerret, cm. 75 x 60
Signert og datert 'F. VINEA 1886' nederst til hyre
Tidsriktig rammeml (?), cm. 104 x 90 x 8 ca.
MERKNADER: Merknader: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Signert og datert nede til hyre. Verk fra Galleria Arte 21, Torino (etikett p baksiden); Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid med moderne ramme (?) bearbeidet og i rent gull med metalltekst p forsiden "VINEA" (defekter):
Interessant "Museum" oljemaleri p lerret av god kvalitet, som viser en sjangerscene med kaptein Malesk. Dette er et kjent verk laget av den kjente kunstneren som var aktiv p slutten av det nittende rhundre, Francesco Viena (Forl, 1845 Firenze, 1902).
Maleriet som er utstilt her, signert og datert nederst til hyre, representerer en episode av dagliglivet som tilsynelatende ikke har noe vesentlig element. Maleriet kan defineres som en sjangerscene ikke bare for motivet, en scene av populr karakter, men ogs for det objektive og hydidaktiske sprket som maleren bruker. Settingen av verket er figurativ, og Vinea, ved siden av serien av landskaps- eller sjangermalerier med pastorale og landlige temaer, lager hyppige kostyme-skesjer, som i vrt tilfelle.
Francesco Vinea ble fdt i 1845 i Forl. Etter ha flyttet til Firenze med familien som barn, deltok han p malekurs ved Kunstakademiet i 1959, men klarte ikke fortsette studiene p grunn av fattigdommen han befant seg i. Han tilbrakte en tid i Milano og jobbet for en fotograf og designet illustrerte aviser. Med den lille inntekten han oppndde vendte han tilbake til Firenze og begynte flge professor E. Pollastrinis leksjoner, men etter hans egen smak: ikke pvirket det minste av sine tidligere akademiske studier, avslrte han umiddelbart en ekstraordinr evne til sjangerfag. Hans frste interir tjente en formue: butikkeiere i Paris og London konkurrerte om dem og ga den unge Francesco nye oppdrag. Han ble rik og brukte mye av formuen p billedvev, tepper, dyrebare skinn, musikkinstrumenter, mbler, vpen og bronse.
Hans atelier i via Principe Eugenio i Firenze var innredet med verk av orientalsk kunst, eklektiske mbler og originale mbler: en samling ofte brukt som dekorasjon for maleriene hans, Gubernatis definerte atelieret hans som hans beste kunstverk.
Arbeidene hans er fantasifulle, raffinerte og noen ganger flrtende, men alltid elegante representasjoner, med karakterer avbildet i tidstypiske kostymer som beveger seg i svrt overddige og dekorerte interirer, som i vrt tilfelle.
Blant maleriene hans, som fortsatte berike samlinger og museer over hele Europa, husker vi: Etter badet, utstilt i 1879 i Mnchen og tildelt en gullmedalje; selvportrettet p Uffizi og fr duellen p Galleri for moderne kunst i Milano. Francesco Vinea dde i 1902 i Firenze.
Verket demonstrerer kunstnerens ytringsfrihet foran motivet og kan plasseres i rene han fortsatt gikk p Akademiet og i de umiddelbart etterp, da han tok avstand fra mesteren Pollastrinis historiske romantikk og nrmet seg sjangermaleriet i kostymer. rhundrene han foretrekker rekonstruere er 1600- og 1700-tallet, og flger veien til den franske Meissonier og den spanske Mariano Fortuny (1838-1874). Detaljene i karakterenes klr - som i vrt tilfelle - er veldig detaljerte, som innstillingene. Fargen er overddig og lys, teknikken perfekt. Temaet er imidlertid helt blottet for en dyp mening: det skildrer en lysscene utelukkende for den estetiske smaken til den aktuelle samleren. Den varierte paletten og det uformelle designet flger kaptein Malesk etter at han har gtt ned trappene og tar seg inn i rommet med en hyggelig og lettlest interirscene.
Arbeidet med utmerket kunstnerisk og kromatisk gjengivelse er i en rimelig bevaringstilstand med tegn p aldring synlig p bildene. Bildeoverflaten har patina, og viser ikke vanskeligheter med lese. Du kan se - i Woods lys - noen sm spredte restaureringer, og det er noen flekker p baksiden av lerretet - veldig tynne og delikate - med sm hull og fallende farger. En ny relining er tilrdelig for langtidskonservering. Nederst til hyre str dato og signatur i rdt (se bilde). Verket kommer fra en viktig samling i Torino, og i sin tur som dokumentert av etiketten p baksiden fra Galleria Arte 21, Torino.
Maleriet er utsmykket med en bemerkelsesverdig kovalramme (?), bearbeidet og i rent gull, med metalltekst p forsiden "VINEA", med stor dekorativ effekt og kunstnerisk og konomisk verdi (dimensjoner ca. 104 x 90 x 8 cm, tilstedevrelse av sm defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad slik at den er klar til vises s snart den ankommer. Rammen er inkludert gratis av belastning som en hflighet og regnes ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen. "
OPPRETTELSE: Galleria Arte 21, Torino; Coll. Privat siciliansk
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382908388 |
---|---|
Sist endret | 30.11.2024, 14:55 |