Bildegalleri
(1/1)
Antoni Paulis (XVII), Da Francesco Villamena - Paesaggio con rissa di contadini
Til salgs93 522 kr
Beskrivelse
ANTONI PAULIS (av Francesco Villamena, 1564 1624)
(Maler aktiv i Roma p 1600-tallet)
Landskap med bondeslagsml (La Baruffa di Bruttobuono)
Olje p lerret, cm. 147 x 205
Signert nede til venstre: ANTONI PAULIS
Rammeml, cm. 160 x 217 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Verk signert nederst til venstre: Antoni Paulis. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Maleriet illustrerer en episode som skjedde i Roma rundt 1600 ved Villa Mattei al Celio og som feilaktig eller kanskje med vilje ble tolket som et sammenstt mellom pro-spansk og pro-fransk, og identifiserte i figuren i midten av scenen det 'gode fyr' kalt Brutto Buono tilknyttet familien Mattei og hvis ansikt er en karikatur av Henry IV av Bourbon. Bildet er hentet fra en gravering av Francesco Villamena (Assisi, 1564 Roma, 1624), den skalte Baruffa di Bruttobuono.
Realismen i representasjonen, kronikken av en hendelse som faktisk skjedde, involveringen av virkelige karakterer, de groteske og karikaturale trekkene til hovedpersonene blant vanlige og herrer, det objektive synet p en passasje av byen, sammen med den stramme tegnekonstruksjonen av komposisjonen ikke uten originale figurative ideer gjorde graveringen bermt. Dens enorme suksess demonstreres ikke bare av den betydelige ettersprselen etter kopier av trykket, hvorav en annen stat uten registrering ogs ble utarbeidet for bedre markedsfre det, men ogs av de mange transposisjonene til malerier inspirert av det som stadig dukker opp igjen p det nasjonale og internasjonale markedet. Motivet, etter den andre tilstanden til graveringen (fig. 2), ble feilaktig og kanskje bevisst tolket som et sammenstt mellom spanskene og franskmennene, og identifiserte seg i figuren til "bravoen" (Bruttobuono) som ble reist i midten av scene en karikatur av Enrico IV av Bourbon.
Komposisjonen kom dermed til utgjre en slags programmatisk arketype, ogs p grunn av dens antatte politiske implikasjoner, og steg til et ekte ikonografisk paradigme for populrt sjangermaleri, som tok tak i Roma under Barberini-pontifikatet (1623-1644), p asken av Karavaggisme og en av dens avleggere, i henhold til en realisme av den nordiske tradisjonen rettet mot emner i hverdagen, noen ganger vulgre og respektlse, ikke mot store religise eller mytiske temaer. Stamfaderen til denne skruppellse sjangeren er som kjent den nederlandske maleren Pieter van Laer, kjent som "the Bamboccio" (Haarlem 1599 - ca. 1642) p grunn av sine fysiske egenskaper. Et kallenavn som ble et varemerke: hans tilhengere var "bamboccianti" og denne kategorien av malerier var "bambocciate". Dermed spredte komposisjoner innsatt i smformatmalerier seg, animert av mange skikkelser i urbane landskap og det romerske landskapet, med scener av folkelivet som tema, inkludert skittent tavernainterir, forfalte grdshus, skitne gater og torg, med hovedpersonene parkert. reisende, brigander som angriper diligensen, tiggere, tiggere, vagabonds, gateselgere og forskjellige medlemmer av den romerske befolkningen, opptatt p markeder, spill, danser, fester og, som alltid p den tiden, i voldelige slagsml der de dde.
Van Laer, dokumentert i Roma mellom 1625 og 1638, ble dermed leder for en enorm gruppe flamske og nederlandske kunstnere, de skalte "Bentvueghels", "fuglegjengen", som slo seg ned mellom via Margutta og via della Croce, nr Piazza di Spagna. En munter og livlig forsamling av anti-akademiske malere som skapte malerier uten kunder, men som solgte dem p markedet, og snart oppndde betydelig suksess selv blant store samlere.
Tilstedevrelsen av et maleri med tittelen Caricatura som representerer Henry IV som lander ligaen, tilskrevet Villamena i det trykte repertoaret til Luciano Bonapartes samling fra 1812 ("Villamena dip.") og i de pflgende salgskatalogene til samlingen, som fant sted i London i 1815 og 1816, hvor mlingene er rapportert om at Villamena ville ha laget graveringen etter ha malt bildet, rettferdiggjorde kritikernes mening om at gravren, ansett som spansk p den tiden, ogs hadde vrt en maler.
Tilbake til vrt arbeid, gitt at ingenting kommer fra ingenting, har forfatteren sannsynligvis hatt muligheten til kjenne til Villamenos gravering, eller andre eksempler p samme emne: som det nevnte verket fra samlingen til Luciano Bonaparte; den som ble identifisert av August Liebmann Mayer og sporet til Paris, og publiserte den i en artikkel fra 1935; og mer nylig bestemte Maurizio Berri og Lee Bimm seg for korrelere det med et ytterligere maleri av samme emne i en privat samling i Roma, som vi bemerker at tidligere hadde dukket opp igjen p en Christie's Roman-auksjon i 1997; Ukjent maler fra 1600-tallet. fra Villamena, La Baruffa di Bruttobuono, Roma, Palazzo Venezia-museet (ICCD, E 35148; Zeri Photo Library, n. 50281); Ukjent maler fra 1600-tallet. fra Villamena, La Baruffa di Bruttobuono, Salzburg, Residenzgalerie; Ukjent maler fra 1600-tallet. fra Villamena, La Baruffa di Bruttobuono, tidligere Paris, privat samling (Fototeca Zeri, n. 50283); Ukjent maler fra 1600-tallet. fra Villamena, La Baruffa di Bruttobuono, tidligere Firenze, antikvitetsmarked 1969 (Fototeca Zeri, n. 50284), deretter Galleria Frascione 2017. Versjonene som ble solgt i London ble auksjonert, Sotheby's, 12. april 1972, n. 76 (Zeri fotobibliotek, nr. 50282); Barcelona, Setdart Subastas, 25. juni 2020, som "Mattias Jimeno sirkel", n. 35182639; Chambery, Savoie Enchres, Drouot, 22. mars 2021, n. 71; og Ukjent maler fra 1600-tallet. fra Villamena, La Baruffa di Bruttobuono, tidligere Milan, Sotheby's, 20. november 2007 (citat Francesco Petrucci Ariccia, 6. februar 2022)
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet i rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten har en patina, med en skitten og oksidert maling med sprekker, mikrodrper av farge og restaureringer. Brudd og oppsprekking av lerretet verst til hyre med relativt tap av farge og manglende deler. Konservative problemer belyses. Arbeidets ml er cm. 147 x 205. Maleriet er innrammet av en tynn gyllen ramme (ml ca. 160 x 217 x 5 cm, tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
Herkomst: Coll. privat siciliansk
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av syklusen "Myths and the territory", Edition, Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert og som en ekstra stor forsendelse. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
Vr oppmerksom p at forsendelser kan bli forsinket p grunn av utstillingsforpliktelser. Vi beklager eventuelle ulemper og takker for forstelsen.
(Maler aktiv i Roma p 1600-tallet)
Landskap med bondeslagsml (La Baruffa di Bruttobuono)
Olje p lerret, cm. 147 x 205
Signert nede til venstre: ANTONI PAULIS
Rammeml, cm. 160 x 217 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Verk signert nederst til venstre: Antoni Paulis. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Maleriet illustrerer en episode som skjedde i Roma rundt 1600 ved Villa Mattei al Celio og som feilaktig eller kanskje med vilje ble tolket som et sammenstt mellom pro-spansk og pro-fransk, og identifiserte i figuren i midten av scenen det 'gode fyr' kalt Brutto Buono tilknyttet familien Mattei og hvis ansikt er en karikatur av Henry IV av Bourbon. Bildet er hentet fra en gravering av Francesco Villamena (Assisi, 1564 Roma, 1624), den skalte Baruffa di Bruttobuono.
Realismen i representasjonen, kronikken av en hendelse som faktisk skjedde, involveringen av virkelige karakterer, de groteske og karikaturale trekkene til hovedpersonene blant vanlige og herrer, det objektive synet p en passasje av byen, sammen med den stramme tegnekonstruksjonen av komposisjonen ikke uten originale figurative ideer gjorde graveringen bermt. Dens enorme suksess demonstreres ikke bare av den betydelige ettersprselen etter kopier av trykket, hvorav en annen stat uten registrering ogs ble utarbeidet for bedre markedsfre det, men ogs av de mange transposisjonene til malerier inspirert av det som stadig dukker opp igjen p det nasjonale og internasjonale markedet. Motivet, etter den andre tilstanden til graveringen (fig. 2), ble feilaktig og kanskje bevisst tolket som et sammenstt mellom spanskene og franskmennene, og identifiserte seg i figuren til "bravoen" (Bruttobuono) som ble reist i midten av scene en karikatur av Enrico IV av Bourbon.
Komposisjonen kom dermed til utgjre en slags programmatisk arketype, ogs p grunn av dens antatte politiske implikasjoner, og steg til et ekte ikonografisk paradigme for populrt sjangermaleri, som tok tak i Roma under Barberini-pontifikatet (1623-1644), p asken av Karavaggisme og en av dens avleggere, i henhold til en realisme av den nordiske tradisjonen rettet mot emner i hverdagen, noen ganger vulgre og respektlse, ikke mot store religise eller mytiske temaer. Stamfaderen til denne skruppellse sjangeren er som kjent den nederlandske maleren Pieter van Laer, kjent som "the Bamboccio" (Haarlem 1599 - ca. 1642) p grunn av sine fysiske egenskaper. Et kallenavn som ble et varemerke: hans tilhengere var "bamboccianti" og denne kategorien av malerier var "bambocciate". Dermed spredte komposisjoner innsatt i smformatmalerier seg, animert av mange skikkelser i urbane landskap og det romerske landskapet, med scener av folkelivet som tema, inkludert skittent tavernainterir, forfalte grdshus, skitne gater og torg, med hovedpersonene parkert. reisende, brigander som angriper diligensen, tiggere, tiggere, vagabonds, gateselgere og forskjellige medlemmer av den romerske befolkningen, opptatt p markeder, spill, danser, fester og, som alltid p den tiden, i voldelige slagsml der de dde.
Van Laer, dokumentert i Roma mellom 1625 og 1638, ble dermed leder for en enorm gruppe flamske og nederlandske kunstnere, de skalte "Bentvueghels", "fuglegjengen", som slo seg ned mellom via Margutta og via della Croce, nr Piazza di Spagna. En munter og livlig forsamling av anti-akademiske malere som skapte malerier uten kunder, men som solgte dem p markedet, og snart oppndde betydelig suksess selv blant store samlere.
Tilstedevrelsen av et maleri med tittelen Caricatura som representerer Henry IV som lander ligaen, tilskrevet Villamena i det trykte repertoaret til Luciano Bonapartes samling fra 1812 ("Villamena dip.") og i de pflgende salgskatalogene til samlingen, som fant sted i London i 1815 og 1816, hvor mlingene er rapportert om at Villamena ville ha laget graveringen etter ha malt bildet, rettferdiggjorde kritikernes mening om at gravren, ansett som spansk p den tiden, ogs hadde vrt en maler.
Tilbake til vrt arbeid, gitt at ingenting kommer fra ingenting, har forfatteren sannsynligvis hatt muligheten til kjenne til Villamenos gravering, eller andre eksempler p samme emne: som det nevnte verket fra samlingen til Luciano Bonaparte; den som ble identifisert av August Liebmann Mayer og sporet til Paris, og publiserte den i en artikkel fra 1935; og mer nylig bestemte Maurizio Berri og Lee Bimm seg for korrelere det med et ytterligere maleri av samme emne i en privat samling i Roma, som vi bemerker at tidligere hadde dukket opp igjen p en Christie's Roman-auksjon i 1997; Ukjent maler fra 1600-tallet. fra Villamena, La Baruffa di Bruttobuono, Roma, Palazzo Venezia-museet (ICCD, E 35148; Zeri Photo Library, n. 50281); Ukjent maler fra 1600-tallet. fra Villamena, La Baruffa di Bruttobuono, Salzburg, Residenzgalerie; Ukjent maler fra 1600-tallet. fra Villamena, La Baruffa di Bruttobuono, tidligere Paris, privat samling (Fototeca Zeri, n. 50283); Ukjent maler fra 1600-tallet. fra Villamena, La Baruffa di Bruttobuono, tidligere Firenze, antikvitetsmarked 1969 (Fototeca Zeri, n. 50284), deretter Galleria Frascione 2017. Versjonene som ble solgt i London ble auksjonert, Sotheby's, 12. april 1972, n. 76 (Zeri fotobibliotek, nr. 50282); Barcelona, Setdart Subastas, 25. juni 2020, som "Mattias Jimeno sirkel", n. 35182639; Chambery, Savoie Enchres, Drouot, 22. mars 2021, n. 71; og Ukjent maler fra 1600-tallet. fra Villamena, La Baruffa di Bruttobuono, tidligere Milan, Sotheby's, 20. november 2007 (citat Francesco Petrucci Ariccia, 6. februar 2022)
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet i rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten har en patina, med en skitten og oksidert maling med sprekker, mikrodrper av farge og restaureringer. Brudd og oppsprekking av lerretet verst til hyre med relativt tap av farge og manglende deler. Konservative problemer belyses. Arbeidets ml er cm. 147 x 205. Maleriet er innrammet av en tynn gyllen ramme (ml ca. 160 x 217 x 5 cm, tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
Herkomst: Coll. privat siciliansk
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av syklusen "Myths and the territory", Edition, Lab_04, Marsala, 2024.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert og som en ekstra stor forsendelse. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
Vr oppmerksom p at forsendelser kan bli forsinket p grunn av utstillingsforpliktelser. Vi beklager eventuelle ulemper og takker for forstelsen.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 382908905 |
---|---|
Sist endret | 30.11.2024, 15:00 |