Bildegalleri
(1/1)
Mario Madiai (1944) - Composizione bottiglie
Til salgs3 511 kr
Beskrivelse
Mario Madiai (Siena 1944)
Tittel: Sammensetning av flasker
Olje p lerret, cm. 50 x 60
Med ramme cm. 64,5 x 74,5
Signert nede til hyre
Et detaljert bilde fremhever mangelen p pigment i et lite omrde, ikke p grunn av lsrivelse forrsaket av craquelure, snarere p grunn av friksjon med en gjenstand.
Vi garanterer nye pakking og sporet og forsikret frakt.
Vr oppmerksom p fraktkostnader
Rammen tilbys vennlig som gave, jeg fraskriver meg derfor ethvert ansvar for eventuelle skader under frakt.
------------------
Biografi:
Mario Madiai ble fdt i Siena i 1944. I de frste rene av livet hans flyttet familien til Livorno, hvor Madiai begynte sin utdannelse ved De Amicis barneskole. Allerede i disse rene demonstrerte han, iflge Pier Carlo Santini, "at han hadde et naturlig kunstnerisk talent og en forkjrlighet for observasjon, og begynte tegne sine frste fag med tidlig dyktighet."
Da han var ferdig med barneskolen, meldte moren, etter lrerens rd, ham inn p Passaglia Art Institute i Lucca. Her fra 1957 til 1963, under veiledning av professor Palagi, klarte han oppn utmerkede resultater. Faktisk, i 1961, bare 17 r gammel, vant han Spalletta-prisen, en billedutstilling holdt i Livorno, og vekket oppmerksomheten til kjente Livorno-malere p den tiden, inkludert Giovanni March og Gino Romiti.
Etter ha fullfrt studiene ved Passaglia begynte han selge maleriene sine i Livorno og kom i kontakt med et lite kunstgalleri. Temaene er synspunktene til Livorno og andre emner, der kunstneren flger tradisjonen til post-Macchiaioli-malerne. Men i andre produksjoner kommer trekkene til en friere og mer moderne personlighet frem, ikke knyttet til tradisjonelle stereotypier. Med disse produksjonene nsker Madiai bedre definere seg selv og forst sine egne uttrykksfulle rsaker.
70-80-tallet
Fra begynnelsen av 1970-tallet deltok han i forskjellige utstillinger og etablerte relasjoner med viktige gallerier, som Galleria Menghelli i Firenze, hvis eier Silvano Menghelli, mtte i anledning en toskansk maleriutstilling, ville bli hans rdgiver og kritiker angende aspektene uttrykksevne. og teknikk. I 1972, etter en reise til Persia, begynte han identifisere nye emner og temaer som han definitivt kunne frigjre seg fra den post-Macchiaiola billedtradisjonen. Han forble fascinert av detaljene, fargerikdommen, refleksjonene over moskeenes kupler, kostymene og de fargerike klrne, og produserte serien med persiske malerier, som iflge kritikeren Pier Carlo Santini "vitner om en full kunstnerisk modning og mestring av en ny og original teknikk". Vel tilbake i Italia reiser han ofte fra Livorno, og bor i Barga, Siena, Venezia og Firenze. Han finner de viktigste ideene for sin produksjon i landskapene, gjenstandene, hagen og utsikten over disse stedene. Det er mange malerier fra denne perioden, fra det florentinske interiret, til Serre-serien, til Barga-hagene. Serien med venetianske malerier er ogs en del av begynnelsen av 1980-tallet. I den venetianske byen, som han har returnert med jevne mellomrom i flere r, etablerte han sitt studio i Casa Frollo, navnet p villaen han bor i. Vinduene i rommet pner ut mot Giudecca-kanalen og Piazza San Marco i bakgrunnen. Santini bemerker fremfor alt malerens tekniske evne til fange ethvert lys, passasjen av btene, blgenes blgeskvulp, skumringen ved solnedgang og dyktigheten til hnden som gjengir dem p lerretet, og overfrer ogs tilstanden til det. flelsesmessig. Til tross for sin tilstand som "vandrende maler" slik han har blitt definert av kritikere, er han pvirket, om enn p en original og moderne mte, av den kunstneriske kulturen i Livorno. Faktisk representerer han Livorno-emner i malerier som Livorno: Bagni Pancaldi fra 1977 eller The tree of the Rotonda fra 1979. Noen r senere er serien Homage to Piero Ciampi, laget i studioet hans mens han lyttet til sangene skrevet av poeten og musikeren fra Livorno p radioen Piero Ciampi, fremfrt av sangere som Gino Paoli og Renato Zero. Den siste syklusen i denne tjuersperioden er den som har landsbygdens tema, delvis motivert av opplevelsen av den billedlige reisen til Toscana i 1984, en vandreutstilling i noen italienske byer. Dette er landsbygda i Sien hvor han ofte oppholdt seg i disse rene, og hvor han, skriver Santini, takket vre sin kreativitet klarte fange detaljene om stedene, balansen mellom natur og kunst, blomstene, avlingene, av grdene. I de tjue rene fra 1970 til slutten av 1980-tallet manglet det ikke p endringer i perspektiv p temaene som frte til at kunstneren produserte verk som avviker fra den vanlige visjonen, endringer som forskere definerer som parenteser eller mer tradisjonelt refleksjonsyeblikk. . Til disse periodene med "refleksjon" hrer for eksempel maleriene fra serien The Uncontainable Energy of the years 1974-75 presentert p en utstilling i Livorno av kritikeren Elio Mercuri, der forfatteren representerer eksploderte, deformerte rr og avkuttede elektriske kabler som de formidler spenning og dramatikk. I disse verkene, iflge Mercuri, "gir Madiai form til den uholdbare energien som pulserer i oss, og klarer omsette kvaler til en visjon om mulig frigjring. I denne uuttmmelige testen av troskap til ens egen flelse og syn gir han mest ubetydelig detalj verdien av en 'absolutt sannhet'. Andre tematiske variasjoner dukket opp p slutten av 1980-tallet. Faktisk er "Tablets of Memory" og andre malerier som Taletes koffert, The Black Hat og Laid Table fra 1987.
Et annet tema ofte portrettert av maleren er Vespaen, det 2-hjulede kjretyet fra Piaggio. Madiai fikset det p lerretene sine fra 1970-tallet til 2014, ret da det ble satt opp en utstilling av maleriene hans p Piaggio-museet i Pontedera. I 1986 stilte han ut i London, Madrid og Paris, og innviet en syklus med utstillinger som i de pflgende rene ogs ville fre til at han ble hyt verdsatt p det asiatiske kontinentet og i USA.
90-00-tallet
Jakten p ny stimuli og behovet for fornyelse, ledsaget av en bevissthet og kunstnerisk modning, observerer Patrizia Turini, preger Madiais produksjon ogs i tjuersperioden 1990-2010. Han fortsetter male landskap, et tema som er kjrt for maleren og hedret i de foregende tjue rene av den nevnte Lucca-forskeren Pier Carlo Santini, en lrd som trofast vil flge ham p hans utflukter i det toskanske landskapet. Kunsthistorikeren Martina Corgnati vil ha ansvaret for utarbeide ulike tekster om de nye temaene som maleren har tatt opp de siste rene.
Faktisk publiserte Martina Corgnati i 1996 I Fiori, Le Foglie e L'Acqua, en tittel som refererer til malerens produksjoner i denne perioden. Forfatteren dedikerer seg til representasjonen av stilleben, og utfrer sitt arbeid hovedsakelig i atelieret sitt i Livorno, hvor han representerer detaljene i hverdagsobjekter, tilsynelatende blottet for mening, som han, som Martina Corgnati uttaler, klarer gi objektive kunstneriske verdier. som er tydelig synlige selv for blikket til de som ikke driver med kunst p et profesjonelt niv. Maleriene fra serien Lemons and Sunflowers tilhrer ogs 1990-tallet. Sistnevnte blir portrettert dusinvis av ganger av maleren, tatt til atelieret og etterlatt for visne, for s bli, som Martina Corgnati observerer, "transformert til autentiske karakterer, projisert som forstyrrende skygger p bakgrunner med stadig skiftende farger". Det fremheves ogs i disse komposisjonene hvordan malerens sykluser ikke er tydelig uavhengige av hverandre, men knyttet sammen ved forskning og eksperimentering med nye teknikker, i lpet av opplevelser og personlige hendelser, som ledd i samme kjede. Ved eksperimentere med nye billedteknikker vender Madiai tilbake til tradisjonelle emner som finner sine uttrykksfulle rtter i tidligere rhundrer, i klassisk maleri, i poetiske tradisjoner, emner som kunstneren fler interesse for nettopp fordi de er dypt krysset av historien. Rosene, som allerede er med i noen produksjoner fra tidligere r, vises n med nye perspektiver, under alltid forskjellige bakgrunner og farger og presenteres i ulike temautstillinger ogs i internasjonalt anerkjente gallerier som Galleria Forni i Bologna som maleren vil samarbeide med frem til kl. 2005, med utstillinger i Europa, Asia og USA. I begynnelsen av det nye rtusenet vil den kontinuerlige stimulansen til fornyelse og evnen til utforske virkeligheten fra ens egne ststeder, som kritikeren Ferrucci observerer, fre til at Madiai utfrer verk som vil vekke nysgjerrighet ikke bare i de kunstneriske kretsene. kritikk, men ogs i moderne intellektuelle kretser, som vil analysere dens symbolske verdier ogs fra et sosiologisk synspunkt. Siden 2001 har Madiai ogs dedikert seg til moderne nytolkninger av historien om Pinocchio av Carlo Collodi. Interessen for dette emnet manifesterer seg ikke bare i forbindelse med fdselen av Madiais frste barnebarn, men ogs takket vre et viktig initiativ fra Carlo Collodi National Foundation og Pescia kommune som i 2001 utlyste en konkurranse der 26 kunstnere ble bedt om presentere personlige verk. med emnet Pinocchio og betro 6 av disse kunstnerne oppgaven med skape s mange verk som skal vises permanent p hovedgatene og plassene i landet. Blant de utvalgte artistene er det ogs Madiai, som er tildelt et stort 370X290 cm panel hvor han lager en Pinocchio som holder Jiminy Cricket i hyre hnd mot bakgrunnen av en stjernehimmel. Arbeidet med Pinocchio fortsetter i de pflgende rene, noe som frte til at maleren lager verk p forskjellige typer overflater, fra papp til tre, og deretter publiserer et illustrert bind med tittelen "The Adventures of Pinocchio. Story in images: Mario Madiai" presentert i showene Pinocchio med hjertet. Continua-mente-diverso er tittelen p malerens nyeste verk, som dateres tilbake til 2015. Tittelen oppsummerer Madiais holdning i egen aktivitet: Jobber hver dag og mange timer om dagen fler jeg behov for variere temaer og teknikk , Jeg kunne ikke alltid jobbe med et enkelt emne. Jeg trenger ta utgangspunkt i forskjellige elementer og teknisk variere arbeidet mitt, eksperimentere med stadig nye komposisjonsprosesser. Jeg er en kunstner i stadig utvikling som sker nye motivasjoner for komme videre, en kunstner som opererer i en dyptgende diskontinuitet. Jeg leter alltid etter forskjellige forslag og visjoner, jeg prver g utover lerretet for kjenne og fle dybden i ting.
Tittel: Sammensetning av flasker
Olje p lerret, cm. 50 x 60
Med ramme cm. 64,5 x 74,5
Signert nede til hyre
Et detaljert bilde fremhever mangelen p pigment i et lite omrde, ikke p grunn av lsrivelse forrsaket av craquelure, snarere p grunn av friksjon med en gjenstand.
Vi garanterer nye pakking og sporet og forsikret frakt.
Vr oppmerksom p fraktkostnader
Rammen tilbys vennlig som gave, jeg fraskriver meg derfor ethvert ansvar for eventuelle skader under frakt.
------------------
Biografi:
Mario Madiai ble fdt i Siena i 1944. I de frste rene av livet hans flyttet familien til Livorno, hvor Madiai begynte sin utdannelse ved De Amicis barneskole. Allerede i disse rene demonstrerte han, iflge Pier Carlo Santini, "at han hadde et naturlig kunstnerisk talent og en forkjrlighet for observasjon, og begynte tegne sine frste fag med tidlig dyktighet."
Da han var ferdig med barneskolen, meldte moren, etter lrerens rd, ham inn p Passaglia Art Institute i Lucca. Her fra 1957 til 1963, under veiledning av professor Palagi, klarte han oppn utmerkede resultater. Faktisk, i 1961, bare 17 r gammel, vant han Spalletta-prisen, en billedutstilling holdt i Livorno, og vekket oppmerksomheten til kjente Livorno-malere p den tiden, inkludert Giovanni March og Gino Romiti.
Etter ha fullfrt studiene ved Passaglia begynte han selge maleriene sine i Livorno og kom i kontakt med et lite kunstgalleri. Temaene er synspunktene til Livorno og andre emner, der kunstneren flger tradisjonen til post-Macchiaioli-malerne. Men i andre produksjoner kommer trekkene til en friere og mer moderne personlighet frem, ikke knyttet til tradisjonelle stereotypier. Med disse produksjonene nsker Madiai bedre definere seg selv og forst sine egne uttrykksfulle rsaker.
70-80-tallet
Fra begynnelsen av 1970-tallet deltok han i forskjellige utstillinger og etablerte relasjoner med viktige gallerier, som Galleria Menghelli i Firenze, hvis eier Silvano Menghelli, mtte i anledning en toskansk maleriutstilling, ville bli hans rdgiver og kritiker angende aspektene uttrykksevne. og teknikk. I 1972, etter en reise til Persia, begynte han identifisere nye emner og temaer som han definitivt kunne frigjre seg fra den post-Macchiaiola billedtradisjonen. Han forble fascinert av detaljene, fargerikdommen, refleksjonene over moskeenes kupler, kostymene og de fargerike klrne, og produserte serien med persiske malerier, som iflge kritikeren Pier Carlo Santini "vitner om en full kunstnerisk modning og mestring av en ny og original teknikk". Vel tilbake i Italia reiser han ofte fra Livorno, og bor i Barga, Siena, Venezia og Firenze. Han finner de viktigste ideene for sin produksjon i landskapene, gjenstandene, hagen og utsikten over disse stedene. Det er mange malerier fra denne perioden, fra det florentinske interiret, til Serre-serien, til Barga-hagene. Serien med venetianske malerier er ogs en del av begynnelsen av 1980-tallet. I den venetianske byen, som han har returnert med jevne mellomrom i flere r, etablerte han sitt studio i Casa Frollo, navnet p villaen han bor i. Vinduene i rommet pner ut mot Giudecca-kanalen og Piazza San Marco i bakgrunnen. Santini bemerker fremfor alt malerens tekniske evne til fange ethvert lys, passasjen av btene, blgenes blgeskvulp, skumringen ved solnedgang og dyktigheten til hnden som gjengir dem p lerretet, og overfrer ogs tilstanden til det. flelsesmessig. Til tross for sin tilstand som "vandrende maler" slik han har blitt definert av kritikere, er han pvirket, om enn p en original og moderne mte, av den kunstneriske kulturen i Livorno. Faktisk representerer han Livorno-emner i malerier som Livorno: Bagni Pancaldi fra 1977 eller The tree of the Rotonda fra 1979. Noen r senere er serien Homage to Piero Ciampi, laget i studioet hans mens han lyttet til sangene skrevet av poeten og musikeren fra Livorno p radioen Piero Ciampi, fremfrt av sangere som Gino Paoli og Renato Zero. Den siste syklusen i denne tjuersperioden er den som har landsbygdens tema, delvis motivert av opplevelsen av den billedlige reisen til Toscana i 1984, en vandreutstilling i noen italienske byer. Dette er landsbygda i Sien hvor han ofte oppholdt seg i disse rene, og hvor han, skriver Santini, takket vre sin kreativitet klarte fange detaljene om stedene, balansen mellom natur og kunst, blomstene, avlingene, av grdene. I de tjue rene fra 1970 til slutten av 1980-tallet manglet det ikke p endringer i perspektiv p temaene som frte til at kunstneren produserte verk som avviker fra den vanlige visjonen, endringer som forskere definerer som parenteser eller mer tradisjonelt refleksjonsyeblikk. . Til disse periodene med "refleksjon" hrer for eksempel maleriene fra serien The Uncontainable Energy of the years 1974-75 presentert p en utstilling i Livorno av kritikeren Elio Mercuri, der forfatteren representerer eksploderte, deformerte rr og avkuttede elektriske kabler som de formidler spenning og dramatikk. I disse verkene, iflge Mercuri, "gir Madiai form til den uholdbare energien som pulserer i oss, og klarer omsette kvaler til en visjon om mulig frigjring. I denne uuttmmelige testen av troskap til ens egen flelse og syn gir han mest ubetydelig detalj verdien av en 'absolutt sannhet'. Andre tematiske variasjoner dukket opp p slutten av 1980-tallet. Faktisk er "Tablets of Memory" og andre malerier som Taletes koffert, The Black Hat og Laid Table fra 1987.
Et annet tema ofte portrettert av maleren er Vespaen, det 2-hjulede kjretyet fra Piaggio. Madiai fikset det p lerretene sine fra 1970-tallet til 2014, ret da det ble satt opp en utstilling av maleriene hans p Piaggio-museet i Pontedera. I 1986 stilte han ut i London, Madrid og Paris, og innviet en syklus med utstillinger som i de pflgende rene ogs ville fre til at han ble hyt verdsatt p det asiatiske kontinentet og i USA.
90-00-tallet
Jakten p ny stimuli og behovet for fornyelse, ledsaget av en bevissthet og kunstnerisk modning, observerer Patrizia Turini, preger Madiais produksjon ogs i tjuersperioden 1990-2010. Han fortsetter male landskap, et tema som er kjrt for maleren og hedret i de foregende tjue rene av den nevnte Lucca-forskeren Pier Carlo Santini, en lrd som trofast vil flge ham p hans utflukter i det toskanske landskapet. Kunsthistorikeren Martina Corgnati vil ha ansvaret for utarbeide ulike tekster om de nye temaene som maleren har tatt opp de siste rene.
Faktisk publiserte Martina Corgnati i 1996 I Fiori, Le Foglie e L'Acqua, en tittel som refererer til malerens produksjoner i denne perioden. Forfatteren dedikerer seg til representasjonen av stilleben, og utfrer sitt arbeid hovedsakelig i atelieret sitt i Livorno, hvor han representerer detaljene i hverdagsobjekter, tilsynelatende blottet for mening, som han, som Martina Corgnati uttaler, klarer gi objektive kunstneriske verdier. som er tydelig synlige selv for blikket til de som ikke driver med kunst p et profesjonelt niv. Maleriene fra serien Lemons and Sunflowers tilhrer ogs 1990-tallet. Sistnevnte blir portrettert dusinvis av ganger av maleren, tatt til atelieret og etterlatt for visne, for s bli, som Martina Corgnati observerer, "transformert til autentiske karakterer, projisert som forstyrrende skygger p bakgrunner med stadig skiftende farger". Det fremheves ogs i disse komposisjonene hvordan malerens sykluser ikke er tydelig uavhengige av hverandre, men knyttet sammen ved forskning og eksperimentering med nye teknikker, i lpet av opplevelser og personlige hendelser, som ledd i samme kjede. Ved eksperimentere med nye billedteknikker vender Madiai tilbake til tradisjonelle emner som finner sine uttrykksfulle rtter i tidligere rhundrer, i klassisk maleri, i poetiske tradisjoner, emner som kunstneren fler interesse for nettopp fordi de er dypt krysset av historien. Rosene, som allerede er med i noen produksjoner fra tidligere r, vises n med nye perspektiver, under alltid forskjellige bakgrunner og farger og presenteres i ulike temautstillinger ogs i internasjonalt anerkjente gallerier som Galleria Forni i Bologna som maleren vil samarbeide med frem til kl. 2005, med utstillinger i Europa, Asia og USA. I begynnelsen av det nye rtusenet vil den kontinuerlige stimulansen til fornyelse og evnen til utforske virkeligheten fra ens egne ststeder, som kritikeren Ferrucci observerer, fre til at Madiai utfrer verk som vil vekke nysgjerrighet ikke bare i de kunstneriske kretsene. kritikk, men ogs i moderne intellektuelle kretser, som vil analysere dens symbolske verdier ogs fra et sosiologisk synspunkt. Siden 2001 har Madiai ogs dedikert seg til moderne nytolkninger av historien om Pinocchio av Carlo Collodi. Interessen for dette emnet manifesterer seg ikke bare i forbindelse med fdselen av Madiais frste barnebarn, men ogs takket vre et viktig initiativ fra Carlo Collodi National Foundation og Pescia kommune som i 2001 utlyste en konkurranse der 26 kunstnere ble bedt om presentere personlige verk. med emnet Pinocchio og betro 6 av disse kunstnerne oppgaven med skape s mange verk som skal vises permanent p hovedgatene og plassene i landet. Blant de utvalgte artistene er det ogs Madiai, som er tildelt et stort 370X290 cm panel hvor han lager en Pinocchio som holder Jiminy Cricket i hyre hnd mot bakgrunnen av en stjernehimmel. Arbeidet med Pinocchio fortsetter i de pflgende rene, noe som frte til at maleren lager verk p forskjellige typer overflater, fra papp til tre, og deretter publiserer et illustrert bind med tittelen "The Adventures of Pinocchio. Story in images: Mario Madiai" presentert i showene Pinocchio med hjertet. Continua-mente-diverso er tittelen p malerens nyeste verk, som dateres tilbake til 2015. Tittelen oppsummerer Madiais holdning i egen aktivitet: Jobber hver dag og mange timer om dagen fler jeg behov for variere temaer og teknikk , Jeg kunne ikke alltid jobbe med et enkelt emne. Jeg trenger ta utgangspunkt i forskjellige elementer og teknisk variere arbeidet mitt, eksperimentere med stadig nye komposisjonsprosesser. Jeg er en kunstner i stadig utvikling som sker nye motivasjoner for komme videre, en kunstner som opererer i en dyptgende diskontinuitet. Jeg leter alltid etter forskjellige forslag og visjoner, jeg prver g utover lerretet for kjenne og fle dybden i ting.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 383864112 |
---|---|
Sist endret | 7.12.2024, 04:57 |