Bildegalleri
(1/1)
Jan Miel (1599-1663) - Paesaggio della campagna romana con maniscalco
Til salgs89 816 kr
Beskrivelse
Jan Miel (Beveren-Waas, 1599 - Torino, 1663)
Romersk landsbygdslandskap med smed
Olje p lerret, 114,5 x 146 cm
Med ramme, 132 x 162 cm
Publisert p portalen til Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis (RKD) - https://rkd.nl/imageslite/536229
Jan Miel kjent som Giovanni Miel eller ogs Giovannino delle Vite (Beveren-Waas, 1599 - Torino, 1663) var en flamsk maler aktiv i Italia, spesielt i Roma, i gruppen til Bamboccianti-skolen, hvis hovedeksponent var Pieter van Laer, kunstner som spredte interessen for representere dagliglivet i Den evige stad.
Miel ble fdt i Beveren-Waas (Antwerpen) i 1599, en elev av Gerard Seghers og sannsynligvis ogs av Antoon van Dyck, og er dokumentert i Roma fra 1636 (selv om det er sannsynlig at han allerede hadde kommet dit tre r tidligere), pvirket av den generasjonen av nederlandske og flamske kunstnere som ankom hovedstaden drevet av nsket om gjennomfre en dyp meditasjon over naturalistisk og sjangermaleri.
Typisk for skolen var skildringen av populre scener fra det pavelige Roma, med spesiell oppmerksomhet til den ydmyke verden av bnder, jegere og husmdre og til den som var henvist til samfunnets utkanter, inkludert halliker, tyver, gamblere og juksere, prostituerte, tiggere og vagabonder, og kombinerer dem med den klassiske gjenopplivingen av ruinene fra romertiden. Klientene kom hovedsakelig fra adelen og den vre middelklassen, ivrige etter heve sin sosiale status.
Selv om produksjonen hans lenge var forvekslet med den til Michelangelo Cerquozzi og hans grunnlegger Van Laer, nt Miel stor formue i Roma. Han ble medlem av Accademia di San Luca og Accademia dei Virtuosi al Pantheon hvor han, i tillegg til fremfre en rekke sjangerscener, ogs mottok offentlige oppdrag for S. Martino ai Monti (1651), S. Maria dell'Anima (1650) -3 ) og S. Lorenzo i Lucina (ca. 1654). Blant de mest prestisjefylte oppdragene han ble betrodd, var frst utsmykningen av Palazzo Barberini og senere, p begynnelsen av femtitallet av rhundret, engasjementet p vegne av Pietro da Cortona (som inkluderte ham blant de skalte "mest kjente malerne av disse tidene") p byggeplassen for utsmykningen av galleriet til pave Alexander XVII av Quirinale-palasset.
I 1658 kalte hertugen av Savoyen Carlo Emanuele II ham til Torino for ta seg av utsmykningen av det kongelige palasset i Torino og det kongelige palasset i Venaria, da under bygging. P det kongelige palasset i Venaria skapte han en syklus av fresker p hvelvet til den sentrale Dianahallen og, i samme sal, ti malerier dedikert til hertugens jakter.
Det aktuelle lerretet, som skildrer et landskap av det romerske landskapet med en smed, uttrykker faktisk de typiske egenskapene til den flamske mesteren, ikke bare for hans tilslutning til de gutteaktige mtene, men ogs for bruken av fargen og det fysionomiske. typologier til tegnene som er representert. Verket, av sjenerse dimensjoner, lar oss sette pris p omsorgen og detaljene som kunstneren beskriver landskapet nr Aurelian-murene med, hovedpersonene med sine gester og ydmyke klr, dyreverdenen til hester, esler og hunder: all oppmerksomhet som betegne en visjon og studie fra livet, uten litterre filtre, men med en markant naturalisme som ikke kan bedmmes forhastet som anekdotisk eller sjanger. Det dypt realistiske engasjementet og alvoret han skildrer en elendig menneskelighet uten gi etter for smaken for det groteske, skiller verket fra det mer typiske tullet, og forvandler lerretet til et dyrebart vitnesbyrd om dagliglivet, s vel som et geografisk hvordan landsbygda var romerne p 1600-tallet.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Romersk landsbygdslandskap med smed
Olje p lerret, 114,5 x 146 cm
Med ramme, 132 x 162 cm
Publisert p portalen til Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis (RKD) - https://rkd.nl/imageslite/536229
Jan Miel kjent som Giovanni Miel eller ogs Giovannino delle Vite (Beveren-Waas, 1599 - Torino, 1663) var en flamsk maler aktiv i Italia, spesielt i Roma, i gruppen til Bamboccianti-skolen, hvis hovedeksponent var Pieter van Laer, kunstner som spredte interessen for representere dagliglivet i Den evige stad.
Miel ble fdt i Beveren-Waas (Antwerpen) i 1599, en elev av Gerard Seghers og sannsynligvis ogs av Antoon van Dyck, og er dokumentert i Roma fra 1636 (selv om det er sannsynlig at han allerede hadde kommet dit tre r tidligere), pvirket av den generasjonen av nederlandske og flamske kunstnere som ankom hovedstaden drevet av nsket om gjennomfre en dyp meditasjon over naturalistisk og sjangermaleri.
Typisk for skolen var skildringen av populre scener fra det pavelige Roma, med spesiell oppmerksomhet til den ydmyke verden av bnder, jegere og husmdre og til den som var henvist til samfunnets utkanter, inkludert halliker, tyver, gamblere og juksere, prostituerte, tiggere og vagabonder, og kombinerer dem med den klassiske gjenopplivingen av ruinene fra romertiden. Klientene kom hovedsakelig fra adelen og den vre middelklassen, ivrige etter heve sin sosiale status.
Selv om produksjonen hans lenge var forvekslet med den til Michelangelo Cerquozzi og hans grunnlegger Van Laer, nt Miel stor formue i Roma. Han ble medlem av Accademia di San Luca og Accademia dei Virtuosi al Pantheon hvor han, i tillegg til fremfre en rekke sjangerscener, ogs mottok offentlige oppdrag for S. Martino ai Monti (1651), S. Maria dell'Anima (1650) -3 ) og S. Lorenzo i Lucina (ca. 1654). Blant de mest prestisjefylte oppdragene han ble betrodd, var frst utsmykningen av Palazzo Barberini og senere, p begynnelsen av femtitallet av rhundret, engasjementet p vegne av Pietro da Cortona (som inkluderte ham blant de skalte "mest kjente malerne av disse tidene") p byggeplassen for utsmykningen av galleriet til pave Alexander XVII av Quirinale-palasset.
I 1658 kalte hertugen av Savoyen Carlo Emanuele II ham til Torino for ta seg av utsmykningen av det kongelige palasset i Torino og det kongelige palasset i Venaria, da under bygging. P det kongelige palasset i Venaria skapte han en syklus av fresker p hvelvet til den sentrale Dianahallen og, i samme sal, ti malerier dedikert til hertugens jakter.
Det aktuelle lerretet, som skildrer et landskap av det romerske landskapet med en smed, uttrykker faktisk de typiske egenskapene til den flamske mesteren, ikke bare for hans tilslutning til de gutteaktige mtene, men ogs for bruken av fargen og det fysionomiske. typologier til tegnene som er representert. Verket, av sjenerse dimensjoner, lar oss sette pris p omsorgen og detaljene som kunstneren beskriver landskapet nr Aurelian-murene med, hovedpersonene med sine gester og ydmyke klr, dyreverdenen til hester, esler og hunder: all oppmerksomhet som betegne en visjon og studie fra livet, uten litterre filtre, men med en markant naturalisme som ikke kan bedmmes forhastet som anekdotisk eller sjanger. Det dypt realistiske engasjementet og alvoret han skildrer en elendig menneskelighet uten gi etter for smaken for det groteske, skiller verket fra det mer typiske tullet, og forvandler lerretet til et dyrebart vitnesbyrd om dagliglivet, s vel som et geografisk hvordan landsbygda var romerne p 1600-tallet.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 384876095 |
---|---|
Sist endret | 13.12.2024, 18:36 |