Bildegalleri
(1/1)
Emilian School (XVII) - Saint Anthony from Egypt, with Saint Francis of Assisi r
Til salgs52 663 kr
Beskrivelse
Dette maleriet skildrer Saint Anthony av Egypt, grunnleggeren av kristen monastisisme, sittende i en kontemplativ positur. Et tau-kors vises tydelig p kappen hans, og symboliserer hans tro og hengivenhet, mens tau-staven hans, et sregent element i hans ikonografi, hviler fast i hans grep, og understreker hans rolle som en ndelig beskytter. Under ham er en gris avbildet - en symbolsk flgesvenn ofte assosiert med Saint Anthony, som representerer hans evne til avverge ondskap og helbrede syke. Nede til hyre stiger flammer, og refererer til Saint Anthony's Fire (ergotisme), en tilstand som historisk er behandlet av helgenens hengivne. Flammene fremkaller lidelse samtidig som de understreker Saint Anthonys assosiasjon til helbredelse og ndelig veiledning.
verst til hyre vises Saint Frans av Assisi som mottar stigmata, badet i guddommelig lys blant himmelske skyer. Denne sammenkoblingen av de to helgenene skaper en overbevisende ndelig fortelling om asketisk hengivenhet og guddommelig intervensjon.
Maleriets chiaroscuro-teknikker, med dramatiske kontraster mellom lys og skygge, gjenspeiler pvirkningen fra Caravaggio (15711610) og hans revolusjonerende stil. Den realistiske skildringen av menneskelige uttrykk, teksturer og samspillet mellom lys gir verket en flelsesladet, teatralsk kvalitet som samsvarer med Caravaggios innovasjoner og arven som hans krets har viderefrt.
Revers og markeringer
Baksiden av maleriet har et sirkulrt stempel, identifisert som merket til Antwerp Joiners' Guild, som viser et par hender over et slott. Dette merket ble innstiftet av lauget fra 1617 og utover for garantere ektheten og kvaliteten til trepanelene. Spesielt vises det samme stempelet p baksiden av Pieter Brueghel IIs The Outdoor Wedding Dance, og fremhever dens betydning ved tilskrive tidlig 1600-tallsverk til paneler hentet fra Antwerpen.
Tilstedevrelsen av dette stempelet ker muligheten for at fremtredende italienske malere, inkludert de som var pvirket av Caravaggio, skte nederlandske paneler av hy kvalitet for verkene sine, og utnyttet det overlegne hndverket og holdbarheten til materialer hentet fra Antwerpen.
I tillegg har baksiden en tysk etikett med et beskrivende inventarnummer, som peker p en tidligere inkludering i en katalogisert samling, muligens knyttet til en kloster- eller adelig institusjon.
Herkomst
Muligens stammer fra Stift Klosterneuburg, sterrike, kjent for sin omfattende samling av religise kunstverk.
Dimensjoner
119,5 x 86 cm (uten ramme)
150 x 119 cm (med ramme)
Olje p lerret, dekket av panel (ikke limt)
Samme merke kan sees p Christie's
Merk referanser
1. Christie's: Hva du skal se etter p baksiden av et maleri kapittel 2
https://www.christies.com/en/stories/what-to-look-for-on-the-back-of-a-painting-821e1638846944fb9a2b05aad53854fe
2. Sotheby's Auction Records:
https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2004/old-master-paintings-part-1-l04031/lot.28.html
https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2007/old-master-paintings-evening-sale-l07033/lot.1.html
(baksiden stemplet med merket til Antwerpen-lauget og kobbersmedens merke)
Dette maleriet skiller seg ut for sin stilistiske tilpasning til Caravaggesque-tradisjonen, preget av dramatisk chiaroscuro og intens realisme. Antwerp Guild-stemplet knytter panelet til en periode da italienske kunstnere, pvirket av Caravaggio, kan ha importert nederlandske paneler for sine mesterverk. Dens fortelling, hndverk og forbindelse til Caravaggios stilistiske arv posisjonerer den som en verdifull anskaffelse for samlere av italiensk barokkkunst.
verst til hyre vises Saint Frans av Assisi som mottar stigmata, badet i guddommelig lys blant himmelske skyer. Denne sammenkoblingen av de to helgenene skaper en overbevisende ndelig fortelling om asketisk hengivenhet og guddommelig intervensjon.
Maleriets chiaroscuro-teknikker, med dramatiske kontraster mellom lys og skygge, gjenspeiler pvirkningen fra Caravaggio (15711610) og hans revolusjonerende stil. Den realistiske skildringen av menneskelige uttrykk, teksturer og samspillet mellom lys gir verket en flelsesladet, teatralsk kvalitet som samsvarer med Caravaggios innovasjoner og arven som hans krets har viderefrt.
Revers og markeringer
Baksiden av maleriet har et sirkulrt stempel, identifisert som merket til Antwerp Joiners' Guild, som viser et par hender over et slott. Dette merket ble innstiftet av lauget fra 1617 og utover for garantere ektheten og kvaliteten til trepanelene. Spesielt vises det samme stempelet p baksiden av Pieter Brueghel IIs The Outdoor Wedding Dance, og fremhever dens betydning ved tilskrive tidlig 1600-tallsverk til paneler hentet fra Antwerpen.
Tilstedevrelsen av dette stempelet ker muligheten for at fremtredende italienske malere, inkludert de som var pvirket av Caravaggio, skte nederlandske paneler av hy kvalitet for verkene sine, og utnyttet det overlegne hndverket og holdbarheten til materialer hentet fra Antwerpen.
I tillegg har baksiden en tysk etikett med et beskrivende inventarnummer, som peker p en tidligere inkludering i en katalogisert samling, muligens knyttet til en kloster- eller adelig institusjon.
Herkomst
Muligens stammer fra Stift Klosterneuburg, sterrike, kjent for sin omfattende samling av religise kunstverk.
Dimensjoner
119,5 x 86 cm (uten ramme)
150 x 119 cm (med ramme)
Olje p lerret, dekket av panel (ikke limt)
Samme merke kan sees p Christie's
Merk referanser
1. Christie's: Hva du skal se etter p baksiden av et maleri kapittel 2
https://www.christies.com/en/stories/what-to-look-for-on-the-back-of-a-painting-821e1638846944fb9a2b05aad53854fe
2. Sotheby's Auction Records:
https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2004/old-master-paintings-part-1-l04031/lot.28.html
https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2007/old-master-paintings-evening-sale-l07033/lot.1.html
(baksiden stemplet med merket til Antwerpen-lauget og kobbersmedens merke)
Dette maleriet skiller seg ut for sin stilistiske tilpasning til Caravaggesque-tradisjonen, preget av dramatisk chiaroscuro og intens realisme. Antwerp Guild-stemplet knytter panelet til en periode da italienske kunstnere, pvirket av Caravaggio, kan ha importert nederlandske paneler for sine mesterverk. Dens fortelling, hndverk og forbindelse til Caravaggios stilistiske arv posisjonerer den som en verdifull anskaffelse for samlere av italiensk barokkkunst.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 385000310 |
---|---|
Sist endret | 14.12.2024, 15:24 |