Bildegalleri
(1/1)
Angiolo Lemmi (XIX-XX) - Devoto in processione
Til salgs23 406 kr
Beskrivelse
Angiolo Lemmi
(Firenze, dokumentert siden 1884 - nyheter til 1922)
Hengiven i prosesjon
olje p lerretspapp, 35 x 24 cm
signert nederst til venstre "A. Lemmi
Maleriet, signert, er et verdifullt tillegg til katalogen til den sjeldne og sofistikerte florentinske maleren Angiolo Lemmi, snn av Petronio, som i september 1873 ved et uhell oppdaget under gipsen p et rom i villaen hans like utenfor Firenze (kjpt i 1824) allegoriske fresker av Sandro Botticelli laget i anledning ekteskapet i 1486 mellom Lorenzo Tornabuoni og Giovanna degli Albizzi; fresker som Petronio selv fjernet og solgte til antikvaren Stefano Bardini, og som gjennom Charles Ephrussi ndde Louvre i Paris i 1882, hvor de fortsatt er bevart (angiolo Lemmi skrev selv et brev til Ugo Ojetti 20. september 1922).
I Lemmi Tornabuoni-villaen er det fortsatt portrett av Petronio Lemmi laget i 1872 av Antonio Ciseri (1821-1891), som Angiolo mest sannsynlig trente med, som antydet av stilen til panelet med Saint Elizabeth allerede i kirken San Leone Magno signert og datert nede til hyre A. LEMMI / DI PETRONIO / 1896.
Det har vrt nyheter om Angiolo siden 1884, da han presenterte maleriet med tittelen Bacchae p den bermte italienske generalutstillingen i Torino det ret. I 1900 deltok han p en utstilling promotert av Alinari med en Madonna og et barn; i 1904 p den rlige florentinske utstillingen til Society of Fine Arts med Rose; i 1913 p VIII-utstillingen til Association of Italian Artists i Palazzo Strozzi med selgeren av speil (nylig gjenoppsttt p Pananti i Firenze, auksjon av 11. oktober 2014, lot 134, Salget av linser), et verk som demonstrerer hans deltakelse i den "ny-pompeianske" strmmen av historisk inspirasjon, bekreftet i mesterverket Nydia, den blinde blomsterjenta i Pompeii (1903) presentert p et salg i New York av Christie's fra 1992 (selges for godt 20.000 dollar).
Angiolo Lemmi, en dyktig portrettr, s vel som en inspirert tolk av hellige emner, dedikerte seg ogs til skildringer av samtiden: dette demonstreres av det aktuelle maleriet, et verk med klare realistiske bevis der han, med sin vanlige virtuositet, portretterte en halvlang mann deltar p en gudstjeneste. Ifrt en hvit kjole som er knepet foran, holder den hengivne en prosesjonsstav i hyre hnd som ender i en palmette med en helgenskikkelse og i den andre en liten bnnebok som han stirrer til. Stttet av en ekstraordinr billedkvalitet fremhever maleriet Lemmis klare tilnrming, som gjenoppretter den fysiske og psykologiske virkeligheten til karakteren med ekstrem objektivitet, og samtidig utgjr et dokument av datidens liv og skikker.
(Firenze, dokumentert siden 1884 - nyheter til 1922)
Hengiven i prosesjon
olje p lerretspapp, 35 x 24 cm
signert nederst til venstre "A. Lemmi
Maleriet, signert, er et verdifullt tillegg til katalogen til den sjeldne og sofistikerte florentinske maleren Angiolo Lemmi, snn av Petronio, som i september 1873 ved et uhell oppdaget under gipsen p et rom i villaen hans like utenfor Firenze (kjpt i 1824) allegoriske fresker av Sandro Botticelli laget i anledning ekteskapet i 1486 mellom Lorenzo Tornabuoni og Giovanna degli Albizzi; fresker som Petronio selv fjernet og solgte til antikvaren Stefano Bardini, og som gjennom Charles Ephrussi ndde Louvre i Paris i 1882, hvor de fortsatt er bevart (angiolo Lemmi skrev selv et brev til Ugo Ojetti 20. september 1922).
I Lemmi Tornabuoni-villaen er det fortsatt portrett av Petronio Lemmi laget i 1872 av Antonio Ciseri (1821-1891), som Angiolo mest sannsynlig trente med, som antydet av stilen til panelet med Saint Elizabeth allerede i kirken San Leone Magno signert og datert nede til hyre A. LEMMI / DI PETRONIO / 1896.
Det har vrt nyheter om Angiolo siden 1884, da han presenterte maleriet med tittelen Bacchae p den bermte italienske generalutstillingen i Torino det ret. I 1900 deltok han p en utstilling promotert av Alinari med en Madonna og et barn; i 1904 p den rlige florentinske utstillingen til Society of Fine Arts med Rose; i 1913 p VIII-utstillingen til Association of Italian Artists i Palazzo Strozzi med selgeren av speil (nylig gjenoppsttt p Pananti i Firenze, auksjon av 11. oktober 2014, lot 134, Salget av linser), et verk som demonstrerer hans deltakelse i den "ny-pompeianske" strmmen av historisk inspirasjon, bekreftet i mesterverket Nydia, den blinde blomsterjenta i Pompeii (1903) presentert p et salg i New York av Christie's fra 1992 (selges for godt 20.000 dollar).
Angiolo Lemmi, en dyktig portrettr, s vel som en inspirert tolk av hellige emner, dedikerte seg ogs til skildringer av samtiden: dette demonstreres av det aktuelle maleriet, et verk med klare realistiske bevis der han, med sin vanlige virtuositet, portretterte en halvlang mann deltar p en gudstjeneste. Ifrt en hvit kjole som er knepet foran, holder den hengivne en prosesjonsstav i hyre hnd som ender i en palmette med en helgenskikkelse og i den andre en liten bnnebok som han stirrer til. Stttet av en ekstraordinr billedkvalitet fremhever maleriet Lemmis klare tilnrming, som gjenoppretter den fysiske og psykologiske virkeligheten til karakteren med ekstrem objektivitet, og samtidig utgjr et dokument av datidens liv og skikker.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 385000545 |
---|---|
Sist endret | 14.12.2024, 15:26 |
Catawiki
Mer som dette
1 766 kr
Storbritannia