Bildegalleri
(1/1)
Scuola dei bamboccianti (XVII/XVIII) - Scena bucolica nella campagna romana
Til salgs19 966 kr
Beskrivelse
SKOLE FOR BARN (XVII/XVIII)
(Italiensk-flamsk aktiv p slutten av 1600-tallet)
Bukolisk scene p det romerske landskapet
Olje p lerret, cm. 65 x 50
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Usignert arbeid. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Maleriet presenterer en typisk populr smak for sjangerscenen, og den virkelige passasjen rapporteres uten noe filter for idealisering eller tolkning. En realisme som tar vare p representasjonen i alle detaljer, bringer oppmerksomhet til scenens hverdag og som ikke er redd for rapportere om en drlig sosial kontekst, med en sterkt populr karakter. For bidra til ke karakteren av spontanitet og umiddelbarhet til motivet, bruker maleren en ganske kursiv tegning, som viser at han har en helt moderne oppfatning av billedskaping. Det som dukker opp er derfor en i utgangspunktet miniaturistisk karakter som bestr nettopp i gleden av representere sjangerscenen i detalj. Faktisk er fokuset p beskrivende detaljer typisk av flamsk smak. Lyset gjr ingenting for forhindre denne sannhetens operasjon og styres med dyktig retning som forlater scenen p hyre side i svakt lys og ker gradvis mot venstre. Karakterene er ordnet i en kompakt gruppe som respekterer prinsippene om balanse i komposisjonen av verket og fremstr i frie og naturlige gester. Plassen som er vert for scenen faller innenfor reglene for en naturalistisk representasjon, og blir forsiktig nedverdigende i henhold til en variasjon av fargetoner. Overflaten p lerretet er forent i en dominerende bruntone som tilbyr en absolutt sammenhengende atmosfrisk og lys tilstand.
Det aktuelle maleriet, selv om det viser kjennetegnene til den romerske skolen, gjenspeiler en nordisk utdannelse, av nederlandsk opprinnelse, men aktiv p samme tid i vrt land mellom slutten av det syttende rhundre og begynnelsen av det attende rhundre. Lerretet er faktisk modellert etter eksemplene p Bamboccianti og Capitoline landskapsmaleri fra slutten av det syttende rhundre, og ndde et resultat som forutser lignende landsbyscener unnfanget av Andrea Locatelli og Paolo Monaldi med resultater av bemerkelsesverdig kvalitet. Det er ingen tilfeldighet at Filippo Baldinucci selv dedikerte et 'liv' til ham (se Laureati 1983, s. 341), og beskrev verkene hans dedikert til populre danser, messer, lunsjer og sm sjangerscener satt p landsbygda i Lazio, med ruiner og annet. , tjene stor bermmelse.
Derfor er det ikke langt inne rapportere lerretet vrt i hnden til en flamsk maler med Bamboccia-smak, aktiv i Roma p 1600-tallet. Grunnleggeren av denne spesielle og fascinerende billedsmaken var Peter van Laer (Haarlem, 1599 1642) hvis tilstedevrelse i Roma er dokumentert fra 1625 til 1639; i den kapitolinske byen var maleriet hans heldig og vellykket, og han var ogs medlem av Bentvueghels, en forening som i Roma samlet de fleste av de flamske kunstnerne som var aktive i byen, spesielt kjent for sine anti-akademiske tilbyeligheter og sin spesielle initiering ritualer. Reiser til Italia hadde blitt en konstant og en overgangsrite for flamske kunstnere siden utgivelsen i 1604 av boken Schilder-boeck av Karel van Mander, som beskriver livene til over 250 malere, ntid og fortid og gir det teoretiske grunnlaget for starte maleri. Det var en vanskelig reise, som kunstnerne mtte dekke utgiftene til takket vre talentet og salget av verkene deres underveis. For mange ville det vrt vanskelig komme frem og mange ville valgt aldri returnere til hjemlandet. Maleriet av bamboccianti fokuserer p sjangerscener i hverdagen, med representasjoner av figurer som inntar en lav rolle p den sosiale skalaen; Det mangler ikke p skildringer av havner blant verkene hans. Lerretet fremstr preget av en dyktig komposisjon, oppmerksom p perspektiv og kvaliteten p tegningen, ikke uten forskning rettet mot karakterer av deformasjon. Fargene er varme, preget av brune toner som materialiserer seg med en tett og nrvrende gjengivelse, med et bredt og livlig penselstrk.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet i rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten fremstr som skitten og patina. Vi kan se - under Woods lys - noen spredte restaureringer og noen lys opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten, med mikrodrper av farge. Det er ingen alvorlige bevaringsproblemer og det originale lerretet har en gammel relining, som ikke ser ut til kreve inngrep. I sollys er en fin knitring synlig i forhold til epoken. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 65 x 50. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker gyllen ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Italiensk-flamsk aktiv p slutten av 1600-tallet)
Bukolisk scene p det romerske landskapet
Olje p lerret, cm. 65 x 50
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Usignert arbeid. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Maleriet presenterer en typisk populr smak for sjangerscenen, og den virkelige passasjen rapporteres uten noe filter for idealisering eller tolkning. En realisme som tar vare p representasjonen i alle detaljer, bringer oppmerksomhet til scenens hverdag og som ikke er redd for rapportere om en drlig sosial kontekst, med en sterkt populr karakter. For bidra til ke karakteren av spontanitet og umiddelbarhet til motivet, bruker maleren en ganske kursiv tegning, som viser at han har en helt moderne oppfatning av billedskaping. Det som dukker opp er derfor en i utgangspunktet miniaturistisk karakter som bestr nettopp i gleden av representere sjangerscenen i detalj. Faktisk er fokuset p beskrivende detaljer typisk av flamsk smak. Lyset gjr ingenting for forhindre denne sannhetens operasjon og styres med dyktig retning som forlater scenen p hyre side i svakt lys og ker gradvis mot venstre. Karakterene er ordnet i en kompakt gruppe som respekterer prinsippene om balanse i komposisjonen av verket og fremstr i frie og naturlige gester. Plassen som er vert for scenen faller innenfor reglene for en naturalistisk representasjon, og blir forsiktig nedverdigende i henhold til en variasjon av fargetoner. Overflaten p lerretet er forent i en dominerende bruntone som tilbyr en absolutt sammenhengende atmosfrisk og lys tilstand.
Det aktuelle maleriet, selv om det viser kjennetegnene til den romerske skolen, gjenspeiler en nordisk utdannelse, av nederlandsk opprinnelse, men aktiv p samme tid i vrt land mellom slutten av det syttende rhundre og begynnelsen av det attende rhundre. Lerretet er faktisk modellert etter eksemplene p Bamboccianti og Capitoline landskapsmaleri fra slutten av det syttende rhundre, og ndde et resultat som forutser lignende landsbyscener unnfanget av Andrea Locatelli og Paolo Monaldi med resultater av bemerkelsesverdig kvalitet. Det er ingen tilfeldighet at Filippo Baldinucci selv dedikerte et 'liv' til ham (se Laureati 1983, s. 341), og beskrev verkene hans dedikert til populre danser, messer, lunsjer og sm sjangerscener satt p landsbygda i Lazio, med ruiner og annet. , tjene stor bermmelse.
Derfor er det ikke langt inne rapportere lerretet vrt i hnden til en flamsk maler med Bamboccia-smak, aktiv i Roma p 1600-tallet. Grunnleggeren av denne spesielle og fascinerende billedsmaken var Peter van Laer (Haarlem, 1599 1642) hvis tilstedevrelse i Roma er dokumentert fra 1625 til 1639; i den kapitolinske byen var maleriet hans heldig og vellykket, og han var ogs medlem av Bentvueghels, en forening som i Roma samlet de fleste av de flamske kunstnerne som var aktive i byen, spesielt kjent for sine anti-akademiske tilbyeligheter og sin spesielle initiering ritualer. Reiser til Italia hadde blitt en konstant og en overgangsrite for flamske kunstnere siden utgivelsen i 1604 av boken Schilder-boeck av Karel van Mander, som beskriver livene til over 250 malere, ntid og fortid og gir det teoretiske grunnlaget for starte maleri. Det var en vanskelig reise, som kunstnerne mtte dekke utgiftene til takket vre talentet og salget av verkene deres underveis. For mange ville det vrt vanskelig komme frem og mange ville valgt aldri returnere til hjemlandet. Maleriet av bamboccianti fokuserer p sjangerscener i hverdagen, med representasjoner av figurer som inntar en lav rolle p den sosiale skalaen; Det mangler ikke p skildringer av havner blant verkene hans. Lerretet fremstr preget av en dyktig komposisjon, oppmerksom p perspektiv og kvaliteten p tegningen, ikke uten forskning rettet mot karakterer av deformasjon. Fargene er varme, preget av brune toner som materialiserer seg med en tett og nrvrende gjengivelse, med et bredt og livlig penselstrk.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet i rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten fremstr som skitten og patina. Vi kan se - under Woods lys - noen spredte restaureringer og noen lys opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten, med mikrodrper av farge. Det er ingen alvorlige bevaringsproblemer og det originale lerretet har en gammel relining, som ikke ser ut til kreve inngrep. I sollys er en fin knitring synlig i forhold til epoken. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 65 x 50. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker gyllen ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 385390840 |
---|---|
Sist endret | 17.12.2024, 12:50 |