Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Carlo Levi (1902-1975) - Paesaggio al Tramonto
Til salgs7 066 kr
Beskrivelse
FORFATTER
Carlo Levi (1902-1975) italiensk maler og forfatter. Han ble fdt inn i en velstende jdisk familie fra borgerskapet i Torino og siden han var gutt dedikerte han mye tid til male. Etter studiene p videregende meldte han seg inn p det medisinske fakultetet ved Universitetet i Torino. Under universitetsstudiene mtte han gjennom sin onkel, den rede Claudio Treves (en viktig skikkelse i det italienske sosialistpartiet), Piero Gobetti, som inviterte ham til samarbeide om magasinet sitt, "Rivoluzione Liberale" og introduserte ham for skolen av Felice Casorati, rundt hvem den billedlige avantgarden i Torino graviterer.
Han mtte og opprettholdt forhold til Cesare Pavese, Giacomo Noventa, Antonio Gramsci, Luigi Einaudi og senere med malerne Edoardo Persico, Lionello Venturi, Luigi Spazzapan. I 1923 oppholdt han seg i Paris for frste gang, hvor han for frste gang kom i kontakt med verkene til Fauves, Amedeo Modigliani og Cham Soutine. Han ble uteksaminert i medisin samme r og ble ved medisinsk klinikk ved Universitetet i Torino som assistent til 1928, men han praktiserte aldri legeyrket, og foretrakk definitivt maleri og journalistikk.
Det dype vennskapet med Felice Casorati orienterte den frste kunstneriske aktiviteten til den unge Levi, han deltok p Venezia-biennalen i 1924 og 1926. Etter andre opphold i Paris, hvor han hadde vedlikeholdt et atelier, var hans maleri, pvirket av School of Paris, gjennomgikk en ytterligere stilistisk endring. Med sttte fra Edoardo Persico og Lionello Venturi deltok han p slutten av 1928 i den skalte billedbevegelsen til "Six Painters of Turin", sammen med Gigi Chessa, Nicola Galante, Francesco Menzio, Enrico Paulucci og Jessie Boswell , noe som frte til at han stilte ut i flere byer i Italia og ogs i Europa (Genova, Milano, Roma, London, Paris). Han stilte ut p 1. National Art Quadrennial i Roma i 1931. Han skapte en malerstil og kulturell matrise i formell og vesentlig kontrast til retorikken til offisiell italiensk kunst, som iflge ham ble stadig mer utsatt for konformismen til det fascistiske regimet og hyklersk modernisme av bevegelsen futurist.
I '32 var han igjen p Venezia-biennalen, i disse rene tok han i kende grad en politisk posisjon mot fascismen, ble arrestert og sendt i eksil fra '34 til '36 i Aliano i provinsen Matera, en opplevelse som hans bermte roman ble grunnlagt for. dukket opp "Christ Stopped at Eboli". I 1943 fant han tilflukt i det florentinske huset til Eugenio Montale, og mtte sin fremtidige svigerfar Umberto Saba. Etter krigen intensiverte han sin journalistiske aktivitet, og startet det historiske samarbeidet med "La Stampa" i Torino, men han forsmte ikke maleriet. Han deltok i utgavene av Veneziabiennalen i 1948, 1950, 1952. I 1954 sluttet han seg til den neorealistiske gruppen og deltok i to andre utgaver av den venetianske utstillingen, i 1954 og 1956, med realistiske malerier som hans fortelling.
I '63 tok han opp aktiv politikk, og ble valgt til senator i rekkene av kommunistpartiet, en rolle han hadde i to lovgivende forsamlinger. Han dde i Roma i 1975. Verkene hans tilhrer samlingene til mange av de store italienske og europeiske museene.
BESKRIVELSE
"Landscape at Sunset", olje p panel, 55,5x47,5cm med ramme, 36x27,5cm panelet alene, datert til 1950-tallet, signert verst til hyre.
Scenen pner p en all ved solnedgang, det grnne lvet av store trr dukker opp fra de hye veggene rundt til venstre og hyre, profilen til et hus er synlig til venstre nesten i forgrunnen. Det gylne lyset som er typisk for vr- og sommersolnedganger gjennomsyrer hele scenen, og fr fargene til endre seg til en slags generell gylden homogenitet og skape poetiske lyseffekter p overflatene.
Lys er den ubestridte hovedpersonen i maleriet, det lse og myke penselstrket kun et middel til f frem solnedgangens kromatiske effekter, beskrevet av en palett av lett mettede farger og delikate toner. Den enkle og umiddelbare innstillingen av formene og volumene, ogs underordnet og designet for f frem den lysende profilen til maleriet.
Verket er ikonisk for Levis modne stil bde i mte og i emne. Bildeteknikken og fargesettingen har et sterkt fauistisk opphav, noe forfatteren lrte i 1923 med sitt frste opphold i Paris, bare det frste av en meget lang serie. Emnet er landskapet, et av Levis favoritttemaer siden ungdommen og som han vil fortsette gjennom hele livet, og dedikerer seg til friluftsmaleri p alle de mange stedene hvor han tilbrakte deler av livet. Et figurativt landskapsmaleri, med en svrt viktig flelsesmessig klang, til tider drmmeaktig. Maleriet er av ubestridt samlende interesse, bde for vre en karakteristisk manifestasjon av Levis personlige stil og for ha blitt skapt av en maler som i tillegg til vre kunstner regnes blant de strste italienske intellektuelle p 1900-tallet.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er utmerket, verket er intakt i alle deler med levende og lett lesbare farger.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
Carlo Levi (1902-1975) italiensk maler og forfatter. Han ble fdt inn i en velstende jdisk familie fra borgerskapet i Torino og siden han var gutt dedikerte han mye tid til male. Etter studiene p videregende meldte han seg inn p det medisinske fakultetet ved Universitetet i Torino. Under universitetsstudiene mtte han gjennom sin onkel, den rede Claudio Treves (en viktig skikkelse i det italienske sosialistpartiet), Piero Gobetti, som inviterte ham til samarbeide om magasinet sitt, "Rivoluzione Liberale" og introduserte ham for skolen av Felice Casorati, rundt hvem den billedlige avantgarden i Torino graviterer.
Han mtte og opprettholdt forhold til Cesare Pavese, Giacomo Noventa, Antonio Gramsci, Luigi Einaudi og senere med malerne Edoardo Persico, Lionello Venturi, Luigi Spazzapan. I 1923 oppholdt han seg i Paris for frste gang, hvor han for frste gang kom i kontakt med verkene til Fauves, Amedeo Modigliani og Cham Soutine. Han ble uteksaminert i medisin samme r og ble ved medisinsk klinikk ved Universitetet i Torino som assistent til 1928, men han praktiserte aldri legeyrket, og foretrakk definitivt maleri og journalistikk.
Det dype vennskapet med Felice Casorati orienterte den frste kunstneriske aktiviteten til den unge Levi, han deltok p Venezia-biennalen i 1924 og 1926. Etter andre opphold i Paris, hvor han hadde vedlikeholdt et atelier, var hans maleri, pvirket av School of Paris, gjennomgikk en ytterligere stilistisk endring. Med sttte fra Edoardo Persico og Lionello Venturi deltok han p slutten av 1928 i den skalte billedbevegelsen til "Six Painters of Turin", sammen med Gigi Chessa, Nicola Galante, Francesco Menzio, Enrico Paulucci og Jessie Boswell , noe som frte til at han stilte ut i flere byer i Italia og ogs i Europa (Genova, Milano, Roma, London, Paris). Han stilte ut p 1. National Art Quadrennial i Roma i 1931. Han skapte en malerstil og kulturell matrise i formell og vesentlig kontrast til retorikken til offisiell italiensk kunst, som iflge ham ble stadig mer utsatt for konformismen til det fascistiske regimet og hyklersk modernisme av bevegelsen futurist.
I '32 var han igjen p Venezia-biennalen, i disse rene tok han i kende grad en politisk posisjon mot fascismen, ble arrestert og sendt i eksil fra '34 til '36 i Aliano i provinsen Matera, en opplevelse som hans bermte roman ble grunnlagt for. dukket opp "Christ Stopped at Eboli". I 1943 fant han tilflukt i det florentinske huset til Eugenio Montale, og mtte sin fremtidige svigerfar Umberto Saba. Etter krigen intensiverte han sin journalistiske aktivitet, og startet det historiske samarbeidet med "La Stampa" i Torino, men han forsmte ikke maleriet. Han deltok i utgavene av Veneziabiennalen i 1948, 1950, 1952. I 1954 sluttet han seg til den neorealistiske gruppen og deltok i to andre utgaver av den venetianske utstillingen, i 1954 og 1956, med realistiske malerier som hans fortelling.
I '63 tok han opp aktiv politikk, og ble valgt til senator i rekkene av kommunistpartiet, en rolle han hadde i to lovgivende forsamlinger. Han dde i Roma i 1975. Verkene hans tilhrer samlingene til mange av de store italienske og europeiske museene.
BESKRIVELSE
"Landscape at Sunset", olje p panel, 55,5x47,5cm med ramme, 36x27,5cm panelet alene, datert til 1950-tallet, signert verst til hyre.
Scenen pner p en all ved solnedgang, det grnne lvet av store trr dukker opp fra de hye veggene rundt til venstre og hyre, profilen til et hus er synlig til venstre nesten i forgrunnen. Det gylne lyset som er typisk for vr- og sommersolnedganger gjennomsyrer hele scenen, og fr fargene til endre seg til en slags generell gylden homogenitet og skape poetiske lyseffekter p overflatene.
Lys er den ubestridte hovedpersonen i maleriet, det lse og myke penselstrket kun et middel til f frem solnedgangens kromatiske effekter, beskrevet av en palett av lett mettede farger og delikate toner. Den enkle og umiddelbare innstillingen av formene og volumene, ogs underordnet og designet for f frem den lysende profilen til maleriet.
Verket er ikonisk for Levis modne stil bde i mte og i emne. Bildeteknikken og fargesettingen har et sterkt fauistisk opphav, noe forfatteren lrte i 1923 med sitt frste opphold i Paris, bare det frste av en meget lang serie. Emnet er landskapet, et av Levis favoritttemaer siden ungdommen og som han vil fortsette gjennom hele livet, og dedikerer seg til friluftsmaleri p alle de mange stedene hvor han tilbrakte deler av livet. Et figurativt landskapsmaleri, med en svrt viktig flelsesmessig klang, til tider drmmeaktig. Maleriet er av ubestridt samlende interesse, bde for vre en karakteristisk manifestasjon av Levis personlige stil og for ha blitt skapt av en maler som i tillegg til vre kunstner regnes blant de strste italienske intellektuelle p 1900-tallet.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er utmerket, verket er intakt i alle deler med levende og lett lesbare farger.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
FINN-kode | 385518076 |
---|---|
Sist endret | 18.12.2024, 13:28 |