Bildegalleri
(1/1)
Frans Francken II (1581-1642), Follower of - Abraham et Abimelech
Til salgs84 742 kr
Beskrivelse
- Olje p kobberplate. For gi strre robusthet og stabilitet til sammenstillingen er metallplaten i sin tur plassert p en treramme.
- Spesialisert p kabinettmaleri av hy kvalitet, hovedsakelig av mytologiske og bibelske temaer, inkorporerer Frans Francken II den typisk nederlandske komponenten i maleriet hans fra slutten av 1500-tallet hele det rike repertoaret av italiensk manerisme, og oppnr scener med stor menneskelig dynamikk som pner for bukoliske flamencolandskap. I 1605 sluttet han seg til Guild of Painters of San Lucas i hjembyen, og begynte en karriere som skulle vare til 1640 der han spesialiserte seg som maler av kabinettverk. Hans bidrag til sjangeren gallerimalerier er veldig viktig, noe som ville pvirke kunstnere som Teniers. Hans arbeid er basert p Jan Brueghel de Velours, selv om han ogs har penbare pvirkninger fra sine forfedre fra Francken-familien. Gjelden til hans tidligste produksjoner til mannerisme og maleri fra 1500-tallet kan sees bde i komposisjonenes struktur og i rytmen og uttrykket til figurene hans. Videre inkluderer disse penbare hentydninger til verkene til italienske kunstnere som Raphael, Veronese eller Zuccaro. Likeledes er bruken av trykk av Drer eller Lucas de Leyden pvist for noen av deres figurer. Den rike produksjonen av Francken II kan deles inn i fire stadier. De frste verkene angir hans frste forbindelse med maleriet og stilen p 1500-tallet, med hye synspunkter og en tydelig mangel p samhrighet i overgangene til de forskjellige planene. Bruk ogs lokale farger, spesielt brunt, bltt og grnt. Kjennetegn er hans figurer med store svarte yne, oppndd gjennom innslag av kullsvart, som vil fortsette gjennom hele karrieren. I en andre fase, fra 1610, ble paletten hans klarere, mens temaene og tolkningene, gjentatt utrettelig gjennom ulike replikaer, ga ham et enormt og lett gjenkjennelig billedkorpus. Det er tiden for inkludering av figurer, spesielt stereotype kvinner som vil bli gjentatt gjennom hele arbeidet hans. For det tredje, fra 1620 og utover, begynte typiske mannsfigurer med turbaner eller frygiske capser dukke opp, mens komposisjonene hans betegnet en dypt eklektisk karakter. Den generelle lysstyrken nr n sitt hydepunkt, og bestemmer det kromatiske skjemaet til verket, delvis pvirket av den generelle harmoniseringen som skjedde p samme tid i historiemaleriet i den flamske skolen. Kanskje p grunn av denne flelsen av tilpasse seg nye utviklinger i den siste fasen av produksjonen hans, skiftet han fra 1630 mot komposisjoner der den lokale fargen ville utvikle seg mot generelle toner, ofte brune, etter bde stilen til Rubens og stilen til nederlandsk maleri av hans ra yeblikk. Han produserte ogs alterverk, selv om han ikke i noe tilfelle kom i nrheten av monumentaliteten til Rubens arbeid.
- I dette praktfulle maleriet fra rundt 1620, er det tjuende kapittelet i Frste Mosebok tatt som sin primre kilde, som kulminerer med at den kanaanittiske kong Abimelek tilbakeleverte Abraham, hans kone Sara sammen med et stort volum av gaver i form av edle metaller, tjenere og storfe (1Mo 20, 14; Da tok Abimelek sauer og okser og tjenere og tjenerinner, og Han ga dem til Abraham, og returnerte sin kone til Sara.) P venstre side, som en frukt av det guddommelige lftet, ser vi p patriarkens stamme, hvis fruktbarhet blir synliggjort gjennom representasjonen av tallrike kvinner og barn. P hyre side, praktfullt kledd i rustning av gresk-romersk inspirasjon og turbaner av orientalsk smak, som vanlig i den flamske verden, blir vi presentert for vertene til Abimelek. I det sentrale begrepet smelter patriarken og lederen sammen i en omfavnelse (1.Mos, 20, 13; Og da Gud fikk meg til vandre fra min fars hus, sa jeg til ham: Dette er den tjeneste du vil gjre mot meg, at I alle steder hvor vi gr, si om meg: Han er min bror)
- Etikett p baksiden som akkrediterer restaureringen av maleriet rundt 1850 av Severiano Marn, en av de frste teknikerne for dette formlet ved Prado-museet. "S[everiano] Marn, R[estator] ved Det kongelige museum i S[u] M[ajestad] restaurerte det i 18. mars[?]." I samme periode m innrammingen ha blitt lagt til.
- Ml p bildet uten ramme: 66 x 53 cm / 87 x 75 cm med praktfull ramme i skulpturert og forgylt treskjring fra midten av 1800-tallet.
Det kommer fra en privat malerisamling i Madrid.
- Eksepsjonell bevaringstilstand.
Dette maleriet utgjr et unikt, originalt og ikke-repeterbart kunstverk.
- Montbaron Gallery legger ved et teknisk ark utarbeidet av en kvalifisert kunsthistoriker med alle sine partier. Dette arket sendes i digitalt format og p foresprsel.
- Fraktkostnader er veiledende.
- Viktig: P grunn av gamle rammers skjre natur, gir ikke fraktselskaper erstatning for skader p rammer. Vi gjr en stor innsats for sikre beskyttelse av malerier, men vi kan ikke akseptere klager p skader p rammer.
- Spesialisert p kabinettmaleri av hy kvalitet, hovedsakelig av mytologiske og bibelske temaer, inkorporerer Frans Francken II den typisk nederlandske komponenten i maleriet hans fra slutten av 1500-tallet hele det rike repertoaret av italiensk manerisme, og oppnr scener med stor menneskelig dynamikk som pner for bukoliske flamencolandskap. I 1605 sluttet han seg til Guild of Painters of San Lucas i hjembyen, og begynte en karriere som skulle vare til 1640 der han spesialiserte seg som maler av kabinettverk. Hans bidrag til sjangeren gallerimalerier er veldig viktig, noe som ville pvirke kunstnere som Teniers. Hans arbeid er basert p Jan Brueghel de Velours, selv om han ogs har penbare pvirkninger fra sine forfedre fra Francken-familien. Gjelden til hans tidligste produksjoner til mannerisme og maleri fra 1500-tallet kan sees bde i komposisjonenes struktur og i rytmen og uttrykket til figurene hans. Videre inkluderer disse penbare hentydninger til verkene til italienske kunstnere som Raphael, Veronese eller Zuccaro. Likeledes er bruken av trykk av Drer eller Lucas de Leyden pvist for noen av deres figurer. Den rike produksjonen av Francken II kan deles inn i fire stadier. De frste verkene angir hans frste forbindelse med maleriet og stilen p 1500-tallet, med hye synspunkter og en tydelig mangel p samhrighet i overgangene til de forskjellige planene. Bruk ogs lokale farger, spesielt brunt, bltt og grnt. Kjennetegn er hans figurer med store svarte yne, oppndd gjennom innslag av kullsvart, som vil fortsette gjennom hele karrieren. I en andre fase, fra 1610, ble paletten hans klarere, mens temaene og tolkningene, gjentatt utrettelig gjennom ulike replikaer, ga ham et enormt og lett gjenkjennelig billedkorpus. Det er tiden for inkludering av figurer, spesielt stereotype kvinner som vil bli gjentatt gjennom hele arbeidet hans. For det tredje, fra 1620 og utover, begynte typiske mannsfigurer med turbaner eller frygiske capser dukke opp, mens komposisjonene hans betegnet en dypt eklektisk karakter. Den generelle lysstyrken nr n sitt hydepunkt, og bestemmer det kromatiske skjemaet til verket, delvis pvirket av den generelle harmoniseringen som skjedde p samme tid i historiemaleriet i den flamske skolen. Kanskje p grunn av denne flelsen av tilpasse seg nye utviklinger i den siste fasen av produksjonen hans, skiftet han fra 1630 mot komposisjoner der den lokale fargen ville utvikle seg mot generelle toner, ofte brune, etter bde stilen til Rubens og stilen til nederlandsk maleri av hans ra yeblikk. Han produserte ogs alterverk, selv om han ikke i noe tilfelle kom i nrheten av monumentaliteten til Rubens arbeid.
- I dette praktfulle maleriet fra rundt 1620, er det tjuende kapittelet i Frste Mosebok tatt som sin primre kilde, som kulminerer med at den kanaanittiske kong Abimelek tilbakeleverte Abraham, hans kone Sara sammen med et stort volum av gaver i form av edle metaller, tjenere og storfe (1Mo 20, 14; Da tok Abimelek sauer og okser og tjenere og tjenerinner, og Han ga dem til Abraham, og returnerte sin kone til Sara.) P venstre side, som en frukt av det guddommelige lftet, ser vi p patriarkens stamme, hvis fruktbarhet blir synliggjort gjennom representasjonen av tallrike kvinner og barn. P hyre side, praktfullt kledd i rustning av gresk-romersk inspirasjon og turbaner av orientalsk smak, som vanlig i den flamske verden, blir vi presentert for vertene til Abimelek. I det sentrale begrepet smelter patriarken og lederen sammen i en omfavnelse (1.Mos, 20, 13; Og da Gud fikk meg til vandre fra min fars hus, sa jeg til ham: Dette er den tjeneste du vil gjre mot meg, at I alle steder hvor vi gr, si om meg: Han er min bror)
- Etikett p baksiden som akkrediterer restaureringen av maleriet rundt 1850 av Severiano Marn, en av de frste teknikerne for dette formlet ved Prado-museet. "S[everiano] Marn, R[estator] ved Det kongelige museum i S[u] M[ajestad] restaurerte det i 18. mars[?]." I samme periode m innrammingen ha blitt lagt til.
- Ml p bildet uten ramme: 66 x 53 cm / 87 x 75 cm med praktfull ramme i skulpturert og forgylt treskjring fra midten av 1800-tallet.
Det kommer fra en privat malerisamling i Madrid.
- Eksepsjonell bevaringstilstand.
Dette maleriet utgjr et unikt, originalt og ikke-repeterbart kunstverk.
- Montbaron Gallery legger ved et teknisk ark utarbeidet av en kvalifisert kunsthistoriker med alle sine partier. Dette arket sendes i digitalt format og p foresprsel.
- Fraktkostnader er veiledende.
- Viktig: P grunn av gamle rammers skjre natur, gir ikke fraktselskaper erstatning for skader p rammer. Vi gjr en stor innsats for sikre beskyttelse av malerier, men vi kan ikke akseptere klager p skader p rammer.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 388343263 |
---|---|
Sist endret | 11.1.2025, 00:52 |