Bildegalleri
(1/1)
Egisto Lancerotto (1878-1947) - Ritratto di Fanciulla
Til salgs5 884 kr
Beskrivelse
FORFATTER
Egisto Lancerotto (1847-1916) italiensk maler. Fdt i Noale, Veneiza, snn av en ansatt i Habsburg-imperiet som flyttet til Venezia av arbeidsmessige rsaker i 1853, gikk p Kunstakademiet fra 1867 til 1874, hvor han var elev av Napoleone Nani, Michelangelo Grigoletti, Federico Moja og Pompeo Marino Molmenti. Sistnevnte hadde en bemerkelsesverdig innflytelse p den kunstneriske utviklingen til Lancelotto, som rettet sin stil mot den realistiske dynamikken til den moderne venetianske skolen.
Etter sine frste suksesser utfrte han p 1970-tallet undervisningsaktiviteter innen selve kunstakademiet i Venezia som assistent i malekurs, mens han p 1980-tallet oppndde anerkjennelse fra publikum og kritikere gjennom viktige uttalelser hos Promoters of Venice og Milano, hvor han stiller ut verk av realistiske emner der hjemlige og landlige omgivelser, populre og knyttet til byens skikker, scener av daglig og sosial venetiansk liv er representert.
Svrt aktiv i Ferrara, hvor han er knyttet til Benvenuto Tisi da Garofalo Fine Arts Promotion Society, deltar han i utstillinger over hele det nasjonale og europeiske territoriet (Wien, Mnchen, Berlin, Antwerpen, St. Petersburg). I 1897 debuterte han p Venezia-biennalen, hvor fremveksten av nye billedstrmninger henviste ham til den n utdaterte definisjonen av tradisjonalist. P begynnelsen av 1900-tallet flyttet han til Brianza, hvor han beskte kollegene Leonardo Bazzaro, Cesare Tallone og Emilio Gola og holdt malekurs. I denne perioden fortsatte han sin billedaktivitet, med fokus p representasjonen av kvinnelige portretter, der den livlige sensualitet og rampete. av hovedpersonene, samtidig som de prver fornye seg med nye verk rettet mot symbolistiske og pointillistiske problemstillinger.
I 1910 rammet av en alvorlig brystsykdom, ble han tvunget til hyppige sykehusinnleggelser: i 1912 flyttet han til et hus-atelier p Lido i Venezia og spesialdesignet av vennen ingeniren Sicher, hvor han fortsatte sin virksomhet som malermester. . Han dde i fattigdom i 1916 p Civil Hospital of Venezia. Hjembyen Noale har hedret hans minne ved etablere en samling bestende av 24 tegninger og 70 lerreter, hovedsakelig portretter og scener fra dagliglivet, hvorav de fleste er gjenstand for et legat fra kunstneren selv til kommunen. Lancerotto Civic Picture Gallery holdes for tiden i rdhuset i Palazzo della Loggia, mens andre verk er lokalisert i det kommunale biblioteket i Palazzo Scotto.
Lancerotto er identifisert som tilhrende Venetian School of Truth, en gruppe kunstnere (inkludert Guglielmo Ciardi, Giacomo Favretto, Alessandro Milesi og Ettore Tito) som er trent ved Kunstakademiet i Venezia svrt nr Macchiaioli-strmmen, uttrykt i en typisk Venetiansk koloristisk nkkel og fokuserer hovedsakelig p kjnnssprsml. Lancerotto fokuserer p et maleri hovedsakelig av interir som illustrerer intime familiehengivenheter og kvinnelige portretter med rampete forfrelsesspill, som beskriver den dype flelsesmessige og sentimentale komponenten. I sin modenhet presset han, med liten suksess, i retning av modernistiske forslag knyttet til symbolisme, med en bred og deigaktig kromatisk anvendelse.
BESKRIVELSE
"Portrait of a Girl", olje p panel, 46x37,5cm med ramme, 34,8x26,2cm panelet alene, 1897, signatur og dato p nedre del. Datoen dekkes delvis av passepartoutens delvise overlapping p maleriet.
Hovedpersonen i verket er en ung jente portrettert i profil i hennes tidlige ungdomsr. Ansiktet er omdreiningspunktet for maleriet, opplyst av et delikat lys som kommer fra venstre som fr frem dets trekk og farger, de regelmessige og fortsatt umodne trekkene fra tidlig ungdomstid, de delikate fargetonene i huden, med det rde p leppene og kinn som minner om en barndom som ikke er s fjern i tid. Det skinnende brune hret samles og lukkes med en nktern svart slyfe, noen lokker skiller seg ut nr de blir truffet av lyset. En mer syntetisk og mindre raffinert billedmessig mte er ment for draperiet til kjolen og bakgrunnen, noe som ytterligere understreker ansiktets forrang i rommet.
Verket viser et pilende penselstrk fylt med lys, i full stil med den skalte venetianske skolen, en lagunepostimpresjonistisk bevegelse som blomstret i det lokale kunstakademiet i andre halvdel av 1800-tallet. I denne satsen kombineres det typiske senimpresjonistiske penselstrket med en strre sken etter det lysende elementet, som i maleriet som presenteres her. Verket er en del av den trenden med kvinneportretter som ble stadig viktigere for Lancerotto fra 1990-tallet og utover, som skulle modnes ytterligere fra 1900-tallet og utover, til de ble forfatterens hovedtema og de mest ettertraktede av hans referansemarked. Vakkert malt og med en raffinert estetisk innvirkning.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er utmerket, verket er intakt i alle deler med levende og lett lesbare farger.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
Egisto Lancerotto (1847-1916) italiensk maler. Fdt i Noale, Veneiza, snn av en ansatt i Habsburg-imperiet som flyttet til Venezia av arbeidsmessige rsaker i 1853, gikk p Kunstakademiet fra 1867 til 1874, hvor han var elev av Napoleone Nani, Michelangelo Grigoletti, Federico Moja og Pompeo Marino Molmenti. Sistnevnte hadde en bemerkelsesverdig innflytelse p den kunstneriske utviklingen til Lancelotto, som rettet sin stil mot den realistiske dynamikken til den moderne venetianske skolen.
Etter sine frste suksesser utfrte han p 1970-tallet undervisningsaktiviteter innen selve kunstakademiet i Venezia som assistent i malekurs, mens han p 1980-tallet oppndde anerkjennelse fra publikum og kritikere gjennom viktige uttalelser hos Promoters of Venice og Milano, hvor han stiller ut verk av realistiske emner der hjemlige og landlige omgivelser, populre og knyttet til byens skikker, scener av daglig og sosial venetiansk liv er representert.
Svrt aktiv i Ferrara, hvor han er knyttet til Benvenuto Tisi da Garofalo Fine Arts Promotion Society, deltar han i utstillinger over hele det nasjonale og europeiske territoriet (Wien, Mnchen, Berlin, Antwerpen, St. Petersburg). I 1897 debuterte han p Venezia-biennalen, hvor fremveksten av nye billedstrmninger henviste ham til den n utdaterte definisjonen av tradisjonalist. P begynnelsen av 1900-tallet flyttet han til Brianza, hvor han beskte kollegene Leonardo Bazzaro, Cesare Tallone og Emilio Gola og holdt malekurs. I denne perioden fortsatte han sin billedaktivitet, med fokus p representasjonen av kvinnelige portretter, der den livlige sensualitet og rampete. av hovedpersonene, samtidig som de prver fornye seg med nye verk rettet mot symbolistiske og pointillistiske problemstillinger.
I 1910 rammet av en alvorlig brystsykdom, ble han tvunget til hyppige sykehusinnleggelser: i 1912 flyttet han til et hus-atelier p Lido i Venezia og spesialdesignet av vennen ingeniren Sicher, hvor han fortsatte sin virksomhet som malermester. . Han dde i fattigdom i 1916 p Civil Hospital of Venezia. Hjembyen Noale har hedret hans minne ved etablere en samling bestende av 24 tegninger og 70 lerreter, hovedsakelig portretter og scener fra dagliglivet, hvorav de fleste er gjenstand for et legat fra kunstneren selv til kommunen. Lancerotto Civic Picture Gallery holdes for tiden i rdhuset i Palazzo della Loggia, mens andre verk er lokalisert i det kommunale biblioteket i Palazzo Scotto.
Lancerotto er identifisert som tilhrende Venetian School of Truth, en gruppe kunstnere (inkludert Guglielmo Ciardi, Giacomo Favretto, Alessandro Milesi og Ettore Tito) som er trent ved Kunstakademiet i Venezia svrt nr Macchiaioli-strmmen, uttrykt i en typisk Venetiansk koloristisk nkkel og fokuserer hovedsakelig p kjnnssprsml. Lancerotto fokuserer p et maleri hovedsakelig av interir som illustrerer intime familiehengivenheter og kvinnelige portretter med rampete forfrelsesspill, som beskriver den dype flelsesmessige og sentimentale komponenten. I sin modenhet presset han, med liten suksess, i retning av modernistiske forslag knyttet til symbolisme, med en bred og deigaktig kromatisk anvendelse.
BESKRIVELSE
"Portrait of a Girl", olje p panel, 46x37,5cm med ramme, 34,8x26,2cm panelet alene, 1897, signatur og dato p nedre del. Datoen dekkes delvis av passepartoutens delvise overlapping p maleriet.
Hovedpersonen i verket er en ung jente portrettert i profil i hennes tidlige ungdomsr. Ansiktet er omdreiningspunktet for maleriet, opplyst av et delikat lys som kommer fra venstre som fr frem dets trekk og farger, de regelmessige og fortsatt umodne trekkene fra tidlig ungdomstid, de delikate fargetonene i huden, med det rde p leppene og kinn som minner om en barndom som ikke er s fjern i tid. Det skinnende brune hret samles og lukkes med en nktern svart slyfe, noen lokker skiller seg ut nr de blir truffet av lyset. En mer syntetisk og mindre raffinert billedmessig mte er ment for draperiet til kjolen og bakgrunnen, noe som ytterligere understreker ansiktets forrang i rommet.
Verket viser et pilende penselstrk fylt med lys, i full stil med den skalte venetianske skolen, en lagunepostimpresjonistisk bevegelse som blomstret i det lokale kunstakademiet i andre halvdel av 1800-tallet. I denne satsen kombineres det typiske senimpresjonistiske penselstrket med en strre sken etter det lysende elementet, som i maleriet som presenteres her. Verket er en del av den trenden med kvinneportretter som ble stadig viktigere for Lancerotto fra 1990-tallet og utover, som skulle modnes ytterligere fra 1900-tallet og utover, til de ble forfatterens hovedtema og de mest ettertraktede av hans referansemarked. Vakkert malt og med en raffinert estetisk innvirkning.
TILSTANDSRAPPORT
Allmenntilstanden er utmerket, verket er intakt i alle deler med levende og lett lesbare farger.
Sporet og forsikret frakt med tilstrekkelig emballasje.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 388354584 |
---|---|
Sist endret | 11.1.2025, 01:33 |