Bildegalleri
(1/1)
Iron Maiden - Iron Maiden - 1st Japan Press - Iron Maiden's Debut Album - Vinylp
Til salgs1 057 kr
Beskrivelse
1.) Iron Maiden Iron Maiden
Vinyl, LP, Album, Stereo - 1st Japanese Pressing - 1980 - Japan - EMI - EMS-81327
Media: NM / Sleeve & Insert: NM til MINT
A1 Prowler = 3:53
A2 Husk i morgen = 5:26
A3 Running Free = 3:15
A4 Phantom Of The Opera = 7:20
B1 Transylvania = 4:10
B2 Strange World = 5:38
B3 Charlotte The Harlot = 4:12
B4 Iron Maiden = 3:32
Det er kanskje ikke noe bedre sted hre hvordan bde punk og progrock informerte New Wave av British Heavy Metal enn Iron Maidens selvtitulerte debut. Ofte oversett og overskygget av de strlende Bruce Dickinson-rene, er det lett glemme at Iron Maiden selv var en game-changer da den dukket opp p scenen i 1980. Det ret s ogs viktige album fra Motrhead, Saxon og Angel Witch, men Iron Maiden satte skaperne til spissen for NWOBHM-pakken, ndde Storbritannias topp fem og etablerte dem som et antrekk med talentet til bygge videre p Judas Priests innovasjoner p slutten av 70-tallet. P den ene siden hentet Maiden tydelig fra elementer av punkrock - den r D.I.Y. produksjonen, de oppjusterte hastighetene og vokalen til den rffe growleren Paul Di'Anno, som ikke s ut og hrtes ut som en metallgud, men snarere en korthret street tough. P den annen side hadde Maiden alle de kreative ambisjonene til et progrockband. Komposisjonsmessig inneholdt selv deres korteste og mest enkle sanger br endringer i tempo og flelse. Musikerskapet deres var allerede lysr hinsides punken, med kompliserte instrumentale passasjer mellom gitaristene Dave Murray og Dennis Stratton og bassisten Steve Harris. Nr Murray og Stratton harmoniserer leadsene sine, overgr de selv Priests legendariske tandem nr det gjelder ren fart. Tekstene har tilsvarende hytsvevende ambisjoner, spinnende frstepersonshistorier og karakterskisser med teft for det skumle og groteske. Legg alt sammen, og Iron Maiden utfrer det smarte trikset med forene to sjangre som tilsynelatende er antitetiske til hverandre, ved bruke post-Priest heavy metal som mteplass. Den syv minutter lange Phantom of the Opera er et landemerke, bandets tidligste progressive epos og fortsatt blant dets beste; med sin ambisise fusjon av musikalske stiler, sin flerseksjonerte konstruksjon og den litterre gjenfortellingen av tekstene, s det ut til innkapsle alt lftet til bde bandet og NWOBHM. To av de enklere, punkere rockerne, "Running Free" og "Sanctuary" (sistnevnte sluttet med den britiske versjonen, men ble lagt til pflgende nyutgivelser), kom til de nedre delene av de britiske singellistene. Den blinkende historien Prowler, et av bandets mer varige numre, er i samme slengen, men ker den instrumentelle kompleksiteten, mens tittelsporet fortsatt er en konsert. Andre steder byr bandet p den frste av mange instrumentaler med Transylvania, introduserer den tilbakevendende tittelkarakteren til Charlotte the Harlot, og gjenskaper Judas Priests Beyond the Realms of Death med balladen Remember Tomorrow, som starter. ut myk, men lukkes med en speed-freak gitarseksjon. Kanskje det eneste hintet til et feiltrinn kommer p den mer beherskede balladen "Strange World", den eneste sangen fra dette albumet som aldri ble spilt inn p nytt i en live eller alternativ versjon av Dickinson-serien. Ikke desto mindre eksploderer hele prosjektet av energi og ideer, og selv om bandet absolutt ville fortsette foredle mye av det som er her (inkludert covermaleriet av maskoten Eddie), ville Iron Maiden fortsatt rangert som et landemerke selv om Dickinson-rene aldri hadde vrt skjedde.
__________________________________________________________________
Denne platen har blitt renset med en profesjonell ultralydmaskin.
Nye indre og ytre ermer medflger. Rask og forsiktig frakt.
Vinyl, LP, Album, Stereo - 1st Japanese Pressing - 1980 - Japan - EMI - EMS-81327
Media: NM / Sleeve & Insert: NM til MINT
A1 Prowler = 3:53
A2 Husk i morgen = 5:26
A3 Running Free = 3:15
A4 Phantom Of The Opera = 7:20
B1 Transylvania = 4:10
B2 Strange World = 5:38
B3 Charlotte The Harlot = 4:12
B4 Iron Maiden = 3:32
Det er kanskje ikke noe bedre sted hre hvordan bde punk og progrock informerte New Wave av British Heavy Metal enn Iron Maidens selvtitulerte debut. Ofte oversett og overskygget av de strlende Bruce Dickinson-rene, er det lett glemme at Iron Maiden selv var en game-changer da den dukket opp p scenen i 1980. Det ret s ogs viktige album fra Motrhead, Saxon og Angel Witch, men Iron Maiden satte skaperne til spissen for NWOBHM-pakken, ndde Storbritannias topp fem og etablerte dem som et antrekk med talentet til bygge videre p Judas Priests innovasjoner p slutten av 70-tallet. P den ene siden hentet Maiden tydelig fra elementer av punkrock - den r D.I.Y. produksjonen, de oppjusterte hastighetene og vokalen til den rffe growleren Paul Di'Anno, som ikke s ut og hrtes ut som en metallgud, men snarere en korthret street tough. P den annen side hadde Maiden alle de kreative ambisjonene til et progrockband. Komposisjonsmessig inneholdt selv deres korteste og mest enkle sanger br endringer i tempo og flelse. Musikerskapet deres var allerede lysr hinsides punken, med kompliserte instrumentale passasjer mellom gitaristene Dave Murray og Dennis Stratton og bassisten Steve Harris. Nr Murray og Stratton harmoniserer leadsene sine, overgr de selv Priests legendariske tandem nr det gjelder ren fart. Tekstene har tilsvarende hytsvevende ambisjoner, spinnende frstepersonshistorier og karakterskisser med teft for det skumle og groteske. Legg alt sammen, og Iron Maiden utfrer det smarte trikset med forene to sjangre som tilsynelatende er antitetiske til hverandre, ved bruke post-Priest heavy metal som mteplass. Den syv minutter lange Phantom of the Opera er et landemerke, bandets tidligste progressive epos og fortsatt blant dets beste; med sin ambisise fusjon av musikalske stiler, sin flerseksjonerte konstruksjon og den litterre gjenfortellingen av tekstene, s det ut til innkapsle alt lftet til bde bandet og NWOBHM. To av de enklere, punkere rockerne, "Running Free" og "Sanctuary" (sistnevnte sluttet med den britiske versjonen, men ble lagt til pflgende nyutgivelser), kom til de nedre delene av de britiske singellistene. Den blinkende historien Prowler, et av bandets mer varige numre, er i samme slengen, men ker den instrumentelle kompleksiteten, mens tittelsporet fortsatt er en konsert. Andre steder byr bandet p den frste av mange instrumentaler med Transylvania, introduserer den tilbakevendende tittelkarakteren til Charlotte the Harlot, og gjenskaper Judas Priests Beyond the Realms of Death med balladen Remember Tomorrow, som starter. ut myk, men lukkes med en speed-freak gitarseksjon. Kanskje det eneste hintet til et feiltrinn kommer p den mer beherskede balladen "Strange World", den eneste sangen fra dette albumet som aldri ble spilt inn p nytt i en live eller alternativ versjon av Dickinson-serien. Ikke desto mindre eksploderer hele prosjektet av energi og ideer, og selv om bandet absolutt ville fortsette foredle mye av det som er her (inkludert covermaleriet av maskoten Eddie), ville Iron Maiden fortsatt rangert som et landemerke selv om Dickinson-rene aldri hadde vrt skjedde.
__________________________________________________________________
Denne platen har blitt renset med en profesjonell ultralydmaskin.
Nye indre og ytre ermer medflger. Rask og forsiktig frakt.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 388491449 |
---|---|
Sist endret | 11.1.2025, 16:05 |