Bildegalleri
(1/1)
Østerriksk skole (XIX) - Kinder im Pferdeschlitten NO RESERVE
Til salgs1 754 kr
Beskrivelse
Veldig interessant maleri av en fantastisk glad scene fra hverdagen p 1800-tallet.
Mten barna maler p minner dem om Biedermeier-malere. Jeg anslr at den ble laget mellom 1850 og 1880. P nedre hyre kant er det et kunstnermonogram "BM", i fin stil slik det ble signert rundt 1850.
Rammen er ikke en del av auksjonen, men kan kjpes.
Maleriet kommer fra en eiendom
Dimensjoner i henhold til iPhone-appen (avvik mulig):
L 39,1 cm
B 25,5 cm
D 1,8 cm
Bildet ble omarbeidet for lenge siden, det gamle lerretet mtte repareres p et strre omrde, ser man godt etter er disse feilene fortsatt godt synlige, men det er fortsatt et fantastisk stykke samtidshistorie.
Verdensomspennende frakt!
Generell informasjon om Biedermeier (fra Wikipedia):
Denne informasjonen har kun en svrt avledet forbindelse til objektet som tilbys, og i noen tilfeller kan det vre at det ikke er noen forbindelse i det hele tatt:
Biedermeier
Periode med senklassisisme fra 18151848
Artikkeldiskusjon
Sprk
Observere
Redigere
Perioden fra slutten av Wienerkongressen i 1815 til begynnelsen av den borgerlige revolusjonen i 1848 i delstatene i det tyske forbund kalles Biedermeier. I politisk historie er begrepet Biedermeier knyttet til begrepet restaurering, som refererer til den statspolitiske utviklingen etter slutten av Napoleonstiden og Wienerkongressen. Begrepet er betydningsfullt som epokebetegnelse i kulturhistorien, men som sdan er det knapt klart definert, da mange assosiasjoner til Biedermeier kommer fra det senere 1800-tallet og ofte blir sett p som (om)projiserte attribusjoner. Vormrz er navnet gitt til den motsatte bevegelsen som tilhrte samme periode, som skte en politisk revolusjonr endring og gjenspeiles i forfattere som Georg Bchner og Heinrich Heine, blant andre.
Carl Spitzwegs sndagsvandring fra 1841, en typisk representant for Biedermeier-tiden
Begrepet Biedermeier viser p den ene siden til borgerskapets egen kultur og kunst som vokste frem i lpet av denne tiden, for eksempel innen hjemlig musikk, interirdesign og ogs innen klesmote, og p den andre siden til datidens litteratur; Begge er ofte merket "hjemmelaget" eller "konservative". Flukt inn i idyll og privatliv anses som typisk.
Opprinnelsen til begrepet
Redigere
Portrett av den fiktive karakteren Gottlieb Biedermaier fra Munich Flying Papers, modellert p det faktiske utseendet til Samuel Friedrich Sauter
Rombilde av Eduard Gaertner (1849): skildring av et Biedermeier-interir i en middelklasseleilighet i Berlin
Begrepet Biedermeier gr tilbake til den fiktive karakteren til den lojale, men borgerlige Gottlieb Biedermaier, som ble oppfunnet av advokaten og forfatteren Ludwig Eichrodt og legen Adolf Kumaul, og under hvis navn forskjellige dikt ble publisert i Munich Flying Papers fra 1855 og utover. parodier p poesien til den virkelige landsbyskolelreren Samuel Friedrich Sauter.
Navnet oppsto fra to dikt med tittelen Biedermanns Abendgemtlichkeit og Bummelmaiers klage, som Joseph Victor von Scheffel hadde publisert i denne avisen i 1848. Biedermaier ble stavet til 1869, og frst da kom skrivemten med ei. Den fiktive herr Biedermeier var en poetisk schwabisk landsbylrer med et enkelt sinn, som iflge Eichrodt hans lille rom, hans trange hage, hans skjemmende sted og den drlige skjebnen til en foraktet landsbyskolemester hjalp ham til oppn jordisk lykke. I publikasjonene blir den konservative, smsynte og den upolitiske holdningen til store deler av borgerskapet karikert og hnet.
Imidlertid skrev den revolusjonre poeten Ludwig Pfau et dikt kalt Herr Biedermeier i 1847 som fordmte trangsynthet og dobbeltmoral. Det begynner med linjene:
Se, herr Biedermeier gr der
og hans hustru, deres snn i deres armer;
skrittet hans er s sknsomt som mot egg,
hans motto: Verken kald eller varm.
Tilsynelatende ble Eichrodt frst kjent med dette diktet mye senere, lenge etter at han hadde publisert sin egen Biedermeier-diktning. Eichrodts pstand kan ikke bekreftes.
Etter 1900 ble begrepet Biedermeier, som i utgangspunktet hadde en negativ klang, sett p som mer verdinytralt, det sto for en husholdningskultur i lavere middelklasse og en vektlegging av privatsfren.
Bruken som en epokebetegnelse utviklet seg fra slutten av 1800-tallet - frst i kunst- og arkitekturhistorien, men ogs innen mote. De frste bokutgivelsene med begrepet i tittelen dukket opp p begynnelsen av 1900-tallet. Samtidig ble Biedermeier-stilen moderne igjen etter historismens overddige dekor i den Wilhelminske tiden, var de enkle mblene og formene til Biedermeier populre igjen. Derfor ble mbler gjenskapt i Biedermeier-former, her, spesielt i kunst- og antikvitetshandelen, snakker man noen ganger om den andre Biedermeier-stilen.
I dag kan Biedermeier ogs reduseres til datidens komfortable bokultur og private komfort, som en sosial roperiode fr de sosiale omveltningene p midten av 1800-tallet og som en reaksjon p statlig kontroll og sensur.
Politisk situasjon
Redigere
Prins Metternich hadde en avgjrende innflytelse p europeisk politikk etter Wienerkongressen, da Biedermeier-tiden utfoldet seg
Etter Napoleons nederlag i slaget ved Leipzig og slaget ved Waterloo og hans forvisning, ble avgjrelsene som var blitt forhandlet p Wienerkongressen iverksatt. Det dreide seg om en orden i Europa med sikte p en restaurering, d.v.s. h. gjenopprettingen av forholdene som hadde preget Europa fr den franske revolusjonen. Til dette formlet dro de konservative monarkene keiser Franz I av sterrike, den russiske tsaren Alexander I og den pryssiske kongen Friedrich Wilhelm III. den "hellige alliansen".
Prins von Metternich, en innfdt fra Rheinland som var i den sterrikske keiserens tjeneste, spilte en viktig politisk rolle. Han implementerte de skalte Carlsbad-resolusjonene fra 1819, som sterkt begrenset all politisk aktivitet. Det ble innfrt streng sensur for alle publikasjoner, inkludert musikkverk. Litterre skikkelser som Heinrich Heine og Georg Bchner emigrerte (henholdsvis 1831 og 1835), det samme gjorde Karl Marx (1843), tidligere redaktr av Rheinische Zeitung i Kln.
Biedermeier-perioden er utenkelig uten Carlsbad-avgjrelsene; Begrepet Biedermeier finnes derfor ikke utenfor Tyskland, sterrike og Skandinavia, da sosial utvikling i disse landene var annerledes.
De himmelske tonene til Biedermeier
Redigere
Portrett av Felix Schadow (rundt 1830) av Friedrich Wilhelm von Schadow, en viktig representant for Biedermeier-maleriet
I 1815 brt Tambora-vulkanen ut i Stillehavet, det strste utbruddet i verden siden utbruddet av Lake Taup for over 20 000 r siden.[1] Vulkanstvet spredte seg globalt og frte til ret uten sommer i 1816 og etterp til en betydelig vulkansk klimaendring med noen ganger katastrofale effekter. I tillegg skjedde merkbare endringer i dagslys tir etter utbruddet; Dette var spesielt uttalt om kvelden og morgenen p grunn av den betydelig kte spredningen av sollys av vulkanske stvpartikler og gasser i atmosfren. Biedermeier-solnedgangene i Europa var av enestende prakt - i alle nyanser av rdt, oransje og fiolett, og av og til i nyanser av bltt og grnt. De storsltte kveldsatmosfrene og de intense jordfargene, oker- og gultonene av William Turner, for eksempel, som fremstr nesten uvirkelig utenfor landskap med tilsvarende naturfarger som Toscana og Camargue, tjente merkbart p dette.[2]
Fine kunster
Redigere
The Homecoming of the Countryman av Ferdinand Georg Waldmller (rundt 1833), et eksempel p Biedermeier sjangermaleri
Sjanger- og landskapsmaleri, samt portretter, dominerte billedkunsten i Biedermeier-perioden. Religise og historiske motiver er nesten helt fravrende. Stilen var realistisk, bildene lignet ofte p et fotografisk bilde. Modellen var nederlandsk maleri fra 1600-tallet. Det nskede resultatet var imidlertid pseudo-realisme, fordi virkeligheten ofte ble idealisert og overdrevet noen ganger overlappet med senromantikken. Akvarellteknikken ndde et meget hyt niv; Litografi ble n i kende grad brukt til bokillustrasjoner. Malerne Moritz von Schwind, Friedrich Gauermann, Eduard Gaertner, det tidlige arbeidet til Adolph Menzel, Ludwig Richter, Carl Spitzweg, Josef Kriehuber, Ferdinand Georg Waldmller, Peter Fendi og Joseph Anton Koch regnes for vre Biedermeier-fine kunstnere. Richter var frst og fremst etterspurt som illustratr, han illustrerte rundt 150 bker. Et spesielt trekk ved Biedermeier-tiden var de skalte rombildene, detaljerte beskrivelser av individuelle stuer. I glass- og porselensmaleri er epoken knyttet til husmalerne Samuel Mohn og Anton Kothgasser. Betraktningsglasset er ogs typisk for denne perioden.
Mten barna maler p minner dem om Biedermeier-malere. Jeg anslr at den ble laget mellom 1850 og 1880. P nedre hyre kant er det et kunstnermonogram "BM", i fin stil slik det ble signert rundt 1850.
Rammen er ikke en del av auksjonen, men kan kjpes.
Maleriet kommer fra en eiendom
Dimensjoner i henhold til iPhone-appen (avvik mulig):
L 39,1 cm
B 25,5 cm
D 1,8 cm
Bildet ble omarbeidet for lenge siden, det gamle lerretet mtte repareres p et strre omrde, ser man godt etter er disse feilene fortsatt godt synlige, men det er fortsatt et fantastisk stykke samtidshistorie.
Verdensomspennende frakt!
Generell informasjon om Biedermeier (fra Wikipedia):
Denne informasjonen har kun en svrt avledet forbindelse til objektet som tilbys, og i noen tilfeller kan det vre at det ikke er noen forbindelse i det hele tatt:
Biedermeier
Periode med senklassisisme fra 18151848
Artikkeldiskusjon
Sprk
Observere
Redigere
Perioden fra slutten av Wienerkongressen i 1815 til begynnelsen av den borgerlige revolusjonen i 1848 i delstatene i det tyske forbund kalles Biedermeier. I politisk historie er begrepet Biedermeier knyttet til begrepet restaurering, som refererer til den statspolitiske utviklingen etter slutten av Napoleonstiden og Wienerkongressen. Begrepet er betydningsfullt som epokebetegnelse i kulturhistorien, men som sdan er det knapt klart definert, da mange assosiasjoner til Biedermeier kommer fra det senere 1800-tallet og ofte blir sett p som (om)projiserte attribusjoner. Vormrz er navnet gitt til den motsatte bevegelsen som tilhrte samme periode, som skte en politisk revolusjonr endring og gjenspeiles i forfattere som Georg Bchner og Heinrich Heine, blant andre.
Carl Spitzwegs sndagsvandring fra 1841, en typisk representant for Biedermeier-tiden
Begrepet Biedermeier viser p den ene siden til borgerskapets egen kultur og kunst som vokste frem i lpet av denne tiden, for eksempel innen hjemlig musikk, interirdesign og ogs innen klesmote, og p den andre siden til datidens litteratur; Begge er ofte merket "hjemmelaget" eller "konservative". Flukt inn i idyll og privatliv anses som typisk.
Opprinnelsen til begrepet
Redigere
Portrett av den fiktive karakteren Gottlieb Biedermaier fra Munich Flying Papers, modellert p det faktiske utseendet til Samuel Friedrich Sauter
Rombilde av Eduard Gaertner (1849): skildring av et Biedermeier-interir i en middelklasseleilighet i Berlin
Begrepet Biedermeier gr tilbake til den fiktive karakteren til den lojale, men borgerlige Gottlieb Biedermaier, som ble oppfunnet av advokaten og forfatteren Ludwig Eichrodt og legen Adolf Kumaul, og under hvis navn forskjellige dikt ble publisert i Munich Flying Papers fra 1855 og utover. parodier p poesien til den virkelige landsbyskolelreren Samuel Friedrich Sauter.
Navnet oppsto fra to dikt med tittelen Biedermanns Abendgemtlichkeit og Bummelmaiers klage, som Joseph Victor von Scheffel hadde publisert i denne avisen i 1848. Biedermaier ble stavet til 1869, og frst da kom skrivemten med ei. Den fiktive herr Biedermeier var en poetisk schwabisk landsbylrer med et enkelt sinn, som iflge Eichrodt hans lille rom, hans trange hage, hans skjemmende sted og den drlige skjebnen til en foraktet landsbyskolemester hjalp ham til oppn jordisk lykke. I publikasjonene blir den konservative, smsynte og den upolitiske holdningen til store deler av borgerskapet karikert og hnet.
Imidlertid skrev den revolusjonre poeten Ludwig Pfau et dikt kalt Herr Biedermeier i 1847 som fordmte trangsynthet og dobbeltmoral. Det begynner med linjene:
Se, herr Biedermeier gr der
og hans hustru, deres snn i deres armer;
skrittet hans er s sknsomt som mot egg,
hans motto: Verken kald eller varm.
Tilsynelatende ble Eichrodt frst kjent med dette diktet mye senere, lenge etter at han hadde publisert sin egen Biedermeier-diktning. Eichrodts pstand kan ikke bekreftes.
Etter 1900 ble begrepet Biedermeier, som i utgangspunktet hadde en negativ klang, sett p som mer verdinytralt, det sto for en husholdningskultur i lavere middelklasse og en vektlegging av privatsfren.
Bruken som en epokebetegnelse utviklet seg fra slutten av 1800-tallet - frst i kunst- og arkitekturhistorien, men ogs innen mote. De frste bokutgivelsene med begrepet i tittelen dukket opp p begynnelsen av 1900-tallet. Samtidig ble Biedermeier-stilen moderne igjen etter historismens overddige dekor i den Wilhelminske tiden, var de enkle mblene og formene til Biedermeier populre igjen. Derfor ble mbler gjenskapt i Biedermeier-former, her, spesielt i kunst- og antikvitetshandelen, snakker man noen ganger om den andre Biedermeier-stilen.
I dag kan Biedermeier ogs reduseres til datidens komfortable bokultur og private komfort, som en sosial roperiode fr de sosiale omveltningene p midten av 1800-tallet og som en reaksjon p statlig kontroll og sensur.
Politisk situasjon
Redigere
Prins Metternich hadde en avgjrende innflytelse p europeisk politikk etter Wienerkongressen, da Biedermeier-tiden utfoldet seg
Etter Napoleons nederlag i slaget ved Leipzig og slaget ved Waterloo og hans forvisning, ble avgjrelsene som var blitt forhandlet p Wienerkongressen iverksatt. Det dreide seg om en orden i Europa med sikte p en restaurering, d.v.s. h. gjenopprettingen av forholdene som hadde preget Europa fr den franske revolusjonen. Til dette formlet dro de konservative monarkene keiser Franz I av sterrike, den russiske tsaren Alexander I og den pryssiske kongen Friedrich Wilhelm III. den "hellige alliansen".
Prins von Metternich, en innfdt fra Rheinland som var i den sterrikske keiserens tjeneste, spilte en viktig politisk rolle. Han implementerte de skalte Carlsbad-resolusjonene fra 1819, som sterkt begrenset all politisk aktivitet. Det ble innfrt streng sensur for alle publikasjoner, inkludert musikkverk. Litterre skikkelser som Heinrich Heine og Georg Bchner emigrerte (henholdsvis 1831 og 1835), det samme gjorde Karl Marx (1843), tidligere redaktr av Rheinische Zeitung i Kln.
Biedermeier-perioden er utenkelig uten Carlsbad-avgjrelsene; Begrepet Biedermeier finnes derfor ikke utenfor Tyskland, sterrike og Skandinavia, da sosial utvikling i disse landene var annerledes.
De himmelske tonene til Biedermeier
Redigere
Portrett av Felix Schadow (rundt 1830) av Friedrich Wilhelm von Schadow, en viktig representant for Biedermeier-maleriet
I 1815 brt Tambora-vulkanen ut i Stillehavet, det strste utbruddet i verden siden utbruddet av Lake Taup for over 20 000 r siden.[1] Vulkanstvet spredte seg globalt og frte til ret uten sommer i 1816 og etterp til en betydelig vulkansk klimaendring med noen ganger katastrofale effekter. I tillegg skjedde merkbare endringer i dagslys tir etter utbruddet; Dette var spesielt uttalt om kvelden og morgenen p grunn av den betydelig kte spredningen av sollys av vulkanske stvpartikler og gasser i atmosfren. Biedermeier-solnedgangene i Europa var av enestende prakt - i alle nyanser av rdt, oransje og fiolett, og av og til i nyanser av bltt og grnt. De storsltte kveldsatmosfrene og de intense jordfargene, oker- og gultonene av William Turner, for eksempel, som fremstr nesten uvirkelig utenfor landskap med tilsvarende naturfarger som Toscana og Camargue, tjente merkbart p dette.[2]
Fine kunster
Redigere
The Homecoming of the Countryman av Ferdinand Georg Waldmller (rundt 1833), et eksempel p Biedermeier sjangermaleri
Sjanger- og landskapsmaleri, samt portretter, dominerte billedkunsten i Biedermeier-perioden. Religise og historiske motiver er nesten helt fravrende. Stilen var realistisk, bildene lignet ofte p et fotografisk bilde. Modellen var nederlandsk maleri fra 1600-tallet. Det nskede resultatet var imidlertid pseudo-realisme, fordi virkeligheten ofte ble idealisert og overdrevet noen ganger overlappet med senromantikken. Akvarellteknikken ndde et meget hyt niv; Litografi ble n i kende grad brukt til bokillustrasjoner. Malerne Moritz von Schwind, Friedrich Gauermann, Eduard Gaertner, det tidlige arbeidet til Adolph Menzel, Ludwig Richter, Carl Spitzweg, Josef Kriehuber, Ferdinand Georg Waldmller, Peter Fendi og Joseph Anton Koch regnes for vre Biedermeier-fine kunstnere. Richter var frst og fremst etterspurt som illustratr, han illustrerte rundt 150 bker. Et spesielt trekk ved Biedermeier-tiden var de skalte rombildene, detaljerte beskrivelser av individuelle stuer. I glass- og porselensmaleri er epoken knyttet til husmalerne Samuel Mohn og Anton Kothgasser. Betraktningsglasset er ogs typisk for denne perioden.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 389103101 |
---|---|
Sist endret | 15.1.2025, 13:46 |