Bildegalleri
(1/1)
Giuseppe Bonito (1707 – 1789), Workshop of - Ritratto di notaio (?)
Til salgs82 317 kr
Beskrivelse
Workshop av GIUSEPPE BONITO
(Castellammare di Stabia, 1707 Napoli, 1789)
Portrett av en adelsmann "Notar?"
Olje p lerret, cm. 102 x 76
Skrivespor med datoen "20. MAI 1751" nederst til venstre"
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Ikke signert. Skriftspor med datoen "20. MAI 1751". Arbeid uten ramme:
Interessant maleri fra den srlige skolen, av utmerket kvalitet, utfrt i det attende rhundre av en talentfull forfatter som illustrerer et portrett av en adelsmann "Notar?".
Nedsenket i et mrkt scenario dominerer menneskeskikkelsen, i forgrunnen og malt i trekvart og opplyst av et ekstraordinrt strlende lys. Selv om det ikke var mulig identifisere karakteren, er det ikonografiske referanser som taler for en fremtredende posisjon i hoffaristokratiet, for eksempel den kongelige holdningen. Figuren i fullt lys dominerer faktisk scenen forsterket av blikket til Adelsmannen, s vel som av en rd vestal med hvite ermer og utmerket skreddersm. Skriftsporene skal fremheves, bde p baksiden av boken og i brevet nederst til venstre 20. MAI 1751. CARMINE ROSA. DOMENICO RONCA(?).
Maleriet, upublisert, ble akseptert av antikvitetsmarkedet i figuren til skolen til Giuseppe Bonito (Castellammare di Stabia, 1707 - Napoli, 1789), uten utelukke en sannsynlig direkte tilskrivning til den napolitanske kunstneren. Verket fortjener dybdestudier for mulig bekreftelse som et viktig tillegg til katalogen over Bonitos verk, der bildet finner bekreftelse i stilsammenheng og illustrative modeller av den viktigste sjangermaleren og portrettren i det srlige Italia p 1700-tallet. Det aktuelle verket er faktisk et typisk eksempel p det skarpe og likevel vedholdende sprket som Bonito prvde fortelle ansiktene med og formidle historiene til den middels og hye Bourbon-adelen.
Bonito var kjent for sine portretter av den napolitanske kongefamilien og aristokratiet. Gjenoppdagelsen av denne komposisjonen av Giuseppe Bonito, et svrt ambisist verk bde nr det gjelder strrelse og ikonografisk oppfatning, muliggjr en ny forstelse av kunstnerens kreative prosess. Bernardo De Dominicis Biographies of Artists, utgitt i Napoli mellom 1742 og 1745, avsluttes med maleren Francesco Solimena (16571747) og hans elever, blant dem skilte Giuseppe Bonito seg ut. Biografen understreker hans spesielle talent innen portretter, som ogs hadde gitt ham oppmerksomheten til Bourbon-kongene. Bourbon-statssekretren i Napoli, Jos Joaquin de Montealegre, hertug av Salas, en innflytelsesrik skytshelgen og kunstnerisk rdgiver for kongen, hadde fungert som en mellommann. Salas ansatt snart den unge Bonito som sin personlige portrettmaler. Ved hoffet til Charles og Maria Amalia av Bourbon var forskjellige kunstnere fra kretsen av de n eldre, men fortsatt utrettelige Solimena aktive, malere som var i stand til oppfylle suverenenes forventninger bde til det dekorative programmet og til det uunnvrlige offisielle portrett av deres arvinger til tronen.
Resultatene som ble oppndd var ekstraordinre, spesielt tatt i betraktning at de var spesielt konsentrert mellom det fjerde og femte tiret, i det overveiende og triumferende yeblikket av senbarokkens retorikk som ble innviet av Solimena. Den beste mten dokumentere hvordan kunstnerens oppfinnelser var grunnleggende for Traversi er lerretet som presenteres her, der portrettvisdommen oppnr utmerkede uttrykksresultater, stttet av den vellykkede restaureringen - utfrt av prof. Gaetano Alagna - og konserveringen som forbedrer fargene. , beskrivelsen av ansiktet og marmoreringen av klrne.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder. Bildeoverflaten har patina, og viser ikke vanskeligheter med lese. Vi kan se - i Woods lys - noen sm spredte restaureringer, men ingenting av betydning. For styrke den kvalitative bekreftelsen av verket, har vi nylig utsatt lerretet for en forsiktig rengjringsoperasjon, der det passende var begrenset til fjerning av overflatesmuss, og pfring av en lett ugjennomsiktig film som forbedret verkets lesbarhet. verket, destabilisert av tidligere restaureringer. Intervensjonen var derfor begrenset til fjerne balansen mellom de kromatiske og chiaroscuro-verdiene i billedfilmen. Videre, ved studere billedteknikken som betegner ulike kromatiske overlagringer, analysere preparatet (bestende av gips og animalsk lim) og observere teksturen til lerretet, var det mulig fastsl at verket er attende rhundre og av hy standard. Det er ingen bevaringsproblemer og det originale lerretet har en gammel relining, som ikke ser ut til kreve inngrep. Rammen kan vre den originale. Mlene p lerretet er cm. 102 x 76. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker gull- og sortlakkert ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Castellammare di Stabia, 1707 Napoli, 1789)
Portrett av en adelsmann "Notar?"
Olje p lerret, cm. 102 x 76
Skrivespor med datoen "20. MAI 1751" nederst til venstre"
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Ikke signert. Skriftspor med datoen "20. MAI 1751". Arbeid uten ramme:
Interessant maleri fra den srlige skolen, av utmerket kvalitet, utfrt i det attende rhundre av en talentfull forfatter som illustrerer et portrett av en adelsmann "Notar?".
Nedsenket i et mrkt scenario dominerer menneskeskikkelsen, i forgrunnen og malt i trekvart og opplyst av et ekstraordinrt strlende lys. Selv om det ikke var mulig identifisere karakteren, er det ikonografiske referanser som taler for en fremtredende posisjon i hoffaristokratiet, for eksempel den kongelige holdningen. Figuren i fullt lys dominerer faktisk scenen forsterket av blikket til Adelsmannen, s vel som av en rd vestal med hvite ermer og utmerket skreddersm. Skriftsporene skal fremheves, bde p baksiden av boken og i brevet nederst til venstre 20. MAI 1751. CARMINE ROSA. DOMENICO RONCA(?).
Maleriet, upublisert, ble akseptert av antikvitetsmarkedet i figuren til skolen til Giuseppe Bonito (Castellammare di Stabia, 1707 - Napoli, 1789), uten utelukke en sannsynlig direkte tilskrivning til den napolitanske kunstneren. Verket fortjener dybdestudier for mulig bekreftelse som et viktig tillegg til katalogen over Bonitos verk, der bildet finner bekreftelse i stilsammenheng og illustrative modeller av den viktigste sjangermaleren og portrettren i det srlige Italia p 1700-tallet. Det aktuelle verket er faktisk et typisk eksempel p det skarpe og likevel vedholdende sprket som Bonito prvde fortelle ansiktene med og formidle historiene til den middels og hye Bourbon-adelen.
Bonito var kjent for sine portretter av den napolitanske kongefamilien og aristokratiet. Gjenoppdagelsen av denne komposisjonen av Giuseppe Bonito, et svrt ambisist verk bde nr det gjelder strrelse og ikonografisk oppfatning, muliggjr en ny forstelse av kunstnerens kreative prosess. Bernardo De Dominicis Biographies of Artists, utgitt i Napoli mellom 1742 og 1745, avsluttes med maleren Francesco Solimena (16571747) og hans elever, blant dem skilte Giuseppe Bonito seg ut. Biografen understreker hans spesielle talent innen portretter, som ogs hadde gitt ham oppmerksomheten til Bourbon-kongene. Bourbon-statssekretren i Napoli, Jos Joaquin de Montealegre, hertug av Salas, en innflytelsesrik skytshelgen og kunstnerisk rdgiver for kongen, hadde fungert som en mellommann. Salas ansatt snart den unge Bonito som sin personlige portrettmaler. Ved hoffet til Charles og Maria Amalia av Bourbon var forskjellige kunstnere fra kretsen av de n eldre, men fortsatt utrettelige Solimena aktive, malere som var i stand til oppfylle suverenenes forventninger bde til det dekorative programmet og til det uunnvrlige offisielle portrett av deres arvinger til tronen.
Resultatene som ble oppndd var ekstraordinre, spesielt tatt i betraktning at de var spesielt konsentrert mellom det fjerde og femte tiret, i det overveiende og triumferende yeblikket av senbarokkens retorikk som ble innviet av Solimena. Den beste mten dokumentere hvordan kunstnerens oppfinnelser var grunnleggende for Traversi er lerretet som presenteres her, der portrettvisdommen oppnr utmerkede uttrykksresultater, stttet av den vellykkede restaureringen - utfrt av prof. Gaetano Alagna - og konserveringen som forbedrer fargene. , beskrivelsen av ansiktet og marmoreringen av klrne.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i rimelig generell tilstand tatt i betraktning maleriets alder. Bildeoverflaten har patina, og viser ikke vanskeligheter med lese. Vi kan se - i Woods lys - noen sm spredte restaureringer, men ingenting av betydning. For styrke den kvalitative bekreftelsen av verket, har vi nylig utsatt lerretet for en forsiktig rengjringsoperasjon, der det passende var begrenset til fjerning av overflatesmuss, og pfring av en lett ugjennomsiktig film som forbedret verkets lesbarhet. verket, destabilisert av tidligere restaureringer. Intervensjonen var derfor begrenset til fjerne balansen mellom de kromatiske og chiaroscuro-verdiene i billedfilmen. Videre, ved studere billedteknikken som betegner ulike kromatiske overlagringer, analysere preparatet (bestende av gips og animalsk lim) og observere teksturen til lerretet, var det mulig fastsl at verket er attende rhundre og av hy standard. Det er ingen bevaringsproblemer og det originale lerretet har en gammel relining, som ikke ser ut til kreve inngrep. Rammen kan vre den originale. Mlene p lerretet er cm. 102 x 76. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en vakker gull- og sortlakkert ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 389536581 |
---|---|
Sist endret | 18.1.2025, 14:31 |