Bildegalleri
(1/1)
Henri-Achille Zo (1873 – 1933) - Ritratto di donna con stola di volpe
Til salgs19 991 kr
Beskrivelse
HENRI-ACHILLES ZO
(Bayonne, 1873 Onesse-Laharie, 1933)
Portrett av en kvinne med en rev stjal
Olje p lerret, cm. 80,5 x 63
signert 'HENRY ZO' nederst til hyre
Rammeml cm. 107 x 90 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Arbeid signert nede til hyre. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, laget p begynnelsen av det tjuende rhundre av den talentfulle franske maleren Henri-Achille Zo (Bayonne, 1873 Onesse-Laharie, 1933), som skildrer et portrett av en kvinne med et revestl. Verket, signert av kunstneren nederst til hyre, illustrerer en sjangerscene representert av festligheten til en ung kvinne posert i trekvart visning, portrettert med en kjole rik p farger og godt skreddersydd og pakket inn i en stor revestjal som fremhever ansiktet. Scenen er illustrert med en nesten nytral bakgrunn, i okergule toner, og fokuserer oppmerksomheten p kvinnens figur.
Med samme forakt, faktisk, katalyserer ansiktet seerens oppmerksomhet, og holder seg til periodens nyaktige skjnnhetsstandarder, som avslrt av hret, holdningen og klrne. Representant for den bekymringslse og overbrende raen av Belle Epoque, representerer lerretet her en dyp intensitet av uttrykk. Fra et stilistisk synspunkt representerer faktisk lerretet det er snakk om her en dyp uttrykksintensitet som, kombinert med den meditative romantiske karakteren, ikke er sjenert for symbolistiske erindringer, og er ledsaget av snittet i bildet som er helt karakteristisk for settingen, gjennom sammensmeltingen av kromatiske masser - med raske og levende penselstrk - gir oss en visuell soliditet for en stil som minner om kunsten fra andre halvdel av det franske nittende rhundre, hvorfra - det ser ut til at kunstneren - har assimilert "kromatisk pastiness".
Figurene p dette maleriet er faktisk pvirket av romantikk og impresjonisme, men er ogs uttrykt med en fullstendig subjektiv glede for den fortiden. For ke denne flelsen av hurtighet i inntrykket, bruker kunstneren den impresjonistiske teknikken, basert p virkelighetsoppfatningen og ikke p uttrykket av konseptet hans.
Achille Zo ble fdt i Bayonne (nr Pyreneene) i 1826, etter ha mistet faren i en alder av 14 r, og ble frst husmalerlrling mens han tok tegnetimer ved Bayonne Acadmie de Dessin, hvor han mottok mange priser for sitt arbeid. Etterp tilbrakte han noen r i et teaterdekorasjonsstudio i Bordeaux fr han dro til Paris i 1846 hvor han begynte i Thomas Couture, jobbet i studioet hans i to r og fikk undervisning i akademisk maleri. Ute av stand til tjene til livets opphold i hovedstaden, mtte Zo returnere til Bordeaux, men returnerte til Paris i 1852 da han stilte ut et maleri p Salon de l'Acadmie de Peinture med tittelen Marchands d'esclaves. Etter suksessen kunne han foreta en lengre reise til Spania hvor han fullfrte skisser som grunnlag for sitt fremtidige arbeid. Han ville returnere til Spania ved flere anledninger, srlig i 1856 (Madrid) og 1860 (Andalusia). I en rrekke malte Zo historiske emner og spanske sjangerscener; mot slutten av 1860-rene flyttet Zo fra spanske scener til orientalismen. Sjokkert over beleiringen av Paris, returnerte han til Bayonne i 1871 hvor han pnet et studio mens han drev byens Ecole de dessin. Han ble ogs utnevnt til forvalter av Muse de Peintures et des Dcors de Thtre. Han stilte ikke lenger ut i Paris, og konsentrerte seg om lokale utstillinger. Snnen hans, Henri-Achille Zo, ble ogs en kjent maler og illustratr. Achille Zo dde i Bordeaux i 1901.
I verket under diskusjon mangler ikke kunstnerens nske om ske sin egen figurative mte, et uttrykk for individuelle tanker og flelser.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, viser den billedlige overflaten en patina av maling, dessuten kan egenskapene til den pfrte fargen og penselstrkets bevegelse sees i beitende sollys. Mlene p lerretet er cm. 80,5 x 63. Lerretet brer signaturen 'HENRY ZO' nederst til hyre. Maleriet er utsmykket med en forgylt treramme (ml ca. 107 x 90 x 5 cm, tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
Herkomst: Coll. privat
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Bayonne, 1873 Onesse-Laharie, 1933)
Portrett av en kvinne med en rev stjal
Olje p lerret, cm. 80,5 x 63
signert 'HENRY ZO' nederst til hyre
Rammeml cm. 107 x 90 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Arbeid signert nede til hyre. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med gylden ramme (defekter):
Interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, laget p begynnelsen av det tjuende rhundre av den talentfulle franske maleren Henri-Achille Zo (Bayonne, 1873 Onesse-Laharie, 1933), som skildrer et portrett av en kvinne med et revestl. Verket, signert av kunstneren nederst til hyre, illustrerer en sjangerscene representert av festligheten til en ung kvinne posert i trekvart visning, portrettert med en kjole rik p farger og godt skreddersydd og pakket inn i en stor revestjal som fremhever ansiktet. Scenen er illustrert med en nesten nytral bakgrunn, i okergule toner, og fokuserer oppmerksomheten p kvinnens figur.
Med samme forakt, faktisk, katalyserer ansiktet seerens oppmerksomhet, og holder seg til periodens nyaktige skjnnhetsstandarder, som avslrt av hret, holdningen og klrne. Representant for den bekymringslse og overbrende raen av Belle Epoque, representerer lerretet her en dyp intensitet av uttrykk. Fra et stilistisk synspunkt representerer faktisk lerretet det er snakk om her en dyp uttrykksintensitet som, kombinert med den meditative romantiske karakteren, ikke er sjenert for symbolistiske erindringer, og er ledsaget av snittet i bildet som er helt karakteristisk for settingen, gjennom sammensmeltingen av kromatiske masser - med raske og levende penselstrk - gir oss en visuell soliditet for en stil som minner om kunsten fra andre halvdel av det franske nittende rhundre, hvorfra - det ser ut til at kunstneren - har assimilert "kromatisk pastiness".
Figurene p dette maleriet er faktisk pvirket av romantikk og impresjonisme, men er ogs uttrykt med en fullstendig subjektiv glede for den fortiden. For ke denne flelsen av hurtighet i inntrykket, bruker kunstneren den impresjonistiske teknikken, basert p virkelighetsoppfatningen og ikke p uttrykket av konseptet hans.
Achille Zo ble fdt i Bayonne (nr Pyreneene) i 1826, etter ha mistet faren i en alder av 14 r, og ble frst husmalerlrling mens han tok tegnetimer ved Bayonne Acadmie de Dessin, hvor han mottok mange priser for sitt arbeid. Etterp tilbrakte han noen r i et teaterdekorasjonsstudio i Bordeaux fr han dro til Paris i 1846 hvor han begynte i Thomas Couture, jobbet i studioet hans i to r og fikk undervisning i akademisk maleri. Ute av stand til tjene til livets opphold i hovedstaden, mtte Zo returnere til Bordeaux, men returnerte til Paris i 1852 da han stilte ut et maleri p Salon de l'Acadmie de Peinture med tittelen Marchands d'esclaves. Etter suksessen kunne han foreta en lengre reise til Spania hvor han fullfrte skisser som grunnlag for sitt fremtidige arbeid. Han ville returnere til Spania ved flere anledninger, srlig i 1856 (Madrid) og 1860 (Andalusia). I en rrekke malte Zo historiske emner og spanske sjangerscener; mot slutten av 1860-rene flyttet Zo fra spanske scener til orientalismen. Sjokkert over beleiringen av Paris, returnerte han til Bayonne i 1871 hvor han pnet et studio mens han drev byens Ecole de dessin. Han ble ogs utnevnt til forvalter av Muse de Peintures et des Dcors de Thtre. Han stilte ikke lenger ut i Paris, og konsentrerte seg om lokale utstillinger. Snnen hans, Henri-Achille Zo, ble ogs en kjent maler og illustratr. Achille Zo dde i Bordeaux i 1901.
I verket under diskusjon mangler ikke kunstnerens nske om ske sin egen figurative mte, et uttrykk for individuelle tanker og flelser.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, viser den billedlige overflaten en patina av maling, dessuten kan egenskapene til den pfrte fargen og penselstrkets bevegelse sees i beitende sollys. Mlene p lerretet er cm. 80,5 x 63. Lerretet brer signaturen 'HENRY ZO' nederst til hyre. Maleriet er utsmykket med en forgylt treramme (ml ca. 107 x 90 x 5 cm, tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
Herkomst: Coll. privat
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 389539179 |
---|---|
Sist endret | 18.1.2025, 14:51 |