Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Francesco Zanin (1824 – 1884) - Capriccio lagunare con arco in rovina
Til salgs141 115 kr
Beskrivelse
FRANCESCO ZANIN
(Nove, 1824 Venezia, 1884)
Capriccio-lagune med delagt bue
Olje p panel, cm. 22 x 35
Ekspertise til historikeren F. Spadotto
Rammeml, cm. 35 x 47 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Kompetanse Dr. Federica Spadotto. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med bearbeidet og forgylt ramme (defekter):
Vi takker Dr. Federica Spadotto for foresl attribusjonen til Francesco Zanin (november 1824 Venezia, 1884) ledsaget av en ekspertise.
Dette interessante maleriet ble sporet tilbake til katalogen til Francesco Zanin (november, 1824 Venezia, 1884), av kunsthistorikeren Dr. Federica Spadotto med et kort skrevet til eierne:
" ... Figuren til Francesco Zanin (november, 1824 - Venezia, 1884), som det aktuelle verket refererer til, representerer en nylig prestasjon fra kritikere, som inntil midten av forrige rhundre bare kunne stole p sparsom informasjon, oppsummert i den biografiske profilen til Thieme-Becker (1947).
Takket vre "gjenoppkomsten" fra glemselen av daterte autografverk, som ble ledsaget av studiet av Francescos frste billedaktivitet, utfrt innen det venetianske akademiet, var det mulig spore stadiene i en kunstnerisk biografi av sikker interesse bde fra et kvalitativt ststed, bde med hensyn til innhold. Vr befinner seg faktisk i et historisk tidspunkt som er alt annet enn penbart, ettersom han er en etterkommer av de "storsltte formuene" i det venetianske gyldne rhundre og samtidig av deres ubnnhrlige utslettelse, sanksjonert ved slutten av Serenissima (1797) .
For generasjonene av malere fdt etter den datoen, var forholdet til Venezia balansert mellom feiringen av en arv knyttet til de store landskapsmalerne, sangere av lagunens prakt - et favorittml for Grand Tour (Spadotto, 2021) - og det nye ansiktet til en turistby som er forpliktet til konkurrere med appellen til Napoli og Amalfikysten i smaken til utenlandske herrer. Basert p disse premissene kunne den unge Francesco, utdannet ved den hyeste kulturinstitusjonen i Marciana, ikke unnslippe en obligatorisk arv, som fikk ham til hylle den store tradisjonen med landskapsmaleri ved presentere et glimt av byen hengt over himmelen som en test av talentet hans. Trenden som maleren valgte som hjrnesteinen i hans inspirasjon var imidlertid snarere mot tidens flyt, siden Zanins lerreter foretrekker hyllest til underske virkeligheten og registrere dagliglivet med en kronikkstil. det attende rhundre og dets mest bermte representant: Antonio Canal kjent som Canaletto (Venezia, 1696-1768).
Francesco kunne ikke ha demonstrert sin absolutte dedikasjon til det uovertrufne bolverket i det gylne rhundre mer effektivt enn ved presentere, p det samme akademiet som nsket Antonio velkommen som medlem i 1763, en kopi av Canalettis opptaksessay nyaktig hundre r senere (1863).
Sammen med den bermte mesteren, kunne ikke plattformen for stilistiske og formelle referanser som Zanins inspirasjon graviterte overse leksjonen til Francesco Guardi (Venezia, 1712-1793), hvis arv hadde krysset andre halvdel av det attende rhundre for banke i det nye rhundre takket vre en stor gruppe emulatorer og imitatorer, som ble lagt til produksjonen av hans snn Giacomo (Venezia, 1764-1835; Spadotto, 2019), for bli ansett som avgjrende med hensyn til vrt bord.
Hvis mesteren i Nove i sin fulle modenhet hadde hyllet Guardi senior i utsikten over Santa Maria delle Grazie gjennom valget av skjelvende flekker og levende arkitektoniske profiler som har utsikt over vannet i lagunen i en setting som var alt annet enn forutsigbar, i Det aktuelle verket som kan dateres til begynnelsen av Zanins kunstneriske eventyr henter inspirasjon fra nevnte Giacomo og hans tolkning av farens handling.
Sammenligningen med Capriccio med klassiske ruiner og sylen i San Todaro, utfrt av Guardi junior p begynnelsen av det nittende rhundre (Spadotto, 2021, n. 29; fig. 4), er opplysende i denne forstand, siden den gjengir -foreslr den sregne taggete plattformen som flekkene beveger seg p.
I motsetning til Giacomos kolleger, er Zanins karakterer preget av en helt annen frasering i definisjonen av silhuetten og ansiktene sistnevnte blottet for fysiognomiske trekk og lst i raske penselstrk som resultatene av full modenhet ville ha oppsttt fra.
Til og med bakgrunnen, dominert av falmende bter, foregriper stemningene fra slutten av det nittende rhundre, selv om den her er underordnet en oppfatning av billedmaterialet byd til prototypens stille fortelling.
Francescos mest kjente produksjon, knyttet til omlesning av landskapsrepertoaret i henhold til en billedteknikk gjennomsyret av impresjonistiske strmninger, ville ha utviklet stilkarakteristikkene nevnt ovenfor i svrt myk og rask frasering, oppfordret til fortelle, sammen med klare chiaroscuro-effekter. Venezia i et helt nytt perspektiv.
Verisimilitude er fullstendig arkivert, malerens blikk er modernitetens, uttrykt gjennom en ductus funksjonell for overfre flelser, i henhold til diktatene fra den moderne europeiske billedscenen (cit. Federica Spadotto, ekspertise).
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er panelet i rimelig generell stand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten fremstr som skitten og patina. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte restaureringer med noe opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. Det er ingen alvorlige bevaringsproblemer fremhevet. Arbeidets ml er cm. 22 x 35. Maleriet er utsmykket med en vakker forgylt og bearbeidet ramme (ml ca. 35 x 47 x 5 cm, tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
Herkomst: Coll. privat siciliansk
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av syklusen "Myths and the territory", Edition, Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
Vr oppmerksom p at forsendelser kan bli forsinket p grunn av utstillingsforpliktelser. Vi beklager eventuelle ulemper og takker for forstelsen.
(Nove, 1824 Venezia, 1884)
Capriccio-lagune med delagt bue
Olje p panel, cm. 22 x 35
Ekspertise til historikeren F. Spadotto
Rammeml, cm. 35 x 47 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Kompetanse Dr. Federica Spadotto. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid med bearbeidet og forgylt ramme (defekter):
Vi takker Dr. Federica Spadotto for foresl attribusjonen til Francesco Zanin (november 1824 Venezia, 1884) ledsaget av en ekspertise.
Dette interessante maleriet ble sporet tilbake til katalogen til Francesco Zanin (november, 1824 Venezia, 1884), av kunsthistorikeren Dr. Federica Spadotto med et kort skrevet til eierne:
" ... Figuren til Francesco Zanin (november, 1824 - Venezia, 1884), som det aktuelle verket refererer til, representerer en nylig prestasjon fra kritikere, som inntil midten av forrige rhundre bare kunne stole p sparsom informasjon, oppsummert i den biografiske profilen til Thieme-Becker (1947).
Takket vre "gjenoppkomsten" fra glemselen av daterte autografverk, som ble ledsaget av studiet av Francescos frste billedaktivitet, utfrt innen det venetianske akademiet, var det mulig spore stadiene i en kunstnerisk biografi av sikker interesse bde fra et kvalitativt ststed, bde med hensyn til innhold. Vr befinner seg faktisk i et historisk tidspunkt som er alt annet enn penbart, ettersom han er en etterkommer av de "storsltte formuene" i det venetianske gyldne rhundre og samtidig av deres ubnnhrlige utslettelse, sanksjonert ved slutten av Serenissima (1797) .
For generasjonene av malere fdt etter den datoen, var forholdet til Venezia balansert mellom feiringen av en arv knyttet til de store landskapsmalerne, sangere av lagunens prakt - et favorittml for Grand Tour (Spadotto, 2021) - og det nye ansiktet til en turistby som er forpliktet til konkurrere med appellen til Napoli og Amalfikysten i smaken til utenlandske herrer. Basert p disse premissene kunne den unge Francesco, utdannet ved den hyeste kulturinstitusjonen i Marciana, ikke unnslippe en obligatorisk arv, som fikk ham til hylle den store tradisjonen med landskapsmaleri ved presentere et glimt av byen hengt over himmelen som en test av talentet hans. Trenden som maleren valgte som hjrnesteinen i hans inspirasjon var imidlertid snarere mot tidens flyt, siden Zanins lerreter foretrekker hyllest til underske virkeligheten og registrere dagliglivet med en kronikkstil. det attende rhundre og dets mest bermte representant: Antonio Canal kjent som Canaletto (Venezia, 1696-1768).
Francesco kunne ikke ha demonstrert sin absolutte dedikasjon til det uovertrufne bolverket i det gylne rhundre mer effektivt enn ved presentere, p det samme akademiet som nsket Antonio velkommen som medlem i 1763, en kopi av Canalettis opptaksessay nyaktig hundre r senere (1863).
Sammen med den bermte mesteren, kunne ikke plattformen for stilistiske og formelle referanser som Zanins inspirasjon graviterte overse leksjonen til Francesco Guardi (Venezia, 1712-1793), hvis arv hadde krysset andre halvdel av det attende rhundre for banke i det nye rhundre takket vre en stor gruppe emulatorer og imitatorer, som ble lagt til produksjonen av hans snn Giacomo (Venezia, 1764-1835; Spadotto, 2019), for bli ansett som avgjrende med hensyn til vrt bord.
Hvis mesteren i Nove i sin fulle modenhet hadde hyllet Guardi senior i utsikten over Santa Maria delle Grazie gjennom valget av skjelvende flekker og levende arkitektoniske profiler som har utsikt over vannet i lagunen i en setting som var alt annet enn forutsigbar, i Det aktuelle verket som kan dateres til begynnelsen av Zanins kunstneriske eventyr henter inspirasjon fra nevnte Giacomo og hans tolkning av farens handling.
Sammenligningen med Capriccio med klassiske ruiner og sylen i San Todaro, utfrt av Guardi junior p begynnelsen av det nittende rhundre (Spadotto, 2021, n. 29; fig. 4), er opplysende i denne forstand, siden den gjengir -foreslr den sregne taggete plattformen som flekkene beveger seg p.
I motsetning til Giacomos kolleger, er Zanins karakterer preget av en helt annen frasering i definisjonen av silhuetten og ansiktene sistnevnte blottet for fysiognomiske trekk og lst i raske penselstrk som resultatene av full modenhet ville ha oppsttt fra.
Til og med bakgrunnen, dominert av falmende bter, foregriper stemningene fra slutten av det nittende rhundre, selv om den her er underordnet en oppfatning av billedmaterialet byd til prototypens stille fortelling.
Francescos mest kjente produksjon, knyttet til omlesning av landskapsrepertoaret i henhold til en billedteknikk gjennomsyret av impresjonistiske strmninger, ville ha utviklet stilkarakteristikkene nevnt ovenfor i svrt myk og rask frasering, oppfordret til fortelle, sammen med klare chiaroscuro-effekter. Venezia i et helt nytt perspektiv.
Verisimilitude er fullstendig arkivert, malerens blikk er modernitetens, uttrykt gjennom en ductus funksjonell for overfre flelser, i henhold til diktatene fra den moderne europeiske billedscenen (cit. Federica Spadotto, ekspertise).
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er panelet i rimelig generell stand tatt i betraktning maleriets alder, billedoverflaten fremstr som skitten og patina. Vi kan se - i Woods lys - noen spredte restaureringer med noe opptrevling og oksidering av den billedlige overflaten. Det er ingen alvorlige bevaringsproblemer fremhevet. Arbeidets ml er cm. 22 x 35. Maleriet er utsmykket med en vakker forgylt og bearbeidet ramme (ml ca. 35 x 47 x 5 cm, tilstedevrelse av defekter). "Rammen vist p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en som en hflighet og anses ikke som en integrert del av kunstverket, derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
Herkomst: Coll. privat siciliansk
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av syklusen "Myths and the territory", Edition, Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
Vr oppmerksom p at forsendelser kan bli forsinket p grunn av utstillingsforpliktelser. Vi beklager eventuelle ulemper og takker for forstelsen.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 389541375 |
---|---|
Sist endret | 18.1.2025 kl. 16:08 |