Bildegalleri
(1/1)
Pittore Bolognese (XVII) - Sibilla ellespontica
Til salgs25 871 kr
Beskrivelse
BOLOGNESISK MALER AV XVII
Kan tilskrives ELISABETTA SIRANI
(Bologna, 1638 1665)
Hellespontisk sibyll
Olje p lerret, cm. 68 x 51
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse; Arbeid uten ramme:
Verket, valgt i kontrasterende farger med sterke emaljerte aksenter, presenterer en ung kvinne: Hellespontic Sibyl.
Lerretet, i god stand, illustrerer en episode der Sibilla er hovedpersonen. Sibyllene var prestinner fra den klassiske antikken som antas ha profetiens kraft. Antallet deres er vanligvis oppgitt som ti, og navnene deres er avledet fra stedene eller landene der de bodde. En samling orakulre ytringer skrevet i greske heksametre, kjent som Sibylline Books, antagelig kjpt fra Cumaean Sibyl, ble bevart i en krypt under Temple of Capitoline Jupiter i det gamle Roma. Da tempelet ble brent under de romerske borgerkrigene i 83 f.Kr., ble bkene delagt, bare for bli erstattet med lignende skrifter hentet fra andre deler av imperiet. To rhundrer etter deleggelsen av de originale bkene ble en annen samling sibyllinske skrifter samlet, som visstnok forutsa Kristi komme. I vrt tilfelle er den hellespontiske sibylla en profetinne som tilhrer den hedenske og ikke-kristne verden (derav forskjellen mellom sibyll og profetinne), som sies ha forutsagt Kristi dd, og det er derfor hun er til stede i forskjellige malerier med fromhetens ikonografi, som Titian.
Fra skyggen av bakgrunnen dukker det opp en blomstrende kvinneskikkelse, med hret stylet av en hvit turban og silkemyke rdbl kapper med hvite ermer. Kvinnen, avbildet frontalt, nesten halvlangt og i trekvart, skildrer med blikket vendt mot venstre, med hyre hnd hviler hun hodet, mens hun med venstre hnd hviler p en lukket bok - med skriften SIBILLA HELESPONTICA i boken - avslre din egen identitet.
Kvinnens blikk konkurrerer om overlegenhet i skjnnhet, formell kvalitet og sdme i uttrykket. En holdning som tar sikte p en sentimental involvering av tilskueren, tiltrukket av tonen av utbredt sensualitet som kommer fra kvinnen. Videre avslrer ansiktet hans, raffinert av skyggelegging, en aristokratisk ynde. Belysningen fra venstre definerer figuren i de varme og levende chiaroscuro-tonene og i den faste plastvendingen; lyser opp kjolens livlige klangfarger, lyser opp de brede ansiktsplanene; foreslr penumbras - til hyre - i ansiktet og halsen uten neglisjere flere fysiognomiske notasjoner i hodet som minner om Caravaggesques som er forskjellige fra de mer puristiske eller idealiserte kvinnelige typologiene til Guercino-skolen, eller Guido Reni eller Domenichino.
Verket fremhever en god billedkvalitet i den presise gjengivelsen av figuren. Spesiell omsorg er forbeholdt ansiktet som, selv om det er litt overdimensjonert, er gjengitt med skarphet og dybde i uttrykket nesten som om det var et portrett.
Den illustrative modellen avslrer umiddelbart sin bolognesiske opprinnelse, som ble dannet i Emilia p 1600-tallet, fremkaller stilen til verkene til den renianske skolen.
Dette interessante maleriet tar faktisk opp stilen til den bolognesiske maleren Elisabetta Sirani (Bologna, 1638-1665), p modellene av samme komposisjon ogs laget av hennes far Giovanni Andrea Sirani (Bologna 16101670), som i Sibyll fra Kunsthistorisches Museum, Wien.
Elisabetta Sirani, italiensk barokkmaler og en av de siste representantene for Bolognese-skolen i det syttende rhundre, ble fdt i Bologna 8. januar 1638. Datter av Giovanni Andrea Sirani, assistent for Guido Reni og en vellykket maler som ble kalt til fullfre mesterverk ved hans dd, hadde han sin far som lrer, gitt at kvinner p 1600-tallet ikke ble tatt opp p akademiet. Elisabetta Sirani begynte studere og tegne i farens verksted som et tolv r gammelt barn, stttet og oppmuntret av grev Carlo Cesare Malvasia, den gang en innflytelsesrik kritiker i den kunstneriske verden og hennes fremtidige biograf. Et av hennes frste verk var Saint Hieronymus i rkenen som n er utstilt i Pinacoteca Nazionale i Bologna, og allerede som 16-ring overrasket Elisabetta sine medborgere med dyktigheten og hastigheten til komponere verkene hun skapte p bestilling, og som 17-ring hadde hun allerede produsert 90 malerier. Da faren, i 1655, ikke lenger kunne male p grunn av sterke smerter i fingerleddene, tok den unge maleren sin plass i drive farens verksted, og lrte ogs sstrene Barbara og Anna Maria male. En av de frste vellykkede malerne i en tid som ekskluderte kvinner fra visse kunster, Elisabetta Sirani spesialiserte seg i religist maleri, allegoriske og historiske portretter og malerier, bibelske og mytologiske emner. Snart ble verkstedet hans en slags Cenacle som ogs samlet disipler, spesielt et dusin kvinner som under hans og sstrenes veiledning ble utmerkede fagfolk. Produksjonshastigheten til denne utrettelige maleren ble legendarisk, s mye at hun ble tvunget til holde offentlige demonstrasjoner for forsvare forfatterskapet til maleriene hennes, mens verkstedet hennes ble et obligatorisk stopp for samlere og nysgjerrige mennesker som kom langveisfra, inkludert storhertugen. Cosimo III de' Doctors. Produksjonen til Elisabetta Sirani, som dde bare 27 r gammel, utgjr rundt 200 verk, ikke bare i oljemalerier, men ogs i blyant- og blekktegninger personliggjort av sterke lyskontraster.
I malerier var stilen hans i trd med den barokke smaken til Bolognese-skolen, i mellomstore verk, med enkle, behagelige og dekorative konstruksjoner med duse farger og tonale nyanser, hvis tema varierte fra allegoriske og hellige temaer (han elsket male Madonnas), til portretter av kvinnelige heltinner hentet fra klassisk mytologi.
I det aktuelle verket mangler det faktisk ikke p forslag om tilhrighet til produksjonen av maleren Sirani, slik som Madonnaen med barnet San Giovannino (1664, Civic Museums, Palazzo Mosca, Pesaro), hvor sammenligningen av vr San Giovannino med figuren av Jesusbarnet av Pesaro.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i en rimelig bevaringstilstand. Den billedlige overflaten har patina. Vi noterer oss i Woods lys noen spredte restaureringer (med restaureringspunkter spredt over ulike deler av lerretet) og noe avduking og oksidering av billedoverflaten. Maleriet kan kreve inngrep for videre studier av attribusjon. Fr fra det tjuende rhundre. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 68 x 51. Maleriet selges uten ramme, selv om det er innrammet i en vakker gull- og sortlakkert ramme i barokkstil.
OPPRINNELSE: Coll. privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
Kan tilskrives ELISABETTA SIRANI
(Bologna, 1638 1665)
Hellespontisk sibyll
Olje p lerret, cm. 68 x 51
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse; Arbeid uten ramme:
Verket, valgt i kontrasterende farger med sterke emaljerte aksenter, presenterer en ung kvinne: Hellespontic Sibyl.
Lerretet, i god stand, illustrerer en episode der Sibilla er hovedpersonen. Sibyllene var prestinner fra den klassiske antikken som antas ha profetiens kraft. Antallet deres er vanligvis oppgitt som ti, og navnene deres er avledet fra stedene eller landene der de bodde. En samling orakulre ytringer skrevet i greske heksametre, kjent som Sibylline Books, antagelig kjpt fra Cumaean Sibyl, ble bevart i en krypt under Temple of Capitoline Jupiter i det gamle Roma. Da tempelet ble brent under de romerske borgerkrigene i 83 f.Kr., ble bkene delagt, bare for bli erstattet med lignende skrifter hentet fra andre deler av imperiet. To rhundrer etter deleggelsen av de originale bkene ble en annen samling sibyllinske skrifter samlet, som visstnok forutsa Kristi komme. I vrt tilfelle er den hellespontiske sibylla en profetinne som tilhrer den hedenske og ikke-kristne verden (derav forskjellen mellom sibyll og profetinne), som sies ha forutsagt Kristi dd, og det er derfor hun er til stede i forskjellige malerier med fromhetens ikonografi, som Titian.
Fra skyggen av bakgrunnen dukker det opp en blomstrende kvinneskikkelse, med hret stylet av en hvit turban og silkemyke rdbl kapper med hvite ermer. Kvinnen, avbildet frontalt, nesten halvlangt og i trekvart, skildrer med blikket vendt mot venstre, med hyre hnd hviler hun hodet, mens hun med venstre hnd hviler p en lukket bok - med skriften SIBILLA HELESPONTICA i boken - avslre din egen identitet.
Kvinnens blikk konkurrerer om overlegenhet i skjnnhet, formell kvalitet og sdme i uttrykket. En holdning som tar sikte p en sentimental involvering av tilskueren, tiltrukket av tonen av utbredt sensualitet som kommer fra kvinnen. Videre avslrer ansiktet hans, raffinert av skyggelegging, en aristokratisk ynde. Belysningen fra venstre definerer figuren i de varme og levende chiaroscuro-tonene og i den faste plastvendingen; lyser opp kjolens livlige klangfarger, lyser opp de brede ansiktsplanene; foreslr penumbras - til hyre - i ansiktet og halsen uten neglisjere flere fysiognomiske notasjoner i hodet som minner om Caravaggesques som er forskjellige fra de mer puristiske eller idealiserte kvinnelige typologiene til Guercino-skolen, eller Guido Reni eller Domenichino.
Verket fremhever en god billedkvalitet i den presise gjengivelsen av figuren. Spesiell omsorg er forbeholdt ansiktet som, selv om det er litt overdimensjonert, er gjengitt med skarphet og dybde i uttrykket nesten som om det var et portrett.
Den illustrative modellen avslrer umiddelbart sin bolognesiske opprinnelse, som ble dannet i Emilia p 1600-tallet, fremkaller stilen til verkene til den renianske skolen.
Dette interessante maleriet tar faktisk opp stilen til den bolognesiske maleren Elisabetta Sirani (Bologna, 1638-1665), p modellene av samme komposisjon ogs laget av hennes far Giovanni Andrea Sirani (Bologna 16101670), som i Sibyll fra Kunsthistorisches Museum, Wien.
Elisabetta Sirani, italiensk barokkmaler og en av de siste representantene for Bolognese-skolen i det syttende rhundre, ble fdt i Bologna 8. januar 1638. Datter av Giovanni Andrea Sirani, assistent for Guido Reni og en vellykket maler som ble kalt til fullfre mesterverk ved hans dd, hadde han sin far som lrer, gitt at kvinner p 1600-tallet ikke ble tatt opp p akademiet. Elisabetta Sirani begynte studere og tegne i farens verksted som et tolv r gammelt barn, stttet og oppmuntret av grev Carlo Cesare Malvasia, den gang en innflytelsesrik kritiker i den kunstneriske verden og hennes fremtidige biograf. Et av hennes frste verk var Saint Hieronymus i rkenen som n er utstilt i Pinacoteca Nazionale i Bologna, og allerede som 16-ring overrasket Elisabetta sine medborgere med dyktigheten og hastigheten til komponere verkene hun skapte p bestilling, og som 17-ring hadde hun allerede produsert 90 malerier. Da faren, i 1655, ikke lenger kunne male p grunn av sterke smerter i fingerleddene, tok den unge maleren sin plass i drive farens verksted, og lrte ogs sstrene Barbara og Anna Maria male. En av de frste vellykkede malerne i en tid som ekskluderte kvinner fra visse kunster, Elisabetta Sirani spesialiserte seg i religist maleri, allegoriske og historiske portretter og malerier, bibelske og mytologiske emner. Snart ble verkstedet hans en slags Cenacle som ogs samlet disipler, spesielt et dusin kvinner som under hans og sstrenes veiledning ble utmerkede fagfolk. Produksjonshastigheten til denne utrettelige maleren ble legendarisk, s mye at hun ble tvunget til holde offentlige demonstrasjoner for forsvare forfatterskapet til maleriene hennes, mens verkstedet hennes ble et obligatorisk stopp for samlere og nysgjerrige mennesker som kom langveisfra, inkludert storhertugen. Cosimo III de' Doctors. Produksjonen til Elisabetta Sirani, som dde bare 27 r gammel, utgjr rundt 200 verk, ikke bare i oljemalerier, men ogs i blyant- og blekktegninger personliggjort av sterke lyskontraster.
I malerier var stilen hans i trd med den barokke smaken til Bolognese-skolen, i mellomstore verk, med enkle, behagelige og dekorative konstruksjoner med duse farger og tonale nyanser, hvis tema varierte fra allegoriske og hellige temaer (han elsket male Madonnas), til portretter av kvinnelige heltinner hentet fra klassisk mytologi.
I det aktuelle verket mangler det faktisk ikke p forslag om tilhrighet til produksjonen av maleren Sirani, slik som Madonnaen med barnet San Giovannino (1664, Civic Museums, Palazzo Mosca, Pesaro), hvor sammenligningen av vr San Giovannino med figuren av Jesusbarnet av Pesaro.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i en rimelig bevaringstilstand. Den billedlige overflaten har patina. Vi noterer oss i Woods lys noen spredte restaureringer (med restaureringspunkter spredt over ulike deler av lerretet) og noe avduking og oksidering av billedoverflaten. Maleriet kan kreve inngrep for videre studier av attribusjon. Fr fra det tjuende rhundre. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p lerretet er cm. 68 x 51. Maleriet selges uten ramme, selv om det er innrammet i en vakker gull- og sortlakkert ramme i barokkstil.
OPPRINNELSE: Coll. privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTENE OG TERRITORIET p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 389542621 |
---|---|
Sist endret | 18.1.2025, 15:18 |