Bildegalleri
(1/1)
Inaktiv
Thomas Ender (1793-1875), Attributed to - A pair of Neapolitan views: An aqueduc
Til salgs30 631 kr
Beskrivelse
Et par akvareller viser: 1. Landskap nr Napoli med Vesuv i bakgrunnen; 2. Landskap med ruiner av en akvedukt nr Roma p veien til Napoli (dagens Park of the Aquaducts)
Disse akvarellene ble utfrt ca. 1819 - tidlig p 1820-tallet og tilskrevet en av de beste sterrikske akvarellkunstnerne fra 1800-tallet Thomas Ender (1893 Wien - 1875). Beviset for akvarelldatering er vannmerket til en av dem, datert 1819 og det faktum at Ender etter hjemkomsten fra den sterrikske Brasil-ekspedisjonen bodde og jobbet som en keiserlig pensjonist i Italia til 1823.
Litteratur: H.Fuchs "Lexicon of austrian artists of 19th century", Wien, 1975.
Inskripsjon: hver signert med blyant p baksiden av papiret, nede til venstre; hver tittel p italiensk p baksiden av papiret, nede til hyre.
Teknikk: hver: akvarell p papir, original passpartout, uinnrammet.
Ml: hver uinnrammet b 7 5/8" x h 4 3/4" (19,2 x 12 cm), mattet b 10 5/8" x h 8 1/4" (27 x 20,7 cm).
Tilstand: meget god original stand.
Thomas Ender ble fdt som en snn av handelsmannen Johann Ender og tvillingbroren til maleren Johann Nepomuk Ender med historiske scener i den davrende wienske forstaden Spittelberg. Sammen med broren gikk han inn p akademiet for forming arts Wien i 1806, hvor han studerte historiemaleriet frst med Hubert Maurer, men deretter 1810 endret han til Laurenz Janscha i landskapsklassen. Etter dden ble Janschas 1812 Joseph Mmer hans lrer. 1810 hadde Ender allerede ftt 1. pris av akademiet for landskapsmaleri . Etter noen studiereiser ble Thomas Ender utmerket 1817 med den store malerprisen for landskapsmaling, donert av keiseren. Prins Clemens Metternich skaffet seg dette verket og promoterte kunstneren fra n av. Dermed gjorde han det mulig for Ender delta 1817 i den sterrikske Brasil-ekspedisjonen mens Ender laget over 700 design og akvareller. Etter hjemkomsten bar Metternich ham videre til Roma, hvor Ender fikk vre til 1823 som keiserlig pensjonist. Fra 1823 var Ender aktiv p vegne av Metternichs i den sterrikske provinsen Salzkammergut , og ble 1824 medlem av Wien-akademiet. Han reiste i 1826 til Paris. 1828 ble han utnevnt til kammermaler av hertug Johann og deltok i hans Orient- og Sr-Russland-reise 1837, som frte ham til Konstantinopel og Hellas. Etterp ble Ender fra 1837 til 1851 professor ved Wien-akademiet og skapte flere landskapsserier, som ofte ble stukket av engelske kunstnere i stl. 1845 ble utnevnt til Ender til det keiserlige rdet og gikk 1851 inn i pensjonisttilvrelsen. Han ble utmerket 1853 med Franz Joseph-medaljen og 1854 fikk borgerrett. 1855 og 1857 begynte Ender igjen reiser til Italia. Thomas Ender var gift siden 1832 med Theresia Arvay. og ble etter hans dd 30. september 1875 gravlagt p Wiens sentrale kirkegrd . Thomas Ender koblet sin kunstneriske evne i landskapsmaleriet med en vitenskapelig interesse for topografiske forhold. Bildene hans fra Brasil har en spesiell verdi. I tillegg var Ender innen sterrike interessert i en topografisk nyaktig samling av alpelandene, som utviklet seg p vegne av og i keiserhusets interesse. Dermed sto Ender innenfor en tidsstrm, som ble forskt dokumentere verden og naturen s omfattende og nyaktig som mulig p samme mte som maleren Johann Knapp planteskattene i det sterrikske keiserhuset i slottet Schnbrunn med det strste kunstneriske mesterskapet beslaglagt.
Disse akvarellene ble utfrt ca. 1819 - tidlig p 1820-tallet og tilskrevet en av de beste sterrikske akvarellkunstnerne fra 1800-tallet Thomas Ender (1893 Wien - 1875). Beviset for akvarelldatering er vannmerket til en av dem, datert 1819 og det faktum at Ender etter hjemkomsten fra den sterrikske Brasil-ekspedisjonen bodde og jobbet som en keiserlig pensjonist i Italia til 1823.
Litteratur: H.Fuchs "Lexicon of austrian artists of 19th century", Wien, 1975.
Inskripsjon: hver signert med blyant p baksiden av papiret, nede til venstre; hver tittel p italiensk p baksiden av papiret, nede til hyre.
Teknikk: hver: akvarell p papir, original passpartout, uinnrammet.
Ml: hver uinnrammet b 7 5/8" x h 4 3/4" (19,2 x 12 cm), mattet b 10 5/8" x h 8 1/4" (27 x 20,7 cm).
Tilstand: meget god original stand.
Thomas Ender ble fdt som en snn av handelsmannen Johann Ender og tvillingbroren til maleren Johann Nepomuk Ender med historiske scener i den davrende wienske forstaden Spittelberg. Sammen med broren gikk han inn p akademiet for forming arts Wien i 1806, hvor han studerte historiemaleriet frst med Hubert Maurer, men deretter 1810 endret han til Laurenz Janscha i landskapsklassen. Etter dden ble Janschas 1812 Joseph Mmer hans lrer. 1810 hadde Ender allerede ftt 1. pris av akademiet for landskapsmaleri . Etter noen studiereiser ble Thomas Ender utmerket 1817 med den store malerprisen for landskapsmaling, donert av keiseren. Prins Clemens Metternich skaffet seg dette verket og promoterte kunstneren fra n av. Dermed gjorde han det mulig for Ender delta 1817 i den sterrikske Brasil-ekspedisjonen mens Ender laget over 700 design og akvareller. Etter hjemkomsten bar Metternich ham videre til Roma, hvor Ender fikk vre til 1823 som keiserlig pensjonist. Fra 1823 var Ender aktiv p vegne av Metternichs i den sterrikske provinsen Salzkammergut , og ble 1824 medlem av Wien-akademiet. Han reiste i 1826 til Paris. 1828 ble han utnevnt til kammermaler av hertug Johann og deltok i hans Orient- og Sr-Russland-reise 1837, som frte ham til Konstantinopel og Hellas. Etterp ble Ender fra 1837 til 1851 professor ved Wien-akademiet og skapte flere landskapsserier, som ofte ble stukket av engelske kunstnere i stl. 1845 ble utnevnt til Ender til det keiserlige rdet og gikk 1851 inn i pensjonisttilvrelsen. Han ble utmerket 1853 med Franz Joseph-medaljen og 1854 fikk borgerrett. 1855 og 1857 begynte Ender igjen reiser til Italia. Thomas Ender var gift siden 1832 med Theresia Arvay. og ble etter hans dd 30. september 1875 gravlagt p Wiens sentrale kirkegrd . Thomas Ender koblet sin kunstneriske evne i landskapsmaleriet med en vitenskapelig interesse for topografiske forhold. Bildene hans fra Brasil har en spesiell verdi. I tillegg var Ender innen sterrike interessert i en topografisk nyaktig samling av alpelandene, som utviklet seg p vegne av og i keiserhusets interesse. Dermed sto Ender innenfor en tidsstrm, som ble forskt dokumentere verden og naturen s omfattende og nyaktig som mulig p samme mte som maleren Johann Knapp planteskattene i det sterrikske keiserhuset i slottet Schnbrunn med det strste kunstneriske mesterskapet beslaglagt.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 390459240 |
---|---|
Sist endret | 5.2.2025 kl. 17:25 |