Bildegalleri
(1/1)
Vase - Jules VIEILLARD Manufacture de Bordeaux - "Jugendstil JAPANSK" Compotier
Til salgs5 874 kr
Beskrivelse
Svrt sjelden "japansk jugendstil" kompoter
dekorert med Gjgler, musiker og tilskuere
med parasoll mot havet og fjellene
Sent p 1800-tallet
________________________________________________
Funksjoner:
- Produksjon av Jules VIEILLARD & Cie, Bordeaux
- Opprinnelse: Bordeaux (Frankrike)
- Stil: "japansk jugendstil", orientalist
- Periode: 1870-1880
- Materialer: Fint lerty
- Japansk dekor av karakterer: fin ikonografi, typisk for HOKUZA mangwa
polykrom emaljert dekorasjon av "Gjgler, musiker og tilskuere med parasoll vendt mot havet og fjellet"
- Japansk signatur p kassetten: Merk p baksiden av den "japanske kassetten" til produsenten
- Tegning: kan tilskrives en av de to designere av produksjonen, enten Amde de CARANZA (1843-1914) eller
Eugne MILLET (18191879)
- Ml: H. 12,5 cm X . 22,5 cm X D. 22,5 cm
- Tilstand: Utmerket. Slitasje over tid (liten eldgammel gulning/se bilder); ingen defekter: ingen glans, nei
crack eller chip
- Bildene kompletterer og validerer beskrivelsen
Pakken sendes med omhu
______________________________________________________
J. VIEILLARD & Cie Manufacture (1845-1895)
J. VIEILLARD & Cie-fabrikken er en Bordeaux-fajansefabrikk.
Bordeaux-keramikk tok betydelig fart p 1800-tallet takket vre adopsjonen av den engelske prosessen.
I 1840 ba David Johnston, grunnlegger av quai du Bataclan-fajansefabrikken, den parisiske handelsmannen Jules VIEILLARD ieillard (1813-1868) om bli hans partner. Produksjonen drar srlig nytte av eksportmarkedet, drevet av skip lastet med gode viner som forlater havnen i Bordeaux.
Jules Vieillard overtok ledelsen i 1846, og utviklet teknikker som er spesifikke for fint lergods. I 1868 overtok hans to snner, Albert og Charles VIEILLARD. P den tiden var keramikkfabrikken i Bordeaux den tredje strste franske keramikkprodusenten (etter Sarreguemines og Creil & Montereau)
I 1878 deltok fabrikken, som hadde 1200 arbeidere, p verdensutstillingen i Paris. Fra denne datoen, p stilene fra tidligere rhundrer (gotisk, renessanse, Grand Sicle, etc.) som er typisk for Anglomania, er orientalismen lagt over hverandre, fdt fra Vestens interesse for fjerne land - Nord-Afrika, Midt- og Fjernsten - og japonisme. Denne nye trenden seiret p verdensutstillingen i Paris i 1878 og Bordeaux Manufacture vant en gullmedalje.
Serviceelementer og dekorative prosjekter oppbevares p Muse du Petit Palais i Paris og p Muse des Arts Dcoratifs de Design i Bordeaux.
__________________________________________________________
Designerne Amde de CARANZA og Eugne MILLET
__________________________________________________________
-> Amde de CARANZA (1843-1914)
Denne keramikeren av tyrkisk opprinnelse ankom Frankrike p slutten av 1870-tallet. Han ble rekruttert av brdrenes fabrikk
Gammel mann kort tid fr verdensutstillingen i 1878: han skapte mange av de japanske og islamske dekorasjonene som forfalsket fabrikkens rykte.
Verkstedleder, han setter sjelden signaturen sin; med unntak av noen f sjeldne stykker, hentet fra Manga-albumene til den japanske artisten Katsushika HOKUZA. Han forlot produksjonen i 1885. Andre samarbeidspartnere deltok imidlertid i suksessen til fabrikken, som Eugne MILLET, forfatter av en rekke japanske verk.
__________________________
-> Eugne MILLET (1819 - 1879)
Eugne MILLET, er en fransk arkitekt, dekoratr og designer. Han studerte ved Beaux-Arts og ble deretter bispedmmearkitekt fra 1848, fr han deltok i den nasjonale kommisjonen for historiske monumenter. Han er elev av Viollet-le-Duc. P Bordeaux Manufacture Vieillard skapte han denne serien i japansk stil kalt "Les Grandsoiseau", som var veldig vellykket, i en stil pvirket av Flix Bracquemond (1833-1914) og inspirert av Katsushika HOKUSA ( ) (17960)(1844) Japansk maler, tegner og gravr fra 1700-tallet, spesialist p ukiyo-e, japansk kunstnerisk bevegelse).
Disse praktfulle tjenestene ble mye eksportert, via havnen i Bordeaux, fordi de var svrt ettertraktet for sin eleganse og ekstreme delikatesse. MILLET var i stand til sttte mani for Japan gjennom bruk av emaljer i lett relieff og livlige farger. Karakteristisk for Bordeaux-orientalismen, vil stilen senere bli overtatt av LONGWY etter nedleggelsen av VIEILLARD-etablissementene.
Bibliografi:
Jacqueline du Pasquier, J. Vieillard & Cie. Eklektisisme og japonisme, Bordeaux, Museum of Decorative Arts and Design of Bordeaux, 1986, Utstilling fra 24. oktober til 10. desember 1986. (s. 68, n134, repr.)
Jacqueline du Pasquier, J. Vieillard & Cie. Historie om fint lergods i Bordeaux. Fra anglomani til den orientalistiske drmmen, Bordeaux, Mollat, 2002.
Museum for dekorativ kunst og design, hefte La faencerie Jules Vieillard & Cie, 'Les combles', madd-bordeaux, Bordeaux, september 2018.
dekorert med Gjgler, musiker og tilskuere
med parasoll mot havet og fjellene
Sent p 1800-tallet
________________________________________________
Funksjoner:
- Produksjon av Jules VIEILLARD & Cie, Bordeaux
- Opprinnelse: Bordeaux (Frankrike)
- Stil: "japansk jugendstil", orientalist
- Periode: 1870-1880
- Materialer: Fint lerty
- Japansk dekor av karakterer: fin ikonografi, typisk for HOKUZA mangwa
polykrom emaljert dekorasjon av "Gjgler, musiker og tilskuere med parasoll vendt mot havet og fjellet"
- Japansk signatur p kassetten: Merk p baksiden av den "japanske kassetten" til produsenten
- Tegning: kan tilskrives en av de to designere av produksjonen, enten Amde de CARANZA (1843-1914) eller
Eugne MILLET (18191879)
- Ml: H. 12,5 cm X . 22,5 cm X D. 22,5 cm
- Tilstand: Utmerket. Slitasje over tid (liten eldgammel gulning/se bilder); ingen defekter: ingen glans, nei
crack eller chip
- Bildene kompletterer og validerer beskrivelsen
Pakken sendes med omhu
______________________________________________________
J. VIEILLARD & Cie Manufacture (1845-1895)
J. VIEILLARD & Cie-fabrikken er en Bordeaux-fajansefabrikk.
Bordeaux-keramikk tok betydelig fart p 1800-tallet takket vre adopsjonen av den engelske prosessen.
I 1840 ba David Johnston, grunnlegger av quai du Bataclan-fajansefabrikken, den parisiske handelsmannen Jules VIEILLARD ieillard (1813-1868) om bli hans partner. Produksjonen drar srlig nytte av eksportmarkedet, drevet av skip lastet med gode viner som forlater havnen i Bordeaux.
Jules Vieillard overtok ledelsen i 1846, og utviklet teknikker som er spesifikke for fint lergods. I 1868 overtok hans to snner, Albert og Charles VIEILLARD. P den tiden var keramikkfabrikken i Bordeaux den tredje strste franske keramikkprodusenten (etter Sarreguemines og Creil & Montereau)
I 1878 deltok fabrikken, som hadde 1200 arbeidere, p verdensutstillingen i Paris. Fra denne datoen, p stilene fra tidligere rhundrer (gotisk, renessanse, Grand Sicle, etc.) som er typisk for Anglomania, er orientalismen lagt over hverandre, fdt fra Vestens interesse for fjerne land - Nord-Afrika, Midt- og Fjernsten - og japonisme. Denne nye trenden seiret p verdensutstillingen i Paris i 1878 og Bordeaux Manufacture vant en gullmedalje.
Serviceelementer og dekorative prosjekter oppbevares p Muse du Petit Palais i Paris og p Muse des Arts Dcoratifs de Design i Bordeaux.
__________________________________________________________
Designerne Amde de CARANZA og Eugne MILLET
__________________________________________________________
-> Amde de CARANZA (1843-1914)
Denne keramikeren av tyrkisk opprinnelse ankom Frankrike p slutten av 1870-tallet. Han ble rekruttert av brdrenes fabrikk
Gammel mann kort tid fr verdensutstillingen i 1878: han skapte mange av de japanske og islamske dekorasjonene som forfalsket fabrikkens rykte.
Verkstedleder, han setter sjelden signaturen sin; med unntak av noen f sjeldne stykker, hentet fra Manga-albumene til den japanske artisten Katsushika HOKUZA. Han forlot produksjonen i 1885. Andre samarbeidspartnere deltok imidlertid i suksessen til fabrikken, som Eugne MILLET, forfatter av en rekke japanske verk.
__________________________
-> Eugne MILLET (1819 - 1879)
Eugne MILLET, er en fransk arkitekt, dekoratr og designer. Han studerte ved Beaux-Arts og ble deretter bispedmmearkitekt fra 1848, fr han deltok i den nasjonale kommisjonen for historiske monumenter. Han er elev av Viollet-le-Duc. P Bordeaux Manufacture Vieillard skapte han denne serien i japansk stil kalt "Les Grandsoiseau", som var veldig vellykket, i en stil pvirket av Flix Bracquemond (1833-1914) og inspirert av Katsushika HOKUSA ( ) (17960)(1844) Japansk maler, tegner og gravr fra 1700-tallet, spesialist p ukiyo-e, japansk kunstnerisk bevegelse).
Disse praktfulle tjenestene ble mye eksportert, via havnen i Bordeaux, fordi de var svrt ettertraktet for sin eleganse og ekstreme delikatesse. MILLET var i stand til sttte mani for Japan gjennom bruk av emaljer i lett relieff og livlige farger. Karakteristisk for Bordeaux-orientalismen, vil stilen senere bli overtatt av LONGWY etter nedleggelsen av VIEILLARD-etablissementene.
Bibliografi:
Jacqueline du Pasquier, J. Vieillard & Cie. Eklektisisme og japonisme, Bordeaux, Museum of Decorative Arts and Design of Bordeaux, 1986, Utstilling fra 24. oktober til 10. desember 1986. (s. 68, n134, repr.)
Jacqueline du Pasquier, J. Vieillard & Cie. Historie om fint lergods i Bordeaux. Fra anglomani til den orientalistiske drmmen, Bordeaux, Mollat, 2002.
Museum for dekorativ kunst og design, hefte La faencerie Jules Vieillard & Cie, 'Les combles', madd-bordeaux, Bordeaux, september 2018.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 390476642 |
---|---|
Sist endret | 26.1.2025, 12:38 |