Bildegalleri
(1/1)
Flämische Schule (XV-XVI) - Heilige Veronika
Til salgs36 420 kr
Beskrivelse
Olje p tre. Spania, rundt 1500. Sertifikat flger med.
Herkomst: Privat samling, Kln. Maleriet er i god stand. Delvis lett retusjering. Avbrutt p sidene.
--
Panelet viser et andaktsbilde av Madonnaen p rd bakgrunn. Madonnaens ytterplagg er bltt og dekorert med en fin gullkant. Undertyet er imidlertid rdt. I tillegg flger Mariakpen det typiske idealbildet, som er overlevert fra den bysantinske bildetypen. Deretter flger ansiktet med de langstrakte delene, liten munn og halvrunde yne. Den dramatiske rde bakgrunnen er ment referere til smerten ved Kristi lidenskap. Denne skildringen har vrt utbredt i Italia siden 1400 og er ogs mottatt utenfor Alpene. Spesielt med de tyske gamle mesterne som Hans Baldung Grien og Cranach den eldre. finne. De tidligste sammenlignbare skildringene av denne typen, som baksiden av det velkjente Imhoff-alteret (1418/1422), er i Nrnberg. I tillegg, fra 1430 og utover, brukte flamske mestere som Hugo van der Goes i kende grad rd bakgrunn i sin Mariatriptyk (1485/90) ogs for profane portretter som Kristus Peters portrett av en karteuser (1446). Den delen av Madonnaens ansikt er tydelig lnt fra den bysantinske tradisjonen. Denne typen bilder kom frst til Italia p begynnelsen av 1300-tallet og derfra til tysk og flamsk maleri. Spesielt verdt nevne her er Ognissanti Madonna (1310) av Giotto og Madonna and Child (1326) av Simone Martini.
Herkomst: Privat samling, Kln. Maleriet er i god stand. Delvis lett retusjering. Avbrutt p sidene.
--
Panelet viser et andaktsbilde av Madonnaen p rd bakgrunn. Madonnaens ytterplagg er bltt og dekorert med en fin gullkant. Undertyet er imidlertid rdt. I tillegg flger Mariakpen det typiske idealbildet, som er overlevert fra den bysantinske bildetypen. Deretter flger ansiktet med de langstrakte delene, liten munn og halvrunde yne. Den dramatiske rde bakgrunnen er ment referere til smerten ved Kristi lidenskap. Denne skildringen har vrt utbredt i Italia siden 1400 og er ogs mottatt utenfor Alpene. Spesielt med de tyske gamle mesterne som Hans Baldung Grien og Cranach den eldre. finne. De tidligste sammenlignbare skildringene av denne typen, som baksiden av det velkjente Imhoff-alteret (1418/1422), er i Nrnberg. I tillegg, fra 1430 og utover, brukte flamske mestere som Hugo van der Goes i kende grad rd bakgrunn i sin Mariatriptyk (1485/90) ogs for profane portretter som Kristus Peters portrett av en karteuser (1446). Den delen av Madonnaens ansikt er tydelig lnt fra den bysantinske tradisjonen. Denne typen bilder kom frst til Italia p begynnelsen av 1300-tallet og derfra til tysk og flamsk maleri. Spesielt verdt nevne her er Ognissanti Madonna (1310) av Giotto og Madonna and Child (1326) av Simone Martini.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 390783770 |
---|---|
Sist endret | 26.1.2025 kl. 17:41 |