Bildegalleri
(1/1)
Jusepe de Ribera (1591–1652), Workshop of - Sant’Andrea
Til salgs32 895 kr
Beskrivelse
Workshop av JUSEPE DE RIBERA
(Xtiva 1591 Napoli, 1652)
Saint Andrew
Olje p lerret, cm. 47 x 37
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Det upubliserte maleriet illustrerer en halvfigur av en mann, en helgen, identifisert - som ved skriften over til venstre - i figuren til Saint Andrew. I vr ikonografi er den rverdige figuren representert absorbert i bnn med blikket mot betrakteren og hyre hnd nr brystet. Helgenen er her representert som en moden mann, med kort lyst og gyllent skjegg, og med en polert tunika.
Maleriet som utstrler en dyp menneskelighet som kommuniserer til betrakteren et budskap om kraftig moralsk styrke, uten hengi seg til dekorativ formalisme: en mrk bakgrunn som en figur skiller seg ut fra, alvorlig og godmodig p samme tid, skapt med en sjeners , feit og deigaktig, det som vil bli definert som en forferdelig blanding, full av drivkraft og full av et strengt lys som trenger gjennom de sterke og knotete foldene i pannen. Selv om det er pvirket av tidligere restaureringer, viser lerretet fortsatt sin uttrykksfulle kvalitet, med en Caravaggio-aktig og naturalistisk karakter som antyder attribusjonen til en kunstner som var aktiv i Napoli p 1600-tallet. Representasjonen av halvfigurer av helgener og filosofer, underskt med grov realisme, var faktisk en oppfinnelse av Giuseppe Ribera og spredte seg mye blant studentene hans. P grunn av materialkvaliteten og billedbruken, med brede og tette penselstrk, som fremhever rynkene i den gamle mannens ansikt som allerede er synlig i prototypene til den spanske mesteren, ser dette verket ut til ha blitt malt, med god sannsynlighet, av en av malerne av Riberas krets ved imitere lsningene av den kraftige naturalismen som sistnevnte hadde kt siden midten av 1930-tallet etter en pning mot aspekter av solbilde-skjnnheten til datidens "ny-venetianske" strmninger sirkulerer mellom Roma, Genova, Napoli og Palermo p modeller av Giovan Benedetto Castiglione, Grechetto, av den unge Pietro da Cortona og Nicolas Poussin og av Pietro Novelli, Monreale.
Blant de mest overbeviste tilhengerne av Valenzano, med lsninger som ogs finnes i lerretet vrt, er det ogs de unge Luca Giordano, Francesco Fracanzano og Hendrick Van Somer. Sammenlignet med sistnevnte, skiller vrt arbeid seg ut i stil og i bruk av farger, der de, i samarbeid med Ribera, fikk samme forkjrlighet for konsistensen i billedmaterialet og ofte foreslo de emnene kundene mest etterspurte: studier av hoder og halvfigurer av filosofer og profeter p mrk bakgrunn.
Uavhengig av attribusjonsproblemene uttrykker verket en bemerkelsesverdig billedkvalitet, stttet av den livlige tegningen, rik p varm lysstyrke og farger. Av denne grunn finner ideen om en srlig naturforsker en delbar attributiv hypotese, som antyder en kunstner som hadde kontakt med verkene til napolitanske forfattere som observerte eksemplene p karavaggisme p moten i Roma, Napoli og Sicilia popularisert av maleren til frste naturalisme som Ribera.
Derfor er ideen om en sannsynlig attribusjon innenfor sirkelen av verk opprettet i Spagnolettos verksted ikke overraskende.
Etter et frste novisiat i hjemlandet, sannsynligvis med maleren Francisco Ribalta, ankom han Italia i 1611, og oppholdt seg nord p halvya (Cremona, Milano og Parma) og ankom Roma i 1613. Serien om de fem sansene ( 1613) tilhrer denne perioden -15 ca.), n oppdelt og bevart i forskjellige museer rundt om i verden (Utsikten over Franz Mayer-museet i Mexico City, The touch of the Norton Simon Museum i Pasadena, Taste at the Wadsworth Atheneum i Hartford, Smell at the Juan Abell Collection i Madrid og Hearing, n tapt). Han slo seg snart ned i Napoli (1616), og bodde i huset til den eldre maleren Giovanni Bernardino Azzolino, hvis seksten r gamle datter han giftet seg med. I lpet av f r ble han den mest fremtredende personligheten i napolitansk maleri: stilen hans, som opprinnelig holdt seg til Caravaggios realisme, ble over tid beriket med en livlig kromatikk lnt fra den neo-venetianske strmmen.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i en rimelig bevaringstilstand. Den billedlige overflaten har patina. Vi noterer oss i Woods lys flere spredte restaureringer, og det kan ikke utelukkes at det er et fragment av et strre verk. Det er ogs flere sprekker og oksidering av billedoverflaten. I sollys er en sprekk synlig i forhold til epoken. Maleriet - av god billedkvalitet - er svrt interessant bde for sin ikonografiske setting og for pfring av farger, synonymt med en kunstner av stor tolkningskvalitet. Mlene p lerretet er cm. 47 x 37. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en verdifull antikk forgylt treramme av stor verdi.
Herkomst: Coll. Privat
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Xtiva 1591 Napoli, 1652)
Saint Andrew
Olje p lerret, cm. 47 x 37
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Det upubliserte maleriet illustrerer en halvfigur av en mann, en helgen, identifisert - som ved skriften over til venstre - i figuren til Saint Andrew. I vr ikonografi er den rverdige figuren representert absorbert i bnn med blikket mot betrakteren og hyre hnd nr brystet. Helgenen er her representert som en moden mann, med kort lyst og gyllent skjegg, og med en polert tunika.
Maleriet som utstrler en dyp menneskelighet som kommuniserer til betrakteren et budskap om kraftig moralsk styrke, uten hengi seg til dekorativ formalisme: en mrk bakgrunn som en figur skiller seg ut fra, alvorlig og godmodig p samme tid, skapt med en sjeners , feit og deigaktig, det som vil bli definert som en forferdelig blanding, full av drivkraft og full av et strengt lys som trenger gjennom de sterke og knotete foldene i pannen. Selv om det er pvirket av tidligere restaureringer, viser lerretet fortsatt sin uttrykksfulle kvalitet, med en Caravaggio-aktig og naturalistisk karakter som antyder attribusjonen til en kunstner som var aktiv i Napoli p 1600-tallet. Representasjonen av halvfigurer av helgener og filosofer, underskt med grov realisme, var faktisk en oppfinnelse av Giuseppe Ribera og spredte seg mye blant studentene hans. P grunn av materialkvaliteten og billedbruken, med brede og tette penselstrk, som fremhever rynkene i den gamle mannens ansikt som allerede er synlig i prototypene til den spanske mesteren, ser dette verket ut til ha blitt malt, med god sannsynlighet, av en av malerne av Riberas krets ved imitere lsningene av den kraftige naturalismen som sistnevnte hadde kt siden midten av 1930-tallet etter en pning mot aspekter av solbilde-skjnnheten til datidens "ny-venetianske" strmninger sirkulerer mellom Roma, Genova, Napoli og Palermo p modeller av Giovan Benedetto Castiglione, Grechetto, av den unge Pietro da Cortona og Nicolas Poussin og av Pietro Novelli, Monreale.
Blant de mest overbeviste tilhengerne av Valenzano, med lsninger som ogs finnes i lerretet vrt, er det ogs de unge Luca Giordano, Francesco Fracanzano og Hendrick Van Somer. Sammenlignet med sistnevnte, skiller vrt arbeid seg ut i stil og i bruk av farger, der de, i samarbeid med Ribera, fikk samme forkjrlighet for konsistensen i billedmaterialet og ofte foreslo de emnene kundene mest etterspurte: studier av hoder og halvfigurer av filosofer og profeter p mrk bakgrunn.
Uavhengig av attribusjonsproblemene uttrykker verket en bemerkelsesverdig billedkvalitet, stttet av den livlige tegningen, rik p varm lysstyrke og farger. Av denne grunn finner ideen om en srlig naturforsker en delbar attributiv hypotese, som antyder en kunstner som hadde kontakt med verkene til napolitanske forfattere som observerte eksemplene p karavaggisme p moten i Roma, Napoli og Sicilia popularisert av maleren til frste naturalisme som Ribera.
Derfor er ideen om en sannsynlig attribusjon innenfor sirkelen av verk opprettet i Spagnolettos verksted ikke overraskende.
Etter et frste novisiat i hjemlandet, sannsynligvis med maleren Francisco Ribalta, ankom han Italia i 1611, og oppholdt seg nord p halvya (Cremona, Milano og Parma) og ankom Roma i 1613. Serien om de fem sansene ( 1613) tilhrer denne perioden -15 ca.), n oppdelt og bevart i forskjellige museer rundt om i verden (Utsikten over Franz Mayer-museet i Mexico City, The touch of the Norton Simon Museum i Pasadena, Taste at the Wadsworth Atheneum i Hartford, Smell at the Juan Abell Collection i Madrid og Hearing, n tapt). Han slo seg snart ned i Napoli (1616), og bodde i huset til den eldre maleren Giovanni Bernardino Azzolino, hvis seksten r gamle datter han giftet seg med. I lpet av f r ble han den mest fremtredende personligheten i napolitansk maleri: stilen hans, som opprinnelig holdt seg til Caravaggios realisme, ble over tid beriket med en livlig kromatikk lnt fra den neo-venetianske strmmen.
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i en rimelig bevaringstilstand. Den billedlige overflaten har patina. Vi noterer oss i Woods lys flere spredte restaureringer, og det kan ikke utelukkes at det er et fragment av et strre verk. Det er ogs flere sprekker og oksidering av billedoverflaten. I sollys er en sprekk synlig i forhold til epoken. Maleriet - av god billedkvalitet - er svrt interessant bde for sin ikonografiske setting og for pfring av farger, synonymt med en kunstner av stor tolkningskvalitet. Mlene p lerretet er cm. 47 x 37. Maleriet selges uten ramme, selv om det er pyntet med en verdifull antikk forgylt treramme av stor verdi.
Herkomst: Coll. Privat
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 390784476 |
---|---|
Sist endret | 26.1.2025 kl. 17:47 |