Bildegalleri
(1/1)
Teofilo Patini (1840-1906) - Ritratto popolana
Til salgs8 233 kr
Beskrivelse
Teofilo Patini (Castel di Sangro, 5. mai 1840 Napoli, 16. november 1906) var en italiensk maler.
Biografi
Innfdt av Castel di Sangro, i provinsen L'Aquila, tredje av de ti barna til Giuseppe, kansler for Giudicato Regio, davrende notarius, og Maria Giuseppa Liberatore, som tilhrer en velstende familie. Han studerte frst filosofi ved Universitetet i Napoli, fr han i juli 1856 meldte seg p malekurs ved Kunstakademiet i samme by. Han hadde Giuseppe Mancinelli, Giovanni Salomone og Biagio Molinari som lrere og ble snart knyttet til gruppen av malere ledet av Filippo Palizzi, som han var en ivrig elev av.
Han foretok studiereiser til Firenze (1868) og Roma (1870), fr han returnerte til Castel di Sangro i 1873. Deretter flyttet han til L'Aquila hvor han i 1882 grunnla "School of Arts and Crafts", der de studerte, mellom de andre, Domenico Cifani, Giovanni Feneziani og Tito Pellicciotti. Patini bodde i hovedstaden i Abruzzo og etablerte sitt atelier i det monumentale Ardinghelli-palasset, i Santa Maria-kvarteret, eid av Cappelli-familien. I 1898 deltok han p den italienske generalutstillingen i Torino.
I 1896 ble han innviet i frimureriet i L'Aquila-losjen, oppkalt etter Fabio Cannella, og p begynnelsen av det tjuende rhundre var han medlem av Cosmogenesi-losjen i samme by. Et av hans siste verk var fresken i den store salen ved Universitetet i Napoli.
Han bodde i L'Aquila i lang tid fr han vendte tilbake til hjembyen kort fr hans dd. I 1873 fikk han Giuseppina fra Teresa Tamposchi. Han ble gravlagt p den monumentale kirkegrden til Poggioreale i Napoli, i sektoren dedikert til kunstnere.
Sjanger og forml med verkene hans
Som en dyp og ren sosialist som han var, malte han malerier som skildrer bondesivilisasjonen i Abruzzo p slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet, og fremhevet "fattigdomstilstanden i regionen" og "kapasiteten til motstand og motstandskraft. ofring av befolkningen"; i tillegg til hans dype lidenskap, var maleri megafonen som han ropte til verden de elendige forholdene til folket sitt med, en megafon som han ideelt sett ville levere til Ignazio Silone, forfatteren fra Fontamara.
Spesielt tre av verkene hans hadde en sterk politisk klang og anses derfor for vre en del av en sosial trilogi: Spade and Milk, The Heir og Beasts of Burden. Han dedikerte seg ogs til representere hellige bilder, i malerier og fresker.
I Napoli, i Galleriet for Kunstakademiet, er tre verk av Teofilo Patini bevart: Edward III og fangene i Calais, 1868, olje p lerret, 60x35 cm, skoleoppgave og frsteplass for malerpensjonatet i Firenze; Zingara, olje p lerret, 1870, 53x88 cm, skisse av essayet for pensjonisten i Roma; The Heir, 1875, olje p lerret, 300x206 cm., kjpt i 1906.
Beskrivelse
Storsltt verk av maleren der han representerer sitt hovedtema knyttet til bondesivilisasjonen i Abruzzo p slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet, og fremhever "fattigdomstilstanden i regionen" og "kapasiteten til motstand og motstand ofring av befolkningen"; i tillegg til hans dype lidenskap, er verket, portrett av en almue, i en utmerket tilstand av bevaring, dimensjoner 51x61 med ramme, uten ramme 50x40 cm, ikke-koeval ramme.
Vi garanterer nyaktig pakking og frakt
Biografi
Innfdt av Castel di Sangro, i provinsen L'Aquila, tredje av de ti barna til Giuseppe, kansler for Giudicato Regio, davrende notarius, og Maria Giuseppa Liberatore, som tilhrer en velstende familie. Han studerte frst filosofi ved Universitetet i Napoli, fr han i juli 1856 meldte seg p malekurs ved Kunstakademiet i samme by. Han hadde Giuseppe Mancinelli, Giovanni Salomone og Biagio Molinari som lrere og ble snart knyttet til gruppen av malere ledet av Filippo Palizzi, som han var en ivrig elev av.
Han foretok studiereiser til Firenze (1868) og Roma (1870), fr han returnerte til Castel di Sangro i 1873. Deretter flyttet han til L'Aquila hvor han i 1882 grunnla "School of Arts and Crafts", der de studerte, mellom de andre, Domenico Cifani, Giovanni Feneziani og Tito Pellicciotti. Patini bodde i hovedstaden i Abruzzo og etablerte sitt atelier i det monumentale Ardinghelli-palasset, i Santa Maria-kvarteret, eid av Cappelli-familien. I 1898 deltok han p den italienske generalutstillingen i Torino.
I 1896 ble han innviet i frimureriet i L'Aquila-losjen, oppkalt etter Fabio Cannella, og p begynnelsen av det tjuende rhundre var han medlem av Cosmogenesi-losjen i samme by. Et av hans siste verk var fresken i den store salen ved Universitetet i Napoli.
Han bodde i L'Aquila i lang tid fr han vendte tilbake til hjembyen kort fr hans dd. I 1873 fikk han Giuseppina fra Teresa Tamposchi. Han ble gravlagt p den monumentale kirkegrden til Poggioreale i Napoli, i sektoren dedikert til kunstnere.
Sjanger og forml med verkene hans
Som en dyp og ren sosialist som han var, malte han malerier som skildrer bondesivilisasjonen i Abruzzo p slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet, og fremhevet "fattigdomstilstanden i regionen" og "kapasiteten til motstand og motstandskraft. ofring av befolkningen"; i tillegg til hans dype lidenskap, var maleri megafonen som han ropte til verden de elendige forholdene til folket sitt med, en megafon som han ideelt sett ville levere til Ignazio Silone, forfatteren fra Fontamara.
Spesielt tre av verkene hans hadde en sterk politisk klang og anses derfor for vre en del av en sosial trilogi: Spade and Milk, The Heir og Beasts of Burden. Han dedikerte seg ogs til representere hellige bilder, i malerier og fresker.
I Napoli, i Galleriet for Kunstakademiet, er tre verk av Teofilo Patini bevart: Edward III og fangene i Calais, 1868, olje p lerret, 60x35 cm, skoleoppgave og frsteplass for malerpensjonatet i Firenze; Zingara, olje p lerret, 1870, 53x88 cm, skisse av essayet for pensjonisten i Roma; The Heir, 1875, olje p lerret, 300x206 cm., kjpt i 1906.
Beskrivelse
Storsltt verk av maleren der han representerer sitt hovedtema knyttet til bondesivilisasjonen i Abruzzo p slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet, og fremhever "fattigdomstilstanden i regionen" og "kapasiteten til motstand og motstand ofring av befolkningen"; i tillegg til hans dype lidenskap, er verket, portrett av en almue, i en utmerket tilstand av bevaring, dimensjoner 51x61 med ramme, uten ramme 50x40 cm, ikke-koeval ramme.
Vi garanterer nyaktig pakking og frakt
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 391095577 |
---|---|
Sist endret | 28.1.2025 kl. 13:50 |