Bildegalleri
(1/1)
Sony - Playstation 1 (PS1) - Modified PS One - Videospill konsoll - I original e
Til salgs2 336 kr
Beskrivelse
PlayStation markerte Sonys debut p konsollfeltet og var en stor suksess, og startet en revolusjon som endret bildet av selve konsollene for allmennheten, fra et produkt designet for et yngre publikum til en teknologisk virkelighet som er i stand til endre familiehverdagen.[ 6] Slik sett hadde de frste forskene allerede blitt gjort, men med begrenset suksess, slik som CD-i og 3DO; Det er en utbredt oppfatning at suksessen til PlayStation ikke bare skyldes den hye kvaliteten og allsidigheten til maskinvaren som produseres, men fremfor alt en stor reklamekampanje uten sidestykke p dette feltet, med reklamer med sterk effekt og originalitet, som klarte interessere en bruker mye bredere enn den tradisjonelle videospill.[6] P denne mten klarte Sony utmerke seg over de historiske merkene i sektoren, Nintendo og SEGA.[6]
Fra 7. juli 2000 ble den originale modellen erstattet av PS One, ogs kjent som PSone, en versjon med en mykere linje og mindre dimensjoner, som forble p markedet til mars 2006 med 28 millioner solgte enheter
Sentral prosesseringsenhet:[13]
LSI/SGI R3000A-32 bit @33,86 MHz
4 kB[14] cache p frste niv
Samlet ytelse i MIPS: 30 MIPS
Geometry Transformation Engine (intern underprosessor for 3D-grafikkbehandling)
Samlet ytelse i MIPS: 66 MIPS
Topp grafikkgjengivelse av 360 000 monokrome polygoner per sekund (90 000 med teksturer og skygger)
Data Decompression Engine (intern underprosessor for bilde- og videodekomprimering)
Samlet ytelse i MIPS: 80 MIPS
Kompatibel med MPEG-1- og H.261-formatene
Integrert antall transistorer: 1000000
Byggeprosess for integrert krets: 0,6 m
Integrert dysestrrelse (krets inne i silisiumet): 128 mm kvadrat
Sub-CPU:[13]
MC68HC05L16 (opprettet av Motorola Semiconductor Corp. i 1992), mikrokontroller som kobles til CPU for lese beskyttelsen som finnes i SONY-lisensiert programvare kalt Libcrypt niv 1 (en to-fase algoritme skrevet i heksadesimal kode i binr med kontrollsumfase). Klokken er 2-3 MHz (68000 kjerner).
Graphics Processing Unit:[15] i de frste 160 pin-versjonene, deretter 208 pins[16], klarer 208 pin-versjonene flere farger (som tillater 24-bits RGB-utgang) og genererer bedre rasting[17]
Topp grafisk gjengivelse lik 4000 8x8 sprites per sekund, mens maksimal strrelse per enkelt sprite er 256256
Opplsninger:
Progressiv modus: 256x224 til 640x240 ved 29,97 fps NTSC eller 640x288 ved 25fps PAL[18]
Interlace-modus: 256448 til 480i60 NTSC eller 512i50 PAL
Det skal sies at det ikke var forhndsdefinerte opplsninger, men det er mulig ha en av flgende horisontale opplsninger, 256, 320, 368, 384, 512 og 640, mens man blant de vertikale opplsningene har progressive, 224, 240 og 256, mens som interlaced 480 og 512[17]
Standard sideforhold for videoutgang er 4:3, men noen spill tillot en anamorf videoutgang gjennom innstillingene og gjengav derfor bildet ved 16:9, mens de beholdt samme utgangsopplsning[19]
Behandling:
Teksturkartlegging
Gouraud skyggelegging
16,7 millioner farger (24-bit), mens du bruker 24-bits fargedybde for beregninger og video, har teksturer brukt p 3D-objekter en maksimal fargedybde p 15-bit
Hukommelse:
3,5 MB ikke-enhetlig RAM
2 MB[20] hoved EDO-RAM
1 MB VRAM dedikert til videoprosessoren
512 kB RAM dedikert til lydprosessoren
Lyd:
SPU med opptil 24 kanaler og prosessor med ADPCM XA-komprimering ved 37,8 kHz.
16-bits Audio D/A-konverter med Delta-Sigma ()-modulasjon laget av ASAHI KASEI MICROSYSTEM for modellene: SCPH-100X, SCPH-3000, SCPH-3500, SCPH-5000, SCPH-5x0x og SCPH 700x. Senere modeller begynte bruke en lyd-DAC av middels kvalitet fra Japanese Radio Company (JRC).
Konvolutt
Looping
Reverb
Sttte for MIDI
Diskstasjon:
2x CD-ROM (150 kb/s normal hastighet, 300 kb/s dobbel hastighet).
Lagring:
128 kB Playstation EEPROM minnekort (15 minne "blokker" / dataoverfringshastighet: 1 Mb/s)
Fra 7. juli 2000 ble den originale modellen erstattet av PS One, ogs kjent som PSone, en versjon med en mykere linje og mindre dimensjoner, som forble p markedet til mars 2006 med 28 millioner solgte enheter
Sentral prosesseringsenhet:[13]
LSI/SGI R3000A-32 bit @33,86 MHz
4 kB[14] cache p frste niv
Samlet ytelse i MIPS: 30 MIPS
Geometry Transformation Engine (intern underprosessor for 3D-grafikkbehandling)
Samlet ytelse i MIPS: 66 MIPS
Topp grafikkgjengivelse av 360 000 monokrome polygoner per sekund (90 000 med teksturer og skygger)
Data Decompression Engine (intern underprosessor for bilde- og videodekomprimering)
Samlet ytelse i MIPS: 80 MIPS
Kompatibel med MPEG-1- og H.261-formatene
Integrert antall transistorer: 1000000
Byggeprosess for integrert krets: 0,6 m
Integrert dysestrrelse (krets inne i silisiumet): 128 mm kvadrat
Sub-CPU:[13]
MC68HC05L16 (opprettet av Motorola Semiconductor Corp. i 1992), mikrokontroller som kobles til CPU for lese beskyttelsen som finnes i SONY-lisensiert programvare kalt Libcrypt niv 1 (en to-fase algoritme skrevet i heksadesimal kode i binr med kontrollsumfase). Klokken er 2-3 MHz (68000 kjerner).
Graphics Processing Unit:[15] i de frste 160 pin-versjonene, deretter 208 pins[16], klarer 208 pin-versjonene flere farger (som tillater 24-bits RGB-utgang) og genererer bedre rasting[17]
Topp grafisk gjengivelse lik 4000 8x8 sprites per sekund, mens maksimal strrelse per enkelt sprite er 256256
Opplsninger:
Progressiv modus: 256x224 til 640x240 ved 29,97 fps NTSC eller 640x288 ved 25fps PAL[18]
Interlace-modus: 256448 til 480i60 NTSC eller 512i50 PAL
Det skal sies at det ikke var forhndsdefinerte opplsninger, men det er mulig ha en av flgende horisontale opplsninger, 256, 320, 368, 384, 512 og 640, mens man blant de vertikale opplsningene har progressive, 224, 240 og 256, mens som interlaced 480 og 512[17]
Standard sideforhold for videoutgang er 4:3, men noen spill tillot en anamorf videoutgang gjennom innstillingene og gjengav derfor bildet ved 16:9, mens de beholdt samme utgangsopplsning[19]
Behandling:
Teksturkartlegging
Gouraud skyggelegging
16,7 millioner farger (24-bit), mens du bruker 24-bits fargedybde for beregninger og video, har teksturer brukt p 3D-objekter en maksimal fargedybde p 15-bit
Hukommelse:
3,5 MB ikke-enhetlig RAM
2 MB[20] hoved EDO-RAM
1 MB VRAM dedikert til videoprosessoren
512 kB RAM dedikert til lydprosessoren
Lyd:
SPU med opptil 24 kanaler og prosessor med ADPCM XA-komprimering ved 37,8 kHz.
16-bits Audio D/A-konverter med Delta-Sigma ()-modulasjon laget av ASAHI KASEI MICROSYSTEM for modellene: SCPH-100X, SCPH-3000, SCPH-3500, SCPH-5000, SCPH-5x0x og SCPH 700x. Senere modeller begynte bruke en lyd-DAC av middels kvalitet fra Japanese Radio Company (JRC).
Konvolutt
Looping
Reverb
Sttte for MIDI
Diskstasjon:
2x CD-ROM (150 kb/s normal hastighet, 300 kb/s dobbel hastighet).
Lagring:
128 kB Playstation EEPROM minnekort (15 minne "blokker" / dataoverfringshastighet: 1 Mb/s)
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392355968 |
---|---|
Sist endret | 6.2.2025 kl. 10:25 |