Bildegalleri
(1/1)
Pompeo Mariani (1857–1927) - Marina in tempesta
Til salgs175 259 kr
Beskrivelse
Pompeo Mariani (Monza, 1857 Bordighera, 1927)
Stormfullt hav
Olje p lerret, 85 x 140 cm
Ramme, 118 x 174 cm
Signert nede til hyre og datert (1)909
Verket er en del av kunstnerens mest kjente produksjon, preget av intens forskning p temaet hav, startet i 1883 med stemningsfulle utsikter over havnen i Genova. Fra sine frste opptredener oppndde motivet ubestridt suksess med publikum og kritikere p kunstutstillingene i Genova, Firenze og fremfor alt, Milano, hvor Mariani i 1884 vant den prestisjetunge Principe Umberto-prisen med Salute to the Dying Sun ( Privat samling ). P jakt etter nye forslag beriker kunstneren sitt repertoar med landskap fra den liguriske kysten. Slik sett var hans frste besk, i 1898, til badebyen Bordighera, et kjent ferieml for datidens hysamfunn, hvor han definitivt flyttet i 1907, og tilbrakte mesteparten av ret i villaen sin, i dag hovedkvarteret til Mariani-stiftelsen. Stedet ble en uuttmmelig inspirasjonskilde for maleren som dedikerte seg til lage skisser, tegninger og malerier av sjlandskap, ogs takket vre den ekstraordinre utsikten over kysten, fra Sanremo til Montecarlo, som kunne nytes fra vinduene til hans studio, La Specola, bygget etter 1911, inne i hagen til Villa Mariani. Det aktuelle verket, datert 1909, ble opprettet i rene umiddelbart etter dets definitive overfring til Bordighera.
En stor gruppe verk satt i Bordighera beskriver spesielt stormfulle hav: kunstneren takler motivet med truende blger som beveges av stormende vinder, noen ganger med innfringen av menneskefiguren i sm bter eller p kysten, i verk av bemerkelsesverdig engasjement og stort format, for eksempel Marina a Bordighera av Cariplo Foundation, The deredevils of the Pinacoteca Civica of Vigevano, Marina in storm Collections of the ASST of Monza, The Rock of Quarto Palazzo delle Belle Arts of Rome and Sea in Storm, stort lerret som dateres tilbake til torsperioden 1906-1907 (Milano, Gallery of Modern Art). Kunstneren skildrer med fornyet intensitet den truende atmosfren i den forestende stormen, vinden kruser blgene, mens svarte skyer samler seg p den gr himmelen. Fargen pfrt med tette penselstrk, satt sammen med tynne glasurer og noen steder skrapet bort for gi et glimt av den koboltbl bakgrunnen, bidrar til oppn en dybdeeffekt, og demonstrerer den kontinuerlige eksperimenteringen utfrt av kunstneren p de samme temaene, i en konstant forbedring av dets tekniske midler. En billedforskning delt med de viktigste eksponentene for Lombard-naturalismen, ogs vanlige beskende til den liguriske kysten, forpliktet til lage landskapsmalerier utfrt i friluft, som Eugenio Gignous, Giorgio Belloni og Emilio Gola.
Pompeo Mariani ble fdt i Monza 9. september 1857, snn av Martino Mariani og Giulia Bianchi i et hus i Borgo Como, nr kirken San Biagio. Hans mor Giulia, datter av maleren Giosu Bianchi, var ssteren til den mer kjente Moses. I 1878 tok han i all hemmelighet maletimer fra Eleuterio Pagliano. Onkel Moses gr i forbnn for ham hos familien som ikke ville at han skulle vie seg til kunst, og oppfordrer ham til jobbe utendrs i Monzaparken. I 1880 reiste han til Egypt, og brakte tilbake noen verk som vakte interesse og ogs god kommersiell suksess, og startet malerens karriere. Verkene ble presentert p utstillingene til Brera Academy of Fine Arts i 1881 og 1882. I 1883 beskte han Genova, gjest hos ssteren Anna Mariani. I den perioden utfrte han en serie malerier, inkludert "Greeting of the Dying Sun" som vant Principe Umberto-prisen i 1884. I disse rene etablerte han sitt frste malestudio i Villa Keller i Monza, mens han ogs fortsatte jobbe i parken med hans onkel Moses og hans fetter Emilio Borsa. I 1885 stilte han ut i Paris, "Greeting of the Dying Sun", og vant gullmedaljen, og i London, "The Night in the Port of Genoa" som ga ham slvmedaljen. I 1888 oppndde han gullmedaljen i Mnchen for "Solnedgang i havnen i Genova" og den hederlige omtale p den universelle utstillingen i Paris med "Spring Corner". Han dedikerte seg ogs til portretter, og malte for det milanesiske borgerskapet og adelen. I 1890 stilte han ut i New York, og i 1893 i Chicago, og ble kjent til og med i utlandet. Fra 1898 begynte han frekventere Bordighera. Mellom 1900 og 1903 holdt han et studio i Milano, i Corso Magenta, og arbeidet med emner knyttet til det sosiale livet i byen, og portretterte hippodromen, kafeene og teatrene. Han vil ogs ha mange ordrer fra den rike milanesiske adelen inkludert Bonacossas og hans Negroni-venner. I 1904 dde onkelen Moses Bianchi, og han flyttet til sitt Milanese studio i via Monte Napoleone, hvor han ble vrende til 1918 fr han flyttet igjen, denne gangen til piazza Sant'Alessandro. Fra 1908 ble opphold i Bordighera stadig hyppigere. Frst bodde han p Hotel d'Angleterre, men i 1909 kjpte han hytta til grevinne Fanshawe, bygget av arkitekten Charles Garnier. Residensen ble umiddelbart utvidet og i 1911. Han stilte ut i utlandet, i Buenos Aires og, i 1911, i New York, hvor verkene hans oppndde s stor suksess at millionren Andrew Carnegie bestemte seg for kjpe noen av dem, det samme gjorde Rothschilds, Max Linder, Charlie Chaplin, Arturo Toscanini og Giacomo Puccini. I 1923 gikk han med p organisere en stor individuell utstilling, p Pesaro Gallery, med rundt 340 lerreter for gi en fullstendig visjon av hans kunstneriske karriere. Pompeo Mariani dde i Bordighera 25. januar 1927.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Stormfullt hav
Olje p lerret, 85 x 140 cm
Ramme, 118 x 174 cm
Signert nede til hyre og datert (1)909
Verket er en del av kunstnerens mest kjente produksjon, preget av intens forskning p temaet hav, startet i 1883 med stemningsfulle utsikter over havnen i Genova. Fra sine frste opptredener oppndde motivet ubestridt suksess med publikum og kritikere p kunstutstillingene i Genova, Firenze og fremfor alt, Milano, hvor Mariani i 1884 vant den prestisjetunge Principe Umberto-prisen med Salute to the Dying Sun ( Privat samling ). P jakt etter nye forslag beriker kunstneren sitt repertoar med landskap fra den liguriske kysten. Slik sett var hans frste besk, i 1898, til badebyen Bordighera, et kjent ferieml for datidens hysamfunn, hvor han definitivt flyttet i 1907, og tilbrakte mesteparten av ret i villaen sin, i dag hovedkvarteret til Mariani-stiftelsen. Stedet ble en uuttmmelig inspirasjonskilde for maleren som dedikerte seg til lage skisser, tegninger og malerier av sjlandskap, ogs takket vre den ekstraordinre utsikten over kysten, fra Sanremo til Montecarlo, som kunne nytes fra vinduene til hans studio, La Specola, bygget etter 1911, inne i hagen til Villa Mariani. Det aktuelle verket, datert 1909, ble opprettet i rene umiddelbart etter dets definitive overfring til Bordighera.
En stor gruppe verk satt i Bordighera beskriver spesielt stormfulle hav: kunstneren takler motivet med truende blger som beveges av stormende vinder, noen ganger med innfringen av menneskefiguren i sm bter eller p kysten, i verk av bemerkelsesverdig engasjement og stort format, for eksempel Marina a Bordighera av Cariplo Foundation, The deredevils of the Pinacoteca Civica of Vigevano, Marina in storm Collections of the ASST of Monza, The Rock of Quarto Palazzo delle Belle Arts of Rome and Sea in Storm, stort lerret som dateres tilbake til torsperioden 1906-1907 (Milano, Gallery of Modern Art). Kunstneren skildrer med fornyet intensitet den truende atmosfren i den forestende stormen, vinden kruser blgene, mens svarte skyer samler seg p den gr himmelen. Fargen pfrt med tette penselstrk, satt sammen med tynne glasurer og noen steder skrapet bort for gi et glimt av den koboltbl bakgrunnen, bidrar til oppn en dybdeeffekt, og demonstrerer den kontinuerlige eksperimenteringen utfrt av kunstneren p de samme temaene, i en konstant forbedring av dets tekniske midler. En billedforskning delt med de viktigste eksponentene for Lombard-naturalismen, ogs vanlige beskende til den liguriske kysten, forpliktet til lage landskapsmalerier utfrt i friluft, som Eugenio Gignous, Giorgio Belloni og Emilio Gola.
Pompeo Mariani ble fdt i Monza 9. september 1857, snn av Martino Mariani og Giulia Bianchi i et hus i Borgo Como, nr kirken San Biagio. Hans mor Giulia, datter av maleren Giosu Bianchi, var ssteren til den mer kjente Moses. I 1878 tok han i all hemmelighet maletimer fra Eleuterio Pagliano. Onkel Moses gr i forbnn for ham hos familien som ikke ville at han skulle vie seg til kunst, og oppfordrer ham til jobbe utendrs i Monzaparken. I 1880 reiste han til Egypt, og brakte tilbake noen verk som vakte interesse og ogs god kommersiell suksess, og startet malerens karriere. Verkene ble presentert p utstillingene til Brera Academy of Fine Arts i 1881 og 1882. I 1883 beskte han Genova, gjest hos ssteren Anna Mariani. I den perioden utfrte han en serie malerier, inkludert "Greeting of the Dying Sun" som vant Principe Umberto-prisen i 1884. I disse rene etablerte han sitt frste malestudio i Villa Keller i Monza, mens han ogs fortsatte jobbe i parken med hans onkel Moses og hans fetter Emilio Borsa. I 1885 stilte han ut i Paris, "Greeting of the Dying Sun", og vant gullmedaljen, og i London, "The Night in the Port of Genoa" som ga ham slvmedaljen. I 1888 oppndde han gullmedaljen i Mnchen for "Solnedgang i havnen i Genova" og den hederlige omtale p den universelle utstillingen i Paris med "Spring Corner". Han dedikerte seg ogs til portretter, og malte for det milanesiske borgerskapet og adelen. I 1890 stilte han ut i New York, og i 1893 i Chicago, og ble kjent til og med i utlandet. Fra 1898 begynte han frekventere Bordighera. Mellom 1900 og 1903 holdt han et studio i Milano, i Corso Magenta, og arbeidet med emner knyttet til det sosiale livet i byen, og portretterte hippodromen, kafeene og teatrene. Han vil ogs ha mange ordrer fra den rike milanesiske adelen inkludert Bonacossas og hans Negroni-venner. I 1904 dde onkelen Moses Bianchi, og han flyttet til sitt Milanese studio i via Monte Napoleone, hvor han ble vrende til 1918 fr han flyttet igjen, denne gangen til piazza Sant'Alessandro. Fra 1908 ble opphold i Bordighera stadig hyppigere. Frst bodde han p Hotel d'Angleterre, men i 1909 kjpte han hytta til grevinne Fanshawe, bygget av arkitekten Charles Garnier. Residensen ble umiddelbart utvidet og i 1911. Han stilte ut i utlandet, i Buenos Aires og, i 1911, i New York, hvor verkene hans oppndde s stor suksess at millionren Andrew Carnegie bestemte seg for kjpe noen av dem, det samme gjorde Rothschilds, Max Linder, Charlie Chaplin, Arturo Toscanini og Giacomo Puccini. I 1923 gikk han med p organisere en stor individuell utstilling, p Pesaro Gallery, med rundt 340 lerreter for gi en fullstendig visjon av hans kunstneriske karriere. Pompeo Mariani dde i Bordighera 25. januar 1927.
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia trenger dette dokumentet, utstedt av departementet for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392358972 |
---|---|
Sist endret | 6.2.2025 kl. 11:54 |