Bildegalleri
(1/1)
Pietro Liberi (1605 – 1687), Circle of - Scena mitologica: Giunone e Cerere
Til salgs58 236 kr
Beskrivelse
PIETRO LIBERI [Omfang av]
(Padua, 1605 Venezia, 1687)
Mytologisk scene: Juno og Ceres
Olje p lerret, cm. 102 x 90
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Vi presenterer i auksjonskatalogen et interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, som viser en mytologisk scene: Juno og Ceres. Lerretet er animert av to figurer, illustrert med stor oppmerksomhet p detaljer og malt med en utmerket harmoni mellom lys og bakgrunnsfarge. P venstre side, sittende, rder figuren Juno: feiret av de gamle romerne, og frst med navnet Hera av de gamle grekerne, knyttet til mnesyklusen til de primitive italiske folkene. Hun var den eldgamle guddomen for ekteskap og fdsel, ofte avbildet i ammingshandlingen, som senere ptok seg rollen som statens beskytter: ret som Jupiters kone, og derfor den viktigste kvinnelige guddomen. Datter, som Jupiter, av Saturn og Ops, som i gresk mytologi tilsvarer Cronus og Rhea. Juno var ogs beskytter av dyr, spesielt var pfuglen hellig for henne; bak henne til venstre, i stedet, figuren til Ceres: sster av Juno, hvor hun i den romerske religionen var en mors guddommelighet av jorden og fruktbarhet, tutelary guddom av avlingene, men ogs gudinne for fdselen, siden alle blomster, frukt og levende vesener ble betraktet som hennes gaver, s mye at det ble antatt at hun hadde lrt menn hvordan man dyrker keren. Av denne grunn ble hun vanligvis representert som en streng og majestetisk matrone, men samtidig vakker og kjrlig, med en krone av korn p hodet, en fakkel i den ene hnden og en kurv full av hvete og frukt i den andre. Kornflamen presiderte over hans kult; til slutt, nederst til hyre, to amoriner.
I den attributive analysen er verket tildelt en forfatter med tilhrighet til verkene til Pietro Liberi (Padua, 1605 Venezia, 1687), en Paduansk maler fra 1600-tallet kjent for sin evne til behandle profane og sensuelle temaer.
Begge figurene, avbildet med delikat og naturalistisk hudfarge, er symbolske for Liberis evne til fremkalle skjnnhet og sensualitet, egenskaper som ga ham gunst blant datidens samlere.
Pietro var nesten helt sikkert en elev av Padovanino, fra hvem hans kjrlighet til Titian ble fdt. Deretter la han ut til Konstantinopel, og levde eventyrlige r mellom Hellas og Nord-Afrika, som soldat. I 1638, etter mange eventyr, var han i Roma hvor han fikk muligheten til gjenopplive sin lidenskap for kunst ved observere billedarven til Den evige stad, akkompagnert av vennen Cavalier d'Arpino. I denne sammenhengen s han Michelangelos siste dom, Rafaels rom, Annibale Carraccis fresker i Farnese-galleriet og fremfor alt, gitt hans billedlige utvikling, Pietro da Cortonas fresker i Barberini-palasset, uten glemme Bernini, den hegemoniske skikkelsen i Roma p den tiden. P reise oppover Italia jobbet han i Siena og Firenze, og gikk gjennom Parma hvor han spesielt beundret Correggio, og i Bologna hvor han observerte Tibaldi og Niccol dell'Abate ved Palazzo Poggi. Han gikk ikke glipp av et besk til Mantua hvor han studerte de raphaeleske refleksjonene til Giulio Romano. Fra 1643 arbeidet han i Venezia og i 1658 ble han invitert til Wien, hvor keiser Leopold I utnevnte ham til grev Palatiner av riket. Fra Habsburg-hovedstaden flyttet han til Ungarn, Bhmen og Tyskland, opererte med suksess og nt mye bermmelse. ret etter, n moden og bermt, vendte han tilbake til hjemlandet, og malte sine mest kjente verk som bronseslangen i katedralen San Pietro di Castello i Venezia og taket p sakristiet i katedralen i Santo i Padua. Et grunnleggende element i det venetianske syttende rhundre, var han i stand til blande med en barokk nd arven fra Titian med den innovative drivkraften brakt av Sebastiano Mazzoni og Luca Giordano. Artister som Gregorio Lazzarini, Antonio Bellucci og Paolo Pagani s opp til ham. Ved refleksjon av sistnevnte var undervisningen hans organisk til treningen til Giovanni Antonio Pellegrini og Gianantonio Guardi. Elevene hans inkluderte snnen Marco, Giuseppe Diamantini, Antonio Triva, Antonio Domenico Beverense og Federico Cervelli.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet generelt i ganske god stand tatt i betraktning maleriets alder, den billedlige overflaten har patina. Det er sm omrder med tap av maling, spesielt p sidene og hjrnene. Under Woods lys kan man se noen spredte restaureringer (med restaureringspunkter spredt over ulike deler av lerretet) og noe avdekning og oksidering av den malte overflaten. Maleriet kan kreve inngrep, for ytterligere dybdegende attribusjonsstudier. Lerretet er tidligere restaurert. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p arbeidet er cm. 102 x 90. Maleriet selges uinnrammet, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og bearbeidet ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTER OG TERRITORIUM p Sicilia med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Padua, 1605 Venezia, 1687)
Mytologisk scene: Juno og Ceres
Olje p lerret, cm. 102 x 90
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Vi presenterer i auksjonskatalogen et interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, som viser en mytologisk scene: Juno og Ceres. Lerretet er animert av to figurer, illustrert med stor oppmerksomhet p detaljer og malt med en utmerket harmoni mellom lys og bakgrunnsfarge. P venstre side, sittende, rder figuren Juno: feiret av de gamle romerne, og frst med navnet Hera av de gamle grekerne, knyttet til mnesyklusen til de primitive italiske folkene. Hun var den eldgamle guddomen for ekteskap og fdsel, ofte avbildet i ammingshandlingen, som senere ptok seg rollen som statens beskytter: ret som Jupiters kone, og derfor den viktigste kvinnelige guddomen. Datter, som Jupiter, av Saturn og Ops, som i gresk mytologi tilsvarer Cronus og Rhea. Juno var ogs beskytter av dyr, spesielt var pfuglen hellig for henne; bak henne til venstre, i stedet, figuren til Ceres: sster av Juno, hvor hun i den romerske religionen var en mors guddommelighet av jorden og fruktbarhet, tutelary guddom av avlingene, men ogs gudinne for fdselen, siden alle blomster, frukt og levende vesener ble betraktet som hennes gaver, s mye at det ble antatt at hun hadde lrt menn hvordan man dyrker keren. Av denne grunn ble hun vanligvis representert som en streng og majestetisk matrone, men samtidig vakker og kjrlig, med en krone av korn p hodet, en fakkel i den ene hnden og en kurv full av hvete og frukt i den andre. Kornflamen presiderte over hans kult; til slutt, nederst til hyre, to amoriner.
I den attributive analysen er verket tildelt en forfatter med tilhrighet til verkene til Pietro Liberi (Padua, 1605 Venezia, 1687), en Paduansk maler fra 1600-tallet kjent for sin evne til behandle profane og sensuelle temaer.
Begge figurene, avbildet med delikat og naturalistisk hudfarge, er symbolske for Liberis evne til fremkalle skjnnhet og sensualitet, egenskaper som ga ham gunst blant datidens samlere.
Pietro var nesten helt sikkert en elev av Padovanino, fra hvem hans kjrlighet til Titian ble fdt. Deretter la han ut til Konstantinopel, og levde eventyrlige r mellom Hellas og Nord-Afrika, som soldat. I 1638, etter mange eventyr, var han i Roma hvor han fikk muligheten til gjenopplive sin lidenskap for kunst ved observere billedarven til Den evige stad, akkompagnert av vennen Cavalier d'Arpino. I denne sammenhengen s han Michelangelos siste dom, Rafaels rom, Annibale Carraccis fresker i Farnese-galleriet og fremfor alt, gitt hans billedlige utvikling, Pietro da Cortonas fresker i Barberini-palasset, uten glemme Bernini, den hegemoniske skikkelsen i Roma p den tiden. P reise oppover Italia jobbet han i Siena og Firenze, og gikk gjennom Parma hvor han spesielt beundret Correggio, og i Bologna hvor han observerte Tibaldi og Niccol dell'Abate ved Palazzo Poggi. Han gikk ikke glipp av et besk til Mantua hvor han studerte de raphaeleske refleksjonene til Giulio Romano. Fra 1643 arbeidet han i Venezia og i 1658 ble han invitert til Wien, hvor keiser Leopold I utnevnte ham til grev Palatiner av riket. Fra Habsburg-hovedstaden flyttet han til Ungarn, Bhmen og Tyskland, opererte med suksess og nt mye bermmelse. ret etter, n moden og bermt, vendte han tilbake til hjemlandet, og malte sine mest kjente verk som bronseslangen i katedralen San Pietro di Castello i Venezia og taket p sakristiet i katedralen i Santo i Padua. Et grunnleggende element i det venetianske syttende rhundre, var han i stand til blande med en barokk nd arven fra Titian med den innovative drivkraften brakt av Sebastiano Mazzoni og Luca Giordano. Artister som Gregorio Lazzarini, Antonio Bellucci og Paolo Pagani s opp til ham. Ved refleksjon av sistnevnte var undervisningen hans organisk til treningen til Giovanni Antonio Pellegrini og Gianantonio Guardi. Elevene hans inkluderte snnen Marco, Giuseppe Diamantini, Antonio Triva, Antonio Domenico Beverense og Federico Cervelli.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet generelt i ganske god stand tatt i betraktning maleriets alder, den billedlige overflaten har patina. Det er sm omrder med tap av maling, spesielt p sidene og hjrnene. Under Woods lys kan man se noen spredte restaureringer (med restaureringspunkter spredt over ulike deler av lerretet) og noe avdekning og oksidering av den malte overflaten. Maleriet kan kreve inngrep, for ytterligere dybdegende attribusjonsstudier. Lerretet er tidligere restaurert. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Mlene p arbeidet er cm. 102 x 90. Maleriet selges uinnrammet, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og bearbeidet ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTER OG TERRITORIUM p Sicilia med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392564185 |
---|---|
Sist endret | 7.2.2025 kl. 20:47 |