Bildegalleri
(1/1)
Scuola romana (XVII) - Ritratto del cardinale Decio Azzolino (1623-1689)
Til salgs11 647 kr
Beskrivelse
Romersk skole i frste halvdel av 1700-tallet
Portrett av kardinal Decio Azzolino (1623-1689)
Olje p oval kobber, 7 x 5,5 cm
Med utskret og forgylt treramme, 16 x 11 cm
Fjortende snn av Pompeo Azzolini og Giulia Ruffo, Decio var fra en adelig Ferman-familie. Hans onkel, kardinal Decio Azzolino den eldste, var en spesielt mektig skikkelse med hensyn til datidens kirkelige hierarkier. Den unge Decio studerte ved Ripatransone-seminaret og ble deretter uteksaminert fra University of Fermo. Bde faren og onkelen hadde viktige stillinger ved statssekretariatet: ogs av denne grunn var oppgangen hans spesielt rask. Han dro til Roma hvor han fulgte kardinal Giovanni Panciroli, som han var konklavist sammen med i konklavet i 1644. I en alder av bare 21 r hadde han i 1644 den prestisjetunge stillingen som chiffersekretr og ti r senere, i 1654, han ble hevet til kardinalat, og tok p seg vellykkede stillinger opp til statssekretariatet i 1667.
Beskytter for kunstnere og forfattere, han var en venn og fortrolig av dronning Christina av Sverige, som han dedikerte byggingen av den vakre Hall of the Globe, grunnleggeren av biblioteket i Fermo, hans opprinnelsesby. Kardinalen dde i Roma 8. juni 1689 og ble gravlagt i graven til oratorifedrene i kirken Santa Maria i Vallicella, i hjertet av byen.
I dette portrettet er den unge kardinal Azzolino avbildet i trekvart. Det bestemte og skarpsindige blikket er frekt vendt mot betrakteren. De lyse fargetonene og den knallrde i kardinalens kapper str i kontrast til den nytrale bakgrunnen. Det lille ovale kobberet tar opp modellene og egenskapene til datidens romerske portretter: spesielt kan den anonyme kunstneren som skapte det ha blitt inspirert av den bermte modellen levert av Portrait of Decio Azzolino av den flamske kunstneren Jacob Ferdinand Voet (Antwerpen, 1639 Paris, 1689), aktiv mellom Roma og Milano. Voet var en av de strste spesialistene p europeisk portrett av Grand Sicle, i Louis XIVs tidsalder, mellom Chigi- og Odescalchi-pontifikatene, og dominerte portrettsjangeren p grunn av det store antallet oppdrag han fikk fra det store aristokratiet, spesielt italiensk, i over tretti r, fra 1660-tallet til 1660-tallet. Han malte de offisielle portrettene av Christina av Sverige, av prinsene Chigi, Colonna, Odescalchi, Rospigliosi, av den lombardiske og savoyardiske adelen, av alle kardinalene, men ogs av spanske og steuropeiske ambassadrer. Han var blant de frste som ogs malte portretter av britiske adelsmenn som reiste til Italia for Grand Tour. Han var aktiv i mange byer: i Roma mellom 1663 og 1679, i Milano i 1680, i Firenze i 1681, i Torino mellom 1682 og 1684, hvorfra han vendte tilbake til Antwerpen i 1688 og mellom 1688 og Paris. maler til Ludvig XIV og dde i 1689. Blant mesterverkene til den flamske kunstneren, i tillegg til det nevnte portrettet av kardinal Decio Azzolino (Berlin, Staatliche Museum), minner vi om portrettene av kardinal Flavio Chigi (Ariccia, Palazzo Chigi), kardinal Giulio Spinola, Museum of Finance, Carlo, Cardinal, Carlo, Cardinal Augustini (Forl, Pinacoteca Civica), Christina av Sverige, to herrer i orientalsk kjole (Racconigi, Castello), av Maria Mancini som leser formuen til ssteren Hortense (Windsor Castle, Royal Collection).
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia krever dette dokumentet, utstedt av ministeren for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
Portrett av kardinal Decio Azzolino (1623-1689)
Olje p oval kobber, 7 x 5,5 cm
Med utskret og forgylt treramme, 16 x 11 cm
Fjortende snn av Pompeo Azzolini og Giulia Ruffo, Decio var fra en adelig Ferman-familie. Hans onkel, kardinal Decio Azzolino den eldste, var en spesielt mektig skikkelse med hensyn til datidens kirkelige hierarkier. Den unge Decio studerte ved Ripatransone-seminaret og ble deretter uteksaminert fra University of Fermo. Bde faren og onkelen hadde viktige stillinger ved statssekretariatet: ogs av denne grunn var oppgangen hans spesielt rask. Han dro til Roma hvor han fulgte kardinal Giovanni Panciroli, som han var konklavist sammen med i konklavet i 1644. I en alder av bare 21 r hadde han i 1644 den prestisjetunge stillingen som chiffersekretr og ti r senere, i 1654, han ble hevet til kardinalat, og tok p seg vellykkede stillinger opp til statssekretariatet i 1667.
Beskytter for kunstnere og forfattere, han var en venn og fortrolig av dronning Christina av Sverige, som han dedikerte byggingen av den vakre Hall of the Globe, grunnleggeren av biblioteket i Fermo, hans opprinnelsesby. Kardinalen dde i Roma 8. juni 1689 og ble gravlagt i graven til oratorifedrene i kirken Santa Maria i Vallicella, i hjertet av byen.
I dette portrettet er den unge kardinal Azzolino avbildet i trekvart. Det bestemte og skarpsindige blikket er frekt vendt mot betrakteren. De lyse fargetonene og den knallrde i kardinalens kapper str i kontrast til den nytrale bakgrunnen. Det lille ovale kobberet tar opp modellene og egenskapene til datidens romerske portretter: spesielt kan den anonyme kunstneren som skapte det ha blitt inspirert av den bermte modellen levert av Portrait of Decio Azzolino av den flamske kunstneren Jacob Ferdinand Voet (Antwerpen, 1639 Paris, 1689), aktiv mellom Roma og Milano. Voet var en av de strste spesialistene p europeisk portrett av Grand Sicle, i Louis XIVs tidsalder, mellom Chigi- og Odescalchi-pontifikatene, og dominerte portrettsjangeren p grunn av det store antallet oppdrag han fikk fra det store aristokratiet, spesielt italiensk, i over tretti r, fra 1660-tallet til 1660-tallet. Han malte de offisielle portrettene av Christina av Sverige, av prinsene Chigi, Colonna, Odescalchi, Rospigliosi, av den lombardiske og savoyardiske adelen, av alle kardinalene, men ogs av spanske og steuropeiske ambassadrer. Han var blant de frste som ogs malte portretter av britiske adelsmenn som reiste til Italia for Grand Tour. Han var aktiv i mange byer: i Roma mellom 1663 og 1679, i Milano i 1680, i Firenze i 1681, i Torino mellom 1682 og 1684, hvorfra han vendte tilbake til Antwerpen i 1688 og mellom 1688 og Paris. maler til Ludvig XIV og dde i 1689. Blant mesterverkene til den flamske kunstneren, i tillegg til det nevnte portrettet av kardinal Decio Azzolino (Berlin, Staatliche Museum), minner vi om portrettene av kardinal Flavio Chigi (Ariccia, Palazzo Chigi), kardinal Giulio Spinola, Museum of Finance, Carlo, Cardinal, Carlo, Cardinal Augustini (Forl, Pinacoteca Civica), Christina av Sverige, to herrer i orientalsk kjole (Racconigi, Castello), av Maria Mancini som leser formuen til ssteren Hortense (Windsor Castle, Royal Collection).
Rammen leveres gratis, derfor kan den ikke vre en grunn for retur eller reklamasjon.
For malerier kjpt i utlandet: etter betaling vil prosedyren for f eksportlisensen (ALC) startes. Alle antikviteter som sendes til utlandet fra Italia krever dette dokumentet, utstedt av ministeren for kulturarv. Prosedyren kan ta 3 til 5 uker fra foresprselen, derfor vil maleriet bli sendt s snart vi har dokumentet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392564206 |
---|---|
Sist endret | 7.2.2025 kl. 20:47 |