Bildegalleri
(1/1)
Agostino Scilla (1629 – 1700) - Filosofo in meditazione
Til salgs349 419 kr
Beskrivelse
AUGUSTINE SCILLA
(Messina, 1629 Roma, 1700)
Filosof i meditasjon, ca 1680
Olje p lerret, cm. 67 x 56
Rammeml cm. 82 x 71 x 7 ca.
MERK: Publikasjon av A. Cifani, i LA SICILIA DI CARAVAGGIO, utstillingskatalog (Noto, Convitto delle Arti di Noto, 30. mars 3. november 2024) redigert av Pierluigi Carofano i samarbeid med Nicosetta Roio, mai 2024, n. 32, s. 140-141. Ekspertise til Dr. Cav. Arabella Cifani. Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Innrammet kunstverk (defekter):
Vi takker Dr. Cav. Arabella Cifani for bekrefte tilskrivelsen til Agostino Scilla (Messina, 1629 Roma, 1700) ledsaget av en ekspertise.
Maleriet, fra utstillingen "La Sicilia di Caravaggio" satt opp i lokalene til Convitto delle Arti i Noto (organisert av Gianni Filippini og Florinda Vicari for Mediatica, kuratert av Pierluigi Carofano i samarbeid med Nicosetta Roio, fra 29. mars 2024 til 3. november 2024), har blitt arkivert av filosofien til tilbake cilianmaler Agostino Scilla (Messina 1629 - Roma 1700) av historikeren Dr. Cav. Arabelli Cifani, med ekspertise og publisering:
" ... Agostino Scilla ble ledsaget, gjennom hele livet, av en bemerkelsesverdig bermmelse ogs knyttet til hans aktivitet som naturforsker, vitenskapsmann, filosof og antikvar. Senere har hans skikkelse som en hyt kultivert mann og allsidig intellekt fortsatt fascinere historikere og kunsteksperter, og gitt opphav til en bibliografi som de siste tirene har blitt beriket med viktige bidrag.
Scilla flyttet fra hjemlandet Messina til Roma i 1646, og var hovedsakelig aktiv i byen til sin dd, ettertraktet av store italienske og europeiske samlere.
Manuskriptet til Francesco Susinno (1724) minner om malerens opphold p Sicilia, men ogs i Frankrike og et kort opphold i Torino i 1679.
Hans billedaktivitet interesserte ogs Vittorio Amedeo II fra Savoy. For det kongelige palasset i Torino malte Scilla to lerreter (fortsatt in situ) som representerte styrke og rettferdighet i Roma p slutten av 1687, som ble sendt etter februar 1688.
I Savoys hovedstad interesserte kunsten hans ikke bare suverenen, men ogs et bermt medlem av den mektige familien til Graneri della Rocca-grevene: abbeden Marc'Antonio (1629-1703), frste almoner av Madame Royal Cristina av Frankrike, hertuginnen av Savoyen, som ga Scilla i oppdrag male fire malerier av gamle byer i dag i dag, og som fortsatt representerer fire av de gamle byene gio stil. Disse verkene er mesterverk av Agostino Scilla og er en del av den store serien av gamle menns hoder og halvlange filosofer som maleren malte i mengde for mange samlere, sannsynligvis ogs i komplekse serier p to, fire eller flere stykker (Cifani Monetti 2012).
Nr det gjelder verket som vises, er det ikke lett definere hvilken filosof det dreier seg om: det ikonografiske studiet av portretter fra det syttende rhundre av antikke filosofer, i mangel av presise karakteriseringer, er ofte vanskelig, bde for identifisering av karakterene, som ikke alltid er lesbare i lys av vr mulige kunnskap, og med den tidens vitenskapelige sken. I lerretet er temaet den vise mannen som betrakter verden som Vanitas. Forgjengeligheten til det menneskelige intellektet, den prekre jordiske eksistensen, tomheten i spekulative anstrengelser i mte med ddens uunngelige skjebne representert av hodeskallen er tydelig.
Maleriet presenterer Scillas sregne stilegenskaper: hy billedkvalitet og lse, flsomme og kloke penselstrk, som understreker detaljene i skjegget, ruheten i ansiktet og hendene, neglene, alt uttrykt med en taktil materialitet. Filosofens blikk har en sterk uttrykksfull ladning som ogs vitner om malerens lange forskning p fysiognomiske studier. Lerretet kan kronologisk plasseres i fasen av hans fulle modenhet, rundt 1680, da oppgangen til napolitansk naturalisme hadde smeltet sammen med moderniteten til romersk barokkmaleri.
Som kjent utgjorde de imaginre portrettene av filosofer en sjanger som var svrt moderne blant samlere over hele Italia og Europa i lpet av det syttende rhundre; masseproduksjonen eller nesten masseproduksjonen av hoder av dette emnet samsvarte fullt ut med behovene til et 1600-tallsmarked som var ivrig etter slike bilder (Ferrari 1986). Scilla hadde lrt dominere dette markedet godt, sende lerretene sine fra Roma eller selge dem direkte fra byen, ofte reprodusert i flere autograferte versjoner, i en tid da reproduserbarheten til verk kun ble spredt gjennom graveringer og forbeholdt en gruppe kjennere som ikke ndvendigvis kommuniserte med hverandre (og derfor ikke kunne vite om noen kopier av deres byer og malerier).
Scillas disposisjon for ideelle portretter av eldgamle filosofer, et tema han s ofte tok opp gjennom hele karrieren, er ogs et bevis p den varige innflytelsen som ble utvd p maleren fra Messina av det napolitanske kunstneriske miljet han trente i og hvor Ribera, Mattia Preti, Luca Giordano, Salvator Rosa hadde malt mange bilder med philosopher7 (G2iallosoph7). Dette ikonografiske valget gjenspeiler ogs glden som fant sted i Napoli og Roma fra 1600-tallet og som favoriserte blomstringen av portrettgallerier av filosofer knyttet til tidens hyeste kultur- og moralbegreper [cit.: A. Cifani, i LA SICILIA DI CARAVAGGIO, utstillingskatalogen, utstillingskatalogen fra Pierre, Mayasett, 2000-1990 024, n. 32, s. 140-141] ...
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i generelt god stand tatt i betraktning maleriets alder. Bildeoverflaten har patina og gir ingen lesevansker. Sttten har blitt endret. Under Woods lys kan noen sm spredte restaureringer og noe lysavdekking og oksidering av den malte overflaten sees, men ingenting av betydning. I sollys er en fin craquelure i samsvar med alderen synlig. Mlene p lerretet er cm. 67 x 56. Maleriet selges med forgylt ramme (rammestrrelse ca. 82 x 71 x 7, noen feil). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
PROVENIENS: Saml. Siciliansk privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2023.
A. Cifani, i LA SICILIA DI CARAVAGGIO, utstillingskatalog (Noto, Convitto delle Arti di Noto, 30. mars 3. november 2024) redigert av Pierluigi Carofano i samarbeid med Nicosetta Roio, mai 2024, n. 32, s. 140-141.
EKSPONERING:
Noto, Convitto delle Arti, THE SICILY OF CARAVAGGIO, kuratert av Pierluigi Carofano i samarbeid med Nicosetta Roio, 30. mars 3. november 2024.
Sendes med trekasse. Ved salg utenfor Italia, m kjperen vente p at eksportprosedyrene skal behandles.
(Messina, 1629 Roma, 1700)
Filosof i meditasjon, ca 1680
Olje p lerret, cm. 67 x 56
Rammeml cm. 82 x 71 x 7 ca.
MERK: Publikasjon av A. Cifani, i LA SICILIA DI CARAVAGGIO, utstillingskatalog (Noto, Convitto delle Arti di Noto, 30. mars 3. november 2024) redigert av Pierluigi Carofano i samarbeid med Nicosetta Roio, mai 2024, n. 32, s. 140-141. Ekspertise til Dr. Cav. Arabella Cifani. Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for garanti og lovlig opprinnelse. Innrammet kunstverk (defekter):
Vi takker Dr. Cav. Arabella Cifani for bekrefte tilskrivelsen til Agostino Scilla (Messina, 1629 Roma, 1700) ledsaget av en ekspertise.
Maleriet, fra utstillingen "La Sicilia di Caravaggio" satt opp i lokalene til Convitto delle Arti i Noto (organisert av Gianni Filippini og Florinda Vicari for Mediatica, kuratert av Pierluigi Carofano i samarbeid med Nicosetta Roio, fra 29. mars 2024 til 3. november 2024), har blitt arkivert av filosofien til tilbake cilianmaler Agostino Scilla (Messina 1629 - Roma 1700) av historikeren Dr. Cav. Arabelli Cifani, med ekspertise og publisering:
" ... Agostino Scilla ble ledsaget, gjennom hele livet, av en bemerkelsesverdig bermmelse ogs knyttet til hans aktivitet som naturforsker, vitenskapsmann, filosof og antikvar. Senere har hans skikkelse som en hyt kultivert mann og allsidig intellekt fortsatt fascinere historikere og kunsteksperter, og gitt opphav til en bibliografi som de siste tirene har blitt beriket med viktige bidrag.
Scilla flyttet fra hjemlandet Messina til Roma i 1646, og var hovedsakelig aktiv i byen til sin dd, ettertraktet av store italienske og europeiske samlere.
Manuskriptet til Francesco Susinno (1724) minner om malerens opphold p Sicilia, men ogs i Frankrike og et kort opphold i Torino i 1679.
Hans billedaktivitet interesserte ogs Vittorio Amedeo II fra Savoy. For det kongelige palasset i Torino malte Scilla to lerreter (fortsatt in situ) som representerte styrke og rettferdighet i Roma p slutten av 1687, som ble sendt etter februar 1688.
I Savoys hovedstad interesserte kunsten hans ikke bare suverenen, men ogs et bermt medlem av den mektige familien til Graneri della Rocca-grevene: abbeden Marc'Antonio (1629-1703), frste almoner av Madame Royal Cristina av Frankrike, hertuginnen av Savoyen, som ga Scilla i oppdrag male fire malerier av gamle byer i dag i dag, og som fortsatt representerer fire av de gamle byene gio stil. Disse verkene er mesterverk av Agostino Scilla og er en del av den store serien av gamle menns hoder og halvlange filosofer som maleren malte i mengde for mange samlere, sannsynligvis ogs i komplekse serier p to, fire eller flere stykker (Cifani Monetti 2012).
Nr det gjelder verket som vises, er det ikke lett definere hvilken filosof det dreier seg om: det ikonografiske studiet av portretter fra det syttende rhundre av antikke filosofer, i mangel av presise karakteriseringer, er ofte vanskelig, bde for identifisering av karakterene, som ikke alltid er lesbare i lys av vr mulige kunnskap, og med den tidens vitenskapelige sken. I lerretet er temaet den vise mannen som betrakter verden som Vanitas. Forgjengeligheten til det menneskelige intellektet, den prekre jordiske eksistensen, tomheten i spekulative anstrengelser i mte med ddens uunngelige skjebne representert av hodeskallen er tydelig.
Maleriet presenterer Scillas sregne stilegenskaper: hy billedkvalitet og lse, flsomme og kloke penselstrk, som understreker detaljene i skjegget, ruheten i ansiktet og hendene, neglene, alt uttrykt med en taktil materialitet. Filosofens blikk har en sterk uttrykksfull ladning som ogs vitner om malerens lange forskning p fysiognomiske studier. Lerretet kan kronologisk plasseres i fasen av hans fulle modenhet, rundt 1680, da oppgangen til napolitansk naturalisme hadde smeltet sammen med moderniteten til romersk barokkmaleri.
Som kjent utgjorde de imaginre portrettene av filosofer en sjanger som var svrt moderne blant samlere over hele Italia og Europa i lpet av det syttende rhundre; masseproduksjonen eller nesten masseproduksjonen av hoder av dette emnet samsvarte fullt ut med behovene til et 1600-tallsmarked som var ivrig etter slike bilder (Ferrari 1986). Scilla hadde lrt dominere dette markedet godt, sende lerretene sine fra Roma eller selge dem direkte fra byen, ofte reprodusert i flere autograferte versjoner, i en tid da reproduserbarheten til verk kun ble spredt gjennom graveringer og forbeholdt en gruppe kjennere som ikke ndvendigvis kommuniserte med hverandre (og derfor ikke kunne vite om noen kopier av deres byer og malerier).
Scillas disposisjon for ideelle portretter av eldgamle filosofer, et tema han s ofte tok opp gjennom hele karrieren, er ogs et bevis p den varige innflytelsen som ble utvd p maleren fra Messina av det napolitanske kunstneriske miljet han trente i og hvor Ribera, Mattia Preti, Luca Giordano, Salvator Rosa hadde malt mange bilder med philosopher7 (G2iallosoph7). Dette ikonografiske valget gjenspeiler ogs glden som fant sted i Napoli og Roma fra 1600-tallet og som favoriserte blomstringen av portrettgallerier av filosofer knyttet til tidens hyeste kultur- og moralbegreper [cit.: A. Cifani, i LA SICILIA DI CARAVAGGIO, utstillingskatalogen, utstillingskatalogen fra Pierre, Mayasett, 2000-1990 024, n. 32, s. 140-141] ...
Nr det gjelder bevaringstilstanden, er lerretet i generelt god stand tatt i betraktning maleriets alder. Bildeoverflaten har patina og gir ingen lesevansker. Sttten har blitt endret. Under Woods lys kan noen sm spredte restaureringer og noe lysavdekking og oksidering av den malte overflaten sees, men ingenting av betydning. I sollys er en fin craquelure i samsvar med alderen synlig. Mlene p lerretet er cm. 67 x 56. Maleriet selges med forgylt ramme (rammestrrelse ca. 82 x 71 x 7, noen feil). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
PROVENIENS: Saml. Siciliansk privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2023.
A. Cifani, i LA SICILIA DI CARAVAGGIO, utstillingskatalog (Noto, Convitto delle Arti di Noto, 30. mars 3. november 2024) redigert av Pierluigi Carofano i samarbeid med Nicosetta Roio, mai 2024, n. 32, s. 140-141.
EKSPONERING:
Noto, Convitto delle Arti, THE SICILY OF CARAVAGGIO, kuratert av Pierluigi Carofano i samarbeid med Nicosetta Roio, 30. mars 3. november 2024.
Sendes med trekasse. Ved salg utenfor Italia, m kjperen vente p at eksportprosedyrene skal behandles.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392565314 |
---|---|
Sist endret | 7.2.2025 kl. 20:59 |