Bildegalleri
(1/1)
Marinus van Reymersweale (1490 - 1546 ca), Circle of - San Girolamo nel suo stud
Til salgs83 860 kr
Beskrivelse
Sirkel av MARINUS VAN REYMERSWAELE
(Reimerswaal, ca. 1490 Goes, ca. 1546)
St. Hieronymus i sitt arbeidsrom
Olje p trepanel (parkett), cm. 52 x 62
Rammeml, cm. 73 x 83 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Kompetanse Prof. Dider Bodart, datert 14. juni 1992. Garantisertifikat og lovlig opprinnelse. Arbeid med forgylt og bearbeidet ramme (defekter):
Vi takker prof. Dider Bodart for ha foresltt attribusjonen til Marinus van Reymersweale (Reimerswaal, ca. 1490 Goes, ca. 1546) ledsaget av en ekspertise.
Dette interessante maleriet som kommer fra en viktig samling i Palermo ble p den tiden inkludert i katalogen til den flamske maleren Marinus van Reymersweale (Reimerswaal, ca. 1490 Goes, ca. 1546), av kunsthistorikeren Prof. Dider Bodart, med et notat og et bilde skrevet til de tidligere eierne, som sier at du skal studere din Saint Jerome... il p panel, ca. 62 x 52), et verk som jeg nylig hadde muligheten til underske nr det passer deg hjemme hos deg. Helgenen er avbildet i kardinalkper, bak skapbordet sitt, mens han leser en bok, peker venstre pekefinger mot en hodeskalle, med et tent lys til hyre. P bakveggen til venstre er det en klokke og til hyre en hylle med bker og skriften: MEMORAPE/NOVISSIMA/TVA ET IN /AETRENVM/NON PECCARE. For meg er dette et verk av stor interesse av Marinus Van Reymersweale (Reimerswaal, ca. 1490 Goes, ca. 1546).
Emnet er typisk for flamsk maleri p 1400- og 1500-tallet: Jean van Eyck hadde allerede behandlet det (Detroit, Detroit Institute of Arts), og introduserte i komposisjonen et viktig stilleben hentet fra bker. I malerier fra 1500-tallet, av Quentin Metsys og Marinus van Reymersweale, utvikler temaet seg fra mer penbare moralske intensjoner. Lven, helgenens symbolske dyr, forsvinner; en hodeskalle er ofte avbildet, noe som gir representasjonen av Saint Hieronymus en verdi av forfengelighet. Videre er frekvensen av temaet i lpet av frste halvdel av 1500-tallet i Nederland knyttet til nordlig humanisme.
Maleriet som er studert her viser p en svrt flsom mte egenskapene til Zeeland-maleren: en nesten geometrisk og rykkig design; en noe mteholden verdifullhet i smaken forverret av elementenes komplikasjoner og deres presentasjon; svrt markante kromatiske motsetninger. Emnet har blitt behandlet flere ganger av Marinus van Reymersweale. Blant de mest kjente eksemplene er Museo Nacional du Prado i Madrid (M.J. Friedlaender, XII, n. 162) og Rijksmuseum i Amsterdam. Disse er nrme emnet som er representert her og lar oss rettferdiggjre tilskrivelsen til denne mesteren [cit. Dider Bodart, ekspertise av 14. juni 1992].
Som den lrde skriver, er maleriet vrt en kopi av en bermt komposisjon av Marinus von Reymerswaele, som var veldig populr fra det sekstende rhundre. Ved valg av emner begrenset Reymerswaele seg til noen f ikonografier som han ofte replikerte. Blant favoritttemaene hans var skatteoppkrevere og gerbrukere, kjpmenn og pengevekslere, for bli tolket som en kritikk av grdighet og grdighet. Det m utelukkes at karakterene som er avbildet her er ekte mennesker, det antas snarere at innholdet var symbolsk og satirisk.
Lite er kjent for oss om livet til Marinus van Reymerswaele. Han ble fdt i Zeeland og studerte i Antwerpen, da Quentin Massys var den viktigste maleren i byen. I sine realistiske, nesten ekspresjonistiske malerier, fortsatte Reymerswaele tradisjonen med Massys sjangermalerier, og tilpasset dem til datidens smak p en pittoresk, presis og noen ganger karikatursk mte.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er panelet (parketten) i rimelig generell stand tatt i betraktning maleriets alder, noen sm sprekker kan sees forankret p baksiden. Den malte overflaten har patina, og helhetsbildet er lett lese under en lett lakk. Synlig viser maleriet tegn p slitasje, sm fargetap og sm billedlige tillegg og skrubbsr. Nr det underskes under Woods lampe, er fluorescensen intens og homogen, og avslrer ytterligere tidligere restaureringer. Panelet er slipt over hele overflaten som forberedelse til parketten som er synlig p baksiden av bevaringshensyn. Det er ikke uvanlig med eldre paneler at denne type teknikk brukes til fjerne hull ved orm og for hindre at treverket over tid virker og sprekker. Tilstandsrapporten levert av oss skal betraktes som nyaktig og omhyggelig, men i alle fall helt delvis og ikke helt uttmmende siden den ikke ble utfrt i spesialiserte laboratorier og med spesifikk teknisk sttte. I sollys er en fin craquelure i samsvar med alderen synlig. Bordet mler cm. 52 x 62. Museets arbeid er ledsaget av den nevnte ekspertisen, med foto av autentiseringen p baksiden: P maleriet gjengitt her p baksiden, avbildet Saint Hieronymus i hans arbeidsrom (panel, 62 x 52 cm.), som for meg er et verk av MARINUS van REYMERSWEALE (Reimerswaal, ca til vedlagte utredning datert 14. juni 1992 (Didier Bodart). Verket er pyntet med en vakker bearbeidet ramme i antikk stil (rammeml er ca. 73 x 83 x 5 cm, noen defekter til stede). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
Herkomst: Coll. privat
Utgivelse:
Upublisert;
Myter og territorium p Sicilia, et land med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Edition, Lab_04, Marsala, 2025.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Reimerswaal, ca. 1490 Goes, ca. 1546)
St. Hieronymus i sitt arbeidsrom
Olje p trepanel (parkett), cm. 52 x 62
Rammeml, cm. 73 x 83 x 5 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Kompetanse Prof. Dider Bodart, datert 14. juni 1992. Garantisertifikat og lovlig opprinnelse. Arbeid med forgylt og bearbeidet ramme (defekter):
Vi takker prof. Dider Bodart for ha foresltt attribusjonen til Marinus van Reymersweale (Reimerswaal, ca. 1490 Goes, ca. 1546) ledsaget av en ekspertise.
Dette interessante maleriet som kommer fra en viktig samling i Palermo ble p den tiden inkludert i katalogen til den flamske maleren Marinus van Reymersweale (Reimerswaal, ca. 1490 Goes, ca. 1546), av kunsthistorikeren Prof. Dider Bodart, med et notat og et bilde skrevet til de tidligere eierne, som sier at du skal studere din Saint Jerome... il p panel, ca. 62 x 52), et verk som jeg nylig hadde muligheten til underske nr det passer deg hjemme hos deg. Helgenen er avbildet i kardinalkper, bak skapbordet sitt, mens han leser en bok, peker venstre pekefinger mot en hodeskalle, med et tent lys til hyre. P bakveggen til venstre er det en klokke og til hyre en hylle med bker og skriften: MEMORAPE/NOVISSIMA/TVA ET IN /AETRENVM/NON PECCARE. For meg er dette et verk av stor interesse av Marinus Van Reymersweale (Reimerswaal, ca. 1490 Goes, ca. 1546).
Emnet er typisk for flamsk maleri p 1400- og 1500-tallet: Jean van Eyck hadde allerede behandlet det (Detroit, Detroit Institute of Arts), og introduserte i komposisjonen et viktig stilleben hentet fra bker. I malerier fra 1500-tallet, av Quentin Metsys og Marinus van Reymersweale, utvikler temaet seg fra mer penbare moralske intensjoner. Lven, helgenens symbolske dyr, forsvinner; en hodeskalle er ofte avbildet, noe som gir representasjonen av Saint Hieronymus en verdi av forfengelighet. Videre er frekvensen av temaet i lpet av frste halvdel av 1500-tallet i Nederland knyttet til nordlig humanisme.
Maleriet som er studert her viser p en svrt flsom mte egenskapene til Zeeland-maleren: en nesten geometrisk og rykkig design; en noe mteholden verdifullhet i smaken forverret av elementenes komplikasjoner og deres presentasjon; svrt markante kromatiske motsetninger. Emnet har blitt behandlet flere ganger av Marinus van Reymersweale. Blant de mest kjente eksemplene er Museo Nacional du Prado i Madrid (M.J. Friedlaender, XII, n. 162) og Rijksmuseum i Amsterdam. Disse er nrme emnet som er representert her og lar oss rettferdiggjre tilskrivelsen til denne mesteren [cit. Dider Bodart, ekspertise av 14. juni 1992].
Som den lrde skriver, er maleriet vrt en kopi av en bermt komposisjon av Marinus von Reymerswaele, som var veldig populr fra det sekstende rhundre. Ved valg av emner begrenset Reymerswaele seg til noen f ikonografier som han ofte replikerte. Blant favoritttemaene hans var skatteoppkrevere og gerbrukere, kjpmenn og pengevekslere, for bli tolket som en kritikk av grdighet og grdighet. Det m utelukkes at karakterene som er avbildet her er ekte mennesker, det antas snarere at innholdet var symbolsk og satirisk.
Lite er kjent for oss om livet til Marinus van Reymerswaele. Han ble fdt i Zeeland og studerte i Antwerpen, da Quentin Massys var den viktigste maleren i byen. I sine realistiske, nesten ekspresjonistiske malerier, fortsatte Reymerswaele tradisjonen med Massys sjangermalerier, og tilpasset dem til datidens smak p en pittoresk, presis og noen ganger karikatursk mte.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er panelet (parketten) i rimelig generell stand tatt i betraktning maleriets alder, noen sm sprekker kan sees forankret p baksiden. Den malte overflaten har patina, og helhetsbildet er lett lese under en lett lakk. Synlig viser maleriet tegn p slitasje, sm fargetap og sm billedlige tillegg og skrubbsr. Nr det underskes under Woods lampe, er fluorescensen intens og homogen, og avslrer ytterligere tidligere restaureringer. Panelet er slipt over hele overflaten som forberedelse til parketten som er synlig p baksiden av bevaringshensyn. Det er ikke uvanlig med eldre paneler at denne type teknikk brukes til fjerne hull ved orm og for hindre at treverket over tid virker og sprekker. Tilstandsrapporten levert av oss skal betraktes som nyaktig og omhyggelig, men i alle fall helt delvis og ikke helt uttmmende siden den ikke ble utfrt i spesialiserte laboratorier og med spesifikk teknisk sttte. I sollys er en fin craquelure i samsvar med alderen synlig. Bordet mler cm. 52 x 62. Museets arbeid er ledsaget av den nevnte ekspertisen, med foto av autentiseringen p baksiden: P maleriet gjengitt her p baksiden, avbildet Saint Hieronymus i hans arbeidsrom (panel, 62 x 52 cm.), som for meg er et verk av MARINUS van REYMERSWEALE (Reimerswaal, ca til vedlagte utredning datert 14. juni 1992 (Didier Bodart). Verket er pyntet med en vakker bearbeidet ramme i antikk stil (rammeml er ca. 73 x 83 x 5 cm, noen defekter til stede). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
Herkomst: Coll. privat
Utgivelse:
Upublisert;
Myter og territorium p Sicilia, et land med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Edition, Lab_04, Marsala, 2025.
Arbeidet vil bli sendt - da det er skjrt - i en tre- og isoporkoffert. Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392565621 |
---|---|
Sist endret | 7.2.2025 kl. 21:01 |