Bildegalleri
(1/1)
Sir Joshua Reynolds (1723 – 1792), After - La signora Siddons come musa tragica
Til salgs29 028 kr
Beskrivelse
Etter av SIR JOSHUA REYNOLDS
(Plympton, 1723 London, 1792)
Mrs Siddons som Tragic Muse
Olje p lerret, cm. 103 x 127
Signaturspor
Rammeml cm. 123 x 148 x 6 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Signaturspor. Arbeid med forgylt ramme (defekter):
Interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, laget p slutten av det nittende og begynnelsen av det tjuende rhundre av en talentfull maler aktiv i Europa, og skildrer det bermte portrettet fru Siddons som den tragiske musen.
Dette bildet refererer faktisk til originalen (olje p lerret, 239,4 x 147,6 cm) laget i 1783-84 av den engelske kunstneren Sir Joshua Reynolds (Plympton, 1723 London, 1792), i dag bevart i samlingen til The Huntington Library, Art Museum og Botanical Garden.
I originalen, som delvis i vr kopi, skildrer den en majestetisk og dramatisk opplyst Siddons, sittende p en trone bret av skyer som Melpomene, den klassiske personifiseringen av Tragedie, en av de ni kunstmusene (den eldgamle greske poeten Hesiod forteller at de var dtrene til Zevs og Mnemosyneter, og som ga musikken til de som var involvert i poengene, og som ga "musikken til de som var involvert i kunsten"). Tiaraen, den oppblste frisyren, den fantasifulle overddige gullkjolen og den store perleringknuten p brystet understreker hennes edle, nesten kongelige posisjon. I 1827 snakket portrettmannen Sir Thomas Lawrence om maleriet i sin presidenttale til studenter ved Royal Academy of Arts som "uomtvistelig det fineste portrett av en kvinne i verden".
Vi observerer Siddons nedenfra. Hodet hans er vendt bort fra oss, vippet oppover til venstre, noe som fremhever hans bermte blikk: To hell with the nose, there's no end to it!, sa maleren Thomas Gainsborough en gang. Hyre arm er slapp i passiv resignasjon, mens venstre arm er oppreist i aktiv forventning; Venstre pekefinger er halvveis hevet som for signalisere at han er i ferd med snakke. Mens hun er i originalen, bak henne, flankeres hun av to urovekkende spektrale allegoriske skikkelser: p hyre side, den trsteslse skikkelsen til Piet, med nedsltte yne, som holder, faller, en blodig dolk; og til venstre for ham, den dystre ansiktsfiguren av Terror, med store yne og vill, som holder frem en forgiftet kopp eller kalk, hvis skarpe, Medusa-lignende ansikt er delvis modellert etter en tegning Reynolds laget av sitt eget hylende, forvrengte ansikt mens han stirret p seg selv i et speil, i vr kopi, p baksiden, av bakgrunnen gjengitt nesten nytral. Videre er vr kopi av figuren avbildet i halv lengde med en horisontal innramming, forskjellig fra den originale helfigurs vertikale, med strre strrelse.
Engelsk maler og en av de mest kjente engelske portretttegnerne p 1800-tallet. XVIII, skyldtes hans store suksess ikke bare hans bemerkelsesverdige innovative evner innen denne sjangeren, men ogs hans sosiale egenskaper som gjorde ham kjr ikke bare for aristokratiet, men ogs for tidens tenkere og forfattere. I dannelsen av hans svrt personlige stil ble ulike pvirkninger kombinert: elementer fra venetianerne, bologneserne, avdde Rembrandt og Rubens ble lagt til de han hadde mottatt fra Hudson og Gandy. Maleriet hans avslrer en gradvis utvikling fra det enkle objektive portrettet, i tradisjonen til Lely, Kneller og Hudson, mot en mer ambisis og fantasifull stil, der modellene hans er representert som dramatisk unnfangede mytologiske eller fantastiske karakterer.
Det mest emblematiske av Sir Joshua Reynolds sine portretter av kvinnelige kjendiser er Mrs. Siddons som den tragiske musen. Siddons var en av de frste kvinnene som spilte Hamlet, og gjorde det 9 ganger p 30 r, i drag, aldri ifrt trange, "seksualiserte" herrebukser. Av de mer enn 400 forestillingene av den bermte walisiskfdte britiske sceneskuespilleren og kulturikonet Sarah Siddons (ne Kemble), er det Reynolds' storstilte allegoriske portrett som var, og er fortsatt, det mest anerkjente. Det er fordi det var et vannskille kunstverk for bde modellen og kunstneren. Det hevet skuespilleryrket, skuespillerens status og Siddons bermmelse; Det hevet ogs Reynolds' rykte og hevet statusen til portretter til heroisk historiemaleri p Royal Academy of Arts-utstillingen i London i 1784, hvor det stjal showet i ynene til det overveldende flertallet av kritikere. En kommentator bermmet den som en sublim og mesterlig forestilling. Identifisert i utstillingskatalogen som "Portrait of Mrs Siddons, full-length", omdpte kritikerne den til Mrs Siddons i karakteren til den tragiske musen.
Arbeidet med utmerket kunstnerisk og kromatisk gjengivelse presenteres i en rimelig bevaringstilstand med fyldige penselstrk og farger praktfullt satt sammen som gjr maleriet harmonisk og elegant. Mlene p lerretet er cm. 103 x 127. Maleriet selges med gyllen ramme (ml ca. 123 x 148 x 6 cm, noen defekter tilstede). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
Herkomst: Coll. privat
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Sendes med trekasse. Ved salg utenfor Italia, m kjperen vente p at eksportprosedyrene skal behandles.
(Plympton, 1723 London, 1792)
Mrs Siddons som Tragic Muse
Olje p lerret, cm. 103 x 127
Signaturspor
Rammeml cm. 123 x 148 x 6 ca.
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Signaturspor. Arbeid med forgylt ramme (defekter):
Interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, laget p slutten av det nittende og begynnelsen av det tjuende rhundre av en talentfull maler aktiv i Europa, og skildrer det bermte portrettet fru Siddons som den tragiske musen.
Dette bildet refererer faktisk til originalen (olje p lerret, 239,4 x 147,6 cm) laget i 1783-84 av den engelske kunstneren Sir Joshua Reynolds (Plympton, 1723 London, 1792), i dag bevart i samlingen til The Huntington Library, Art Museum og Botanical Garden.
I originalen, som delvis i vr kopi, skildrer den en majestetisk og dramatisk opplyst Siddons, sittende p en trone bret av skyer som Melpomene, den klassiske personifiseringen av Tragedie, en av de ni kunstmusene (den eldgamle greske poeten Hesiod forteller at de var dtrene til Zevs og Mnemosyneter, og som ga musikken til de som var involvert i poengene, og som ga "musikken til de som var involvert i kunsten"). Tiaraen, den oppblste frisyren, den fantasifulle overddige gullkjolen og den store perleringknuten p brystet understreker hennes edle, nesten kongelige posisjon. I 1827 snakket portrettmannen Sir Thomas Lawrence om maleriet i sin presidenttale til studenter ved Royal Academy of Arts som "uomtvistelig det fineste portrett av en kvinne i verden".
Vi observerer Siddons nedenfra. Hodet hans er vendt bort fra oss, vippet oppover til venstre, noe som fremhever hans bermte blikk: To hell with the nose, there's no end to it!, sa maleren Thomas Gainsborough en gang. Hyre arm er slapp i passiv resignasjon, mens venstre arm er oppreist i aktiv forventning; Venstre pekefinger er halvveis hevet som for signalisere at han er i ferd med snakke. Mens hun er i originalen, bak henne, flankeres hun av to urovekkende spektrale allegoriske skikkelser: p hyre side, den trsteslse skikkelsen til Piet, med nedsltte yne, som holder, faller, en blodig dolk; og til venstre for ham, den dystre ansiktsfiguren av Terror, med store yne og vill, som holder frem en forgiftet kopp eller kalk, hvis skarpe, Medusa-lignende ansikt er delvis modellert etter en tegning Reynolds laget av sitt eget hylende, forvrengte ansikt mens han stirret p seg selv i et speil, i vr kopi, p baksiden, av bakgrunnen gjengitt nesten nytral. Videre er vr kopi av figuren avbildet i halv lengde med en horisontal innramming, forskjellig fra den originale helfigurs vertikale, med strre strrelse.
Engelsk maler og en av de mest kjente engelske portretttegnerne p 1800-tallet. XVIII, skyldtes hans store suksess ikke bare hans bemerkelsesverdige innovative evner innen denne sjangeren, men ogs hans sosiale egenskaper som gjorde ham kjr ikke bare for aristokratiet, men ogs for tidens tenkere og forfattere. I dannelsen av hans svrt personlige stil ble ulike pvirkninger kombinert: elementer fra venetianerne, bologneserne, avdde Rembrandt og Rubens ble lagt til de han hadde mottatt fra Hudson og Gandy. Maleriet hans avslrer en gradvis utvikling fra det enkle objektive portrettet, i tradisjonen til Lely, Kneller og Hudson, mot en mer ambisis og fantasifull stil, der modellene hans er representert som dramatisk unnfangede mytologiske eller fantastiske karakterer.
Det mest emblematiske av Sir Joshua Reynolds sine portretter av kvinnelige kjendiser er Mrs. Siddons som den tragiske musen. Siddons var en av de frste kvinnene som spilte Hamlet, og gjorde det 9 ganger p 30 r, i drag, aldri ifrt trange, "seksualiserte" herrebukser. Av de mer enn 400 forestillingene av den bermte walisiskfdte britiske sceneskuespilleren og kulturikonet Sarah Siddons (ne Kemble), er det Reynolds' storstilte allegoriske portrett som var, og er fortsatt, det mest anerkjente. Det er fordi det var et vannskille kunstverk for bde modellen og kunstneren. Det hevet skuespilleryrket, skuespillerens status og Siddons bermmelse; Det hevet ogs Reynolds' rykte og hevet statusen til portretter til heroisk historiemaleri p Royal Academy of Arts-utstillingen i London i 1784, hvor det stjal showet i ynene til det overveldende flertallet av kritikere. En kommentator bermmet den som en sublim og mesterlig forestilling. Identifisert i utstillingskatalogen som "Portrait of Mrs Siddons, full-length", omdpte kritikerne den til Mrs Siddons i karakteren til den tragiske musen.
Arbeidet med utmerket kunstnerisk og kromatisk gjengivelse presenteres i en rimelig bevaringstilstand med fyldige penselstrk og farger praktfullt satt sammen som gjr maleriet harmonisk og elegant. Mlene p lerretet er cm. 103 x 127. Maleriet selges med gyllen ramme (ml ca. 123 x 148 x 6 cm, noen defekter tilstede). "Rammen vist p bildene ovenfor er lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises s snart den kommer. Rammen er inkludert som en tjeneste og anses ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket ikke bli akseptert som en gyldig grunn til kansellere et krav."
Herkomst: Coll. privat
Utgivelse:
Upublisert;
Mytene og territoriet p Sicilia med tusen kulturer. UPUBLISERT MALERIER generell katalog over malerier fra samlingen av "Myths and the territory"-syklusen, Publisher Lab_04, Marsala, 2024.
Sendes med trekasse. Ved salg utenfor Italia, m kjperen vente p at eksportprosedyrene skal behandles.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392686811 |
---|---|
Sist endret | 8.2.2025 kl. 15:09 |