Bildegalleri
(1/1)
Scuola Caravaggesca (XVII) - Marta e Maria Maddalena
Til salgs116 115 kr
Beskrivelse
CARAVAGGESCO MALER (XVII)
(Aktiv i Roma p 1600-tallet)
Marta og Maria Magdalena
Olje p lerret, cm. 110 x 85
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Vi presenterer i auksjonskatalogen et interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, som viser dobbeltportrettet av de to helgenene, laget i en overraskende hy kvalitet, det viser den angrende Maria Magdalena i et halvt naturlig portrett i forgrunnen, med Martha bak seg, lent mot henne. Fra et ikonografisk synspunkt alene er maleriet ekstremt sjeldent. Maria Magdalena, identifisert som en tidligere synder ved at det lse hret faller p skuldrene, med hodet holdt til hyre og vendt oppover, har hendene knyttet i fanget, som er ment indikere bnnens posisjon. Bak henne snudde Martha seg for trste henne, ifrt et stripet slr, ansiktet skjult av skygger. Maleriet er tydelig pvirket av karavaggisme p grunn av den fremhevede chiaroscuro-effekten.
Maleriet her er representert med en bakgrunn hvorfra de to figurene dukker opp, skapt med sjenerse og tykke penselstrk, fulle av drivkraft og fulle av lys, hvor hvert trekk blir mykere og mer gjennomtrengt, og kjrtegner spesielt ansiktet til Martha, med den mme rdmen som gir ansiktet hennes enda mer naturlig, mens et strengt lys fyller ansiktets og hendene til Maria Magdalena.
Dette vakre lerretet viser faktisk tydelig en nr avhengighet av Caravaggio: bare tenk p Magdalene i Doria Pamphilj-galleriet i Roma, Saint Catherine of Alexandria i Thyssen-museet i Madrid og Martha og Magdalene i Detroit Institute of Art. Den solide plastisiteten til komposisjonen og glattheten til Magdalenes hudfarge viser ogs tydelig innflytelsen til Artescho-mistilia. Verket br plasseres i sammenheng med nederlandsk eller flamsk karavaggisme innen 1630, og kanskje bringes nrmere produksjonen av Abraham Janssens. Ogs kalt Abraham Janssens Van Nuyssen (fdt ca. 1573, Antwerpen dd 25. januar 1632, Antwerpen), flamsk maler, var den ledende eksponenten for den klassiske barokkstilen i Flandern p begynnelsen av 1600-tallet. Hans stilistiske utvikling tyder p at han var i Roma mellom 1598 og 1601 og sannsynligvis beskte byen p nytt mellom 1602 og 1610. Hans tidlige malerier er karakteristiske for den nordlige manneristiske tradisjonen. Rundt 1610 ble han pvirket av Caravaggios dramatiske lyssetting og kraftige modellering med den voldelige chiaroscuroen fra den romerske barokken. Hans modne stil ble imidlertid i stor grad formet av de klassisistiske stilene til den bolognesiske skolen (Carracci og Domenichino).
Etter 1625 ble han fortryllet av Rubens som de fleste kunstnere i Flandern p den tiden, og teknikken hans ble lsere og komposisjonene hans mer animerte med en triumf av lys og farger.
Det br ogs tas i betraktning at en annen versjon som er fullstendig lik vr (Milan, Bigli Art Broker), selv om den tilsynelatende er av drligere kvalitet, er autoritativt tilskrevet av Paul Huys Janssen til flameren Theodor Van Loon (Erkelenz, ca. 1582 - Maastricht, 1649).
Uavhengig av attribusjonsproblematikken uttrykker verket en bemerkelsesverdig billedkvalitet, stttet av den gode bevaringen og den livlige anvendelsen, rik p varm lysstyrke og farger, som kan tilskrives en anonym flamsk eller nederlandsk Caravaggio-maler, aktiv i Roma i frste kvartal av 1600-tallet.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet generelt i ganske god stand tatt maleriets alder tatt i betraktning, billedflaten har patina, og helhetsbildet kan leses godt under en klar og blank lakk. Under den nye malingen er det kun svrt sporadiske retusjeringer som kan ses harmonisk inn i bildet. Minimale flekker i nedre del av maleriet. Ved underskelse med Woods lampe er fluorescensen intens og homogen, og avslrer ytterligere restaureringer, men p grunn av dette er det ikke mulig utelukke ytterligere tidligere restaureringer. Maleriet er foret. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Tilstandsrapporten levert av oss skal betraktes som nyaktig og omhyggelig, men i alle fall helt delvis og ikke helt uttmmende siden den ikke ble utfrt i spesialiserte laboratorier og med spesifikk teknisk sttte. I sollys er en fin craquelure i samsvar med alderen synlig. Mlene p arbeidet er cm. 110 x 85. Maleriet selges uinnrammet, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og sortlakkert ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTER OG TERRITORIUM p Sicilia med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
(Aktiv i Roma p 1600-tallet)
Marta og Maria Magdalena
Olje p lerret, cm. 110 x 85
MERK: Publisering av katalogen over verk fra Intermidiart-samlingen. Sertifikat for lovlig opprinnelse. Arbeid uten ramme:
Vi presenterer i auksjonskatalogen et interessant oljemaleri p lerret av god kvalitet, som viser dobbeltportrettet av de to helgenene, laget i en overraskende hy kvalitet, det viser den angrende Maria Magdalena i et halvt naturlig portrett i forgrunnen, med Martha bak seg, lent mot henne. Fra et ikonografisk synspunkt alene er maleriet ekstremt sjeldent. Maria Magdalena, identifisert som en tidligere synder ved at det lse hret faller p skuldrene, med hodet holdt til hyre og vendt oppover, har hendene knyttet i fanget, som er ment indikere bnnens posisjon. Bak henne snudde Martha seg for trste henne, ifrt et stripet slr, ansiktet skjult av skygger. Maleriet er tydelig pvirket av karavaggisme p grunn av den fremhevede chiaroscuro-effekten.
Maleriet her er representert med en bakgrunn hvorfra de to figurene dukker opp, skapt med sjenerse og tykke penselstrk, fulle av drivkraft og fulle av lys, hvor hvert trekk blir mykere og mer gjennomtrengt, og kjrtegner spesielt ansiktet til Martha, med den mme rdmen som gir ansiktet hennes enda mer naturlig, mens et strengt lys fyller ansiktets og hendene til Maria Magdalena.
Dette vakre lerretet viser faktisk tydelig en nr avhengighet av Caravaggio: bare tenk p Magdalene i Doria Pamphilj-galleriet i Roma, Saint Catherine of Alexandria i Thyssen-museet i Madrid og Martha og Magdalene i Detroit Institute of Art. Den solide plastisiteten til komposisjonen og glattheten til Magdalenes hudfarge viser ogs tydelig innflytelsen til Artescho-mistilia. Verket br plasseres i sammenheng med nederlandsk eller flamsk karavaggisme innen 1630, og kanskje bringes nrmere produksjonen av Abraham Janssens. Ogs kalt Abraham Janssens Van Nuyssen (fdt ca. 1573, Antwerpen dd 25. januar 1632, Antwerpen), flamsk maler, var den ledende eksponenten for den klassiske barokkstilen i Flandern p begynnelsen av 1600-tallet. Hans stilistiske utvikling tyder p at han var i Roma mellom 1598 og 1601 og sannsynligvis beskte byen p nytt mellom 1602 og 1610. Hans tidlige malerier er karakteristiske for den nordlige manneristiske tradisjonen. Rundt 1610 ble han pvirket av Caravaggios dramatiske lyssetting og kraftige modellering med den voldelige chiaroscuroen fra den romerske barokken. Hans modne stil ble imidlertid i stor grad formet av de klassisistiske stilene til den bolognesiske skolen (Carracci og Domenichino).
Etter 1625 ble han fortryllet av Rubens som de fleste kunstnere i Flandern p den tiden, og teknikken hans ble lsere og komposisjonene hans mer animerte med en triumf av lys og farger.
Det br ogs tas i betraktning at en annen versjon som er fullstendig lik vr (Milan, Bigli Art Broker), selv om den tilsynelatende er av drligere kvalitet, er autoritativt tilskrevet av Paul Huys Janssen til flameren Theodor Van Loon (Erkelenz, ca. 1582 - Maastricht, 1649).
Uavhengig av attribusjonsproblematikken uttrykker verket en bemerkelsesverdig billedkvalitet, stttet av den gode bevaringen og den livlige anvendelsen, rik p varm lysstyrke og farger, som kan tilskrives en anonym flamsk eller nederlandsk Caravaggio-maler, aktiv i Roma i frste kvartal av 1600-tallet.
Nr det gjelder bevaringstilstand, er lerretet generelt i ganske god stand tatt maleriets alder tatt i betraktning, billedflaten har patina, og helhetsbildet kan leses godt under en klar og blank lakk. Under den nye malingen er det kun svrt sporadiske retusjeringer som kan ses harmonisk inn i bildet. Minimale flekker i nedre del av maleriet. Ved underskelse med Woods lampe er fluorescensen intens og homogen, og avslrer ytterligere restaureringer, men p grunn av dette er det ikke mulig utelukke ytterligere tidligere restaureringer. Maleriet er foret. Rammen kan ha blitt skiftet p tidspunktet for relining. Tilstandsrapporten levert av oss skal betraktes som nyaktig og omhyggelig, men i alle fall helt delvis og ikke helt uttmmende siden den ikke ble utfrt i spesialiserte laboratorier og med spesifikk teknisk sttte. I sollys er en fin craquelure i samsvar med alderen synlig. Mlene p arbeidet er cm. 110 x 85. Maleriet selges uinnrammet, selv om det er pyntet med en vakker forgylt og sortlakkert ramme.
OPPRINNELSE: Coll. Privat
UTGIVELSE:
Upublisert;
MYTER OG TERRITORIUM p Sicilia med tusen kulturer. INEDITA QUADRERIA generell katalog over maleriene i samlingen av syklusen "I Miti e il territorio", Utgiver Lab_04, Marsala, 2025.
Ved salg utenfor italiensk territorium m kjperen vente p at eksportprosedyrene blir behandlet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Catawiki
FINN-kode | 392687122 |
---|---|
Sist endret | 8.2.2025 kl. 15:12 |