Bildegalleri
(1/1)
Brumm Varefigur (2) - rollebesetning - 1960-1970
Til salgs578 kr
Beskrivelse
Svrt sjeldne samleobjekter
Unike modeller
Brumm r291 JOHN surtees
GP Mexico 1964
Brumm r296 NINO Vaccarella
GP Italia 1965
Ferrari 158 var en Formel 1-racerbil laget av Ferrari i 1964 som en etterflger til den V6-drevne Ferrari 156 F1.
Ferrari 158
158 var utstyrt med en 1,5-liters V8-motor, med en boring og slaglengde p 67,0 mm 52,8 mm (2,64 tommer 2,08 tommer).[1]
Det var den frste Ferrari Formel 1-bilen som brukte et monocoque-chassis.[2] John Surtees kjrte Ferrari 158 for vinne sitt eneste verdensmesterskap for Formel 1-frere, i 1964.[3]
Ferrari vant Formel 1-verdensmesterskapet i 1964 ved konkurrere i de to siste lpene i biler malt ikke i den tradisjonelle Rosso corsa, men i hvitt og bltt.[1] Disse bilene ble registrert av det fabrikkstttede, men uoffisielle NART-teamet, i stedet for Scuderia Ferrari-fabrikkteamet.[2] Dette ble gjort som en protest angende argumenter mellom Ferrari og Automobile Club d'Italia angende homologering av en ny midtmotorisert Ferrari racerbil.
Ferrari 1512
Ferrari bygde ogs en flat-12-drevet Formel 1-bil med samme chassis som 158, kalt Ferrari 1512 eller Ferrari 512 F1.[4] Tipo 207 flat-12-motoren ble designet av Mauro Forghieri og forskjvet 1489,63 cc (90,903 cu in) med en boring og slaglengde p 56,0 mm 50,4 mm (2,20 in 1,98 in). Denne motoren utviklet 220 PS (162 kW; 217 hk) @ 12 000 rpm[4] sammenlignet med 210 PS (154 kW; 207 hk) @ 11 000 rpm til 158s V8-motor.[1] Denne kraften gjorde den til en av de kraftigste 1,5-liters Formel 1-motorene, nest etter Hondas RA271 V12. Totalt tre 1512-chassis ble produsert, nummerert 0007, 0008 og 0009.[5][6]
1512, med sin strre, kraftigere motor, ble designet for vre konkurransedyktig p de lengste, raskeste kretsene i Formel 1-sesongen, som Reims, Spa og Monza. I denne rollen komplementerte den den lettere, smidige V8-drevne 158-eren som var mer konkurransedyktig p sm, svingete kretser. 1512 debuterte ved 1964 US Grand Prix p Watkins Glen, og kjrte sammen med 158 i lpet av resten av 1964 og inn i 1965.[2]
Tekniske data
Tekniske data 158 1512
Motor: 90 8-sylindret V-motor 180 12-sylindret V-motor
slagvolum: 1489 cm3 1490 cm3
Boring x slag: 67 x 52,8 mm 56 x 50,4 mm
Kompresjon: 10,5:1 9,8:1
Maks effekt ved rpm: 210 hk ved 11 000 rpm 220 hk ved 12 000 rpm
Ventilkontroll: Doble overliggende kamaksler per sylinderbank, 2 ventiler per sylinder
Drivstoffsystem: Bosch drivstoffinnsprytning Lucas drivstoffinnsprytning
Girkasse: 5-trinns manuell
fjring foran: Doble tverrkoblinger, spiralfjrer
fjring bak: vre tverrledd, nedre trekantledd, doble langsgende ledd,
spiralfjrer, krengningshemmer
Bremser: Hydrauliske skivebremser
Chassis og karosseri: Selvbrende monocoque
Akselavstand: 238 cm 240 cm
Trrvekt: 470 kg
Trrhastighet: 270 km/t
Unike modeller
Brumm r291 JOHN surtees
GP Mexico 1964
Brumm r296 NINO Vaccarella
GP Italia 1965
Ferrari 158 var en Formel 1-racerbil laget av Ferrari i 1964 som en etterflger til den V6-drevne Ferrari 156 F1.
Ferrari 158
158 var utstyrt med en 1,5-liters V8-motor, med en boring og slaglengde p 67,0 mm 52,8 mm (2,64 tommer 2,08 tommer).[1]
Det var den frste Ferrari Formel 1-bilen som brukte et monocoque-chassis.[2] John Surtees kjrte Ferrari 158 for vinne sitt eneste verdensmesterskap for Formel 1-frere, i 1964.[3]
Ferrari vant Formel 1-verdensmesterskapet i 1964 ved konkurrere i de to siste lpene i biler malt ikke i den tradisjonelle Rosso corsa, men i hvitt og bltt.[1] Disse bilene ble registrert av det fabrikkstttede, men uoffisielle NART-teamet, i stedet for Scuderia Ferrari-fabrikkteamet.[2] Dette ble gjort som en protest angende argumenter mellom Ferrari og Automobile Club d'Italia angende homologering av en ny midtmotorisert Ferrari racerbil.
Ferrari 1512
Ferrari bygde ogs en flat-12-drevet Formel 1-bil med samme chassis som 158, kalt Ferrari 1512 eller Ferrari 512 F1.[4] Tipo 207 flat-12-motoren ble designet av Mauro Forghieri og forskjvet 1489,63 cc (90,903 cu in) med en boring og slaglengde p 56,0 mm 50,4 mm (2,20 in 1,98 in). Denne motoren utviklet 220 PS (162 kW; 217 hk) @ 12 000 rpm[4] sammenlignet med 210 PS (154 kW; 207 hk) @ 11 000 rpm til 158s V8-motor.[1] Denne kraften gjorde den til en av de kraftigste 1,5-liters Formel 1-motorene, nest etter Hondas RA271 V12. Totalt tre 1512-chassis ble produsert, nummerert 0007, 0008 og 0009.[5][6]
1512, med sin strre, kraftigere motor, ble designet for vre konkurransedyktig p de lengste, raskeste kretsene i Formel 1-sesongen, som Reims, Spa og Monza. I denne rollen komplementerte den den lettere, smidige V8-drevne 158-eren som var mer konkurransedyktig p sm, svingete kretser. 1512 debuterte ved 1964 US Grand Prix p Watkins Glen, og kjrte sammen med 158 i lpet av resten av 1964 og inn i 1965.[2]
Tekniske data
Tekniske data 158 1512
Motor: 90 8-sylindret V-motor 180 12-sylindret V-motor
slagvolum: 1489 cm3 1490 cm3
Boring x slag: 67 x 52,8 mm 56 x 50,4 mm
Kompresjon: 10,5:1 9,8:1
Maks effekt ved rpm: 210 hk ved 11 000 rpm 220 hk ved 12 000 rpm
Ventilkontroll: Doble overliggende kamaksler per sylinderbank, 2 ventiler per sylinder
Drivstoffsystem: Bosch drivstoffinnsprytning Lucas drivstoffinnsprytning
Girkasse: 5-trinns manuell
fjring foran: Doble tverrkoblinger, spiralfjrer
fjring bak: vre tverrledd, nedre trekantledd, doble langsgende ledd,
spiralfjrer, krengningshemmer
Bremser: Hydrauliske skivebremser
Chassis og karosseri: Selvbrende monocoque
Akselavstand: 238 cm 240 cm
Trrvekt: 470 kg
Trrhastighet: 270 km/t
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Belgia
Catawiki
FINN-kode | 393186635 |
---|---|
Sist endret | 11.2.2025 kl. 15:00 |